Olenko omituinen, kun en halua antaa 2-vuotiastamme äidilleni yöksi kylään?
Äitini haluaisi lapsemme hiihtolomalla yökylään, mutta asuu reilu puolen tunnin matkan päässä. Enkä ole yhtään halukas niin kauas lasta antamaan. Siis haluaa lapsen " kokonaan itselleen" , minä kävisin tuomassa ja sitten hakemassa. Muistelen vain omaa lapsuuttamme. Äidilläni ei mikään pitkä pinna ole koskaan ollut. Ja kaikkihan tietää millaista taaperon kanssa on. Ei se uni tule aina käskystä, yöllä heräilee, syö suttaillen jne.
Eli toisaalta en raski pientä sinne antaa ja olla itsekään lapsesta erossa. Toisaalta taas pelottaa, että entä jos äidiltäni palaakin käämit. Vaikka kuinka sanoisi, että kyllä hänen hermot kestää, niin en ole varma kuitenkaan.
Äitini mielestä olen kummallinen, kun en lasta mummolaan anna. Kun mekin aina lapsena oltiin viikkokausia isovanhemmilla. Ja nyt sanoi, että hänen siskonsa poikakin antoi vasta kuukauden ikäisen yöksi hoitoon. Ja tuo oli kyllä taas minun silmissäni kummallista...
Kommentit (21)
Meillä vasta 5-vuotias (esikoinen) oli itse halukas jäämään mummolle yöksi ilman vanhempia.
Nuoremmat lapsemme ovat jääneet keskenään yöksi mummolle jo 1- ja 2-vuotiaina.
Tee niinkuin sinusta, lapsen äidistä, tuntuu oikealta ja hyvältä.
Mummo joko ymmärtää sen tai ei mutta sinun lapsesihan siinä on kyseessä ja sillä siisti.
niin sitten et anna. Ei sinulla ole mitään velvollisuutta antaa lastasi yökylään, jos se tuntuu itsestäsi pahalta. Oli syy mikä tahansa. Isovanhemmilla ei ole sellaista oikeutta vaatia.
Jos siis äitisi kuitenkin muuten toimii lapsesi kanssa hyvin, niin anna ihmeessä hoitoon.
Kyllä itsekin kestän kavereitteni lasten kommellukset, sillä en joudu niitä joka päivä katsomaan ja kyseessä on ihan eri asia, kuin omien lasten joka päiväiset jutut.
Olisi ihanaa käydä syömässä ja syödä _rauhassa_, keskustella rauhassa, kieriä sängyssä rauhassa, olla vaan... *haaveilee*
Itse kyllä antaisin. on lapsen kehityksen kannalta hyvä oppia olemaan muidenkin kuin äidin kanssa
pelkäätkö että äitisi vie lapsen kokonaan?? vai mistä luottamuspula johtuu?
Äitisi on lapsen mummu ja mummuillakin on tietyt oikeudet (vaikkei laissa niin sanotakaan)
Otapa avarakatseisempi näkökanta!
Mistä sen tietää halaako sinne ensinkään ja sitten kun on nukkumaanmenoaika niin alkaakin haluamaan kotiin kun ei viihdy " vieraassa" yöpaikassa....
Meidän lapsi pääsee taatusti yökylään........ sitten kun itse sitä pyytää !!!
tarkoita, että motiivit olisivat aina kohdallaan.
Lapsi kerkiää sitten kun on vanhempi ja itse haluaa&sinä olet valmis siihen niin yökyläillä mummolla vaikka kuinka paljon.
Ja paskat ole mitään oikeuksia isovanhemmilla lapsenlapsia kohtaan.Ei ole velvollisuuksia muttei kyllä mitään oikeuksiakaan.
Vierailija:
Lapsi kerkiää sitten kun on vanhempi ja itse haluaa&sinä olet valmis siihen niin yökyläillä mummolla vaikka kuinka paljon.Ja paskat ole mitään oikeuksia isovanhemmilla lapsenlapsia kohtaan.Ei ole velvollisuuksia muttei kyllä mitään oikeuksiakaan.
yleensä on siellä yötä n. kerran kuussa. Poika tykkää ja mummo ja ukki tykkäävät.
Lisäksi poika tottuu olemaan muuallakin yötä kun kotona äitin ja isin kanssa.
Et todellakaan ole outo. Kaksivuotias on vielä todella pieni, ja etenkin jos et täysin luota äitiisi pinnan pituudesta esimerkiksi, mikä voi vaikuttaa hyvinkin epäsuotavalla tavalla yövierailun kulkuun..
Sinun on päätös. Jos ei tunnu hyvältä, älä ihmeessä vie lasta yöksi vaikka äitisi haluaisi. Kuitenkaan et osaisi nauttia vapaaillasta ja yöstä jos olosi ei ole täysin levollinen.
Oikein riittävä peruste on että lapsi on liian pieni. Muut saavat tehdä vapaasti kuukauden ikäisilleenkin yövierailuja jos sen kokevat hyväksi, mutta sinä et niin tee.
Turha alkaa syyllistämään itseään siitä että " et luovuta lasta mummulaan" . Ei sinulla ole mitään velvollisuutta " luovuttaa" lasta kellekään tai edes mummulaan säännöllisesti ilman että olet itse paikalla. Mummulailla voi päiväsaikaankin.
ja edelleen menee sinne hyvin mielellään, 5v. Eli se niistä traumoista...
Eihän se oo matka eikä mikään. Eri asia tas jos matkaan kuluis monta tuntia niin sitten kyllä lapsi saisi jäädä kotiin:)
Meillä kahdenkeskistä aikaa saa jos jaksaa roudata lapsen 4ookm päähän. yksinkertaisesti: olen KATEELLINEN!
Minun mielestäni lapset voivat yökyläillä sitten, kun he ymmärtävät, mitä tarkoittaa 12-24 tunnin ero muusta perheestä ja osaavat pyytää päästä yökylään. Eli ehkä joskus kouluikäisenä. Perheen kanssa pääsee kyllä kylään ja yöksikin mennään mökille ja muutenkin tarpeen mukaan. Hoitoon voi kyllä joutua esim. synnytysten vuoksi, mutta silloin isovanhemmat tulevat meille kotiin hoitamaan lasta siksi aikaa, että isä tulee kotiin.
Lapsi ei ole mumminkaan lelu vaan ihan oikea ihminen.
mutta toisaalta voisi olla hyvä että lapsi saisi viettää kunnolla mummon kanssa aikaa ja toisin päin. Meillä ainankin parivuotias nauttii isovanhempien seurasta. Voisithan antaa aluksi esim. pariksi tunniksi hoitoon ja mennä vaikka elokuviin tai syömään. Saisi silloinkin mummo viettää lapsen kanssa aikaa ja huomaisitte miten meni.
Meidänkin lapset käyvät mummoloissa päiväsaikaan kylässä yksin tai keskenään yleensä 1-2 tunnin ajan toisinaan. Ehkä muutaman kerran vuodessa. Yökylä vaan on mielestäni eri asia.
Jos äitisi toivoo lasta yökylään eikä matkaa ole kuin puoli tuntia, niin anna ihmeessä äitisi hoitaa lastasi.
Tehkää miehen kanssa jotain kaksin, viettäkää parisuhdepäivä ja hellikää toisianne :-).