Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kammottavin tutustumis- tai ryhmäytymisleikki?

Vierailija
30.08.2016 |

Kaikki laulamista vaativat on mun inhokkeja.

Kommentit (743)

Vierailija
401/743 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtava ketju!Tämän innoittamana yritin etsiä legendaarista pupudiscoketjua, mutta ei löydy. Miksi ihmeessä se on poistettu?

Varmaan ko. konsulttifirma tai mikä olikin löysi itsensä ja vaati poistamista. Ketju oli kyllä kauheudessaan legendaarinen. :,D 

Voisko joku avata mikä se pupudisco oli? Ketju siis ilmeisesti käsitteli suunnilleen samaa aihetta mutta pupudisco itsessään kuulostaa niin friikiltä että teki uteliaaksi :)

Kyllä se löytyy edelleen

http://www.vauva.fi/keskustelu/1483548/ketju/ma_en_jaksa_lassytysta_ja_…

Kiitos!

Ai helkkari, miten olikaan pupudisco päässyt unohtumaan :D Tuon vanhan ketjun kolmossivulta siis löytyy tämä helmi, firman palkkaama työhyvinvointikonsultti nöyryyttää aikuisia ihmisiä erilaisilla päiväkotitason leikeillä:

"- leikittiin pikkupupuja, jotka menee diskoon. Sai valita onko iso vai pieni pupu ja sitten mentiin ringin keskelle yksitellen tanssimaan isona tai pienenä pupuna ja tanssin jälkeen kaikkien piti taputtaa tanssijalle."

Näissä tutustumis- ja ryhmäytymisleikeissä pitäisi edes yhdellä porukasta olla tarpeeksi rohkeutta ja pokkaa kieltäytyä - sen jälkeen ryhmäpaine osallistua murenisi tehokkaasti. Pitäisi vain tuijottaa leikinvetäjää "tonnin seteli" -ilmeellä ja kysyä kylmän rauhallisesti, mitä päämäärää ryhmäleikki palvelee ja minkä psykologisen teorian mukaan sen pitäisi toimia.

Vierailija
402/743 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kysynyt tässä viestiketjussa sitä mikä ihme tarkoitus näillä "leikeillä" on ja miksi ihmeessä niitä tehdään kun 99 prosenttia ihmisistä on vaivaantuneet näistä nöyryyttävistä "leikeistä" ?

Ai miksi? Suurin osa luettelemistasi tutustumisleikeistä on tarkoitettu rikkomaan henkilökohtainen tila ja estot. Näin luodaan esimerkiksi opiskelijaporukkaan ilmapiiri, jossa seksiä tapahtuu. Se tietysti toimii vain osalle ja loppuja harmittaa, mutta ne on innokkaimmat, jotka ilmoittautuvat ohjaamaan seuraavan vuoden tutustumisleikkejä.

Hyi vittu! Minä olen kyllä etsinyt seurustelu- ja seksikumppanini ihan muista paikoista kuin pienen kylän sisäsiittoisesta oppilaitoksesta. Ilmankos nämä "harmittomaksi" leikiksi naamioidut parittelutanssit sai minut vetäytymään vain kauemmas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/743 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kysynyt tässä viestiketjussa sitä mikä ihme tarkoitus näillä "leikeillä" on ja miksi ihmeessä niitä tehdään kun 99 prosenttia ihmisistä on vaivaantuneet näistä nöyryyttävistä "leikeistä" ?

Ai miksi? Suurin osa luettelemistasi tutustumisleikeistä on tarkoitettu rikkomaan henkilökohtainen tila ja estot. Näin luodaan esimerkiksi opiskelijaporukkaan ilmapiiri, jossa seksiä tapahtuu. Se tietysti toimii vain osalle ja loppuja harmittaa, mutta ne on innokkaimmat, jotka ilmoittautuvat ohjaamaan seuraavan vuoden tutustumisleikkejä.

Minkään oppilaitoksen ei tule painostaa oppilaita, varsinkaan alaikäisiä, pariutumaan ja parittelemaan. Varsinaista seksitautien ja vahinkoraskauksien juhlaa.

Seksi ei myöskään kuulu työpaikalle.

Vierailija
404/743 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauroin tota pupudiscoketjua lukiessani niin etten ole varmaan vuosiin nauranut, miten tolla porukalla on pitänyt pokka :D

Vierailija
405/743 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä tutustumis- ja ryhmäytymisleikeissä pitäisi edes yhdellä porukasta olla tarpeeksi rohkeutta ja pokkaa kieltäytyä - sen jälkeen ryhmäpaine osallistua murenisi tehokkaasti. Pitäisi vain tuijottaa leikinvetäjää "tonnin seteli" -ilmeellä ja kysyä kylmän rauhallisesti, mitä päämäärää ryhmäleikki palvelee ja minkä psykologisen teorian mukaan sen pitäisi toimia.

Turha toivo, että kieltäytymällä vaikuttaisi muuhun kuin omaan osaansa. Lähden aina pois naurettavista leikeistä, eikä sitä noteerata. Kiellän aktiivisesti pelleleikkien järjestämisen tapahtumissa, joista olen vastuussa. Silti ns. leikkimielisiä tai toiminnallisia ryhmäytymisharjoituksia tulee vastaan jatkuvalla syötöllä. Joidenkin mielestä ne ovat hauskoja, ja laiskat ulkoistavat ohjelman ryhmäytysviihdyttäjille yhtään miettimättä. 

Vierailija
406/743 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama puolustaja näille leikeille löytyy. Ne ovat niitä konsulttifirmojen edustajia, jotka veloittavat 1000 euroa tunti aikuisten leikittämisestä. Jos nämä leikit lopetetaan, heiltä loppuu helppo leipä. 

Vierailija
407/743 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutosluokalla armon vuonna 1998 jokaisen luokkalaisen piti laskea painoindeksinsä (aikuisten kaavalla, jos tällä väliä on) ja ilmoittaa ääneen, onko ali-, normaali- vai ylipainoinen. Ehkä tämä ei ihan tutustumisleikistä mene, mutta opittiinpahan kaikki tuntemaan toistemme painoindeksit.

Vierailija
408/743 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisesta ketjusta löytyi tämä:

"- leikittiin, että on aamu ja yksi kerrallaan jokainen työntekijä lähetettiin ulos luokasta ja sen piti tulla takaisin ja sanoa 'huomenta' niin, että kaikille tulisi hyvä mieli. Siinä harjoiteltiin mukavaa tervehdystä, jota pitäisi jatkossa harjoitella työpaikalla, että aamu alkaisi kaikilla hyvin."

En ole ihan varma, pitäisikö tuota itkeä vai nauraa. Olen ollut sellaisessa työpaikassa, jossa ei aamulla sanottu toisille edes huomenta. Olisin todella halunnut nähdä tuollaisessa leikissä sen, joka ei tervehtinyt, koska omien sanojensa mukaan " ei halua teeskennellä ystävää" ja on kohtuullisen pitkällä työurallani ainoa, jonka olen kuullut suoraan kieltäytyvät esimiehen antamasta tehtävästä ilman mitään selityksiä.

Tuollaiset leikit ovat varmaan joissakin työpaikoissa hyvin tarpeellisia - olen mieluummin työtön loppuikäni ennen kuin enää sellaiseen vapaaehtoisesti menen!

Vierailija
409/743 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun henkilökohtainen tila on minun oma tila. Sekä henkisesti, että fyysisesti.

Sen yli saa tulla ihmiset kuten puolisoni sekä lapseni. Sen yli ei saa tulla työkaverit, opiskelukaverit. Tai kukaan ääliömäisiä leikkejä tunkeva ihminen.

Ihmettelen miksi tarvitaan opiskelupiireissä jotain henkilökohtaisen rajan rikkovia leikkejä? Ja kuten sanoit niiden tarkoitus on tuoda ilmapiiri jossa seksi tapahtuu!? Minun aikaan kun opiskelin niin muistan kun ainakin 3 paria syntyi opiskelijoiden kesken ja kaksi niistä on edelleen yhdessä.

Se tapahtui ihan luonnollisesti kun poika tai tyttö hymyilee toiselle vaikka kahvijonossa... sama toistuu... Lopulta nämä istuvat samassa pöydässä.... JA siitä eteenpäin.

Mitään kuolanvalutus leikkejä saatika pehmoeläimen nuoleskelua saati ponileikkejä ei tarvittu. Kyllä minä olen sitä mieltä miten juuri sosiaalisesti rajoittuneet tarvitsevat näitä "leikkejä" siinä ihminen saa kuvitella miten toinen ihminen pitää hänestä kun se kuolainen omena on vaihtunut suusta toiseen.

Vierailija
410/743 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama puolustaja näille leikeille löytyy. Ne ovat niitä konsulttifirmojen edustajia, jotka veloittavat 1000 euroa tunti aikuisten leikittämisestä. Jos nämä leikit lopetetaan, heiltä loppuu helppo leipä. 

Lastentarhanopettajan tai  nuoriso-ohjaajan koulutuksella?

Vierailija
411/743 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha toivo, että kieltäytymällä vaikuttaisi muuhun kuin omaan osaansa. Lähden aina pois naurettavista leikeistä, eikä sitä noteerata. Kiellän aktiivisesti pelleleikkien järjestämisen tapahtumissa, joista olen vastuussa. Silti ns. leikkimielisiä tai toiminnallisia ryhmäytymisharjoituksia tulee vastaan jatkuvalla syötöllä. Joidenkin mielestä ne ovat hauskoja, ja laiskat ulkoistavat ohjelman ryhmäytysviihdyttäjille yhtään miettimättä. 

Niin. On ryhmä missä on 10 ihmistä ja kaksi vetäjää. Vetäjät innosta puhkuen aamusta lähtien haluavat luoda ryhmähenkeä. On jumppa sekä itsensä halaus sekä " nyt jokainen vetää sormilla suun messingille".

Siitä sitten mennää siihen kun ympyrään sisään mennää ja halataan toisia! Edespäin muita leikkejä...

No heti siinä aamusta lähtien 9 ihmistä siitä 10 ihmisestä on " ei ei tämä on täyttä sontaa... oi voi mitä seuraavaksi..."

Mutta kukaan ei sano mitään ei tee mitään koska siinä on ryhmänpaine päällä kun kaikki ajattele " tämä on leikkiä ja muut tykkää tästä... " Jos joku sanoo " Ei ihan oikeasti tämä jostain sieltä syvältä! En minä rupea tunkemaan kättäni jonkin toisen ihmisen haarojenväliin tai en minä heitä vaatteita lattialle..."

Niin hänestä tulee omituinen! VAIKKA ne 8 muuta ajattelee " voi vitsi kun oisin itse tajunnut tuon! " samalla vetäjät kaivaa kanteleita esiin ja leikki jatkuu...

Tuo tonninseteli ilme pitää kaikkien ottaa käytäntöön ja tuoda se ryhmänä esiin!

Ja täällä aiemmin ollut mennään kahville ja jutellaan siellä! Sitten jos joku on ujo niin kysytään saako tulla samaan pöytään istumaan tai tule sinä tänne istumaan!

Vierailija
412/743 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli joskus sellainen, missä oli 5 joukkuetta. Leikittäjät heitti ilmaan 5 hesaria ja nopeiten lehden oikeaan järjestykseen

kasannut joukkue voitti. 

Vierailija
413/743 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

pulutossu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pulutossu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pulutossu kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pulutossu kirjoitti:

Voi että. Tietäisitte paljonko meillä ohjaajakoulutuksessa painotetaan että leikkiminen on tärkeää iästä huolimatta, aikuiset kaipaavat leikkimistä mutta eivät kehtaa sanoa sitä, oikeasti he nauttivat suuresti leikkimisestä, tutustumisleikit saavat jään (ja pään) hajoamaan ja kaikki pohjimmiltaan tykkäävät niistä, vanhukset haluavat leikkiä ja heidän tarvitsee leikkiä, monta kertaa viikossa, leikkikää, leikkikää, koskettakaa, leikkikää, koskettakaa, laittakaa heidän välilleen kontaktia ja vuorovaikutusta...

Olen linkannut luokkalaisilleni tämän sivun ja totesimme vain, että jonain päivänä mekin olemme noita kanteleella ponilaulua soittavia imbesillejä joita vihataan ja joille nauretaan. Voin sanoa että ei meistäkään kukaan siitä pakkoleikittämisestä pidä, mutta kun koulutukseemme kuuluu se niin vahvasti, niin ei siitä uskalla irtautua, varsinkin kun meitä jatkuvasti aivopestään siihen miten kaikki rakastavat leikkimistä. Meillä oli erillinen kurssi pelkästään tutustumisleikeille, miettikää.

Linkkaa tää myös niille jotka teitä kouluttaa. 

En ihmettelisi vaikka saisin siitä hyvästä syntisenä pakanana hylätyn leikkikurssista.

Luultavasti tulisi hylätty. Ja vakavasti pohdittaisiin onko tämä opiskelu sinua varten?

Näin todella on tapahtunut, ei minulle vaan toiselle luokkalaisille; hän kyseenalaisti mm. sen, että onko musiikkileikkien ja tuolijumppien kuuluttava välttämättä vanhuksen elämään ja myöhemmin hän sanoi että ihmiset eivät pidä yleisesti sellaisesta leikkimisestä missä pitää olla todella läheisessä kontaktissa toisen kanssa, ja seurauksena oli että leikkikurssin opettaja oli ottanut tämän puheeksi linjavastaavamme kanssa ja he sitten pitivät pienen puhuttelun aiheesta. No, luokkakaverin kanta ei muuttunut.

Minä taas kyseenalaistin sen, että lasten pitäisi aina, säästä huolimatta olla leikkimässä ulkona leikkituokioiden aikana ja että heille pitäisi jokaiselle hetkelle keksiä aktiviteetteja. Saamme näissä tuokiotehtävissä miinusta jos tuokiota ei pidetä ulkona (vaikka kyseessä olisi esim. tarinankuunteluhetki) tai jos emme ole suunnitelleet vaikka temppuratatuokiolle jonotushetkiin tekemistä lapsille (siis kun lapsi odottaa jonossa vuoroaan että saa mennä radalle). Selitin sen sillä että temppuradassa itsessään on tarpeeksi aktiviteettia ja että lapsen täytyy varhain jo oppia myös odottamaan vuoroaan eikä olettaa että hänelle keksitään joka ikiselle luppoajalle jotain tehtävää, siinähän väsyykin jos jossain jonossakin pitää hyppiä X-hyppyjä yms. Tästä täysin asiallisesta kyseenalaistamisesta sain minäkin tiukkaa palautetta arviointikeskustelussa.

Voi luoja mitä imbesillejä! Mikä koulu, mikä linja kyseessä? Onko tää ihan normaali suhtautuminen niissä piireissä? Jos on, voin tehdä teille kaikille kärsiville opiskelijoille palveluksen ja antaa suoraan palautetta noille "kouluttajille".

En kehtaa sanoa koulua, vaikka kaikki luokkalaiset nyt varmaan joka tapauksessa tunnistavat minut näistä teksteistä jos tätä lukuvinkkiäni läpi käyvät, mutta sen sanon, että tämä on ihan yleinen asenne liki kaikissa ohjaajakoulutuksissa. Valitettavasti.

Josta tuli mieleeni, että meidän tulisi kahden viikon päästä pitää uudelle, ensimmäisen vuoden ohjaajaopiskelijoille 5-6 tutustumisleikkiä, jota opettajat tulevat siis valvomaan. Onko teillä heittää ideoita siedettäviin tutustumisleikkeihin, tätä kun ei voi skipata mitenkään, enkä haluaisi näitä opiskelijoita pakottaa mihinkään idioottimaiseen. *tähän silmiä pyörittelevä emoji* Luokkalaiseni ovat ehdottaneet esim. sitä täällä monesti mainittua vessapaperileikkiä, oman nimen lausumista jonkun tietyn tanssiliikkeen tahtiin ja ah niin hirveää ponileikkiä. Kyseessä siis 16-50-vuotiaat opiskelijat, joita meidän tulee leikittää.

Keksikää päinvastoin oikein nöyryyttävät leikit, niin saatte myös nuoremmat opiskelijat kyseenalaistamaan tutustumisleikkien tarpeellisuuden.

Vierailija
414/743 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka muistaa?

- (ta-pu-ta-pu)  Ee-li-sa-bet, ai-nee-naa-ni-on-ko-ti-talous

- (ta-pu-ta-pu) Eerk-ki, ai-nee-ni-on-eng-lan-ti

- (taputaputatatatataputapu) Annn-ne, ai-nee-na-ni-on-ruooot-si

Erkkiparan kehonkieli kertoi kaiken. :(

Hahhah. Tuli sama mieleen tästä ketjusta. 😂

Kunnon humpuukipäivä sekin siinä Kumman kaa -ohjelmassa. Voi jeesus jos sellaiseen joutuisi osallistumaan.

Vierailija
415/743 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut ketjua kuin sivulle 12, joku saattanut jo mainita, että ihmiset ketkä tulevat luontevasti keskenään toimeen tekevät sen ilmankin näitä leikkejä, ja jos et jostakusta pidä niin et kyllä pidä leikin jälkeenkään. Lisäksi kun aikuisille on olemassa paljon matalan aloituskynnyksen lauta -ja korttipelejä, jotka ovat suunniteltu aikuisille tyylinsä, haasteensa ja metodinsa suhteen (esim. ei lääppimistä, nöyryyttämistä tai pelleilyä) on outoa ettei näitä käytetä.

Vierailija
416/743 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä joskus olen vielä jotain ryhmää aloittamassa, teen sen ilman nöyryytystä ja ottamalla huomioon sen, että suomalaiselle jopa toisen kättely voi olla kiusallista. Ei "estojen karsimista tarvita, jos kyse ei ole vaikkapa lääkintäjumppari- tai hoitajaryhmästä tai muista sellaisista, joiden työhön kuuluu toisen ihmisen koskettaminen.

Esimerkiksi nimet: itse kukin kertoo omasta nimestään jotain, toiset yrittävät päätellä sen. Toimii vain silloin, kun kaikki osallistujat ovat toisilleen vieraita.

Vierailija
417/743 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka muistaa?

- (ta-pu-ta-pu)  Ee-li-sa-bet, ai-nee-naa-ni-on-ko-ti-talous

- (ta-pu-ta-pu) Eerk-ki, ai-nee-ni-on-eng-lan-ti

- (taputaputatatatataputapu) Annn-ne, ai-nee-na-ni-on-ruooot-si

Erkkiparan kehonkieli kertoi kaiken. :(

Hahhah. Tuli sama mieleen tästä ketjusta. 😂

Kunnon humpuukipäivä sekin siinä Kumman kaa -ohjelmassa. Voi jeesus jos sellaiseen joutuisi osallistumaan.

Vierailija
418/743 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei muuten! Onko se yks leikki oikeasti nimeltään Minkikkelibanaani? Yläasteella leikittiin tuota ja oli helvetin noloa sanoa ääneen Minkikkelibanaani, koska kuvittelin kuulleeni väärin ja nolaavani itseni. Yritin mutista aina mahdollisimman epäselvästi.

Vierailija
419/743 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

saunaleikit... itse kestän kuumuutta huonosti, mutta et vaan kehtaa lähteä sieltä saunasta pois kun muut veisaavat laulujaan ja heittävät vettä kiukaaseen

Vierailija
420/743 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tahansa, missä pitää muistaa nimet. :/

t. huonomuistinen kasvosokea

Tämä! Mun partioharrastus tyssäsi aikoinaan siihen, kun "opeteltiin" nimiä ryhmäytymisleikin (!) avulla: istuttiin rinkiin, jokainen kertoi nimensä ja sitten alettiin heittämään palloa niin että aina heittäessään piti sanoa sen henkilön nimi jolle heittää. Ainoa ihminen jonka nimen muistin oli koulussa samalla luokalla ollut tyttö, joka aina katsoi minua nenänvartta pitkin ja muutenkin kohteli ilkeästi ja epämukavasti aina kun saattoi. Muistan vieläkin sen tunteen kun piti sanoa tuon kamalan ihmisen nimi ja heittää palloa sille, kun en muutakaan osannut. Ko. tyttö vielä katsoi pitkään ja kommentoi, että pakkoko sitä palloa on hänelle heittää. No vittu oli. Ihan perseestä.

Kaikki nimenmuistamisjutut ovat aina ihan hirveitä. Tuolla ylempänä ketjussa joku sanoi, että "nimien opettelu oli turhaa, koska koulua oli käyty jo pari viikkoa, joten kaikkien nimet olivat jo tuttuja". No, täällä ilmoittautuu toinen nimi- ja kasvosokea, jolla on vaikeuksia muistaa luokkakaverien nimiä vielä ekan vuoden joulunakin...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi seitsemän