Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä Lahtea/lahtelaisia vaivaa?

Vierailija
23.08.2016 |

Muutimme reilu kuukausi sitten Lahteen mieheni työn perässä. Olenko jotenkin luonnonoikku, kun en ole viihtynyt täällä hetkeäkään? En ollut pahemmin käynyt Lahdessa, enkä tuntenut täältä ketään ennen tänne muuttoani, joten en tiennyt, mitä odottaa. Odotin muuttoa kuitenkin positiivisin mielin.

Olen tavannut mukavia ihmisiä ja ihmiset tuntuvat mukavan välittömiltä ja puheliailta täällä. Kuitenkin katukuvassa näkyy todella paljon juoppoja, narkkareita ja jollain muulla tavalla heikompiosaisen oloisia. Räiketä hiuksia ja vaatteita. Ei siinä mitään, saahan sitä pukeutua ja käyttäytyä räikeästi, mutta en vaan tunnu sulautuvan tänne millään. Ja uskokaa pois, ei olla kumpikaan mieheni kanssa itsekään mitään järin "hienoja" tai varakkaita ihmisiä, itse olen lähihoitaja ja mieheni tienaa hieman minua paremmin, ei nyt merkittävästi kuitenkaan. Olen asunut koko ikäni Helsingissä ennen tänne muuttoa ja olen hyvin ymmälläni siitä, miten erilaisia ihmiset ovat pääkaupunkiseudulla ja täällä. Mistä tämä johtuu? Meneekö minulla vaan aikaa asettua uuteen kotikaupunkiini vai onko tämä vaan väärä paikka minulle? Anteeksi provosoivasta otsikosta, en tarkoita mitään pahaa paikkakuntalaisia kohtaan!

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta pois sitten kun vaikuttaa aivan väärältä paikalta. Itse viihdyn.

Vierailija
2/43 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina se on ollut outo paikka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta pois! Tampere saattaisi sopia sulle ellet sit halua palata pääkaupunkiseudulle :)

Vierailija
4/43 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä puuttuu se "parempi väki" jota Helsingissä kuitenkin osa porukasta on. Se vaikuttaa yleisilmeeseen vaikka itse olisikin vain alempaa keskiluokkaa. Jalkarannassa asuu ne PHKS:n lääkärit ja pari juristia, jos haluaa Lahden mittapuilla hienompaa aluetta.

Vierailija
5/43 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa vielä:

Muutimme aivan keskustaan ja oma työpaikkanikin sijaitsee keskustassa. En ole ehtinyt vielä muihin alueisiin tutustumaan juurikaan. Voiko siis olla, että olen pyörinyt vaan liikaa keskustassa ja muodostanut mielikuvani siitä?

Vierailija
6/43 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin lahteen neljä vuotta sitten. Kun eräs ystäväni tuli kylään, hän joutui kävelemään juna-asemalta kaupungintalolle asti, koska olin myöhässä. Kun näimme siinä, hänen ekat sanansa olivat "Moi, onks täällä jotenkin erityisen paljon juoppoja?" :D Mutta joo, onhan täällä hirveästi juoppoja, sillä työttömyysprosentti on hirveän suuri täällä. (ok älkää alkako huutamaan ei kaikki työttömät oo juoppoja yms yms.)

Mutta oon mä silti täällä tykännyt asua. :) Lyhyt matka Helsinkiin ja halvempi asua ja ihan hyvät liikuntamahdollisuudet.

Vierailija
7/43 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän Lahden seudulla asuu erittäin varakkaita ja ns. parempaa väkeä paljonkin. Missä ja milloin liikut kaupungilla,,kun noin huonoja kokemuksia sinulla on lahtelaisista?

Meillä on useita tuttavapariskuntia Lahdessa ja ovat oikeasti Suomen mittapuun mukaan jopa rikkaita.

Toki Lahdessa eri tavalla pukeudutaan, kuin Hki:n keskustassa.

Itse en asu Lahdessa, mutta olen jotenkin aina siellä viihtynyt.

Vierailija
8/43 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin jos tykkää ulkoilusta niin kannattaa mennä Jalkarantaan tai melkein mihin tahansa keskustan ulkopuolelle. Siihen harrastukseen Lahti on ainakin parempi kuin Helsinki. Metsämaisemat alkaa heti keskustan rajalta esim. urheilukeskuksen suunnassa.

Vierailija
9/43 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän Lahden seudulla asuu erittäin varakkaita ja ns. parempaa väkeä paljonkin. Missä ja milloin liikut kaupungilla,,kun noin huonoja kokemuksia sinulla on lahtelaisista?

Meillä on useita tuttavapariskuntia Lahdessa ja ovat oikeasti Suomen mittapuun mukaan jopa rikkaita.

Toki Lahdessa eri tavalla pukeudutaan, kuin Hki:n keskustassa.

Itse en asu Lahdessa, mutta olen jotenkin aina siellä viihtynyt.

Parempi väki asuu jalkarannassa, ruoriniemessä ja karjusaaressa.

Liipolassa ja mukkulassa "huonompi" väki, minä mukaan lukien. :) Silti pidän asumisesta Lahdessa.

Keskustassa on hirveästi juoppoja iltaisin välillä rautatieasema-tori

Vierailija
10/43 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään en ole nähnyt katukuvassa niin paljon narkkareita ja juoppoja kuin Helsingissä.

Vierailija
11/43 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen laajentamaan reviiriä keskustan ulkopuolelle. Onko sataman alue jo tuttu? Pikku-Vesku? Entä mitä tykkäät harrastaa? Kaipaatko seuraa?

T:lahtelainen, voin lähteä "oppaaksi"

Vierailija
12/43 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutin lahteen neljä vuotta sitten. Kun eräs ystäväni tuli kylään, hän joutui kävelemään juna-asemalta kaupungintalolle asti, koska olin myöhässä. Kun näimme siinä, hänen ekat sanansa olivat "Moi, onks täällä jotenkin erityisen paljon juoppoja?" :D Mutta joo, onhan täällä hirveästi juoppoja, sillä työttömyysprosentti on hirveän suuri täällä. (ok älkää alkako huutamaan ei kaikki työttömät oo juoppoja yms yms.)

Mutta oon mä silti täällä tykännyt asua. :) Lyhyt matka Helsinkiin ja halvempi asua ja ihan hyvät liikuntamahdollisuudet.

Lahti ei tällä hetkellä ole pahin työttömyyskaupunki Suomessa, koska muutamassa muussa kaupungissa tilanne on vielä huonompi.

Vierailija
13/43 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin viime vappuna Lahdessa ja ihmettelin kun ei missään ollut ketään. Arkenako ne juopot siellä sitten parveilee?

Vierailija
14/43 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suureksi osaksi selittävä tekijä on tämä: Lahdessa ei ole yliopistoa

Vierailija
15/43 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut kaupungissa kymmenen vuotta ja vihaan joka päivää täällä. Muuttaisin pois, jos ei olisi työstä lähtien kaikki täällä. Kaupunki on aivan kuollut, varsinkin vielä nyt kun keskusta on aivan pommin jäljeltä.

Lahdessa ei ole mitään kaunista, huumeita myydään keskellä kaupunkia ja kaikki kaupat muuttaa keskustasta muualle.

Järkyttävä paikka.

Vierailija
16/43 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahtelaista elämää pääset parhaiten seuraamaan Lahtiblogin kautta :) Lihaa mukista vuodesta 2011 lähtien.

Vierailija
17/43 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeen katukuvasta kirjoitat? Pääkatu on iso rakennustyömaa, siellä ei näe väkeä kuin kypärä päässä. Muuten kaduilla ei kuljeta, kaupat on joko Launeella tai Karismassa, Triossa voi päivällä olla nuorisoa maleksimassa, klo 16 jälkeen sielläkin hiljenee. Ihmiset käy ostoksilla jossain ihan muualla kuin keskustassa, samoin harrastukset on muualla.

Räikeitä hiuksia ja vaatteita en itse ole huomannut, tavallisin arkiasu on kun hyvälaatuinen ulkoilupuku (paitsi minulla, tulen töihin muualta ja olen sitä mustaa jakkupukumassaa, joka aamulla ennen kahdeksaa kävelee muutaman sata metriä parkkitalosta työpaikalle). Lounasaikaan kaupungilla näkee hetken ajan väkeä, muuten kaikki kahvilat on kansoitettu eläkeläisillä.

Huumeita myydään todellakin julkisesti keskellä päivää, kukaan ei tunnu haluavan tarttua tähän ongelmaan. Parikymmenen juopon/narkkarin porukka riehuu miten tahtoo, kukaan ei uskalla väliin. Poliisin saa paikalle, kun parkkialueella peruutetaan toisen autoa päin mutta ei silloin, kun rattijuoppo törmää pysäköityyn autoosi.

Lahti on oikeasti outo kaupunki.

Vierailija
18/43 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kaupungissa ei juoppoja näkyisi? Jokaisessa kaupungissa on tietyt paikat jossa päivystävät. Ilmojen kylmetessä osa siirtyy jonnekin.

Vierailija
19/43 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siellä jotain mätää. Lahdessa raiskataan väkilukuun nähden eniten ja kyseessä ihan suomisyntyiset.

Vierailija
20/43 |
23.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viihtynyt Lahdessa + Hollolassa jo parikymmentä vuotta. Varsinkin ensimmäinen muuttomme oli kertaheitto parempaan: Tapulikaupungin betonislummin kaksiosta hienoon, puolta suurempaan keskusta-asuntoon torin laidalle, vuokran ollessa lähes tismalleen sama. Elämänlaatu parani huikeasti, kun kaikki palvelut olivat kävelymatkan päässä. Lisäksi aivan lähellä upea Pikku-Veskun puisto ja satama-alue (jossa vielä silloin ei edes ollut kaikkea sitä kivaa, mitä sinne myöhemmin on tehty). Radiomäellä voi ihailla upeita maisemia, samoin Salpparin urheilukeskuksen harjuilla. Ja näissähän on myös käymisen arvoiset urheilu- ja tv/radiomuseot. Saat aivan uudenlaista perspektiiviä, jos menet katsomaan paikallishistorian näyttelyitä tai osallistut opastetulle kierrokselle. Viimeksi kävin pari vuotta sitten vaikuttavalla kierroksella, jossa esiteltiin 1918 taisteluiden paikat ja tapahtumat. 

Olen asunut nyt jo pitemmän aikaa Hollolan puolella omakotitalossa, joten se tietenkin vaikuttaa kokemuksiini. En itse ole onnistunut törmäämään noihin juoppo- ja narkkaripiireihin ollenkaan koko aikana, mutta myönnän kyllä, etten juurikaan liikuskele kaupungin yöelämässä. Olen asunut sekä ulkomailla että kotimaassa monenlaisilla seuduilla Lapista Helsingin keskustaan, ja kyllä tämä seutu edelleen on minulle ihan mieluisa asuinpaikka, josta ei ole kiire minnekään muualle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi