Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka pitkään äitisi oli kanssasi äitiysvapaalla ennen kuin palasi töihin?

Vierailija
25.08.2016 |

Äitini oli 2kk ja olen nyt aikuisena pohtinut että se oli oikeasti lyhyt aika, vai oliko se aivan 90 luvun alussa ihan normaalia?

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2 kuukautta kuulostaa vähältä, mutta on otettava huomioon 90-luvun alussa iskenyt suuri lama. Se joka ei tuolloin ollut turvatussa kunnan/valtion virassa, ei välttämättä uskaltanut vaarantaa työpaikkaansa jäämällä pitkiksi ajoiksi pois kuvioista. Itse olin 90-luvun puolivälissä määräaikaisessa työsuhteessa ja lapsen syntymään työurani sitten hyytyikin vuosikausiksi. "Sain" siis olla lapsen kanssa kotona ihan niin kauan kuin halusin. Seurauksena oli kymmenen vuotta työttömyyttä, pätkätöitä ja kaikenkarvaisia työllistämiskursseja, joista ei ollut mitään varsinaista hyötyä, mutta olipahan jotain tekemistä. Vasta kun lähdin kouluttautumaan uudestaan ihan oikeassa yliopistossa (mikä oli valtava taloudellinen riski ja todellista kituuttamista), onnistuin potkaisemaan työurani uudelleen käyntiin. Yrittäjänä olen nyt työllistänyt itseni viimeiset kahdeksan vuotta, opintojen ohella... gradu on edelleen kesken. Mahtaako koskaan valmistuakaan, sillä en uskalla vaarantaa työtäni (asiakassuhteita) jättäytymällä pois kuvioista gradun vaatimaksi ajaksi. Se on kuitenkin minulle toisarvoinen asia, olenhan jo saavuttanut tavoitteeni eli työllistymisen.

Sama tilanne on tässäkin lamassa nuorilla äideillä, paitsi että moni kolmekymppinen on valtiolla/kunnassa nykyään määräaikaisena. Tiedän lukuisia korkeasti koulutettuja äitejä, jotka todellisuudessa tekevät töitä jo vanhempainvapaan aikana. Tai palaavat heti kun lapsi n. 10kk, koska eivät uskalla olla pitempään kotona.

Vuosikausia ovat kotona ne, joilla on vakityö varmalla alalla (esim. hoitotyö) tai ne, joilla ei ole ensinkään työpaikkaa, jonne palata.

Vierailija
62/73 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oli kotiäitinä n. 10 vuotta. Olen 60-luvulla syntynyt. 

Vierailija
64/73 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyin 77, menin päiväkotiin kolmevuotiaana. Ehdin olla kaksi vuotta siellä, kunnes veli syntyi. Myös alaluokat sain tulla kotiin, niin että äiti oli kotona. Toinen pikkuveli syntyi sopivasti. Turvallinen lapsuus.

Vierailija
65/73 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti oli kanssani kotona n. 10 kk ja tämä oli 80-luvun lopussa. Olin kai alussa lyhyempiä päiviä hoidossa, näin muistelen äidin kertoneen. 

En muista päiväkodistani muuta kuin sen, että oli aivan ihana paikka. <3 Mahtavat hoitajat ja opettajat, paljon kavereita ja keittäjä teki superhyvää ruokaa! Mulla oli kuulemma aina kiire päiväkotiin aamupalalle, ei paljon tarvinnut pakottaa lähtemään. :D

Vierailija
66/73 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70-luvun alussa ei ollut mitään pitkiä äitiyslomia. Äiti meni töihin pari kk synnytyksen jälkeen. Tosin siihen aikaan oli paljon perhepäivähoitajia ja uhrautuvaisia isoäitejä.

Niiden perhepäivähoitajien hommia ei kukaan valvonut, eikä tuloja ilmoitettu verottajalle. Tuohon aikaan ajateltiin yleisesti, että lastenhoito ei ole työtä, vaan menevät siinä sivussa, omat ja vieraat. 

Vierailija
67/73 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon syntynyt 88 ja äiti palasi töihin vasta 93. Pikkusisko syntyi tossa välissä vuonna 90.

Vierailija
68/73 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Synnyin 77, menin päiväkotiin kolmevuotiaana. Ehdin olla kaksi vuotta siellä, kunnes veli syntyi. Myös alaluokat sain tulla kotiin, niin että äiti oli kotona. Toinen pikkuveli syntyi sopivasti. Turvallinen lapsuus.

Kyllä mullakin oli turvallinen lapsuus vaikka äiti töissä kävikin.

Vierailija
69/73 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti meni töihin kun olin hieman alle 4-v, työ oli osa-aikatyötä ja olin hoidossa setäni vaimolla. Kokopäivätöihin äiti meni kun olin 10 v ja se oli minusta kurjaa, kun piti aamulla lähteä kouluun yksin ja tulla koulusta tyhjään kotiin. Teini-iässä vasta olin onnellinen, kun sain olla iltapäivät yksin. Tämä 70-luvun alussa ja äitini siis sanoutui irti työpaikasta synnyttyäni. Vanhempien sisarusteni aikana äitini oli koko ajan kotona, minä olin iltatähti ja äitini 40-v kun synnyin.

Vierailija
70/73 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 kk, olen syntynyt -75.

Vierailija
71/73 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70-luvun alussa ei ollut mitään pitkiä äitiyslomia. Äiti meni töihin pari kk synnytyksen jälkeen. Tosin siihen aikaan oli paljon perhepäivähoitajia ja uhrautuvaisia isoäitejä.

Niiden perhepäivähoitajien hommia ei kukaan valvonut, eikä tuloja ilmoitettu verottajalle. Tuohon aikaan ajateltiin yleisesti, että lastenhoito ei ole työtä, vaan menevät siinä sivussa, omat ja vieraat. 

Jaa kyllä mun perhepäivähoitopaikka oli ihan kunnallinen. Hoitaja oli koulutukseltaan kodinhoitaja, mutta jäänyt kotiin kun sai itse lapsia ja alkoi sitten pph:ksi. Ruokalista oli hoitopaikan eteisen seinällä. Joka päivä ulkoiltiin, osallistuttiin leivontaan, joskus askarreltiin. Tuskinpa huonopaa hoitoa ainakaan kuin sen ajan päiväkodeissa.

Vierailija
72/73 |
25.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
73/73 |
26.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up