Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi pettämistä/jättämistä puolustellaan niin paljon?

Vierailija
30.08.2016 |

Tuli toisen keskustelun kommentista mieleen, miksi pettämistä/jättämistä toisen vuoksi puolustellaan nykyisin niin paljon? Vedotaan siihen, että ihmisellä on oikeus tehdä niin, tunteet muuttuvat, ei voi olettaa ikuista uskollisuutta jne. Samoissa keskusteluissa myös syyllistetään petettyä/jätettyä ja sanotaan pettämisen tai puolison lähdön olevan itse aiheutettua. Mistä tällainen ajattelu kumpuaa?

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättämistä voi puolustaa tasan tarkkaan sillä, että suhteesta saa lähteä pois millä tahansa syyllä. Minusta on parempi jättää kuin pettää. Pettämisen puolustelu kai pohjautuu siihen, että itse pettäneet hakevat hyväksyntää asialle.

Vierailija
2/57 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tossa on puolustelua, tosi asioita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa et nää kommentoijat on itse käyttäjiä/pettäjiä...

Vierailija
4/57 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinä puhut pettämisestä/jättämisestä? Pettäminen ja jättäminen ovat kaksi eri asiaa. Pettämiselle ei ole mitään perusteluita. Jos haluaa erota, niin sitten eroaa.

Vierailija
5/57 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättämistä ei oikein voi olla puolustamatta. Jokaisella on oikeus päättää kenen kanssa seurustelee tai on naimisissa, vaikka aiemmin olisikin vannottu ikuista rakkautta. Kuten sanoit, tunteet muuttuvat.

Pettämistä ei mielestäni voi puolustella mitenkään, vaikka sekään harvoin on mustavalkoista.

Vierailija
6/57 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sä kai elät vain kerran

Vierailija
7/57 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta jättäminen hyvästä syystä (esim. väkivalta ym) on eri asia ku jättäminen toisen tyypin vuoksi.

Vierailija
8/57 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa ihmisistä jaksaa vetää vaikka koko elämänsä järjellä, toiset on enemmän tunneihmisiä. Jos tunteet puolisoa kohtaan on kuolleet, nykyään ei ole pakko jatkaa suhdetta. Mitä puolustelemista siinä on? Itsestäänselvyys. Pettäminen voi myös olla joskus siinä mielessä terve ilmiö, että jos ykkössuhde on kärsimystä, josta ei näe järkisyistä ulospääsyä, kunnon ihastuminen toiseen tekee pinttyneemmällekin järki-ihmiselle selväksi, että jotain on tehtävä. Koska loppupeleissä aniharva on robotti.

Vierailija
9/57 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sanoisin, että tämä ei ole vaan pettämiseen liittyvä juttu. Ainahan ihmiset näkee vastuun kaikkialla muualla kuin itsessään. Ja onhan se oma onni tietysti tärkeämpi kuin oman perheen onni.

Vierailija
10/57 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on vaan itsekkäitä, siksi.

Vierailija
11/57 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa et nää kommentoijat on itse käyttäjiä/pettäjiä...

Voisitko perustella? T: 1

Vierailija
12/57 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisitko itse elää loppelämäsi ihmisen kanssa, joka ei rakasta sinua vaan jotain toista? Suurin osa ihmisistä ei haluaisi. 

Vierailija
13/57 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka moni asia on muuttunut entisistä ajoista niin uskollisuutta ja kunnollisempaa moraalia kaipaan. Nykyisin pidetään jotenkin sinisilmäisenä haaveilijana, jos odotat uskollisuutta parisuhteessa ja myötä- ja vastoinkäymisissä rinnalla olemista. Toki ennenkin on oltu uskottomia, mutta silloin sitä ei katsottu näin suopeasti kuin nyt.

Vierailija
14/57 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska sä kai elät vain kerran

Niin elää ne petetyt perheenjäsenetkin. Mutta mitäpä niiden sirpaleiksi hajonneesta tunne-elämästä ja mielenterveydestä, pettäjä kun elää vaan omien halujensa mukaan.

Vierailija
15/57 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä siksi, että se on kuitenkin aika inhimillistä, varsinkin, jos ajattelee pitkää, lähes koko elämän kestävää suhdetta. Siinä ehtii kaikenlaista tulla vastaan ja ihminen on valitettavasti erehtyväinen ja heikko.

Vierailija
16/57 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta jättäminen hyvästä syystä (esim. väkivalta ym) on eri asia ku jättäminen toisen tyypin vuoksi.

Eli se ei siis ole hyvä syy, että löytää sen oikean? Tai ainakin oikeamman kuin nykyinen. Toisaalta myös se perheväkivallasta kärsivä saattaa katsella uutta, mutta pitääkö eroaminen perustella silti sillä väkivallalla eikä sillä että löysi paremman ettei vaan jätetylle tule paha mieli?

Vierailija
17/57 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka moni asia on muuttunut entisistä ajoista niin uskollisuutta ja kunnollisempaa moraalia kaipaan. Nykyisin pidetään jotenkin sinisilmäisenä haaveilijana, jos odotat uskollisuutta parisuhteessa ja myötä- ja vastoinkäymisissä rinnalla olemista. Toki ennenkin on oltu uskottomia, mutta silloin sitä ei katsottu näin suopeasti kuin nyt.

Itse asiassa ennen on ollut enemmänkin uskottomuutta, mutta siitä ei puhuttu. Avioliittoa ei purettu ja perhettä hajotettu vain siksi, että miehellä oli rakastajatar. Varsin arvostetulla edesmenneellä valtionpäämiehellämme Kekkosella oli elämänsä aikana useampiakin rakastajattaria, joista monet tiesivät, mutta siitä ei puhuttu ainakaan Sylvi Kekkosen kuullen. 

Vierailija
18/57 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi käyttää koko (loppu) elämänsä se paheksumiseen että joku tai jotkut ei toimi kuten minä itsekkäästi oletan?

Vierailija
19/57 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä siksi, että se on kuitenkin aika inhimillistä, varsinkin, jos ajattelee pitkää, lähes koko elämän kestävää suhdetta. Siinä ehtii kaikenlaista tulla vastaan ja ihminen on valitettavasti erehtyväinen ja heikko.

Ja tällä perusteella voin sitten vaikka ryöstää lähikaupan, pahoinpidellä naapurin ja tehdä veropetoksen. Elämä nyt on vaan niin pitkä ja kaikenlaista sattuu matkan varrelle. Miten olisi moraali ja käsitys siitä, mikä on oikein ja mikä väärin?

Vierailija
20/57 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa ennen on ollut enemmänkin uskottomuutta, mutta siitä ei puhuttu. Avioliittoa ei purettu ja perhettä hajotettu vain siksi, että miehellä oli rakastajatar. Varsin arvostetulla edesmenneellä valtionpäämiehellämme Kekkosella oli elämänsä aikana useampiakin rakastajattaria, joista monet tiesivät, mutta siitä ei puhuttu ainakaan Sylvi Kekkosen kuullen. 

Todennäköisesti Sylvi tiesi niistä muutenkin vaikka ei niistä erityisesti hänen kuultensa puhuttu. Itse ajattelen että ihan hyvä niin hän varmasti olisi voinut asian itsekin nostaa esille jos olisi asiaa julkisesti halunnut käsitellä.