Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasiluokkalainen oli saanut koulusta kortsun terveystiedon tunnilla

Vierailija
30.08.2016 |

Eikö tuo ole vähän vastuutonta jaella lapsille kortonkeja tuossa iässä? Tuollahan annetaan se viesti, että yhdynnät on tuossa iässä ihan normaalia toimintaa. Ja sitten niillä, jotka eivät pääse panemaan, itsetunto laskee ja alkavat miettiä onko minussa jotain vikaa, kun muut harrastavat jo seksiä ja itse ei. Minusta koulun pitäisi lopettaa kokonaan tuo kortsujen jakelu. Eiköhän ne teinit tai heidän vanhempansa, jotka niitä tarvitsevat, osaa ne itse hankkia.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on täysin oikeassa kirjoituksessaan. Tuon kun palstan naiset ymmärtäisivät, olisimme paljon lähempänä miehen ja naisen välistä harmoniaa...

Vierailija
22/43 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tällä logiikalla kehitysmaissa ehkäisyvälineisen jakaminen pitäisi lopettaa ja samoin seksistä valistaminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ysikytluvulla sai kortsut sen yhden lehden mukana, terveystiedon tunnilla toiset ja terkan aulassa oli niitä jaossa niin paljon kuin kehtas rohmuta.

Minä ainakin yläasteella rullailin niitä auki ja ihmettelin. Neitsyys meni 17-vuotiaana ihan vakituisen poikaystävän kanssa.

Vierailija
24/43 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se olisi parempi kuin hyvä, jos nuorisolle olisi spärdäreitä saatavilla jostain ilmatteeksi ja kuitenkin sen verran huomaamattomasti, ettei asiasta tarvitsisi tehdä minkään sortin numeroa. Jokainen kehittyy omaa tahtiaan ja toiset aloittaa seksielämän myös aiemmin, eikä siinä mitään pahaa ole, kunhan vaan on itse valmis ja sekä tautien-, että raskauden ehkäisystä huolehditaan asianmukaisesti. Onhan se toki niin, että jos on pokkaa harrastaa seksiä, on pokkaa myös ostaa kumeja, mutta onhan se nuorelle melko kuumottava tilanne mennä ostamaan, voi se eka kerta jännittää muutenkin aikalailla.

Vierailija
25/43 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin olisin iloinen, että meillä täällä Suomessa on asiat sen verran hyvin, että nuoria valistetaan ja jaetaan jopa ilmaisia ehkäisyvälineitä. Vaikkei yksi kondomi nyt kauheasti auta, jos on päättänyt 14- vuotiaana alkaa harrastamaan aktiivisesti seksiä mutta ainakin niin, että asioista puhutaan. Eipä nyt vou verrata USA:n mutta miettii esim. kuinka paljon siellä on teiniraskauksia. Juttelin juuri erään 13 000 asukkaan kaupungissa lukion opettajana olevan henkilön kansaa, ja heillä on kuulemma erillisiä luokkia/linjoja raskaana oleville oppilaille.

Vierailija
26/43 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just sinun laisten ahdasmielisten vanhempien takia edes joku paikka josta saa näytteen. Itse kun olin 8.luokalla niin tuli kotiin kirje, jossa oli kondomi ja tietoa murrosiästä. Oliko ihan sosiaali- ja terveysministeriön lähettämä. Oma poika pääsi just yläasteelta ja hän ei ole saanut moista kirjettä.

En minä ole ahdasmielinen. Minusta lapsia vain ei pitäisi rohkaista mihinkään yhdyntöihin tuossa iässä. -ap

Asiaan rohkaisu ja ehkäisystä kertominen ovat hieman eri asia. Ja eikös se ole kuintenkin parempi, että sitä tietoa on, kuin että lapsesi tulee teinivanhemmaksi?

Vierailija
27/43 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuo ole vähän vastuutonta jaella lapsille kortonkeja tuossa iässä? Tuollahan annetaan se viesti, että yhdynnät on tuossa iässä ihan normaalia toimintaa. Ja sitten niillä, jotka eivät pääse panemaan, itsetunto laskee ja alkavat miettiä onko minussa jotain vikaa, kun muut harrastavat jo seksiä ja itse ei. Minusta koulun pitäisi lopettaa kokonaan tuo kortsujen jakelu. Eiköhän ne teinit tai heidän vanhempansa, jotka niitä tarvitsevat, osaa ne itse hankkia.

Aika monelle teinille voi olla kova paikka ostaa tai pyytää vanhempiaan ostamaan kortsuja. Ja kuten arvata saattaa, osa vanhemmista skitsoaa seksiasioista.

Vierailija
28/43 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin kumi menee käyttöön, jotkut taas tutustuvat siihen minkälainen härpäke se on. Kumin päälle pukemistakin kannattaisi harjoitella ennen tositoimia.

Vierailija
29/43 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vain näytteeksi, eihän yhdellä kondomilla paljon paneskella. Näkee millainen kondomi on ja voi vaikka rullata kurkun päälle. Tuollainen pienikin tutustuminen tuo ehkäisyn tutummaksi ja luonnolliseksi. Olisi kuitenkin hyvä, jos seksielämä aloitettaisiin vasta vuosia myöhemmin. Maailma vain on sellainen, että osa murkkuikäisistä harrastaa seksiä. Itse jaksoin odotella kolmekymppiseksi. Hyvin ehti petipuuhiin. Ei mitään maailmaa mullistavaa, todettakoon tämä, jos joku nuori tätä lukee. 

Vierailija
30/43 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP valitettavasti pakko avartaa näkökulmaasi asiaan mutta tosiaan tuossa iässä harrastetaan kyllä jo seksiä mikäli lapsella on tyttö/poikaystävä. Tervetuloa 2000-luvulle.

Vierailija
31/43 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun meillekin jaettiin kortsu ja luokan koviskundi (joka poltti tupakkaa ja ajeli mopolla) kysyi multa että annatko ton sun kortsun mulle kun sä et kuitenkaan tee sillä mitään.

T: Lassukka

No annoitko?

Vierailija
32/43 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jo kasiluokalla panee kuin kani niin eipä se yksi kumi siinä kyllä paljoa auta.

Vierailija
33/43 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä juttuhan tuo on. Itelläni kasiluokkalainen ja vuodenpäivät on jo kotona ollut kylppärin kaapissa laatikko, jossa on sen verran monta kortsua, ettei kukaan tajua, jos sieltä yksi puuttuu. Teinille (ja pikkusisaruksille) on tästä myös kerrottu. On kannustettu leikkimään niillä, puhaltamaan vesi-ilmapalloja niistä vaikka, jos eivät muuta keksi ja antamaan kavereille kanssa, jos tuntuu, että joku tarvii. Ideana se, että olisi kumi tuttu sitten joskus kun sitä tarvii eikä jäisi outona asiana käyttämättä.

Lisäksi on toki puhuttu vastuullisesta seksistä ylipäätään, pohdittu sitä, mikä on oikea ikä aloittaa ja kerrottu, että mikään kiire ei tosiaan ole, vaan se oikeastaan on hauskaa vasta sitten, kun siihen oikeasti on itse valmis sellaisen kumppanin kanssa joka myöskin on valmis. On korostettu, että ei on aina ei ja kenenkään painostukseen ei pidä suostua eikä ketään saa painostaa itsekään.

Mieluummin tällaiset asiat puhutaan ajoissa ja osana arkea kuin pidetään piilossa ja puhutaan myöhässä.

Vierailija
34/43 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun meillekin jaettiin kortsu ja luokan koviskundi (joka poltti tupakkaa ja ajeli mopolla) kysyi multa että annatko ton sun kortsun mulle kun sä et kuitenkaan tee sillä mitään.

T: Lassukka

Tuleva jännämies ilmeisesti asialla.

Vierailija
35/43 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muistan kouluajoilta kun terkkari näytti, kuinka mies voi antaa naiselle suuseksiä turvallisesti leikkaamalla kortsun auki ja levittämällä kelmuksi siihen pillun päälle. Muistan miettineeni, että kuka oikeasti jaksaa ruveta tollasta säätämään kesken panemisen.

Vierailija
36/43 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, että kondomi tulee tutuksi ennen kuin sitä alkaa käyttää. Taas vähenee todennäköisyys kämmätä käyttö kun sen aika tulee.

Porvoosta tämä nyt oli, mutta ymmärrän ap:n huolen, jos hän on lestadiolainen tms.

Vierailija
37/43 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, näin tehtiin jo ysärillä yli 20v sitten. :) Kyllähän niille kavereiden kanssa hihiteltiin, mutta ei kyllä käyttöön tullut. Lapsia oltiin.

Uskallan väittää, että aika harva (ainakin tuohon aikaan) oli ollut minkäänlaisissa "panohommissa". Parempihan se on hyvissä ajoin tutustua ehkäisyvälineeseen, ettei tarvi sitten (vuosien päästä) tositilanteessa olla sormi suussa. Helpomminhan se silloin jää käyttämättä, jos ekalla seksikerralla pitää kortsua ekan kerran kädessä.

Vierailija
38/43 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö. Sain minäkin yläasteella kortsuja, en silti harrastanut seksiä kuin vasta täysi-ikäisenä, eikä kyseessä ollut mahdollisuuksien puute. Ei ne kondomit maagisesti tee lasta seksihulluksi, eikä kortsun puute välttämättä ole nuorille mikään este. Jotkut nuoret sekstailee kuitenkin, joten tehkööt sen edes turvallisesti.

Vierailija
39/43 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, neitsyys meni multa viime vuonna. Yhä seurustelemme ja pidämme kahdenkeskisiä hetkiä, vaikka mamma kuinka skitsoilisit. Käytämme kumia. :)

t. ysiluokkalainen

Vierailija
40/43 |
30.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä kahden 14-vuotiaan välinen seksi on ihan normaalia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kuusi