Te, joiden vanhemmat hoitavat lapsenlapsia useita päiviä kerrallaan?
valittavatko he koskaan, että esim. vaippaikäisten hoitaminen on raskasta? Väsyvätkö he? Sanovatko he koskaan, että he eivät jaksa.
MInua kiinnostaa, millaisia tällaiset isovanhemmat ovat psyykkisesti, fyysisesti ja iältään. Omat ja miehen vanhempani kun eivät ole koskaan jaksaneet hetkeäkään olla lastemme kanssa edes niin, että olemme itse paikalla.
Kommentit (29)
joten hoitoapua ei luonnollisestikaan siitä syystä saada. Miehen vanhemmat tosin viime kesänä hakivat lapset muutamaksi yöksi mökille ja ensi kesänä lupasivat myös lapsille mökkireissun. Yövymme usein heillä, kun lähdemme ns. kotipuoleen ja usein itse tarjoutuvat hoitamaan lapsia illalla, että pääsemme kahdestaan vaikka ulos syömään. Se on todellista luksusta, koska meillä ei täällä kotipaikkakunnallamme ole minkäänlaista mahdollisuutta saada lastenhoitoapua (tai varmaan mll: sta tai vastaavasta saisi, muttei ole sellaista tilannetta vielä tullut eteen, että olisi ollut välttämätöntä).
Omat vanhempani hoitivat esikoista useinkin, kun tämä oli pienempi, ottivat mökille, retkille ja äitini tuli usein hoitamaan häntä kotiin, jos lapsi sairastui ja meidän oli pakko olla silloin töissä. Äitini on kuitenkin nykyisin sairastellut eikä enää jaksa, huomaan, että hän väsyy lasten mesoamiseen jopa silloin, kun käymme kylässä ihan päiväseltään. Isäni ehkä jaksaisikin, mutta on toisaalta vähän pihalla lastenhoidollisista käytännön asioista, joten joutuisi kuitenkin turvautumaan äitini apuun, ja häntä taas emme todellakaan viitsi, kehtaa emmekä tahdo pyytää lapsia hoitamaan.
Positiivisessa hengessä. Lapset nyt 11, kohta 10 ja kk päästä 5. Miehen vanhemmat vievät pari x vuodessa hotelli-teatteriviikonloppua viettämään johonkin kaupunkiin. Vähän väliä lapset on mökillä heidän kanssa. Esim. viime kesänä koko kesäkuu oli anopin hoitovastuulla kun me olimme töissä (loma heinäkuu) ja anoppi vuorotteluvapaalla. Taas kysyi, että ottaisiko lapset kesäkuuksi. Välimatka on vajaa tunti, joten voidaan olla miten päin vaan, siellä, kotona, mökillä. Pojat on menneet viikonlopuksi kaksinkin. Laitetaan täällä bussiin ja isovanhemmat ottaa toisessa päässä vastaan. Eli vastaus on, tosi paljon ottavat lapsia kylään ja hoitavat. Minun vanhempani vähemmän, lyhyempiä aikoja, mutta johtuu mm. isäni terveydentilasta. Äitini kylläkin on meillä joka maanantai, jotta nuorin saa mummi-päivän (päiväkodissa hän on sitten ti - pe) ja kun isommat tulee koulusta, hekin saavat mummin seuraa + suurin odotus heillä on maanantaisin mummin tekemä ruoka joka on taivaallista (sama ruoka odottaa meitä kun tulemme töistä).
Minun vanhemmillani on maatila pyöritettävänä, joten työ vähän määräilee hoitoa (sekä lukuisat harrastukset). Mielellään kuitenkin ottavat isompia lapsia (6 ja 4v) yökylään n. joka toinen kuukausi yhdeksi tai kahdeksi yöksi. Pienin (1v) ei ole vielä ollut yökylässä.
Miehen vanhemmat asuvat lähellä (500m), joten heillä lapset ovat usein, kun minulla/meillä on menoja. Yökylässä lapset eivät ole heillä olleet, mutta päivisin n. kerran viikossa. Mummi myös auttaa välillä kerhokuljetuksissa.
Mieheni vanhemmat haluavat lapsia hoitaa usein ja asuvat lähellä joten he tulevat meille usein ja sanovat että voin käydä kaupassa jne. Yökylään pyytävät lapsia jatkuvasti, aina en raaski edes antaa kun on sellainen olo ettei ehdi tarpeeksi olla lapsten kanssa viikonloppuja.
Minun äitini työskentelee lasten parissa joten hän ei lapsia erikseen pyytele, mutta auttaa mielellään jos on tarvis. Muuten näemme vähintään kerran viikossa.
Kaikki isovanhemmat ovat lapsilleni hyvin rakkaita, ja siitä me mieheni kanssa osaamme iloita!!
Pitävät joskus jopa viikon kerrallaan, usein kuitenkin vain 3-4 päivää. Emme asu samalla paikkakunnalla, välimatkaa 150 km. Äitini tulee usien hoitamaan päiväksi/ tai lapsi menee sinne.
Kumpikin on suorastaan yli- innokas...
Miehen äiti 40+ otti joskus, kun meillä oli vasta 1 lapsi, enää ei ota. Miehen isää lapset ei ole edes nähnyt kuin muutaman kerran.
Omat lapseni ovat edelleen iltapäivät mummolassa, kun he ovat tarhassa vain klo 13 asti. Vanhin lapsenlapsi on nyt 12 ja hänestä se show alkoi: kaikki lapset ovat olleet päivähoidossa mummolassa, osa jopa heti äitiysloman päätyttyä. Omia lapsiani (nyt 3,5 ja 5) äitini on hoitanut siitä asti, kun palasimme ulkomailta kotipaikkakunnalleni pari vuotta sitten.
Äitini ottaisi lapset usein yökyläänkin, mutta meidän lapsemme ovat siellä aika harvoin. Äitini on aivan upea mummo, leipoo, tekee uskomattomat ruoat ja siellä on pihaa ja luontoa temmeltää. Mieheni vanhemmat asuvat kaukana, mutta loma-aikoina varsinkin mummi ottaa lapsista ns. kaiken irti. Olen todella kiitollinen näin upeista isovanhemmista!
Emme ole kyllä vielä jättäneet lapsia viikoksi hoitoon, muuta muutaman kerran lapset ovat olleet 3-4 päivää hoidossa, 1-2 päivää aika usein ehkä n. 3 krt/2kk. Yön yli lapset ovat mummolassa noin kerran kuukaudessa. Eli silloin viemme lapset esim. la illalla mummolla ja menemme hakemaan su aamupäivällä.
Meidän ihanat isovanhemmat ovat melko nuoria; mummo 48v ja vaari 52v ja voimme luottaa heihin täysin.
Äiti saattaa soittaa torstaina ja kysyä onko meillä mitään menoa jos vaikka ipanat tulis viikonlopuksi. Kävisivät uimassa ja leffassa. Miehen kanssa emme suunnittele mitään menoja etukäteen, vaan sitten vasta jos lapsia pyydetään hoitoon. En jotenkin kehtaa, kun pitävät lapsia muutenkin niin paljon.
Koskaan eivät ole valittaneet että olisi raskasta, onhan se ihan eri juttu kun saavat itse vapaaehtoisesti valita koska lasten kanssa ovat.