Tuki sähköautoille järjetön
Suomi on aina jäljessä. Ja tukemassa jotain vihreitten järjettömyyksiä.
Sähköautot eivät ikinä tule olemaan toimiva ratkaisu, vetämään vertoja bensiini- ja dieseltekniikkalle.
Täällä kylmässä ja pitkien välimatkojen maassa asia täysin selvä.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000000781688.html
Täyssähköautoista ei ole haastamaan bensiini- ja dieseltekniikkaa, sanoo Toyotan tutkimuksesta vastaava varatoimitusjohtaja Mitsuhita Kato.
Ratkaisu perinteisille polttoaineille on pidemmän päälle vety, Kato ilmoittaa Automotive News -lehdelle antamassaan haastattelussa.
Kommentit (841)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä sähköautolla lähtisikään lapin korpeen, siinäpä se ongelma juuri onkin, että se auto ei täytä tehtäviään. Rovaniemelle pääsee ja siellä voi vähän kurvailla ympyrää, niin akut on tyhjät. Kovin kauaksi ei uskalla sieltä lähteä.
Kerrotko vielä sen paikan Rovaniemen lähellä, jossa sä et pysty lataamaan sähköautoasi. Latauspisteitä kun on nykyään jo Utsjoella asti. Venäjän Lappiinko sä olitkin menossa?
Kyllä se Lappi jatkuu ihan itärajalle saakka. No, annahan tulla ne paikat, missä siellä voi autoa ladata?
Katso sitä linkattua karttaa, itärajaa on ihan 1340 kilometriä, niin en todellakaan ala luettelemaan sellaisen matkan varrella olevia pistorasioita.
Vierailija kirjoitti:
Puissa ei ole 10A Liitäntöjä.
Tule alas sieltä puusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun ajaa sinne mökille ja auto latautuu viikon siinä mökin pihassa omia aikojaan akut täyteen, niin ruvetaan puhumaan asiasta uudelleen..
Viikon? Lähes nollasta lähes täyteen lataa vuorokaudessa hitaimmallakin 10 A -liitännällä Tesla Roadsterin.
Marsuko sulla polkee sähköä mökillesi? Ja mökki tietenkin jossain Siperiassa, ettei lähistölläkään voi ladata?
Mökin kuuluu olla korvessa. Mikäs mökki se muuten on? Sitten kun aurinkopaneelit on Teslan katolla ja akut latautuvat töissä, mökillä, omassa pihassa ja kaupassa käydessä omia aikojaan täyteen aletaan asiasta vasta keskustelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä sähköautolla lähtisikään lapin korpeen, siinäpä se ongelma juuri onkin, että se auto ei täytä tehtäviään. Rovaniemelle pääsee ja siellä voi vähän kurvailla ympyrää, niin akut on tyhjät. Kovin kauaksi ei uskalla sieltä lähteä.
Kerrotko vielä sen paikan Rovaniemen lähellä, jossa sä et pysty lataamaan sähköautoasi. Latauspisteitä kun on nykyään jo Utsjoella asti. Venäjän Lappiinko sä olitkin menossa?
Sähköautohan on kuin suunniteltu Venäjän infraa varten. Toimintasäteet on samaa tasoa kuin ydinvoimaloiden välinen etäisyys. Ei siellä tarvita juuri suurjännitekaapeleitakaan, kun ajaa vaikka Sosnovi Borilta Kuolan ydinvoimalalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu on ihan naurettava, kun latauspisteitä ei ole kuin eteläisessä Suomessa. Käykää itse tarkistamassa ja suunnitelkaapa sitten se lapin reissu minun kanssani esim. Kuopiosta tai Joensuusta Sallaan, kun niiden yläpuolelta ei löydy enää yhtään julkista latauspistettä. Ja minun lapin reissut suuntautuu joka vuosi juurikin tuonnen Sallan suuntaan eli tämä ei ole mitään 'jos sinne lähtisin' satua.
En uskaltaisi sähköautolla lähteä edes Joensuusta Nurmekseen tällä hetkellä...
Ole hyvä ja katso karttaa. Latauspisteitä on melkein joka paikassa, Utsjokea myöten. Eivät ne kaikki ole SuperCharger-paikkoja, vaan myös CHAdeMO sekä Type2 toimivat Teslassa.
Joten todellakin voit JO NYT ajaa ihan missä sua huvittaa Teslallasi. Ja aika pihalla täytyy olla, jos kuvittelee nykytilanteen pysyvän tämänlaisena edes puoltakaan vuotta, kun latauspaikkoja tulee jatkuvalla syötöllä lisää.
Ei siis mitään latausasemaa Rovaniemen ja Utsjoen välillä. Auto hyytyy matkalle. Siinäkö todisteet?
Mitä sä lässytät? Onko kartan lukeminen liian vaikeaa? Tuossa nelostiellähän on vaikka kuinka ja monta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se Lappi jatkuu ihan itärajalle saakka. No, annahan tulla ne paikat, missä siellä voi autoa ladata?
Katso sitä linkattua karttaa, itärajaa on ihan 1340 kilometriä, niin en todellakaan ala luettelemaan sellaisen matkan varrella olevia pistorasioita.
Kyllä se kuule aika onnetonta on jostain pikkurasiasta yrittää romuansa latailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu on ihan naurettava, kun latauspisteitä ei ole kuin eteläisessä Suomessa. Käykää itse tarkistamassa ja suunnitelkaapa sitten se lapin reissu minun kanssani esim. Kuopiosta tai Joensuusta Sallaan, kun niiden yläpuolelta ei löydy enää yhtään julkista latauspistettä. Ja minun lapin reissut suuntautuu joka vuosi juurikin tuonnen Sallan suuntaan eli tämä ei ole mitään 'jos sinne lähtisin' satua.
Ole hyvä ja katso karttaa. Latauspisteitä on melkein joka paikassa, Utsjokea myöten. Eivät ne kaikki ole SuperCharger-paikkoja, vaan myös CHAdeMO sekä Type2 toimivat Teslassa.
Joten todellakin voit JO NYT ajaa ihan missä sua huvittaa Teslallasi. Ja aika pihalla täytyy olla, jos kuvittelee nykytilanteen pysyvän tämänlaisena edes puoltakaan vuotta, kun latauspaikkoja tulee jatkuvalla syötöllä lisää.
Ei siis mitään latausasemaa Rovaniemen ja Utsjoen välillä. Auto hyytyy matkalle. Siinäkö todisteet?
Mitä sä lässytät? Onko kartan lukeminen liian vaikeaa? Tuossa nelostiellähän on vaikka kuinka ja monta.
Ehkäpä et osaa tarjota karttaa. Kartta minkä linkkasit ei yhtäkään asemaa välillä.
Oma mokasi homo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun ajaa sinne mökille ja auto latautuu viikon siinä mökin pihassa omia aikojaan akut täyteen, niin ruvetaan puhumaan asiasta uudelleen..
Viikon? Lähes nollasta lähes täyteen lataa vuorokaudessa hitaimmallakin 10 A -liitännällä Tesla Roadsterin.
Marsuko sulla polkee sähköä mökillesi? Ja mökki tietenkin jossain Siperiassa, ettei lähistölläkään voi ladata?
Itsestään?
opettele lukemaan.
Itsestäänhän se siinä latautuu. Vai luulitko, että pitää jotain kampea olla vääntämässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en halua pysähtyä 160 kilsan välein puolen tunnin stopille. Sinne lappiin ajaa 3 päivää tuolla tahdilla.
Vähintään vedetään sellaisia 600-800 km siivuja, että matka etenee.
Kuka on puhunut puolen tunnin stopeista 160 kilsan välein? Siihen riittää 12 minuuttia SuperChargerilla.
Helsingistä Rovaniemelle (812 km) ajaa noin 30 minuutin yhteenlasketulla pysähdyksellä, esim. jaettuna kolmeen 10 minuutin osaan. Se on voi voi, jos sulla on sinne tapana ajaa ilman pysähdyksiä, älä sitten osta sähköautoa. Yksin taitanet ajella, vaimo ja lapset tuskin jaksavat 9 tuntia nysvätä paikoillaan kusematta ja paskomatta.
Mitäs jos ei ole sitä Teslaa vaan joku muu patteriauto?
Ja kun ei sinullakaan ole sitä Teslaa, on aika turha retostaa, miten "helposti" sillä matkanteko muka käy.
Teslan sivuston mukaan Suomessa on 5 SuperCharger-asemaa. Pohjoisin Pyhäjärvellä. Pohjoisempana Rovaniemellä on "Destination Charging" Arctic Light Hotellissa sekä Levillä Hullussa Porossa. Nämä latauspaikat ovat kyseisten hotellien asukkaille.
Muualla pitänee yrittää vetää roikkaa johonkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä et osaa tarjota karttaa. Kartta minkä linkkasit ei yhtäkään asemaa välillä.
Oma mokasi homo.
Tämä on se kartta, minkä mä linkkasin:
Missä siellä sä et näe muka latausasemia? Eikö Ivalossa ja Inarissa ole? Entä Tiaisissa? Jännä että mun kartassa näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis oikein KAKSI latauspistettä välillä Joensuu ja Salla... Sitäpaitsi minulla ei ole mitään sadantonnin Teslaa, kun 50 kilotonnilla sain auton, millä pystyn ajamaan ihan mitä reittiä haluan ja pysähtymään just silloin kuin tahdon. Takakonttiin mahtuu koira ja tavaraa ja löytyy neliveto, jolla on mukava ajella lapissa (missä ei suolalla ole sulatettu jäätä asfaltille). Tesla on monusta ökyauto, ei mikään perheellisen ihmisen kulkupeli. Miten siihen edes saa mahtumaan koko perheen tavaroineen?
Entäs, jos vaikka käy niin huono tuuri, että se lataus ei riitäkään pisteeltä toiselle? On tuossa kuitenkin aika moinen välimatka pisteiden välillä. Satoja kilometrejä. Tai vaikka latauspaikka on epäkunnossa, kun satun sinne? Tai hirvittävä jono, kun kerran kaikki nyt ajelee niillä tesloillaan. Onko nuo varmasti niitä pikalatausasemia, että puolessa tunnissa on akut täydessä latingissa?
En IKINÄ ole ajanut auton tankkia niin tyhjäksi, että pitäisi jännittää, pääsenkö seuraavalle bensa-asemalle saakka. Enkä aio sähköautolla myöskään jännittää perillepääsyä ja sitä, että löytyyköhän sieltä latauspiste.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en halua pysähtyä 160 kilsan välein puolen tunnin stopille. Sinne lappiin ajaa 3 päivää tuolla tahdilla.
Vähintään vedetään sellaisia 600-800 km siivuja, että matka etenee.
Kuka on puhunut puolen tunnin stopeista 160 kilsan välein? Siihen riittää 12 minuuttia SuperChargerilla.
Helsingistä Rovaniemelle (812 km) ajaa noin 30 minuutin yhteenlasketulla pysähdyksellä, esim. jaettuna kolmeen 10 minuutin osaan. Se on voi voi, jos sulla on sinne tapana ajaa ilman pysähdyksiä, älä sitten osta sähköautoa. Yksin taitanet ajella, vaimo ja lapset tuskin jaksavat 9 tuntia nysvätä paikoillaan kusematta ja paskomatta.
Mitäs jos ei ole sitä Teslaa vaan joku muu patteriauto?
Ja kun ei sinullakaan ole sitä Teslaa, on aika turha retostaa, miten "helposti" sillä matkanteko muka käy.
Teslan sivuston mukaan Suomessa on 5 SuperCharger-asemaa. Pohjoisin Pyhäjärvellä. Pohjoisempana Rovaniemellä on "Destination Charging" Arctic Light Hotellissa sekä Levillä Hullussa Porossa. Nämä latauspaikat ovat kyseisten hotellien asukkaille.
Muualla pitänee yrittää vetää roikkaa johonkin?
Muualla pitää käyttää jotain muuta latausasemaa kuin SuperChargeria, joka ei ole se ainoa lataustapa, vaan pelkästään se nopein. Muualla on CHAdeMO tai Type2 latausasemia, jotka myös toimivat Teslassa. Muiden patteriautojen latausstandardeista ja asemista minulla ei ole tietoa, mutta eiköhän niistä aikas moni toimi juurikin noilla CHAdeMOilla tai Type2:silla. Jotain CCS asemia on kanssa, joita kait Teslakin meinaa tulevaisuudessa alkaa tukemaan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis oikein KAKSI latauspistettä välillä Joensuu ja Salla... Sitäpaitsi minulla ei ole mitään sadantonnin Teslaa, kun 50 kilotonnilla sain auton, millä pystyn ajamaan ihan mitä reittiä haluan ja pysähtymään just silloin kuin tahdon. Takakonttiin mahtuu koira ja tavaraa ja löytyy neliveto, jolla on mukava ajella lapissa (missä ei suolalla ole sulatettu jäätä asfaltille). Tesla on monusta ökyauto, ei mikään perheellisen ihmisen kulkupeli. Miten siihen edes saa mahtumaan koko perheen tavaroineen?
Entäs, jos vaikka käy niin huono tuuri, että se lataus ei riitäkään pisteeltä toiselle? On tuossa kuitenkin aika moinen välimatka pisteiden välillä. Satoja kilometrejä. Tai vaikka latauspaikka on epäkunnossa, kun satun sinne? Tai hirvittävä jono, kun kerran kaikki nyt ajelee niillä tesloillaan. Onko nuo varmasti niitä pikalatausasemia, että puolessa tunnissa on akut täydessä latingissa?
En IKINÄ ole ajanut auton tankkia niin tyhjäksi, että pitäisi jännittää, pääsenkö seuraavalle bensa-asemalle saakka. Enkä aio sähköautolla myöskään jännittää perillepääsyä ja sitä, että löytyyköhän sieltä latauspiste.
Ne kaksi latauspaikkaa eivät ole SuperChargeria, mutta kyllä sä niillä autoasi lataat tarvittaessa. Ruuhkaahan siellä ei ole, kerta Tesloja ei niin hirveästi ole edes myytykään. Eiköhän sinnekin suunnalle saada sitä mukaan lisää latauspaikkoja, kun sähköautotkin yleistyvät.
Teslalla on useampaa autoa kuin vain yksi. Jos niistä ei sua mikään miellytä, niin sähköautoja on helposti tusina muutakin, joita voi mieluummin katsella.
Ei todellakaan tarvitse edes nykyään jännitellä, että löytyykö latauspistettä jostain, koska joka paikassahan on sähköverkko, on ollut jo melkein sata vuotta. Saati sitten enää siinä vaiheessa, kun sähköautoja on enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Siihen sähköautoon pitäisi laittaa aurinkopanelit katolle, että olisi edes toivoa sen toimivuudesta. Niitä ja akkujen parantumista 20 vuotta odotellessa. Palataan sitten pojat asiaan, kun se on oikeasti ajankohtaista.
Jotta neliöllä saisi edes auringonpaisteessa sen 0,15 kW, pitäisi paneli nostaa Suomessa pystyyn ja reitti suunnitella niin, että panelin suuntaus on aurinkoa kohti. Lucky Luke oli edellä aikaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan tiedoksi, etyä meilläkin on tuossa autokatoksessa kaksi pistorasiaa, mutta jos tulet Teslasi ja kysyt, että saatko ladata autosi niistä, niin et saa.
Jotenkin huvittava ajatus se, että Teslan omistajat luulevat, etyä voivat mistä tahansa pistokkeesta alkaa lataamaan autoaan. No toisaalta, jos ostaa sadantonnin ökyauton, niin kyllä siinä sen verran röyhkeä kehtaa jo ollakin.
Paljosta vetoa, että tämä Teslaa ylistävä on joku Teslalla töissä oleva (todennäköisesti markkinoinnista vastaava), jonka tehtävä on joka välissä ylistää auton paremmuutta.
Jos voittaisi lotossa, niin voisin ostaa Teslan leluksi. Tosin ostaisin myös kunnon maasturin, kun ainakin täällä teitä aurataan niin huonosti, ettei talvella Testalla pääse välillä mihinkään, kun tavan henkilöautollakin tuottaa vaikeuksis. Kivahan sillä olisi kesällä ajella esim. just kaupungissa. Varmasti herättäisi huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kuule aika onnetonta on jostain pikkurasiasta yrittää romuansa latailla.
Olkoot onnetonta. Sitten vaan et osta sitä sähköautoa, ennen kuin sinnekin perähikiälle saapuu tehokkaampaa latauspistettä. Ei niitä bensa-asemiakaan ollut ennen bensa-autojen yleistymistä. Suosittelen suunnittelemaan reitit niin, ettei sähköautoile 200 kilometrin päähän lähimmästä sähköverkosta, niin suurempia ongelmia ei pääse syntymään.
Niin niin mutta sähköautolla ei voi ajaa kuuhun joten se on huono.
t. AV
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan tiedoksi, etyä meilläkin on tuossa autokatoksessa kaksi pistorasiaa, mutta jos tulet Teslasi ja kysyt, että saatko ladata autosi niistä, niin et saa.
Sille mä en voi mitään, jos teillä ei sallita latausta. Teslassa voit itse päättää paljonko sähköä seinästä otetaan 1 A askeleilla. Ei ole teknistä syytä sille, miksei Teslaa voisi sielläkin siis ladata, jos kerta 2-10 A lämmitintäkin voi käyttää.
Itsestään?
opettele lukemaan.