Mikä Lahtea/lahtelaisia vaivaa?
Muutimme reilu kuukausi sitten Lahteen mieheni työn perässä. Olenko jotenkin luonnonoikku, kun en ole viihtynyt täällä hetkeäkään? En ollut pahemmin käynyt Lahdessa, enkä tuntenut täältä ketään ennen tänne muuttoani, joten en tiennyt, mitä odottaa. Odotin muuttoa kuitenkin positiivisin mielin.
Olen tavannut mukavia ihmisiä ja ihmiset tuntuvat mukavan välittömiltä ja puheliailta täällä. Kuitenkin katukuvassa näkyy todella paljon juoppoja, narkkareita ja jollain muulla tavalla heikompiosaisen oloisia. Räiketä hiuksia ja vaatteita. Ei siinä mitään, saahan sitä pukeutua ja käyttäytyä räikeästi, mutta en vaan tunnu sulautuvan tänne millään. Ja uskokaa pois, ei olla kumpikaan mieheni kanssa itsekään mitään järin "hienoja" tai varakkaita ihmisiä, itse olen lähihoitaja ja mieheni tienaa hieman minua paremmin, ei nyt merkittävästi kuitenkaan. Olen asunut koko ikäni Helsingissä ennen tänne muuttoa ja olen hyvin ymmälläni siitä, miten erilaisia ihmiset ovat pääkaupunkiseudulla ja täällä. Mistä tämä johtuu? Meneekö minulla vaan aikaa asettua uuteen kotikaupunkiini vai onko tämä vaan väärä paikka minulle? Anteeksi provosoivasta otsikosta, en tarkoita mitään pahaa paikkakuntalaisia kohtaan!
Kommentit (43)
minne päin keskustaa muutatte? Lämpimästi suosittelen Malskia. Ehkä vähän parempaa Lahtea.
Onko suomessa yhtään pitäjää jossa ei pulsut ja pirinvieterit notkuisi paraatipaikalla?
Tykkään kyllä Lahden pientaloalueista ja voisin hyvin sinne muuttaakin johonkin rivariin. Keskusta taas ei houkuttele yhtään. Mutta sama juttu se on monessa muussakin sen kokoisessa tai vähän pienemmässä kaupungissa, että keskusta on ruma, hörhöjä ja juntteja riittää. Anteeksi nyt ihmisten yleistäminen hörhöiksi ja junteiksi.
Vierailija kirjoitti:
Missä kaupungissa ei juoppoja näkyisi? Jokaisessa kaupungissa on tietyt paikat jossa päivystävät. Ilmojen kylmetessä osa siirtyy jonnekin.
Asuin Granissa pari vuotta enkä tainnut kertaakaan nähdä juoppoa tai ei ainakaan pistänyt silmään
Vierailija kirjoitti:
minne päin keskustaa muutatte? Lämpimästi suosittelen Malskia. Ehkä vähän parempaa Lahtea.
Onko se parempaa Lahtea? ostettiin alueelta vajaa 2 vuotta sitten tuliterä asunto, jossa on tällä hetkellä listalla noin 200 erilaista rakennusvirhettä, kaikki tietty korjaamatta. Makuuhuoneen seinässä on iso halkeama, suorastaan railo, jalkalistat repsottaa, terassin lattiaan tehty kallistus, jonka ansiosta sadevedet valuu kohti rakennusta ja olohuoneen lattiaa, wc:ssä alusta asti ollut haljennut allas jne.
Jos tuo on parempaa Lahtea, niin millainen mahtaa olla se huonompi?
Olet nähnyt keskustassa ulkopaikkakuntalaisia (Vääksy, Padasjoki, JärveläKärkölä), siis nää räikeet tyypit. Lahtelaiset ei paljoo ydinkeskustassa hillu, paits pakolla, esim. työn vuoksi. Huomaa siis, että iso osa porukkaa tosiaan ei oo lahtelaisia, ainakaan alunperin.
Luulen, että olet just peruskamaa; lähihoitaja ja vähän paremmin tienaava puoliso!!!!
Lahdessa on 2 hyvää teatteria ja Sibeliustalo ja muutakin kulttuuria, mutta kuukauden aikana olet tuskin ehtinyt tutustua kulttuuritarjontaankaan.
Lahti, Oh my God, onko joku hullu sinne muuttanut?!
Lahtelaisissa ukkomiehissä tuntuu myös olevan jotain vikaa, kun seuranhakupalveluissa suunnilleen joka toinen salaista seksiseuraa hakeva varattu mies on Lahdesta.
Vierailija kirjoitti:
Lahti on Suomen Heinola!
Repesin aivan täysin! 😂
T. Heinolassa lapsuuden ja nuoruuden viettänyt
Samankaltaiset fiilikset. En ole koskaan asunut Lahdessa, mutta sattunut viettämään siellä paljon aikaa. Olen duunariperheestä ja vielä maalta, että missään hienostokuplassa en ole elänyt ikinä. Näistä spekseistä sanon, että Lahti on tylyin ja tylsin kaupunki jonka tiedän. Ihmisistä en osaa poimia mainittavaa vikaa. Mutta mihin ikinä siellä meninkin, keitä tapasinkin, niin yhteinen aaltopituus puuttui aina. Ystävällisiä oltiin puolin ja toisin, mutta silti tunsin oloni siellä aina ihan eri planeetan asukiksi. Ahdistava paikka.
No menehän Vesijärven satamaan ja käveleskele Anttilanmäellä, Launeen perhepuistossa ja Salpausselällä, eihän siellä keskustassa ole kuin tietöitä.
Itse olen asunut Lahdessa useita vuosia ja totta että aika kuollut paikka on mutta sama on vähön joka paikassa Suomessa. Jos 5 miljoonaa ihmistä ripotellaan isolle alueelle niin joskus jopa Helsingin alue tuntuu kuolleelta. Oudoin porukka hengailee juuri keskustan alueella. Itse asuin jalkarannassa ja pidin siitä. Hyvät urheilu ja liikunta maastot, pikku vesku, ja satama lähellä. Varsinkin kesällä koko jalkarannan ranta on todella kaunista aluetta esim myllysaari ym. Vähemmän outoa porukkaa mielestäni Lahdessa liikkuu verrattuna vaikka Vantaalle, johonkin Espoon osiin tai Helsingin keskustaan rautatieaseman tienoille.
Minä taas muutin Helsingistä Tampereelle ja koen tämän yhtä ikäväksi paikaksi kuin ap Lahden. Keskusta on täynnä syrjäytyneitä ja nappikauppaa käydään ihan avoimesti jossain Lidlin kulmilla, Sokoksen takana taas maataan kadulla räkimässä ja juomassa kaljaa maastohousuissa ja steroideissa.
Myös räikeää pukeutumista, käytöstä ja hiuksia pilvin pimein koska "rockcity" - paits että puolet noista ei oo ees rokkareita vaan luulee että punaiset hiukset ja tatskat jon jotenkin cool :)
Keskusta on slummi, jossa asuu outoa porukkaa.
Ap jospa takaisin stadiin, ei ainakaan Treelle sillä täällä yhtä onnetonta. Luulen, että kaikkialla muualla Suomessa on aika järkyttävää niille jotka ovat tottuneet pk-seutuun.
Kun muutin kesäksi niin muutaman kerran kohtasin sellaista käytöstä johon en ollut Tampereella tottunut. PHKS:stä työpaikkana ei valittamista. On siinä kaupungissa sellaisiakin paikkoja missä voisin kuvitella asuvani.
Lahti on narkkareiden ja muiden hörhöjen luvattu kaupunki. En ikinä enää muuttaisi sinne!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kaupungissa ei juoppoja näkyisi? Jokaisessa kaupungissa on tietyt paikat jossa päivystävät. Ilmojen kylmetessä osa siirtyy jonnekin.
Asuin Granissa pari vuotta enkä tainnut kertaakaan nähdä juoppoa tai ei ainakaan pistänyt silmään
No huh huh. Tuo ei pidä kyllä paikkaansa. En kovin mieluusti mene Granin keskustaan, koska siellä pyörii nykyään aina epämääräistä porukkaa. Lasten kanssa käyty muutamia kertoja siinä keskustan viereisessä leikkipuistossa leikkimässä, mutta joka kerta viereisessä puistossa oli örmy-porukkaa ryyppäämässä.
Lahti on kamala, harmaa junttila. Siellä ei kulttuuria tai tiedettä pahemmin harrasteta, vaan ne iänikuiset hyppymäet on kaupungin suurin ihme. Suurin osa vanhoista rakennuksista on purettu pois, jotta saatiin tilalle aina yhtä viehättäviä betonitaloja. Silloin kun minä alueella asuin, niin Lahdesta puhuttiin edelleen Suomen Chicagona, vaikka varsinaisesti kyseinen nimitys oli muotoiltu jo vuosikymmeniä aiemmin.
Muutin pois heti ylioppilaaksi kirjoitettuani enkä osaa kuvitella, että koskaan haluaisin palata takaisin.
Helsinkiin sentään pääsee suhteellisen nopeasti junalla, mutta itsessään Lahti on yksinkertaisesti masentava paikka ja täynnä tulevaisuudenuskonsa menettäneitä ihmisiä.