Miten pärjätä 40 euron ruokakuluilla kuukausi? (terveellisiä vinkkejä!)
Jos en halua venyttää laskujani ulosottoon saakka, minun täytyy elää tuolla 40 eurolla 1 kk. Haluaisin kuitenkin syödä mahdollisimman terveellisesti, ei siis sokeria enkä halua käyttää liikaa vehnäjauhoja. Eli vinkkejä kehiin.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Marjoja ja sieniä on tällä hetkellä metsät pullollaan, niistä tervellistä lisuketta.
Ei jumalista tätä iänikuista marja-sienihöpinää. Ensimmäiseksi, metsässä (ainakin etelä-suomessa) on enää jonkun verran puolukoita.
Toiseksi, sieniä kyllä löytyy, muttet voi tietää missä ap asuu ja onko metsää lähistöllä. Jos ei ole autoa, voi sieneen lähteminen olla hankalaa. Jos tarvitsee esim. pk-seudulla seutulipun päästäkseen hyville sieniapajille, joutuisi ap käyttämään reissuun 1/4 kuukauden budjetistaan. Lisäksi suuren sienimäärän julkisilla kuljettelu on hankalaa.
Älkää ymmärtäkö väärin, olen itse kova sienestäjä ja marjastaja. Minulla onkin auto ja helppo kulku metsään. On vain köyhyyden aliarvioimista jankata siitä, kuinka köyhä voi "vaivaa nähdessään" elää ilman rahaa suunnilleen koko vuoden jos vain jaksaa kerätä vähän sieniä.
Hohhoh.
Törkeää pitää kotimaisten omenoiden hinta korkealla, kun samaan aikaan jotkut kärräävät ylijäämäomenoitaan kaatopaikalle. Ostaisin heti kaupan hintoja halvemmalla syöntikelpoiset omenat, jos täällä pohjoisessa niitä vain saisi.
Komppaan numeroa 18. Monilla isoilla firmoilla lähtee huomautuslaskukin vasta 2-3 viikon kuluttua, ja laskun eräpäivän siirtäminen helppoa.
Jos sinulla ei ole luottokorttia, nyt olisi hyvä hetki hankkia sellainen. Fiksusti käytettynä se on tarkoitettu juuri tällaisia kuukausia varten, kun kaikki menot sattuvat samaan hetkeen. Seuraavina kuukausina sitten lyhennät velkaa, ja pidät huolta että se ei kasva liian suureksi.
Ja sitten kun talous on tasattu, alat säästämään rahaa. Tiedän, että tulot eivät ole suuret, mutta juuri siksi. Aloita vaikka 50 e/kk, siitä se lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Mä oletan, että olet työttömänä jos tilanteesi on noin tiukka. Hyvää lisäruokaa saat keräämällä marjoja ja sieniä. Vielä löytyy mustikoita ja puolukat alkavat olla parhammillaan. Metsät ovat täynnä sieniä, joista saa hyvää lisuketta muuhun ruokaan.
Mutta sitten ostat perunoita, edullisia kotimaisia kasviksia, puurohiutaleita ja kananmunia. Vähän jauhelihaa, makaroonia ja maitoa, lisäät joukkoon porkkanaa ja keräämiäsi sieniä ja saat nopeasti moneksi päiväksi makaroonilaatikkoa. Leipää voit tehdä itse.
Taas näitä Suomi nousuun sienestämällä tyyppejä :D
Mä kans soittaisin ja pyytäisin johonkin laskuun lisää maksuaikaa tai sit vaan jätät maksamatta. Tulee joku 5€ lisää ens kuussa. Ei ne todellakaan heti mee ulosottoon. Aika vaikealta kuulostaa jos pitää 40€ kuukausi selvitä... Ei kannata rääkätä itseään jos on mahdollisuus syödä paremminkin.
Vierailija kirjoitti:
Jauhelihaa ei kannat ostaa vaan soijarouhetta. Pussillinen maksaa 4-5e ja siitä syö monta monta kertaa. Riittää hyvin makaronilaatikkoon, hernekeittoon ja jää reilusti ylikin.
Ap halusi terveellistä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marjoja ja sieniä on tällä hetkellä metsät pullollaan, niistä tervellistä lisuketta.
Ei jumalista tätä iänikuista marja-sienihöpinää. Ensimmäiseksi, metsässä (ainakin etelä-suomessa) on enää jonkun verran puolukoita.
Toiseksi, sieniä kyllä löytyy, muttet voi tietää missä ap asuu ja onko metsää lähistöllä. Jos ei ole autoa, voi sieneen lähteminen olla hankalaa. Jos tarvitsee esim. pk-seudulla seutulipun päästäkseen hyville sieniapajille, joutuisi ap käyttämään reissuun 1/4 kuukauden budjetistaan. Lisäksi suuren sienimäärän julkisilla kuljettelu on hankalaa.
Älkää ymmärtäkö väärin, olen itse kova sienestäjä ja marjastaja. Minulla onkin auto ja helppo kulku metsään. On vain köyhyyden aliarvioimista jankata siitä, kuinka köyhä voi "vaivaa nähdessään" elää ilman rahaa suunnilleen koko vuoden jos vain jaksaa kerätä vähän sieniä.
Hohhoh.
Tämä on niin totta! Lisäksi on aika rumaa olettaa että AP on niin tyhmä, ettei ilman palstalaisen "neuvoa" tajua mennä sienestämään, jos siihen on mahdollisuus.
Luuleeko nämä ihmiset muutenkin keksineensä jotain uutta ja ihmeellistä kun jokaisessa rahakeskustelussa tulee kymmenen näitä sieni-marja neuvoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoh.
Eikä edes riitä, että pääsee metsään, ku ne sienet pitäis myös tunnistaa varmasti ennen syömistä. Ite tunnistan varmasti kanttarellin, kuusenleppärouskun, männynleppärouskun, mustatorvisienen ja karvarouskun.. metsät on kyllä täynnä sieniä, mutta ei isosti lohduta, jos ei tiedä, mitä niistä uskaltaa syödä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oletan, että olet työttömänä jos tilanteesi on noin tiukka. Hyvää lisäruokaa saat keräämällä marjoja ja sieniä. Vielä löytyy mustikoita ja puolukat alkavat olla parhammillaan. Metsät ovat täynnä sieniä, joista saa hyvää lisuketta muuhun ruokaan.
Mutta sitten ostat perunoita, edullisia kotimaisia kasviksia, puurohiutaleita ja kananmunia. Vähän jauhelihaa, makaroonia ja maitoa, lisäät joukkoon porkkanaa ja keräämiäsi sieniä ja saat nopeasti moneksi päiväksi makaroonilaatikkoa. Leipää voit tehdä itse.
Taas näitä Suomi nousuun sienestämällä tyyppejä :D
Mikä vika tuossa neuvossa on? Ihan konkreettinen neuvo hakea ilmaista ruokaa. Ja kaupungissa asuminen on pelkkä tekosyy. Helsingistäkin pääsee polkupyörällä metsään hetkessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoh.
Menee ikävästi aiheen ohi, mutta mitä vikaa tuossa neuvossa oli? Me ei tiedetä missä ap asuu, onko hänellä auto, mopo, polkupyörä tai vaikka äidin moottoripyörä käytettävissä. Hän saattaa myös asua vaikka Huittisissa. Tuo marjavinkki on kuitenkin monelle suomalaiselle ihan tarpeellinen muistutus. Ei sillä Suomi nousuun lähde, mutta jos päivässä on käytettävissä reilu euro ruokaan, niin puoli litraa mustikoita jatkaa aika kivasti kaurapuuroa.
Jos kehtaat, kysele olisiko lähipiirissäsi joku jonka omenia/viinimarjoja/muita marjoja saisit käydä poimimassa. Joillakin tulee yli oman tarpeen.
Sesonkikasviksia saa näin syksyllä edullisesti. Proteiinit; Kiinalainen sananlasku: "Anna miehelle kala ja ruokit hänet päiväksi. Opeta mies kalastamaan ja ruokit hänet elämän ajaksi." Mato-onki on kannattava investointi.
Mä kyllä hyödyntäisin ihan surutta esim. työkavereiden omenia, jos joku tuo niitä kahvihuoneeseen tarjolle. Kysyisinpä jopa, jollei henkilö itse tarjoa, että jos olet itse hukkua niihin, ottaisin mielelläni pussillisen. Näin ei kuukauden hedelmiin kulu rahaa.
Kiitokseksi voit viedä itse leipomaasi omenapiirakkaa (koko porukalle) tai lahjoittajalle myöhemmin jotain.
Hyviä neuvoja on ap saanut.
Vaikka itselläni ei ole ollenkaan noin tiukkaa rahllisesti, syön todella paljon edullisia keittoja ja uuniruokaa, juureksia, kanankoipia ja -munia, papuja jne. Maukasta, ravitsevaa ja tosi edullista myös.
Hyödynnän sesonkituotteita ja alennuksia.
Mahdotonta ellet sitten käy vokissa syömässä.
Kukaan ei ole sentään vielä ehdottanut citykanien ja pullasorsien hyödyntämistä;)
Tuontieväät usein halvempia. Joten unohda kotimaiset ylihinnoitellut, ostomarjat yms sikakalliita.
Perunasäkki 10 kg, iso porkkanapussi ja noilla tekee monet ruoat kun ostat vähän höystöä.
Vierailija kirjoitti:
Nythän on Suomessa satokausi parhaimmillaan, joten unohdat kaikki tuontivihannekset- ja hedelmät.
Pähkinöistä saa hyviä rasvoja ja proteiinia. Kaurapuuro on loistava aamupala. Proteiini tosiaan kananmunista, joita voi syödä illallakin.