Onko täällä ketään matematiikasta, ohjelmoinnista tai tieteestä kiinnostuneita
Kommentit (23)
Minä juu, matikkanero ja opiskelen ohjelmointia.
Aloituksestasi tulee mieleen, että tarkoitat tieteellä jotain muuta kuin mitä käsitteellä oikeasti tarkoitetaan, esim. luonnontiedettä. Ehkä siis paikallaan, että määrittelet hieman tarkemmin, mitä tarkoitat.
Tiede kiinnostaa, etenkin identiteetin kehittymisen näkökulma.
Harrastan tähtiedettä ja olen kiinnostunut tieteestä muutenkin. Miksi kysyt?
Harjoittelen ohjelmointia vapaa-ajalla. En tiedä millaisista tieteistä puhut mutta opiskelen luonnontieteitä.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksestasi tulee mieleen, että tarkoitat tieteellä jotain muuta kuin mitä käsitteellä oikeasti tarkoitetaan, esim. luonnontiedettä. Ehkä siis paikallaan, että määrittelet hieman tarkemmin, mitä tarkoitat.
Mitä vain tieteenaloja yleisesti, luonnontieteet ehkä henkilökohtaisesti kiinnostavat eniten. Voin laajentaa kysymystä koskemaan myös esimerkiksi filosofiaa ja muita ns. oppialoja.
Vierailija kirjoitti:
Juu. Miksi?
Lähinnä ehkä siksi koska itselläni on taas vaihteeksi pieni uskonpuute lajiamme kohtaan. Tuntuu aina välillä että kukaan ei tee mitään lähellekään hyödyllistä. Kiva nähdä taas että näitä ihmettelijöitä kuitenkin on!
Vierailija kirjoitti:
Tiede kiinnostaa, etenkin identiteetin kehittymisen näkökulma.
Psykologian näkökulmasta?
Ohjelmoinnista joo, koska siitä maksetaan palkkaa ja palkalla taas rahoitan elämäni.
Vierailija kirjoitti:
Minä juu, matikkanero ja opiskelen ohjelmointia.
Jos oikeasti olet tällainen matikkanero, niin pystyisitkö kuvailemaan jotenkin ajatusprosessiasi ja matemaattista ajattelutapaasi yleensä? Miten esimerkiksi näet yhtälöt? Näetkö vaikkapa yhtälön termit ja operaatiot erilaisina vaikuttajina kokonaisuuteen vai yksinkertaisesti vain lukuina muiden joukossa?
Onhan meitä. Olen työskennellyt CERN:ssä en tutkijana vaan hiukkaskiihdyttimen huoltotehtävissä ja Formula 1 autojen parissa, jossain vaiheessa työuraani. Tällä hetkellä työnantaja on Google. Koulutus on insinööri.
En tosin ole oikeastaan kiinnostunut tieteestä vaan siitä miten tekniikkaa voi käyttää hyödyksi. Minua ei koskaan ole kiinnostanut tietää yhtään enempää matematiikkaa tai fysiikkaa mitä tarvitsen insinööritasoisten työtehtävien tekemiseksi.
Kyllä, olen matemaatikko. En kyllä tajua keskustelun tarkoitusta.
Ei vittu jaksa pätkääkään kiinnostaa realimaailman abstrahointi jollekin vitun oliokielelle, saatika pohtia jotain helvetin asymptoottista suuruusluokkaa jollekin perseelleen tehdylle loopille. Jääkööt ne ekaluokkalaisille, minä lähden baariin kittaamaan kaljaa!
Olen mikrobiologi ja tuore lääketieteen ylioppilas, mutta en ymmärrä tämän keskustelun tarkoitusta.
Matematiikka kiinnostaa lähinnä työkaluna, mutta työnantaja maksaa kuukausipalkkaa kiinnostuksesta fysiikkaa ja ohjelmointia kohtaan. Tiede kiinnostaa laajemminkin myös vapaa-ajalla.
Vierailija kirjoitti:
Onhan meitä. Olen työskennellyt CERN:ssä en tutkijana vaan hiukkaskiihdyttimen huoltotehtävissä ja Formula 1 autojen parissa, jossain vaiheessa työuraani. Tällä hetkellä työnantaja on Google. Koulutus on insinööri.
En tosin ole oikeastaan kiinnostunut tieteestä vaan siitä miten tekniikkaa voi käyttää hyödyksi. Minua ei koskaan ole kiinnostanut tietää yhtään enempää matematiikkaa tai fysiikkaa mitä tarvitsen insinööritasoisten työtehtävien tekemiseksi.
Kuulostat erään jyväskyläläisen AMK-opettajan pojalta :o
Tieteestä en tiedä, omalla kohdalla asioissa on tapahtunut aika paha loppuunpalaminen jo usean vuoden ajan. Kyseessä siis lähinnä tietojenkäsittelytiede tieteenä ja siihen aika laajasti liittyvät asiat arkipäiväisemmät asiat. Kuten ohjelmistokehitys harrastuksena jne. Minulla olisi aika monta projektia mitkä "pitäisi" saada tehtyä, kun vain jostain löytyi taas uskoa asiaan.
Pitäisi mm. tehdä sekä still-kuville että videolle kompressori, jossa häviöllisen osan voi vaihtaa lennossa. Siihen olisi tarkoitus pistää sekä vektorikvantisaatio, että perustason fraktaalikompressio. Nämä ovat sen verran lähellä toisiaan, että koodiin saisi myös sitten synergiaa jonkin verran yhteisten komponettien kautta.
Häviötön osa olisi sitten Burrows-Wheeler -muunnos, jonkinlainen kontekstuaalinen koodaus ja itse binäärijonon perustason kompressioksi aritmeettinen koodaus.
Muita projekteja olisi sitten esim. paluu modernin OpenGL:n pariin, jotain GPGPU-sälää.
Fyysisten laitteiden puolella GSM-kännykkä käyttäen halpaa kiinalaista GSM-piiriä ja jotain halpaa mikrokontrolleria. Tarkoitus olisi saada aikaan soittaminen, tekstiviestit ja Tetris.
Sitten olisi vielä multikopteri-projekti johon oma "aivo", käytännössä siis gyrojen, kiihtyvyysanturien,magnetometrin ja ilmanpaineeseen perustuvan korkeusmittarin lukeminen ja tämän datamassan fuusio. Fuusio olisi sitten kai väkisinkin laajennettu Kalman suodin, jos se ihmeellinen päivä vielä tulee, että sen toiminnan kunnolla ymmärrän. Suodin luonnollisesti sitten jollain halvalla RISC-pohjaisella mikrokontrollerilla. Luultavasti itse fyysinen kopteri olisi tri-copteri valmiina rakennussarjana.
Lopuksi olisi sitten vielä varastossa kuusi jalkainen hämäkkirobotti, kolme servoa per jalka. Ylimääräinen Raspberry Pi varastoistani aivoksi. Jalkojen liikeradat, eli niiden "käynti" OpenGL-pohjaiselle editorilla, joka sitten laskee käänteisen kinematiikan ratkaisun jokaisen servon liikkeelle tietyssä jalan liikkeessä. Itse en varsinaista mekaanista rakennetta suunnittelisi, vaan käyttöön amerikkalaisen perheenisän tekemät piirustukset hämäkille.
Että jotain tälläistä tässä pitäisi yritellä.
Juu. Miksi?