Tuki sähköautoille järjetön
Suomi on aina jäljessä. Ja tukemassa jotain vihreitten järjettömyyksiä.
Sähköautot eivät ikinä tule olemaan toimiva ratkaisu, vetämään vertoja bensiini- ja dieseltekniikkalle.
Täällä kylmässä ja pitkien välimatkojen maassa asia täysin selvä.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000000781688.html
Täyssähköautoista ei ole haastamaan bensiini- ja dieseltekniikkaa, sanoo Toyotan tutkimuksesta vastaava varatoimitusjohtaja Mitsuhita Kato.
Ratkaisu perinteisille polttoaineille on pidemmän päälle vety, Kato ilmoittaa Automotive News -lehdelle antamassaan haastattelussa.
Kommentit (841)
Vierailija kirjoitti:
En mä sähköautolla lähtisikään lapin korpeen, siinäpä se ongelma juuri onkin, että se auto ei täytä tehtäviään. Rovaniemelle pääsee ja siellä voi vähän kurvailla ympyrää, niin akut on tyhjät. Kovin kauaksi ei uskalla sieltä lähteä.
Kerrotko vielä sen paikan Rovaniemen lähellä, jossa sä et pysty lataamaan sähköautoasi. Latauspisteitä kun on nykyään jo Utsjoella asti. Venäjän Lappiinko sä olitkin menossa?
Vierailija kirjoitti:
Ajatus matkustamisesta Benz Velo Comfortablellani Turusta Lappiin on naurettava. On päivänselvää että niin pitkät matka tullaan tekemään Suomessa aina höyryjunilla ja hevosilla.
Victor Forselius, vuonna 1900.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Victor_Forselius
..
Sähköauton myötä tähän ollaan näköjään palaamassa.
Tämä keskustelu on ihan naurettava, kun latauspisteitä ei ole kuin eteläisessä Suomessa. Käykää itse tarkistamassa ja suunnitelkaapa sitten se lapin reissu minun kanssani esim. Kuopiosta tai Joensuusta Sallaan, kun niiden yläpuolelta ei löydy enää yhtään julkista latauspistettä. Ja minun lapin reissut suuntautuu joka vuosi juurikin tuonnen Sallan suuntaan eli tämä ei ole mitään 'jos sinne lähtisin' satua.
En uskaltaisi sähköautolla lähteä edes Joensuusta Nurmekseen tällä hetkellä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä sähköautolla lähtisikään lapin korpeen, siinäpä se ongelma juuri onkin, että se auto ei täytä tehtäviään. Rovaniemelle pääsee ja siellä voi vähän kurvailla ympyrää, niin akut on tyhjät. Kovin kauaksi ei uskalla sieltä lähteä.
Kerrotko vielä sen paikan Rovaniemen lähellä, jossa sä et pysty lataamaan sähköautoasi. Latauspisteitä kun on nykyään jo Utsjoella asti. Venäjän Lappiinko sä olitkin menossa?
Olisi aika ikävä lähteä Utsjoelle, jos sinne ei ole menossa ..
Melko kaukana täytyy käydä lataamassa. Lisäksi teslasi hyytyy 50 km ennen Utsjokea, joten täytyy työntää loppumatka autoasi sinne. Voit myös unotaa, että käyt välissä missään muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sähkölatauspiste aikoo ruokkia saman määrän autoja, niin sen tehon on oltava sama kuin nykyisen polttoainesyötön teho hyötysuhteen jälkeen, eli se 6MW. Jos auton energiatankkaus vie viiden minuutin sijaan 60 minuuttia, niin latauspisteitä pitää silloin olla yhden sijaan 12. Jokaisen liikkujan pitää saada virtaa vehkeeseensä, ei homma voi muuten toimia alkuunkaan.
Unohdat nyt näppärästi sen, että valtaosa tankkauksesta tapahtuu autoilijan kotona tai työpaikalla, parkkialueella kaikessa rauhassa.
En ole kummoisemmin laskeskellut, mutta arvioisin, että huoltoasemat saattavat jopa kohdata valtavan asiakaskadon.
Kuinka monilla oikeasti on latausmahdollisuus kotonaan tai työpaikalla? Vaikka kotona olisi tolppapaikka (mitä läheskään kaikilla ei ole), siitä ei kovin suurta virtaa voi ottaa. Eikä taloyhtiö kovin pitkään halua maksaa sähköautojen latauksia, joten tulee asennettavaksi erilliset sähkömittarit nähinkin, mikä taas on suhteellisen työläs ja kallis operaatio.
Etenkin pikalatauksesta puhuttaessa kannattaa huomioida, kuinka suuri latausvirta tällöin on. Ei sellaisia syöttöjä mistä vaan löydy eikä ole mihin vaan rakennettavissa kohtuullisin kustannuksin. Ei edes hidaslataukseen riittävää virtaa saa töpselistä kuin töpselistä. Ei sähköautoa ladata kuin kännykkää.
Akkujen koon kasvamista "lähitulevaisuudessa" hehkutetaan, mutta akun koon kasvun kääntöpuolena on latausajan kasvu.
Aivan, meillä töissä on pistotepaikat, mutta niissä ei saa käyttää edes sisätilanlämmitintä. Mitähän tapahtuisi, kun pistän Teslan latautumaan pistokkeesta?
Miksi teillä sitten on pistokepaikat jos niitä ei saa käyttää? Käyttökielto taitaa olla enemmänkin työnantajan piheyttä kun sitä ettei niitä voisi käyttää.
Oletko hölmä, vai esitätkö? Ne on tarkoitettu auton moottorin lämmitykseen. Jos kaikilla on vielä lisäksi sisätilanlämppäri täysillä, niin virta ei riitä.
Lisäksi lämmityspaikat on kyllä todella harvinaista herkkua työnantajan puolelta. Minun kaveripiirissäni ei ole ketään minun lisäksi, jolla olisi lämmitystolppa tai joku pistoke käytössä työpaikalla. Täällä pakkasia on kevyesti yli 30 astetta joka talvi, joten iso etu tuo on minusta. Mutta naurettavaa antaa täällä ohjeita, että lataa akut työpaikalla, jos ei ole paikkaa, missä ladata... Suurin osa joutuu jättämään autonsa jonnekin kadun varteen tai kaupungin tarjoamalle parkkipaikalle.
Norjaa kun katsotaan, niin 59 % siellä sanoo lataavansa sähköautoaan myös työpaikallaan. Ne loput osaavat ladata sen kotonaan, niin ettei tarvitse ihmetellä. Mikään pakkohan ei työpaikalla ole ladata, ellei työmatka ole satoja kilometrejä, jolloin suosittelisin sähköautosta huolimatta muuttamaan lähemmäksi tai etsimään työpaikan jostain aivan muualta. Kun sähköautojen markkinaosuus Suomessa on mitä on, niin eihän niitä latauspaikkoja ole kukaan jaksanut miettiäkään vielä. Jos ne nyt alkavat yleistymään, niin ei siinä kauaa mene kun kärryä voi ladata lähipubinkin pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatus matkustamisesta Benz Velo Comfortablellani Turusta Lappiin on naurettava. On päivänselvää että niin pitkät matka tullaan tekemään Suomessa aina höyryjunilla ja hevosilla.
Victor Forselius, vuonna 1900.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Victor_Forselius
..
Sähköauton myötä tähän ollaan näköjään palaamassa.
Paitsi ettei siihen olla palaamassa vaan AV:n sähköautofoobikot eivät osaa harhoissaan kuvitella asioiden kehittymistä mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melko kaukana täytyy käydä lataamassa. Lisäksi teslasi hyytyy 50 km ennen Utsjokea, joten täytyy työntää loppumatka autoasi sinne. Voit myös unotaa, että käyt välissä missään muualla.
Siis mitä sä selität? Rovaniemeltä Utsjoelle on kymmenkunta latauspistettä siinä välissä. Mikä vika niissä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta naurettavaa antaa täällä ohjeita, että lataa akut työpaikalla, jos ei ole paikkaa, missä ladata... Suurin osa joutuu jättämään autonsa jonnekin kadun varteen tai kaupungin tarjoamalle parkkipaikalle.
Ja kuinka moni heistä tulee niin kaukaa ettei akku kestä päivän edestakaiseen työmatkaan?
No mitä varten sinä mainostat koko ajan, että ladatkaa akkuja työpaikalla?
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu on ihan naurettava, kun latauspisteitä ei ole kuin eteläisessä Suomessa. Käykää itse tarkistamassa ja suunnitelkaapa sitten se lapin reissu minun kanssani esim. Kuopiosta tai Joensuusta Sallaan, kun niiden yläpuolelta ei löydy enää yhtään julkista latauspistettä. Ja minun lapin reissut suuntautuu joka vuosi juurikin tuonnen Sallan suuntaan eli tämä ei ole mitään 'jos sinne lähtisin' satua.
Voisin lähteä, jos auto ei olisi oma. Sen Teslan voisi hylkää tien sivuun ja jatkaa matkaa bussilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä sä selität? Rovaniemeltä Utsjoelle on kymmenkunta latauspistettä siinä välissä. Mikä vika niissä on?
Suorastaan satoja latauspisteitä. Joka puusta löytyy pistoke ;) hehheh..
Vierailija kirjoitti:
Mä en halua pysähtyä 160 kilsan välein puolen tunnin stopille. Sinne lappiin ajaa 3 päivää tuolla tahdilla.
Vähintään vedetään sellaisia 600-800 km siivuja, että matka etenee.
Lääkärisi ja lapsesi kiittävät, kun olette pakotettuja pitämään taukoja tiheämmin välein.
On muuten kumma kun se sieltä tännepäin onnistuu vain tuolla tavalla tai useammassa päivässä. Täältä sinne etelään saa ajettua ihan päivässä, vaikka tunnin välein pysähtyy lyhyesti ja parin-kolmen tunnin välein pitää vähän pidemmän paussin.
Siihen sähköautoon pitäisi laittaa aurinkopanelit katolle, että olisi edes toivoa sen toimivuudesta. Niitä ja akkujen parantumista 20 vuotta odotellessa. Palataan sitten pojat asiaan, kun se on oikeasti ajankohtaista.
Vierailija kirjoitti:
Ole hyvä ja katso karttaa. Latauspisteitä on melkein joka paikassa, Utsjokea myöten. Eivät ne kaikki ole SuperCharger-paikkoja, vaan myös CHAdeMO sekä Type2 toimivat Teslassa.
Joten todellakin voit JO NYT ajaa ihan missä sua huvittaa Teslallasi. Ja aika pihalla täytyy olla, jos kuvittelee nykytilanteen pysyvän tämänlaisena edes puoltakaan vuotta, kun latauspaikkoja tulee jatkuvalla syötöllä lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta naurettavaa antaa täällä ohjeita, että lataa akut työpaikalla, jos ei ole paikkaa, missä ladata... Suurin osa joutuu jättämään autonsa jonnekin kadun varteen tai kaupungin tarjoamalle parkkipaikalle.
Ja kuinka moni heistä tulee niin kaukaa ettei akku kestä päivän edestakaiseen työmatkaan?
No mitä varten sinä mainostat koko ajan, että ladatkaa akkuja työpaikalla?
Monella työpaikkalla se on mahdollista. Tulevaisuudessa todennäköisesti vielä enemmän kun uusien rakennusten suunnittelussa asia otetaan paremmin huomioon.
Sitten kun ajaa sinne mökille ja auto latautuu viikon siinä mökin pihassa omia aikojaan akut täyteen, niin ruvetaan puhumaan asiasta uudelleen..
Vierailija kirjoitti:
Siihen sähköautoon pitäisi laittaa aurinkopanelit katolle, että olisi edes toivoa sen toimivuudesta. Niitä ja akkujen parantumista 20 vuotta odotellessa. Palataan sitten pojat asiaan, kun se on oikeasti ajankohtaista.
Herää pahvi todellisuuteen ja katso oikean elämän latauspisteiden määriä. Ei siihen mitään aurinkopaneelia tarvita, vaan ihan normaalia järkeä, ettei aja tyhjäksi akkua jonnekin kaukaisimpaan metsään. Ota aggregaatti mukaan peräkärryyn tai takakonttiin, jos susta tuntuu siltä, että et viihdy 50 kilometriä lähempänä ihmisasutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se Lappi jatkuu ihan itärajalle saakka. No, annahan tulla ne paikat, missä siellä voi autoa ladata?
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun ajaa sinne mökille ja auto latautuu viikon siinä mökin pihassa omia aikojaan akut täyteen, niin ruvetaan puhumaan asiasta uudelleen..
Viikon? Lähes nollasta lähes täyteen lataa vuorokaudessa hitaimmallakin 10 A -liitännällä Tesla Roadsterin.
Marsuko sulla polkee sähköä mökillesi? Ja mökki tietenkin jossain Siperiassa, ettei lähistölläkään voi ladata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole hyvä ja katso karttaa. Latauspisteitä on melkein joka paikassa, Utsjokea myöten. Eivät ne kaikki ole SuperCharger-paikkoja, vaan myös CHAdeMO sekä Type2 toimivat Teslassa.
Joten todellakin voit JO NYT ajaa ihan missä sua huvittaa Teslallasi. Ja aika pihalla täytyy olla, jos kuvittelee nykytilanteen pysyvän tämänlaisena edes puoltakaan vuotta, kun latauspaikkoja tulee jatkuvalla syötöllä lisää.
Ei siis mitään latausasemaa Rovaniemen ja Utsjoen välillä. Auto hyytyy matkalle. Siinäkö todisteet?