Miten ihan oikeasti lisätä sitä liikuntaa? (ruuhkavuodet)
Kaksi päiväkoti-ikäistä lasta ja vaativat työt, jotka tulevat aina välillä kotiin. En ymmärrä miten tähän kuvioon lisätään sitä liikuntaa. Työ- ja päiväkotimatkat kävelen, mutta työmatka on vain reilun kilometrin. Aloitan työpäivän aikaisesta aamusta, jotta ehdin ajoissa päiväkodille ja lasten luo. Lapset nukahtavat noin 21 mennessä, jolloin joko nukahdan itse, korjaan päivän sotkuja tai jatkan töitä hetken. Mies taas on iltaisin usein ylitöissä (hän hoitaa aamut).
Aina sanotaan, että liikkumattomuuteen on vain tekosyitä. Sanokaa minulle, miten järjestän arkeni niin, että ehdin itsekin hieman liikkua? Saa sanoa suoraan, jos "tekosyilen".
Nukun jo nykyisellään liian vähän ja huonosti, olen väsynyt ja kroppa vaatii liikkumista. En vain ymmärrä, missä välissä sen järjestäisin ilman, että aika olisi suoraan pois lapsiltani tai töiltä. Viikonloppuisin harrastamme kyllä perheenä (uintia, ulkoilua yms.), mutta silloin on myös lasten harrastukset.
Miten te muut saatte järkättyä urheiluaikaa?
Olen aivan jumissa, joka paikkaa kolottaa, päänsärkyä yms.
Miten pienet lapset? Pientä arkiliikuntaa muiden hommien lomaan, lasten kanssa kotijumppaa, töihin mennessä vähän pidempi lenkki, sali jossa lapsiparkki, lasten kanssa ulkoilemaan ja leikkipuistossa jumppaamista, lenkille lapset rattaissa, talvella pulkkamäki? Semmoiselle kunnon liikunnalle on vaikea löytää aikaa. Itse olen nyt puristanut kahdesti viikossa tunnin hiihtolenkin, toinen lapsen harrastusten aikaan ja toinen joku arki-ilta, lisäksi yritän tehdä töitä seisten ja pitää pientä taukojumppaa. Minulla istumatyö ja tunnin työmatka suuntaansa, kaksi päiväkoti-ikäistä ja koira. Mies etätöissä, joutuu usein tekemään illalla töitä kun päivällä hänelle jää lasten viennit ja haut, joten ongelma on tuttu...