Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka pitkään äitisi oli kanssasi äitiysvapaalla ennen kuin palasi töihin?

Vierailija
25.08.2016 |

Äitini oli 2kk ja olen nyt aikuisena pohtinut että se oli oikeasti lyhyt aika, vai oliko se aivan 90 luvun alussa ihan normaalia?

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

10kk ikäisenä menin päiväkotiin. Äitini palasi kouluun.

-93

Vierailija
42/73 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini ei tod ollut kanssani äitiysvapaalla. Sairaalasta palattuaan hänkin meni suoraan maitotilan töihin, lisäksi hänellä oli kaksi muuta alle 5-vuotiasta. Muistan lehmän kosketuksen paremmin kuin äitini sylin, vaikka kaiketi hän minua imetti eikä lehmä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

9kk vuonna -92.

Vierailija
44/73 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei aavistustakaan. Onko tämä muka sellainen asia, joka pitäisi tietää? Mikä on normaali aika?

Olen kolmikymppinen ja äitini on syntynyt 50-luvun alussa.

No tietää jos on jutellut asiasta vanhempien kanssa.

Olin 7-kuinen kun menin pph:lle 1980.

En muista, minkä ikäisenä menin perhepäivähoitoon. Hämärästi muistan sen. En tiennyt, että tämä on sellainen asia, josta pitäisi vanhempien kanssa keskustella.

Voi hyvänen aika. Onko joku sanonut että tästä pitäisi keskustella? Joku on keskustellut, joku ei. Ne tietää jotka on ja ne ei tiedä jotka ei ole.

Vierailija
45/73 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini oli 2kk ja olen nyt aikuisena pohtinut että se oli oikeasti lyhyt aika, vai oliko se aivan 90 luvun alussa ihan normaalia?

Äitini oli saman ajan joka oli silloin suhteellisen vähän. Hän on sanonut sitä itsekin, mutta halusi palata töihin. Ja vanhemmat olivat sopineet että isä jää vapaalle minun kanssani.

Terveisin 90luvun lapsi

Vierailija
46/73 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon syntyny vuonna 80. Äitini irtisanoutu töistä äitiysloman jälkeen kun ei halunnu tehä yötyötä kun olin vielä vauva. Pääsi samaan paikkaan takaisin kun olin 2v, jolloin aloitin hoidossa.

Vierailija
47/73 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt vuonna -77 ja äitini oli kuulemma kotona 9 kk. Siinä oli jo mukana kesälomat ja kaikki mahdollinen. Sen jälkeen pph:lle, joka asui samassa kerrostalossa, kerrosta ylempänä. Minä ja sisaremme olimme ainoat hoitolapset ja täti meille kuin isovanhempi. Vuonna -72 syntynyt sisareni aloitti saman tädin hoivissa 4 kk ikäisenä. Ei silloin ollut vaihtoehtoja, jos halusi pitää työpaikkansa ja maksaa asuntovelkansa. Turvallisen varhaislapsuuden silti saimme.

Vierailija
48/73 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ajan oli töissä, ensimmäisen kuukauden ajan on saanut kodinhoitoapua mutta lehmien kanssa on mennyt koko ajan. Maatiloilla hyvin yleistä edelleenkin

Vierailija
49/73 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvun alusta alkaen äiti oli kolmen lapsen kanssa 9 vuotta kotona ja palasi sitten töihin :)

Ja rahallisesti olivat pärjänneet, vaikka oli omakotitalo(laina) ja isä kävi duunarihommissa.

Vierailija
50/73 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

9kk kotona molempien kanssa, sisko synt. -90 ja minä -92. Meidän päiväkodissa piti olla vähintään 9kk ennen kuin pääsi hoitoon.

Vierailija
51/73 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

9kk, minä synt. -87

Vierailija
52/73 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synnyttänyt esikoiseni vuonna 1986 alkuvuodesta ja silloin äitiysloma ja hoitovapaa olivat maksimissaan yhteensä 1v 6 kk. Pidin sen kokonaan jonka jälkeen menin töihin.

Muistan, että hoitovapaa piteni juuri tuolloin tuohon mittaan. Sitä en tarkalleen muista miten pitkä äitiysloman osuus tuosta ajasta oli.

Vierailija
53/73 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, noinkin pitkään olisi tuolloin jo saanut olla. Kai äidilläni joku hyvä syy tuohon vain 2kk lomaan oli.

Ap

Vierailija
54/73 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

5kk. Sitten menin mummon hoidettavaksi.

Vierailija
55/73 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini kuoli synnytyksessä, ja isäni oli 3kk minua hoitamassa kotona ja sen jälkeen menin perhepäivähoitoon. Isä sai työpaikallaan tehdä pelkkää päivävuoroa kunnes olin kouluikäinen. Olen käsittänyt, että tuolloin 70-80 luvun taitteessa vanhempainvapaat olivat lyhyitä.

Vierailija
56/73 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyin toukokuussa 1974, ja äitiysloma oli juuri pidentynyt muistaakseni 7 kk:n. Eli sen aikaa äitini piti, sen jälkeen isäni jäi hoitamaan minua kotiin melkein vuodeksi ennen pikkusiskoni syntymää. Pikkusiskoni äitiysloman jälkeen jouduimme olemaan 2-3 kk tarhassa, ja sen jälkeen (isäni valmistuttua) äitini jäi kokonaan kotiäidiksi. Oli seuraavan kerran töissä, kun olin jo lukiossa :)

Vierailija
57/73 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 1979 olin 6 kk kun piti äidin mennä töihin. En ole kärsinyt.

Vierailija
58/73 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitillä taisi olla kahden tai kolmen kuukauden äitiysloma, minä olen syntynyt 1950-luvulla.

En kyllä tiedä, kuka minua hoiti, mutta siihen aikaan oli tapana jättää lapset keskenään. Kauhistuttava ajatus tänä päivänä!

Vierailija
59/73 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini ei ollut lainkaan vanhempainvapaalla. Olimme pienestä pitäen mukana töissä. Eli aamulla menimme navettaan mukaan ja Samaten vietimme aikaa traktorin kopissa.

Vierailija
60/73 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni äitini oli minun ja pikkusiskon kanssa kotona ainakin siihen saakka, että pikkusiskokin meni kouluun. Olen syntynyt 1990 ja pikkusisko 1992. Oli kyllä todella mukava lapsuus, aina oli joku kotona (meillä on myös toistakymmentä vuotta vanhemmat isosisarukset). Isä tosin tekikin sitten tosi paljon töitä, mutta nimenomaan sen takia, että äiti pystyi olemaan meidän kanssa.