Kuinka pitkään äitisi oli kanssasi äitiysvapaalla ennen kuin palasi töihin?
Äitini oli 2kk ja olen nyt aikuisena pohtinut että se oli oikeasti lyhyt aika, vai oliko se aivan 90 luvun alussa ihan normaalia?
Kommentit (73)
Äitini oli kotiäitinä n. 10 vuotta. Olen 60-luvulla syntynyt.
Synnyin 77, menin päiväkotiin kolmevuotiaana. Ehdin olla kaksi vuotta siellä, kunnes veli syntyi. Myös alaluokat sain tulla kotiin, niin että äiti oli kotona. Toinen pikkuveli syntyi sopivasti. Turvallinen lapsuus.
Äiti oli kanssani kotona n. 10 kk ja tämä oli 80-luvun lopussa. Olin kai alussa lyhyempiä päiviä hoidossa, näin muistelen äidin kertoneen.
En muista päiväkodistani muuta kuin sen, että oli aivan ihana paikka. <3 Mahtavat hoitajat ja opettajat, paljon kavereita ja keittäjä teki superhyvää ruokaa! Mulla oli kuulemma aina kiire päiväkotiin aamupalalle, ei paljon tarvinnut pakottaa lähtemään. :D
Vierailija kirjoitti:
70-luvun alussa ei ollut mitään pitkiä äitiyslomia. Äiti meni töihin pari kk synnytyksen jälkeen. Tosin siihen aikaan oli paljon perhepäivähoitajia ja uhrautuvaisia isoäitejä.
Niiden perhepäivähoitajien hommia ei kukaan valvonut, eikä tuloja ilmoitettu verottajalle. Tuohon aikaan ajateltiin yleisesti, että lastenhoito ei ole työtä, vaan menevät siinä sivussa, omat ja vieraat.
Oon syntynyt 88 ja äiti palasi töihin vasta 93. Pikkusisko syntyi tossa välissä vuonna 90.
Vierailija kirjoitti:
Synnyin 77, menin päiväkotiin kolmevuotiaana. Ehdin olla kaksi vuotta siellä, kunnes veli syntyi. Myös alaluokat sain tulla kotiin, niin että äiti oli kotona. Toinen pikkuveli syntyi sopivasti. Turvallinen lapsuus.
Kyllä mullakin oli turvallinen lapsuus vaikka äiti töissä kävikin.
Mun äiti meni töihin kun olin hieman alle 4-v, työ oli osa-aikatyötä ja olin hoidossa setäni vaimolla. Kokopäivätöihin äiti meni kun olin 10 v ja se oli minusta kurjaa, kun piti aamulla lähteä kouluun yksin ja tulla koulusta tyhjään kotiin. Teini-iässä vasta olin onnellinen, kun sain olla iltapäivät yksin. Tämä 70-luvun alussa ja äitini siis sanoutui irti työpaikasta synnyttyäni. Vanhempien sisarusteni aikana äitini oli koko ajan kotona, minä olin iltatähti ja äitini 40-v kun synnyin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
70-luvun alussa ei ollut mitään pitkiä äitiyslomia. Äiti meni töihin pari kk synnytyksen jälkeen. Tosin siihen aikaan oli paljon perhepäivähoitajia ja uhrautuvaisia isoäitejä.
Niiden perhepäivähoitajien hommia ei kukaan valvonut, eikä tuloja ilmoitettu verottajalle. Tuohon aikaan ajateltiin yleisesti, että lastenhoito ei ole työtä, vaan menevät siinä sivussa, omat ja vieraat.
Jaa kyllä mun perhepäivähoitopaikka oli ihan kunnallinen. Hoitaja oli koulutukseltaan kodinhoitaja, mutta jäänyt kotiin kun sai itse lapsia ja alkoi sitten pph:ksi. Ruokalista oli hoitopaikan eteisen seinällä. Joka päivä ulkoiltiin, osallistuttiin leivontaan, joskus askarreltiin. Tuskinpa huonopaa hoitoa ainakaan kuin sen ajan päiväkodeissa.
Sama tilanne on tässäkin lamassa nuorilla äideillä, paitsi että moni kolmekymppinen on valtiolla/kunnassa nykyään määräaikaisena. Tiedän lukuisia korkeasti koulutettuja äitejä, jotka todellisuudessa tekevät töitä jo vanhempainvapaan aikana. Tai palaavat heti kun lapsi n. 10kk, koska eivät uskalla olla pitempään kotona.
Vuosikausia ovat kotona ne, joilla on vakityö varmalla alalla (esim. hoitotyö) tai ne, joilla ei ole ensinkään työpaikkaa, jonne palata.