Lastensuojelun "uhrien" tarinoiden toinen puoli
Tuli mieleen toisesta ketjusta, että täällähän voi kertoa noiden tarinoiden toisia puolia ja sitten "uhrin" puoliskon? Jos siis vain saatte kertoa, olisi mielenkiintoista kuulla noista se paljon puhuttu toinenkin puoli. Jos siis saatte kertoa, eikä se riko mitään velvollisuuksianne, niin kertokaa :)
Kommentit (197)
En sen tarkemmin kerro, mutta olen ollut töissä apteekissa ja nyt olen mielenterveys- ja päihdepuolella. Näistä molemmista työpaikoista tuttuja naamoja näkyy usein noissa lastensuojelun sossuja kritisoivissa ryhmissä. Yksikään huostaanotto ei ole ollut aiheeton. Päinvastoin monesti sitä meininkiä katsotaan liian pitkään ja lapsia pompotellaan sinne sun tänne.
Minäkin joskus nuorempana uskoin ja olin vakaasti sitä mieltä, jotta viranomaistoiminta on järkevää ja asiallista toimintaa. Uskoin myös ihmisten vain valittavan turhaan.
Sitten perheeseen syntyi autistinen erityislapsi. Vuosien aikana törmäsin viranomaisten puolelta aika-ajoin niin uskomattoman absurdiin toimintaan. Se oli aika-ajoin kuin olisi ollut Kafkan surrealistisessa näytelmässä mukana.
En olisi itsekään uskonut nuorempana itseäni. Tämä absurdius on se päällimmäinen juttu. Ei se onko joku oikein tai väärin.
Vierailija kirjoitti:
En sen tarkemmin kerro, mutta olen ollut töissä apteekissa ja nyt olen mielenterveys- ja päihdepuolella. Näistä molemmista työpaikoista tuttuja naamoja näkyy usein noissa lastensuojelun sossuja kritisoivissa ryhmissä. Yksikään huostaanotto ei ole ollut aiheeton. Päinvastoin monesti sitä meininkiä katsotaan liian pitkään ja lapsia pompotellaan sinne sun tänne.
En luota sinuun enkä sinun ymmärrykseesi asioista. On myöskin sinun vastuullasi kaikki mitä teet elämässäsi. En kerro nyt tämän enempää.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin joskus nuorempana uskoin ja olin vakaasti sitä mieltä, jotta viranomaistoiminta on järkevää ja asiallista toimintaa. Uskoin myös ihmisten vain valittavan turhaan.
Sitten perheeseen syntyi autistinen erityislapsi. Vuosien aikana törmäsin viranomaisten puolelta aika-ajoin niin uskomattoman absurdiin toimintaan. Se oli aika-ajoin kuin olisi ollut Kafkan surrealistisessa näytelmässä mukana.
En olisi itsekään uskonut nuorempana itseäni. Tämä absurdius on se päällimmäinen juttu. Ei se onko joku oikein tai väärin.
Jokaisella on omanlainen kehitypolku. Asioita haastaa lisää se keitä on mukana, missä ja miten ja miten kukakin on mennyt kehittymään sekä paljon muuta. Vaatii hieman älykkyyttä ymmärtää elämästä enemmän ja vahvuutta elää sen kaiken kanssa.
Vierailija kirjoitti:
En usko, viranomainen ei ole erehtymätön, mutta oikeussuojakeinoja on. Vammainen lapsi usein hyötyy terapiasta ja kuntoutuksesta, eikä niitä aina voi järjestää kotiin. Ellei itse ala perseillä ja raivota hulluna, ei lasta kukaan vie.
Yhdistelmä vammainen lapsi ja huono vanhempi on resepti katastrofiin.
Päihteidenkäyttäjät eivät tajua, että kaikki huomaavat heidän olevan täysin pöllyissään ja/tai humalassa. Joissakin tarinoissa kerrotaan, ettei lasten nähden ole koskaan käytetty, joten mitään syytä huostaanottoon ei ole. Juu ette ole heidän nähden piikittäneet, vaan vessassa, kun lapset leikkivät oven ulkopuolella. Mun isällä oli sama juttu. Eihän se juominen haittaa, kun käy autotallissa kittaamassa. Kukaan ei huomaa, vaikka olen täysin kaatokännissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaisia tapauksia on paljon jossa lapsi/nuori kuuluisi oikeasti psykiatriseen hoitoon tai osastolle eikä lastensuojeluun, mutta resurssipulan vuoksi päätyvät huostaan. Näissä tapauksissa vanhemmat harvoin uhriutuu, enemmänkin vaativat lapselleen turhaan oikeaa hoitoa.
Suomessa ei ole pitkäaikaista psykiatrista osastohoitoa lapsille terveydenhuollon palveluna lainkaan. Lyhytaikaiset lähinnä kriisi tai diagnostiset osastojaksot ovat ainoita. Vanhempien on turha änkyröidä tästä lastensuojelulle.
Mistä lähtien asianmukaisen hoidon vaatiminen omalle lapselle on "änkyröimistä"? Moni vanhempi on oikeasti huolesta sekaisin kun oma
Ei lasua tehty teistä vaan lapsesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa huostaanottoa aina edellyttää niin niin hirveä määrä muita tukitoimia jotka eivät ole riittäneet, että aidot turhat sijoituksen on ihan satua.
El muuten edellytä yhden yhtäkään tukitoimea. Lapsi voidaan viedä kiireelliseen sijoitukseen ilman minkäänlaista varoitusta tai aiempaa asiakkuutta.
Jos on syytä, kyllä. Mutta ei niistä normaaleista ihmisistä tule sekopäänarkkeja yhdessä yössä, kyllä taatusti on saatu monenlaistakin tukea.
Voi kuule. Ihan normaaleilta vanhemmilta viedään tuon tuosta mm. autistisia lapsia ensin kiireelliseen sijoitukseen, minkä jälkeen huostaanotetaan. Ilman mitään tukitoimia. Esimerkiksi autismiliitto on käsitellyt tätä ongelmaa, ja myös jotkut lastensuojelun työntekijät ovat myöntäneet tämän pitävän paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaisin neuvoa kaikissa tilanteissa, olen oppinut elämässäni hyvin paljon kaikenlaisesta. Ymmärrän ongelmia ja ymmärrän mitä niiden kanssa tuleeko tehdä. Nuorena mietin poliisin ammattia ja hakeuduin opiskelemaan lähihoitajaksikin mutta opinnot jäivät kesken kun esikoiseni syntyi. Olisin halunnut suuntautua mielenterveys- ja päihdepuolelle tai lapsiin ja nuoriin. Haaveilin työstä lastensuojelussa tai mistä tahansa tärkeästä työstä jossa voisin auttaa lapsia ja nuoria. Olen ollut aina myös kiinnostunut kehitysvammaisista. Sellasia..
Usko pois, et osaisi. Tai ehkä osaisit neuvoa, mutta pelkillä neuvoilla ei pitkälle pötkitä.
Näinkö sinä insestivanhempi lyttäät lapsiasikin päivittäin? Olen luonnonlahjakkuus käytännössä ihmisten kanssa ja siitä minua on kiitelty elämässä mo
Ala-arvoisesta ja törkeästä kommentistasi käy kyllä selville, että sinulla ei ole alkeellisimpiakaan kykyjä vuorovaikutukseen. Kuten keskustelusta huomaat, ne neuvot on turhia ellei niitä saateta käytäntöön. Eipä siinä, et varmasti ole ensimmäinen ja viimeinen, joka lähtisi alalle vaaleanpunaiset lasit päässään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa huostaanottoa aina edellyttää niin niin hirveä määrä muita tukitoimia jotka eivät ole riittäneet, että aidot turhat sijoituksen on ihan satua.
El muuten edellytä yhden yhtäkään tukitoimea. Lapsi voidaan viedä kiireelliseen sijoitukseen ilman minkäänlaista varoitusta tai aiempaa asiakkuutta.
Jos on syytä, kyllä. Mutta ei niistä normaaleista ihmisistä tule sekopäänarkkeja yhdessä yössä, kyllä taatusti on saatu monenlaistakin tukea.
Voi kuule. Ihan normaaleilta vanhemmilta viedään tuon tuosta mm. autistisia lapsia ensin kiireelliseen sijoitukseen, minkä jälkeen huostaanotetaan. Ilman mitään tukitoimia. Esimerkiksi autismiliitto on käsitellyt tätä ongelmaa, ja myös jotkut lastensuojelun työntekijät ovat myö
Ei se autismius millään lailla suojele lapsia heikolta vanhemmuudelta, päinvastoin. Omalla kohdalla on ollut autistilapsia, jotka on hyljätty, hyvä jos ei jo synnytyssairaalassa. Toiset sitten tajuttomassa älylaiteaddiktiossa hakkaavat pelikonetta ilman, että syövät, ulkoilevat, käyvät koulua. Naama harmaana heikosta voinnista ja lastensuojelussa mietitään, että letkuruokintaako pitäisi alkaa hommaamaan vai mitä. Useimmilla nepsyillä on nepsyvanhemmat ja ohjaus kotona tapahtuu huitomalla ja riehumalla. Väkivalta on yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaisin neuvoa kaikissa tilanteissa, olen oppinut elämässäni hyvin paljon kaikenlaisesta. Ymmärrän ongelmia ja ymmärrän mitä niiden kanssa tuleeko tehdä. Nuorena mietin poliisin ammattia ja hakeuduin opiskelemaan lähihoitajaksikin mutta opinnot jäivät kesken kun esikoiseni syntyi. Olisin halunnut suuntautua mielenterveys- ja päihdepuolelle tai lapsiin ja nuoriin. Haaveilin työstä lastensuojelussa tai mistä tahansa tärkeästä työstä jossa voisin auttaa lapsia ja nuoria. Olen ollut aina myös kiinnostunut kehitysvammaisista. Sellasia..
Usko pois, et osaisi. Tai ehkä osaisit neuvoa, mutta pelkillä neuvoilla ei pitkälle pötkitä.
Näinkö sinä insestivanhempi lyttäät lapsiasikin päivittäin? Olen luonnonlahjakkuus käytännössä ihmi
Sinulla nyt ei ymmärrys riitä alkuunkaan. Et kestä sanaakaan mutta sepä onkin sinun ongelmasi. Et tunne minua mutta tuolla tavalla kun kohtelet ihmisiä niin olet aina yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule. Ihan normaaleilta vanhemmilta viedään tuon tuosta mm. autistisia lapsia ensin kiireelliseen sijoitukseen, minkä jälkeen huostaanotetaan. Ilman mitään tukitoimia. Esimerkiksi autismiliitto on käsitellyt tätä ongelmaa, ja
Onko sinulla koskaan mitään positiivista sanottavaa kenestäkään? Lisäksi ulosantisi on kankeaa ja siitä paistaa läpi täysi ymmärtämättömyys. Oletko kiusaamassa ihmisiä palstalla?
Koko Suomi leipoo. Ei ole laisinkaan ihme että kukaan ei ymmärrä ketään.
Kuka käskee olla uhri? Onko joku opettanut että toinen ihminen tietää asiasi, ja voi toimia mielivaltaisesti?
Onko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule. Ihan normaaleilta vanhemmilta viedään tuon tuosta mm. autistisia lapsia ensin kiireelliseen sijoitukseen, minkä jälkeen huostaanotetaan. Ilman mitään tukitoimia. Esimerkiksi autismiliitto on käsitellyt tätä ongelmaa, ja
Juu, tuota noin, en lähde nyt tämän enempää keskustelemaan aiheesta sellaisen ihmisen kanssa, joka puhuu "autismiudesta", sillä en usko keskustelun käyvän kovinkaan hedelmälliseksi.
Hedelmää keskusteluun: 🍆 🍆 🍅 🍑
😂
Vierailija kirjoitti:
Kuka käskee olla uhri? Onko joku opettanut että toinen ihminen tietää asiasi, ja voi toimia mielivaltaisesti?
Onko?
Voi olla uhri ja käsitellä uhrielämänsä ja uhrin tunteensa mutta ei kannata jäädä elämään uhrin elämää uhrina uhriutuen koko loppuelämänsä kohtaloansa jonka ei tarvitse olla koko kohtalo.
Tämä yhteiskunta mahdollistaa väärin toimimisen mutta se ei siltikään ole oikein.
Uhreillakin on oikeus puhua ja tuntea vaikka se ei kaikkia miellytä.
Vai onko vain muilla oikeus saada äänensä kuuluville? Onko käynyt mielessä kuinka pahasti tässä yhteiskunnassa eriarvoistetaan ihmisiä?
Herätkää pahvilootat!
Vierailija kirjoitti:
Hedelmää keskusteluun: 🍆 🍆 🍅 🍑
😂
Tomaattihan ei ole suinkaan hedelmä eikä tuo sinun violetti oksetuksesi.
Juu, tuota noin, en lähde nyt tämän enempää keskustelemaan aiheesta sellaisen ihmisen kanssa, joka puhuu "autismiudesta", sillä en usko keskustelun käyvän kovinkaan hedelmälliseksi.
Nepsyhommat ovat muodistuneet monelle vanhemmalle sellaiseksi turvalliseksi identiteetiksi, jonka takana lymyillä. Nepsyys on perinnöllistä ja terveydenhuollossa diagnosoitavaa toisin kuin huono vanhemmuus. Moni käytöshäiriöinen oireilee kuten nepsykin, mutta käytöshäiriöstä ei makseta vammaistukia. Nepsyille ei ole hoitoa, joten sen taakse on hyvä mennä ja syytellä viranomaisia kun ei ymmärretä. Käytöshäiriöt muodostuvat olemattomasta tai väärästä vanhemmuudesta. Ne ovat parannettavissa sijaishuollossa. Nepsyn kanssa on varmasti raskaampaa olla vanhempi kuin normaalin lapsen kanssa, mutta ei siihen ole mitään muutakaan keinoa.
No varmasti saatat ajatella kuinka tämä piiri pyörii ja millä intentiolla. Opiskele hieman tätä byrokratiaa ja hyväksy totuuksia niin voimme jatkaa hieman turvallisemmin keskusteluja. Olet turhan alentava mutta ymmärrän että se johtuu vain sinun ymmärtämättömyydestäsi elämää kohtaan nykyisessä Suomessa.