Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihan oikeasti lisätä sitä liikuntaa? (ruuhkavuodet)

Vierailija
27.08.2016 |

Kaksi päiväkoti-ikäistä lasta ja vaativat työt, jotka tulevat aina välillä kotiin. En ymmärrä miten tähän kuvioon lisätään sitä liikuntaa. Työ- ja päiväkotimatkat kävelen, mutta työmatka on vain reilun kilometrin. Aloitan työpäivän aikaisesta aamusta, jotta ehdin ajoissa päiväkodille ja lasten luo. Lapset nukahtavat noin 21 mennessä, jolloin joko nukahdan itse, korjaan päivän sotkuja tai jatkan töitä hetken. Mies taas on iltaisin usein ylitöissä (hän hoitaa aamut).

Aina sanotaan, että liikkumattomuuteen on vain tekosyitä. Sanokaa minulle, miten järjestän arkeni niin, että ehdin itsekin hieman liikkua? Saa sanoa suoraan, jos "tekosyilen".

Nukun jo nykyisellään liian vähän ja huonosti, olen väsynyt ja kroppa vaatii liikkumista. En vain ymmärrä, missä välissä sen järjestäisin ilman, että aika olisi suoraan pois lapsiltani tai töiltä. Viikonloppuisin harrastamme kyllä perheenä (uintia, ulkoilua yms.), mutta silloin on myös lasten harrastukset.

Miten te muut saatte järkättyä urheiluaikaa?

Olen aivan jumissa, joka paikkaa kolottaa, päänsärkyä yms.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiin crosstrainer tai kuntopyörä?

Vierailija
22/41 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tykkää aerobisesta vaan haluan käydä salilla. Mun lapset on ekalla ja eskarissa ja oon joka toinen viikko niiden kanssa kolmistaan. Joka toinen tietysti ehdin treenata ihan miten vaan. Lapsiviikoilla sitten mahdutan treenin työpäivän ajalle esim. pidennetyn ruokatunnin yhteyteen. Onneksi mun työ on sinänsä joustavaa että pystyn tekemään osin kotona kun lapset nukkuu. Vaatiihan se aikatauluttamista ja välillä juoksemista paikasta toiseen, mutta mulle treeni on henkireikä. Ilman sitä olisi paljon raskaampaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä, kiitos ystävällisistä vinkeistä.

Työn vähentäminen ei juuri nyt ole mahdollista, määräaikaisena edelleen ja työn määrä todella iso. Yt:t yms. takana. Ennen työaikaan kuului liikuntaa tunti viikossa, mutta siitä on nyt säästösyistä luovuttu.

Menen aamuisin töihin 7-7.30 välillä, en usko jaksavani urheilla tuota ennen. Toisaalta ehdotus siitä, että voisin käydä lenkillä ennen lasten hakemista päiväkodista oli hyvä. Ainakin joskus. Myös ruokatauon voisi käyttää kävellen. Iltaisin olen usein niin "koomassa" väsymyksestä, etten jaksa edes venytellä. Toki pitäisi.

Vierailija
24/41 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kun nuorempi 4kk nukahtaa päikkäreille niin laitetaan 2 vuotiaan kanssa musat soimaan ja ruvetaan tanssimaan, hyppimään ja jumppaamaan. Lapsi ottaa oikein innoissan oman jumppamaton esiin kun tanssihetki alkaa. Siinä sitten samalla teen vähän vaativampia hyppyjä kuten askelkyykkyhyppyjä, kyykkyhyppyjä, punnerruksia jne. Hetki kestää noin 15-20min, jonka jälkeen olen aivan puhki. Nopea suihku niin että 2 vee istuu pytyn päällä suihkun vieressä ja sitten pienempi jo heräileekin. Ei tätä joka päivä jaksa univelkojen kanssa mutta muutaman kerran viikossa 😊

Vierailija
25/41 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen harrastanut epämääräisesti kaikenlaista, lähinnä tanssiin liittyvää. Esim. zumbaaminen sai tajuamaan, että hellan ääressä ruokaa laittaessa voi hetkutella, pyykkejä kuivumaan laittaessa voi venytellä ja kaikki tietenkin tehdään vähän liioitellusti, näyttää hassulta, mutta lapset ainakin pitää sitä vaan hauskana. Ja täältä just luin joskus, miten joku kotiäiti kotonaan käveli kyykkäämällä.

Mua motivoi aikoinaan kun luin miten Eartha Kitt käveli vapaa-aikanaan painot jaloissa ja käsissä, jotta jaksoi lavalla heilua (ilman painoja), en edes tiedä oliko totta vai ei, mutta lamppu syttyi omassa päässäni.  :)

Vierailija
26/41 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, et tee yhtään mitään väärin. Ajan kanssa helpottaa.

Vierailija
27/41 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jooga ja meditaatio vois sopia sulle. 15 minuutiin ohjelma vaikka joka aamu tai ilta notkistaa ja rentouttaa, viikonloppuisin tekisit pidemmän. Netistä löytyy hyviä esim. Yogaia tai Yogobe, Youtubesta löytyy ihan jooga tai yoga haulla ilmaisia. Vielä parempi tietysti jos joskus ehdit käväistä tunnilla tai osallistua jollekin retriitille. Lyhyen jooganhan voi vetäistä vaikka työpaikalla kahvitauolla tai muulla venyttelytauolla.

Vierailija
28/41 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi päiväkoti-ikäistä lasta ja vaativat työt, jotka tulevat aina välillä kotiin. En ymmärrä miten tähän kuvioon lisätään sitä liikuntaa. Työ- ja päiväkotimatkat kävelen, mutta työmatka on vain reilun kilometrin. Aloitan työpäivän aikaisesta aamusta, jotta ehdin ajoissa päiväkodille ja lasten luo. Lapset nukahtavat noin 21 mennessä, jolloin joko nukahdan itse, korjaan päivän sotkuja tai jatkan töitä hetken. Mies taas on iltaisin usein ylitöissä (hän hoitaa aamut).

Aina sanotaan, että liikkumattomuuteen on vain tekosyitä. Sanokaa minulle, miten järjestän arkeni niin, että ehdin itsekin hieman liikkua? Saa sanoa suoraan, jos "tekosyilen".

Nukun jo nykyisellään liian vähän ja huonosti, olen väsynyt ja kroppa vaatii liikkumista. En vain ymmärrä, missä välissä sen järjestäisin ilman, että aika olisi suoraan pois lapsiltani tai töiltä. Viikonloppuisin harrastamme kyllä perheenä (uintia, ulkoilua yms.), mutta silloin on myös lasten harrastukset.

Miten te muut saatte järkättyä urheiluaikaa?

Olen aivan jumissa, joka paikkaa kolottaa, päänsärkyä yms.

Sinähän saat liikuntaa työmatkojen muodossa 10 km per viikko, se on enemmän kuin moni kävelylenkkeilee arkipäivinä. Hieno juttu! Saatko jompaan kumpaan viikonlopun päivään liikuntaharrastuksen itsellesi tai koko perheelle. Esim. Uimaan voi mennä koko perhe ja toinen vanhemmista katsoo lapset kun toinen ui 30 minuuttia ja toisinpäin. Itselläni ryhmäliikunta motivoi liikkumaan. Löytyisikö toiselle viikonlopun päivälle ryhmäliintatunti? Tiestysti kotonakin voi kuntoilla, mutta se on hikisempää ja häiriötekijöitä on mielestäni liikaa. Akkuja saa ladattua parhaiten kun lähtee kotoa pois liikkumaan. Säryt ja kolotukset lähtevät liikkumalla. Hierontakin auttaa, mutta hetkellisesti. Ihminen on luotu liikkumaan.

Vierailija
29/41 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reippaita kärrylenkkejä lasten kanssa parina arki-iltana ja vaikka juoksulenkki viikonloppuna on jo parempi kuin ei mitään. Venyttele illalla telkkarin ääressä. Kuminauhajumppaakin on helppo tehdä kotona missä välissä vaan. Kyykkyjä hampaita pestessä. Tällaisilla konsteilla itse "harrastan".

Vierailija
30/41 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoituksesi olisi voinut olla minun kirjoittama! Siis aivan samat asiat olisin voinut kirjoittaa! Siksipä tämä onkin nyt hyvä kertoa ja ota se vastaan siten, että ajattelet, että minä tiedän mistä tilanteesta lähdet.

Pohdin mitä liikuntaa haluaisin harrastaa, mikä olisi mahdollista heti kotiovelta käsin. Tykkäisin uida, mutta muutimme kauas uimahalleista. Toisena tykkään juosta -erityisesti talvipakkasilla (pukeutumiskysymys!). Juoksinkin lomilla ja silloin kun töissä oli kevyempiä jaksoja. Pian kuitenkin työtaakka kasvoi ja lapsiakin oli kaksi, miehellä vaativa työ jne. Juoksemiseen ei enää riittänyt virta työpäivien jälkeen. Se, että olisin saanut itseni ulos vaati liian paljon (täällä metsän keskellä pimeässä ei oikein innosta aina). Juoksemisesta kuitenkin edelleen pidin. En vain saanut (=oikeasti jaksanut vaatia) itseäni liikkeelle iltaisin. Pohdin, miten voisin juosta mieluisammassa ympäristössä. Olin käynyt joskus ennen lapsia salilla ja siellä tykkäsin paljon juoksumatosta. Pari vuotta sitten täytin 30-v. Toivoin ja sainkin sitten isoksi lahjaksi (ystävät ja sukulaiset osallistuivat) hartaasti toivomani juoksumaton. Käytin sitä vaihtelevasti. En edelleenkään tahtonut saada itseäni liikkeelle enää illasta. Huomasin aamulla töihin ajaessani kateellisena katsovani aamulenkkeilijöitä. Voi kunpa minäkin... Pari viikkoa sitten tein testin. Heräsin klo.5.00. Olin päättänyt kokeilla aamulla juoksemista juoksumatollani (-miksi ei ulkonakin jos ilmat suosisivat). Laitoin tabletista ihanan sarjan pyörimään ja juoksin lempisarjani yhden jakson verran (n.20min). Kävin suihkussa, laittauduin valmiiksi, söin ja herätin lapset. Vein heidät päiväkotiin ja suuntasin itse töihin. Näin jälleen lenkkeileviä ihmisiä kävelyteillä. Nyt hymyilin. Olo oli mitä parhain! Tästä siis on pari viikkoa aikaa. Olen joka arkiaamu tehnyt saman eli herään juosemaan ennen kuin muu perhe herää. Viikonloppuisin saatan käydä pidemmällä lenkillä ulkona jos ehdin ja fiilistä on. Mutta se ei ole pakollista, sillä koen liikkuvani tarpeeksi viikossa jo ilmankin. Kannustan siis sinuakin kokeilemaan! Ei se mitään ota jos ei anna eli kokeile! Ja jos et ole aiemmin juossut, ei hätää. Siinä kehittyy paremmaksi koko ajan. Tee ensin kävely-juoksuyhdistelmälenkkejä ja kasvata kuntoa pikku hiljaa. Tsemppiä ja jaksamista arkeen!

Vierailija
31/41 |
27.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä niin tiedän myös millaisen olon liikkumattomuus saa aikaiseksi, ja se sai minut liikkumaan. Itse ostin selättimen ja hyppynarun, voimapyörän ja jumppamaton. Ei tarvitse järjestää aikaa minnekään menemiseen ja sieltä tulemiseen. YouTube on aarreaitta jumppa/lihaskunto/venyttelyvideoiden suhteen. Esim vaikka 3-5 min selättimellä on äkkiseltään aika rankkaa, ja minuutti hyppynarulla on tosi liikuntaa. Kymmeneen vatsaan, selkään ja kylkeen menee alle kaksi minuuttia.

Vierailija
32/41 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksemaan rattaiden kanssa, joo onnistuu ehkä kesäisin mutta entä syksyllä kun vettä sataa, talvella lumessa ja keväällä loskassa?

Vierailija
33/41 |
11.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos matkan varrella on kerrostaloja niin ei muuta ku rappusia tarpomaan 6krs ylös ja alas menee varmaan kunnosta riippuen n5min..

Ei toisten taloihin saa mennä rappuun metelöimään.

Vierailija
34/41 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kuulostaa nyt vähän siltä, ettei hikiliikunta ole se ensisijainen tapa parantaa hyvinvointia. Ihan ekana tarvitsisi löytää aika unille. Ilman sitä liikuntakin vain kuormittaa ennestäänkin ylikierroksilla käyvää kroppaa lisää. Toki jos pystyt siinä lasten nukkumaanmentyä heittämään mielestä ne asiat joita pitäisi vielä tehdä ja käyttämään vartin verran johonkin palauttavaan kehonhuoltoon tai joogaan, niin tee ihmeessä.

Jos liikuntapyramidin ajatus ei ole tuttu, niin nykyään ajatellaan aikuisten liikuntaakin vähän kokonaisvaltaisemmin kuin arjesta irrallisina suosituksina. Pyramidia kannattaa lähteä laittamaan kuntoon sieltä juuresta eli unista, ja edetä kohti huippua eli rasittavaa liikkumista: https://ukkinstituutti.fi/liikkuminen/liikkumisen-suositukset/aikuisten…

Vierailija
35/41 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos paikkoja särkee niin jooga olisi varmaan paras vaihtoehto. 10 minuuttia aamulla vaikkapa YouTubesta.

https://www.youtube.com/results?search_query=morning+yoga+adeiane

Vierailija
36/41 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on työpaikalla muutama työpiste, jossa on tuolin sijaan juoksumatto tai stepperi. Siinä voi samalla liikkua, kun on vaikka palaverissa, missä pääasiassa pitää vain kuunnella. Myös tauot voi käyttää liikkumiseen. Kahvitauolla ulos kävelemään tai jumppakuminauhalla muutama avaava liike.

Itse varmaan tekisin työmatkojen ohessa pidemmän kävelyn, kun työmatka on noin lyhyt.

Vierailija
37/41 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun meillä oli kiireisimmät vuodet, niin pidin kuntoa yllä 20 minuutin kuntopiiriharjoittelulla kotona. Eli punnerruksia, leukoja, vatsoja, hyppyjä yms 20 ilman taukoja kolme kertaa viikossa. Voi katsoa vaikka TV:tä samalla.

Vierailija
38/41 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

15 minuutissa saa tehtyä jo tosi rankan treenin kotona. Esim 45 sekuntia liikettä , 15 sekuntia taukoa. Liikkeinä hyppynaru, punnerrukset, askelkyykyt, lankku jne. Valitaan vaikka 6 liikettä ja tehdään niin monta kierrosta kun jaksaa. Toinen puoliso on sen 15 min lasten kanssa. Viikonloppuna sitten ulkolenkkejä, eli ns peruskuntoliikuntaa.

no ehtiihän sitä, mutta kun elämä on muutenkin kiireistä ja on väsynyt, niin liikunnan pitäisi olla miellyttävää ja siihen saisi kuulua myös lämmittely ja palautuminen. Tuo ohje kuulostaa kauhealta pakkosuorittamiselta!

tee sitten ensin lämmittely ja loppuverryttely. Tuo asenne kyllä voi olla se, miksi et liiku, joudun valitettavasti sanomaan. Jos et liiku, koska se 'olisi niin stressaavaa', niin sitten et liiku, ja siinä se.

Vierailija
39/41 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä suosittelen tähän tilanteeseen YouTuben jooga- ja jumppavideoita. Ne on siitä hyviä, ettei tarvitse lähteä pois asunnosta ja voit tehdä vaikka vaan 15-20min jutun jos aika kortilla, se on silti enemmän kuin ei mitään! Kuulostaa siltä, että kaipaat kipeästi kehonhuoltoon ja tähän jooga on hyvä. Jos ei ole mitään aiempaa taustaa niin esim. Yoga with adriene on hyvä kanava aloittaa, jos innostut jatkamaan niin Yoga with kassandra on toinen kanava jolla vähän haastavampaa sisältöä, joka usein myös fyysisesti vaativampaa.

Jumppavideoita olen itse tykännyt esim. Juice & toyasta, joilla on paljon monenlaisia eri treenejä. Joillain kanavilla on tanssitreenejä, jotka on musta tosi hauskoja ja usein vain vartin mittaisia. Itse lähtisin tilanteessasi siitä tavoitteesta, että lisäisi vaikka aluksi vain sen vartin liikuntaa jossain muodossa päivään. Jos siihen ei ole edes kotioloissa aikaa niin sitten en kyllä keksi mitään.

Vierailija
40/41 |
01.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

15 minuutissa saa tehtyä jo tosi rankan treenin kotona. Esim 45 sekuntia liikettä , 15 sekuntia taukoa. Liikkeinä hyppynaru, punnerrukset, askelkyykyt, lankku jne. Valitaan vaikka 6 liikettä ja tehdään niin monta kierrosta kun jaksaa. Toinen puoliso on sen 15 min lasten kanssa. Viikonloppuna sitten ulkolenkkejä, eli ns peruskuntoliikuntaa.

no ehtiihän sitä, mutta kun elämä on muutenkin kiireistä ja on väsynyt, niin liikunnan pitäisi olla miellyttävää ja siihen saisi kuulua myös lämmittely ja palautuminen. Tuo ohje kuulostaa kauhealta pakkosuorittamiselta!

tee sitten ensin lämmittely ja loppuverryttely. Tuo asenne kyllä voi olla se, miksi et liiku, joudun valitettavasti sanomaan. Jos et liiku, koska se 'olisi niin stressaavaa', niin sitten et liiku, ja siinä se.

Täältä sivusta huutelee, että aika harvalle - varsinkaan sellaiselle joka ei harrasta liikuntaa - tuollainen omaehtoinen kuntopiiri on kauhean motivoiva tai hauska tapa liikkua. ainakin itse koen edelleen paljon hauskemmaksi liikkua jonkun ohjatun YouTube-videon tahtiin kuin tehdä samat liikkeet yksin itse. Ei tarvitse kellottaa eikä myöskään anna niin helposti periksi vaikka tuntuu ettei jaksaisi tehdä viimeistä kierrosta. Ja jotenkin se vain on motivoivampaa kun joku "ohjaa", vaikka kyseessä olisikin nauhoite.

Oleellisinta on minusta löytää sellainen tapa liikkua, joka tuntuu edes jollain tavalla hyvältä eikä ainakaan aiheuttaisi lisää stressiä. Jonkun kommentti hyvän unen tärkeydestä oli myös tärkeä pointti - nukkumatta ei jaksa mitään ja palautuu huonosti.

- se YouTube-videoita suositellut

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän