Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka pitkään äitisi oli kanssasi äitiysvapaalla ennen kuin palasi töihin?

Vierailija
25.08.2016 |

Äitini oli 2kk ja olen nyt aikuisena pohtinut että se oli oikeasti lyhyt aika, vai oliko se aivan 90 luvun alussa ihan normaalia?

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mennyt hoitoon ollessani noin 1v 4kk eli äiti oli äitiysloman jälkeen hoitovapaalla ja sitten varmaan kesälomallakin. Veljen kohdalla sama juttu. Ollaan synnytty 80-luvun ja 90-luvun lopuilla.

Vierailija
22/73 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvun alussa oli kotona kunnes täytin kolme, ennen sitä ollut jo vajaan kaksi vuotta isomman sisarukseni kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

60-luvun lopulla äiti otti hoitolapsia heti kun äititsloma päättyi. Eli sain olla kotona, mutta äiti teki töitä.

Vierailija
24/73 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti ollut kovin erilainen lapsuus niillä joiden kanssa oltiin vuosia kotona.

Vierailija
25/73 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 viikkoa. Synnyin 60-luvulla.

Vierailija
26/73 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1971, äitini oli 2kk kotona, sitten meikäläinen hoitoon ja äiti töihin, ei ollut vaihtoehtoja jos halusi pitää duuninsa. Systeri syntyi 1986 ja silloin äiti oli kotona kunnes sisko oli sen 3v, tai vähän vajaa, sisko on syntynyt joulukuussa ja äiti meni syksyllä töihin.

Vierailija
27/73 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyin 92. Äiti oli mun kanssa kotona reilun vuoden ja isä vielä saman verran.

Vierailija
28/73 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna -69 äitini oli kotona 3kk. Tosin synnyin keskosena ja olin ensimmäiset 2 kk keskolassa joten äitini ehti hoitaa minua kuukauden kotona ennenkuin meni töihin. Olen ainut lapsi.

Onneksi mummo jäi eläkkeelle 60v. juuri kun minä synnyin ja hän asui meidän lähellä niin mummo hoiti minua kun olin pieni.

Vierailija
29/73 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aavistustakaan. Onko tämä muka sellainen asia, joka pitäisi tietää? Mikä on normaali aika?

Olen kolmikymppinen ja äitini on syntynyt 50-luvun alussa.

Vierailija
30/73 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Max. 4 kuukautta. Olin jotenkin todella järkyttynyt, kun sain tietää että sylivauvana jo vietiin hoitoon. Yhtä järkyttynyt kuin saadessani tietää äidin tupakoineen raskausaikana. Kuulemma siihen aikaan "oli tapana". Ehkäpä niin... 80-luvun loppupuoliskolla olen syntynyt.

Vierailija
31/73 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei aavistustakaan. Onko tämä muka sellainen asia, joka pitäisi tietää? Mikä on normaali aika?

Sain tietää hamstraajaäitini jäämistöstä löytynyttä syntymävuoteni kalenteria selailemalla. Ei asiasta puhetta koskaan ollut.

Vierailija
32/73 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tietää jos on jutellut asiasta vanhempien kanssa.

Olin 7-kuinen kun menin pph:lle 1980.

Vierailija
33/73 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En muista, minkä ikäisenä menin perhepäivähoitoon. Hämärästi muistan sen. En tiennyt, että tämä on sellainen asia, josta pitäisi vanhempien kanssa keskustella.

Vierailija
34/73 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin tuntuu pelottavalle, että mitään vapaita ei voisi pitää kun jää jälkeen työelämästä. 7 vuottakin kotona lasten kanssa on aika paljon. Ja sitten kun kuulee juuri noita puheita että lasten saannin jälkeen ei ole työpaikkaa herunut.

Naisella on tosi vaikea osa, pitäisi kasvattaa lasta ja samaan aikaan olla oravanpyörässä .

Vierailija
35/73 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En muista, minkä ikäisenä menin perhepäivähoitoon. Hämärästi muistan sen. En tiennyt, että tämä on sellainen asia, josta pitäisi vanhempien kanssa keskustella.

Yhtään mistään ei tarvi keskustella vanhempien kanssa. Minä keskustelin joskus aiheesta kun aloin itse pohtimaan haluanko koskaan lapsia.

Ap

Vierailija
36/73 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

4kk minut on viety hoitoon. Imetys myös loppunut kuulemma samalla, kun annettu pullosta korviketta äidin työpäivien ajan.

Itse en ikikuunapäivänä olisi pystynyt omiani viemään hoitoon sen ikäisenä..

Vierailija
37/73 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mennyt päiväkotiin tasan 10 kk ikäisenä, siihen saakka äiti on ollut kotona. Tämä vuonna 1988.

Vierailija
38/73 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 1988 olen mennyt 11kk ikäisenä mummolle hoitoon äidin äitiysloman ja hoitovapaan jälkeen.

Vierailija
39/73 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini oli 2kk ja olen nyt aikuisena pohtinut että se oli oikeasti lyhyt aika, vai oliko se aivan 90 luvun alussa ihan normaalia?

Ne päivät mitä sairaalassa oli mun kanssani synnytyksen jälkeen, silloin se oli viikko. Sen jälkeen kun tultiin kotiin, kodinhoitaja kävi hoitamassa lapsia muutenkin jo sairaalassaoloajan ja jälkeenpäin  auttamassa äitiä perusjutuissa, mutta työt äidilläni alkoi heti kun kotiin tultiin, olen kotoisin maatilalta. Olen syntynyt 70-luvun alkupuolella.

Vierailija
40/73 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 kuukautta kuulostaa vähältä, mutta on otettava huomioon 90-luvun alussa iskenyt suuri lama. Se joka ei tuolloin ollut turvatussa kunnan/valtion virassa, ei välttämättä uskaltanut vaarantaa työpaikkaansa jäämällä pitkiksi ajoiksi pois kuvioista. Itse olin 90-luvun puolivälissä määräaikaisessa työsuhteessa ja lapsen syntymään työurani sitten hyytyikin vuosikausiksi. "Sain" siis olla lapsen kanssa kotona ihan niin kauan kuin halusin. Seurauksena oli kymmenen vuotta työttömyyttä, pätkätöitä ja kaikenkarvaisia työllistämiskursseja, joista ei ollut mitään varsinaista hyötyä, mutta olipahan jotain tekemistä. Vasta kun lähdin kouluttautumaan uudestaan ihan oikeassa yliopistossa (mikä oli valtava taloudellinen riski ja todellista kituuttamista), onnistuin potkaisemaan työurani uudelleen käyntiin. Yrittäjänä olen nyt työllistänyt itseni viimeiset kahdeksan vuotta, opintojen ohella... gradu on edelleen kesken. Mahtaako koskaan valmistuakaan, sillä en uskalla vaarantaa työtäni (asiakassuhteita) jättäytymällä pois kuvioista gradun vaatimaksi ajaksi. Se on kuitenkin minulle toisarvoinen asia, olenhan jo saavuttanut tavoitteeni eli työllistymisen.