Lastensuojelun "uhrien" tarinoiden toinen puoli
Tuli mieleen toisesta ketjusta, että täällähän voi kertoa noiden tarinoiden toisia puolia ja sitten "uhrin" puoliskon? Jos siis vain saatte kertoa, olisi mielenkiintoista kuulla noista se paljon puhuttu toinenkin puoli. Jos siis saatte kertoa, eikä se riko mitään velvollisuuksianne, niin kertokaa :)
Kommentit (197)
Aina voi ekaksi "sijoittaa" jonnekin, ja sitten alkaa keksiä "perusteita". Voi myös järjestää vanhemman mielisairaalaan ilman tarvittavia lakiperusteita.
Aika erikoista että joku tuntematon tantta käy lukemassa jonkun potilastekstejä. Voin kuvitella kuinka traumatisoivaa tällainen on.
Palavereissa varmaan näitä tekstejä sitten moniammatillisissa tiimeissä käännellään ja väännellään.
Huomattavaa vahingontekoa tällainen. Ja rikos.
Kuvitella!
Vierailija kirjoitti:
Aina voi ekaksi "sijoittaa" jonnekin, ja sitten alkaa keksiä "perusteita". Voi myös järjestää vanhemman mielisairaalaan ilman tarvittavia lakiperusteita.
Aika erikoista että joku tuntematon tantta käy lukemassa jonkun potilastekstejä. Voin kuvitella kuinka traumatisoivaa tällainen on.
Palavereissa varmaan näitä tekstejä sitten moniammatillisissa tiimeissä käännellään ja väännellään.
Huomattavaa vahingontekoa tällainen. Ja rikos.
Kuvitella!
No mutta näinhän ne tekee. Oppia ikä kaikki. Kuvitella!
Sivusta, mutta miten toppatakkien esillä olo kesällä muka vaikuttaa mihinkään? On meilläkin ollut vuosikaudet ulkovaatteita näkyvillä, so what? Miksi ihmeessä se olisi jonkun muun asia, missä pidämne ulkovaatteitamme?
Mä olen itse yh-äiti Helsingistä.
Hoidin lapseni hyvin, mutta lapsen ollessa isän viikonlopulla join niin paljon että näkyi jo voinnissa JA labroissa.
Hain itse itselleni apua. Mulle kerrottiin, että lapsesta tehdään automaattisesti lasu. Vastasin, että ymmärrän ja hyväksyn sen.
Lapsesta pyydettiin ns kommentit isältä ja koulusta.
Kaikki OK.
Myös lasta itseään kuultiin.
Vuoden ajan olen ollut avohoidossa eikä lasta huostattu eikä koskaan ole kuulunut mitään lastensuojelusta enää.
Tässä esimerkkini siis, miten asiat voi hoitoon hyvin virheistään huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Aika harvassa ovat ne tapaukset, että lasta aletaan kiireellisesti sijoittamaan ilman, että perheen kanssa on ehkä vuosiakin jo työskennelty. Toki näitäkin on, kun vaikka poliisi soittaa, että kodissa on tapettu äiti, isä on viety vankeuteen ja kotona on liuta lapsia. Yleensä kuitenkin perheen kanssa on työskennelty, kerrottu moneen kertaan mikä siellä on ongelma ja jos homma ei muutu, lapset eivät voi asua kotona. Ei tule kiireellinenkään sijoitus yllätyksenä.
Joo kyllä, harvemmassa mutta nämäkin mitättömät virheet ovat todellisia. Jopa täysin perusteetta NÄKEMÄTTÄ JA TUNTEMATTA ihmisiä. Ymmärrätkö? Kyllä, lastensuojelukin tekee virheitä. Paristi vain ollut asiaa lehdissäkin, tuleeko luettua esimerkiksi tms?
Vierailija kirjoitti:
Hoidin lapseni hyvin, mutta lapsen ollessa isän viikonlopulla join niin paljon että näkyi jo voinnissa JA labroissa.
Hain itse itselleni apua. Mulle kerrottiin, että lapsesta tehdään automaattisesti lasu. Vastasin, että ymmärrän ja hyväksyn sen.
Kaikki OK.
Vuoden ajan olen ollut avohoidossa eikä lasta huostattu eikä koskaan ole kuulunut mitään lastensuojelusta enää.
Hienoa kuulla että olet toiminut vastuullisesti. Tämänhän olisit voinut suoraan lapsen isänkin kanssa sopia ilman lastensuojelua. Vanhemmat saavat päättää lastensa asumisesta yhdessä, lastenvalvojalla yleensä asioidaan. Kaikille vain selvennyksenä tähän perään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki OK.
Hienoa kuulla että olet toiminut vastuullisesti. Tämänhän olisit voinut suoraan lapsen isänkin kanssa sopia ilman lastensuojelua. Vanhemmat saavat päättää lastensa asumisesta yhdessä, lastenvalvojalla yleensä asi
Ongelmahan ei ollut asumisen järjestelyssä vaan äidin akuutissa päihdeongelmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki OK.
Hienoa kuulla että olet toiminut vastuullisesti. Tämänhän olisit voinut suoraan lapsen isänkin kanssa sopia ilman lastensuojelua. Vanhemmat saavat päättää lastens
Ongelmahan oli myöskin asumisessa koska akuutti päihdeongelma. Mikähän tässä nyt menee pieleen? Huomaatteko itse? Vai olisiko nyt käynyt niin että tässä ei kerrota ihan kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4-vuotta olin töissä lastenkodissa ja kertaakaan ei tullut yhtään väärin syin huostaanotettua. Ei kertaakaan. Päin vastoin liian mylhää. Ne tarinat on sellaisia, että parempi vaan, kun ei muut tiedä. On insestiä, pakotettu katsomaan aikuisten seksiä, poltettu tupakalla jne.
Lapseni huostattiin valheellisilla terveydenhuollon kirjauksilla/mustamaalaavilla sostyöntekijöiden kirjauksilla-älä jauha pas. kaa siitä että kaikki huostat ovat laillisia ja aiheellisia. Minulla on todisteet ja ylilääkäreiden/johtavien SOS työntekijöiden lausunnot. Meihin kohdistettiin vainoa ihmisoikeusrikoksia ja säälimätöntä henkistä pahoinpitelyä. Joten pidä se turpasi kiinni!!!
Olen kuullut vain ihmisten joiden kohdalla l
Asiallinen kirjoitus.
Jos ihmisen täytyy hyväksyä hiljaa jokainen vaatimus jonka lastensuojelun viranomainen sanelee, niin silloin on jotain pielessä. Toki hermostuminen on ihan ok välillä, jos tai kun olet lasun kanssa tekemisissä.
En minä sitä sano että lasu paha on, mutta heidän mielen mukaan täytyy mennä AINA, tai muuten olet Yhteistyökyvytön heidän mielestä.
Ja jos ette pääse sopimukseen lasta koskevista asioista Lasun toimistolla, niin sinun täytyy silloin tehdä hallinto-oikeudelle valitus, ja siinä kestää yleensä kauan kunnes asia käsitellään, etkä saa nähdä lastasi sinä aikana kunnes päätös on käsitelty.... Elikkä moni suostuu ihan kaikkeen koska ei halua olla erossa omasta lapsestaan muutamaa kuukautta. (tämä siis koskee vanhempia joiden lapsi on sijoitettuna)
Ei ne valitukset aina kannata eikä varsinkaan kaikissa tilanteissa. Saattavat jopa venyttää ja taas venyttää jo muutenkin lyhyttä ja koko ajan lyhenevää elämää. Jokainen olkoon vastuussa toimistansa ja jokainen toimii kuten parhaaksi katsoo.
Musta tuli yyhoo kahdelle taaperolle, kun isänsä teki itsarin. Tästä on parikyt vuotta, mulla ei ollut töitä. Kukaan ei palkannut, luultavasti perhetilanteen vuoksi. En halunnut alkaa valehdella, vaikka nyt ajattelen että olisi pitänyt.
Olin uusi paikkakunnalla. Sain kunnalta kotiapua n kerran viikossa aluksi. Sukulaiset/ystävät eivät auttaneet. Itsaritilanne karkoittaa tehokkaasti.
Vanhempi lapsi pääsi puolen vuoden kuluttua päiväkotiin. Ne luultavasti ajattelivat, että olemme muuttamassa takaisin.
Sossusta ei otettu yhteyttä tai lastensuojelusta, mutta jälkikäteen ymmärrän että olemme olleet puheenaiheena.
Mä en juonut. Poltin kyllä, mutta muita vikoja ei ollut. Joskus join lasin viiniä, harvoin. Lapset olivat mulle tärkeät.
Aloin tajuta ton puheenaiheena olon, kun saimme yllättäen lisää apua. Ilmoittamatta. Eli pistokoe. Se tuntui pahalta. Niitä oli muutama.
Kerran kun vein esikoista päiväkotiin, olin nukkunut tosi huonosti eli näytin kamalalta. Pienempi mukana. Aivan outo täti tuli ovelle ja kuikuili portille. Etsi siis mun ryyppyremmiä. Satutti.
Annoin lasten kerätä kaljapullon korkkeja kadulta. Ne oli hienoja niiden mielestä. Päiväkodissa multa kysyttiin onko se ihan ok. Sanoin että on. Mä pesin ne ensin. En todellakaan heittänyt pois. Luultiin et mä heittelen niitä leikkikaluiksi.
Mä tosiaan tein kaikki oikein. Tajusin et mua seurataan. Se ahdisti ihan helvetisti.
Mun mutsi oli soittanut päiväkotiin, kun mä en vastannut puhelimeen jostain syystä. Odotettiin et mä selitän. En selittänyt.
Koko päiväkotiaika oli hirveää. Mä olin kuin täi tervassa. Pelkäsin että joku syy keksitään ja lapset viedään multa. Joku ehdotti jotain tukiperhetouhua, mutta en halunnut. Kun lapset meni kouluun, mäkin sain hieman vapautta. Töitä en saanut.
Lasten opettajat oli loistavia. Kerroin niille tarinani. He tukivat mua ja lapsia ja se varjo alkoi häipyä.
Hurja kokemus.
Kun toinen lapsi oli täyttämässä 18, jäi kiinni kaljoittelusta ja tehtiin lasu. Soitin ja sanoin et hei tää täyttää just 18 ja nyt sen ja mun pitäis sitten tulla höpisemään kun kaikki on jo täysi-ikäisiä. Pyysin soittamaan jos ovat eri mieltä. Ei tullut soittoa.
176, surullinen juttu. Onneksi selvisitte.
Onnistuukohan vastaus?
Mä hain itse apua, koska en saanut hallitua juomista joka toinen vkl.
Lapsen läsnä ollessa ja töissä tmv ei ollut ongelmaa.
Mutta siis kun hain apua niin sanottiin, että koska perheessä alaikäinen lapsi niin lasu lähtee automaattisesti.
Ja meistä kaikista se oli hyvä asia. Vaikka lapsi ei nähnytkään koskaan mun juomista niin hän ymmärsi se, miksi häneltä sitä haluttiin kysyä.
Kiitos. Jäi kirjoittamatta, että lapset kirjoittivat ylioppilaiksi kumpikin - ei nyt niin komeasti, mutta kerralla ja intin jälkeen pääsivät ammattikorkeakouluun ja ovat jo työelämässä hyvillä paikoilla. Ajokortit maksoin vielä heille.
Kumpikin urheili. Toinen toi SM-pronssia eräässä lajissa ja toinen sijoittui 6. :ksi isosta joukosta toisessa lajissa.
Olen heistä edelleen ylpeä. Jos lapsia ei olisi ollut, olisi elämänk tuhoutunut täysin. Siitä olen varma.
Onnistukohan taaskaan lainaamaan?!
Juuri se, että ainakin Helsingissä päihdehoitoon hakeutuessa lähtee lasu automaattisesti.
Ja se on minusta hyvä.
Ehkä epäonnistuin lainaamisessa ja kommentoinnissa. Sorry.
Tiedän ihmisen joka haastoi koko kunnan käräjille, ja voitti. Pikkuvirkamies kuulemma hyppi neljän lapsen leski-isän silmille.
Ei kannata uhkailla ihmisiä. Voi tulla seuraamuksia.
Tiedän lapsen joka otettiin huostaan kodista, jossa eli äitinsä ja jo aikuisten siskojen kanssa. Nuorukainen pinnasi koulusta viikkoja putkeen. Lopulta kieltäytyi kokonaan koulusta ja äiti sanoi ettei voi häntä pakottaa kun siellä kiusataan. Pojalla oli 7 luokkalaisena pitkät kiharat ja 5 vuotiaille sopivia vaatteita. Kasvu oli jäänyt jälkeen yksipuolisen ravinnon vuoksi. Henkisesti tokaluokkalaisen tasolla. Perhe varmasti rakasti poikaa kovasti, mutta se oli sellaista rakkautta mikä pienensi pojan ikuiseksi pikkupojaksi sisarusten ja äidin läheisyydentarpeiden vuoksi ja oli haitallista hänen kehitykselleen.
Perhekodissa poika pääsi erityiskouluun, sai kavereita, kävi ammattikoulun ja oli itsenäistymisasunnossa jo ennen 21v syntymäpäivää.
Vierailija kirjoitti:
Yksityiset lastenkodit on rahastusta.
Millä ne lastenkodit toimii, jos ei rahalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5 hevonpaskaa. Yks vuorokausi huostassa maksaa 400e, sitä ei huvikseen makseta.
Ei huviksi. Huostaanotto on tuottoisaa laitosten omistajille ja osakkaille. Raha on vakava asia.
Kuvitellaanko täällä, että tuo raha menee vaan omistajien ja osakkaiden taskuun ja jää sinne? Että siitä ei makseta mitään lapsesta koituvia kuluja, jotka voivat olla melko mittaviakin?
Kyllä näin on, lastensuojelun virheet tulisi saada loppumaan. Ihmettelen myös tätä nykyistä rahastusta sillä että pistetään käräjäoikeuteen milloin mistäkin perheriidasta perheetkin tappelemaan. Olen myös havainnut että on aivan tavallista että joka toisella kansallisella on rikosrekisteri olemassa koska eihän täällä saa edes itseänsä puolustaa tai minkäänlaista oikeutta. Surkuhupaisa valtio. On jo täysin normi että saa syytteen jostakin.
Moi, mitäs sulle kuuluu?
Eipä mitään, parit pahoinpitelyt tossa just käsittelyssä ja joku veropetos. Niitä nyt sitten kattelen kuntoon mutta mitäs sulle kuuluu?
Juu eipä tässä sen kummempaa, mietin pitäiskö vaatia kunnianloukkauksesta vähän massia, naapuri huusi minulle rumia sanoja aamulla. Onneksi on tämä oikeusvaltio kuitenkin! Tässä juuri olen kalaan lähdössä, täytyypä jatkaa matkaa.
Okei, sullakin tollanen pieni jobi siinä sitten. No kattellaan!