En voi hyvin Helsingissä ja haluaisin muuttaa pienemmälle paikkakunnalle. Muita?
Tuntuu että olen ainoa joka kokee voivansa huonosti täällä ja haaveilee muuttamisesta jonnekin missä on vähemmän asukkaita… Kaikki tutut rakastavat ja hehkuttavat Helsinkiä. Tällaisena lämpimänä päivänä olisi kiva mennä johonkin ulkoilemaan, mutta kaikki paikat pursuavat ihmisiä enkä pysty rauhoittumaan ja rentoutumaan missään. Tykkään liikkua luonnossa ja se on minulle toimiva tapa purkaa työstressiä, mutta se ei toimi jos koko ajan joutuu väistelemään vastaantulijoita, varomaan kaahaavia pyöräilijöitä ym. Stressaannun ruuhkista, liikenteen melusta, kämppä on ahdas ja kallis, kaikkialla on vieraat ihmiset iholla eikä omaa tilaa kunnolla missään. Tuntuu, että näin ei "saisi" ajatella eikä ainakaan sanoa sitä ääneen, vaan pitäisi tsempata ja yrittää enemmän, sopeutua ja mukautua ruuhkaan ja meluun. Mutta olen yrittänyt jo kymmenen vuotta ja yhä enemmän haluan vain pois… Kunpa olisi rahaa, ostaisin omakotitalon haja-asutusalueelta jossa taloa ympäröisi kunnon metsät ja lähimmät naapurit eivät näy eikä kuulu.
Kommentit (102)
Maalaiskunnissa on paljon työttömyyttä ja vain vähän avoimia työpaikkoja. Korkeasti koulutetun ei ole helppo löytää sieltä työtä. Toki esim lääkäri tai sosiaalityöntekijä saisi heti hyvän duunin. Mutta esim meteorologille tai geologille onkin lähes mahdotonta. Monella alalla ei voi myöskään perustaa firmaa maalle, se ei olisi mitenkään kannattavaa taloudellisesti. Harmittaa tämä.
Ymmärrän hyvin ja itsekin syntyperäisenä stadilaisena lähdin muualle. Se stadi jota mä nuorena rakastin, sitä stadia ei enää ole.
Mies
Kertokaa miten pois muuttamisessa olette onnistuneet järjestämään työt! Haluan kans.
Millaisia töitä teette, te muuttajat? Itse haaveilen työstä, jota voisi tehdä kotoa käsin, mutta ei ole edes IT-osaamista ja alani valitsin silloin kun en vielä niin tiennyt, millaista työtä oikeasti haluaisin tehdä. Olen vielä nuori ja periaatteessa valmis väliaikaisesti vaikka kaupankassaduuniakin tekemään (oman alan työtä ei tälläkään hetkellä ole...), mutta kannattaako sellaisen turvin (jos edes sattuisi saamaan) muuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi Tapiolaa pidetään " puutarhakaupunginosana", siellä on kiva Silkkiniityn puistoalue, sinne tulee kohta metro, siellä on meri lähellä ja Helsinki on lähellä, ja iso ostoskeskus siellä kuitenkin myös on.
Ei taida olla halvimmasta päästä Tapiola tai mitkään uudet alueet metroreitin varrella.
Vierailija kirjoitti:
Millaisia töitä teette, te muuttajat? Itse haaveilen työstä, jota voisi tehdä kotoa käsin, mutta ei ole edes IT-osaamista ja alani valitsin silloin kun en vielä niin tiennyt, millaista työtä oikeasti haluaisin tehdä. Olen vielä nuori ja periaatteessa valmis väliaikaisesti vaikka kaupankassaduuniakin tekemään (oman alan työtä ei tälläkään hetkellä ole...), mutta kannattaako sellaisen turvin (jos edes sattuisi saamaan) muuttaa?
Lisään tähän vielä että olen siis sinkku... Lähtisin kyllä ihan mielelläni maajussille morsiameksi mutta ei ole sopivaa löytynyt :D
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Missä käyt kävelemässä – Nuuksiossa, Sipoon korvessa, Viikin metsissä, Keskuspuistossa? Onko Uutelassakin ahdasta? Jos haluat rauhaa kaupunkimaisemmassa ympäristössä, niin esim. Marjaniemi, Ullanlinna ja Katajanokka ovat täysin hiljaisia ja kuolleita klo 18 jälkeen (voivat olla aikaisemminkin).
Pyöräilijöitä joutuu toki väistämään, koska niin monet heistä on tolloja. En usko että se rajoittuu vain Helsinkiin.
Jos haluat muuttaa pienemmälle paikkakunnalle, muuta, älä haikaile. Älä käytä energiaa siihen, että ajattelet sitä mitä muut ajattelevat siitä, mitä sinä ajattelet. Kaikilla on oma elämänsä.
Jos olet yksineläjä ja kuvittelet talvea omakotitalossa esim. Kuhmoisissa, 15 km:n päässä kirkolta, niin miltä tuntuu? Marraskuu kaksiossa Savitaipaleen kirkonkylällä? Tarkoitan: kuinka paljon sinulla on oikeaa kokemusta haja-asutusalueella asumisesta, autoriippuvuudesta, tahdonvastaisesta yksinäisyydestä, uteliaista naapureista pienellä paikkakunnalla? Oletko ottanut huomioon, että kun ihmisiä on vähän, he ovat enemmän toistensa kanssa tekemisissä kuin tiiviisti asutussa kaupungissa, eikä niitä ihmisiä voi aina valita?
Eikö koskaan tee mieli käydä leffassa, baarissa, keikalla, konsertissa, teatterissa, näyttelyssä? Kahvilassa vaihtamassa kuulumisia ja mietteitä kavereiden kanssa? Miten pitkän matkan hyväksyt ruokakauppaan tai kirjastoon?
En tarkoita olla tyly. Yritän vain konkretisoida haavettasi. Onko viihtymättömyydessäsi oikeasti kyse siitä, mistä kirjoitat, vai jostakin muusta?
Tätä juuri tarkoitan, ettei "saisi" sanoa, etten viihdy Helsingissä. Ihmiset eivät usko, että kyse on Helsingistä, Helsinki on se mikä mättää. Aina aletaan etsiä vikaa minusta ja "asenteestani", jopa mielenterveydestäni. Oletko käynyt Nuuksiossa tai Keskuspuistossa kauniina sunnuntaipäivänä? Siellä on nimittäin vähän helvetin moni muukin. En minä ihmisiä kammoa, mutta väsyn ihmispaljoudesta ja haluaisin päästä luontoon rauhoittumaan, en väistelemään vastaantulijoita, sitä saa tehdä keskustassa päivittäin ihan tarpeeksi.
Tuo pointti yksinäisestä marraskuusta haja-asutusalueella sen sijaan on relevantti ja olen sitä itsekin miettinyt. En ole asunut maalla tai pienessä kunnassa, Helsinkiä pienemmissä kaupungeissa sen sijaan kyllä, ja viihtynyt paremmin kuin täällä. Tuo jonkun ehdotus talon vuokraamisesta oli hyvä, taidankin alkaa katsella ensi alkuun vuokrailmoituksia. Vuoden-pari kun asuisi ensin vuokralla niin saisi varmaan aika hyvän tuntuman siihen, miten viihtyisin ympäri vuoden maalla.
Helsingin kulttuuriin aina vedotaan, mutta ei minun tarvitse asua täällä sitä varten, että pääsen taidenäyttelyyn ja leffaan. En minä niissä käy päivittäin nytkään, ihan hyvin voisin tulla katsomaan näyttelyitä kauempaakin. Ja on sitä kulttuuria muuallakin kuin Helsingissä! Kahviloiden hehkutusta en ymmärrä, ne ovat minusta meluisia, epäviihtyisiä ja kalliita, enkä juuri koskaan tapaa ystäviäni missään kahviloissa. Paljon paremmin pystyy keskustelemaan toisen kanssa esimerkiksi jommankumman kotona tai kävelyllä tms. En minä tarvitse kahviloita yhtään mihinkään. Keikalla jos haluaa joskus käydä niin jonkun ystävän luo pääsee yöksi. Ainoa mikä arveluttaa on sosiaalisen elämän hiljentyminen, kun muuttaa pois.
Jätetäänkö maahanmuuttoaihe tästä ketjusta pois, tässä ei ollut siitä kyse millään tavalla. Ap
Monen vuoden keskusta-asumisen jälkeen muutettiin Espooseen luonnon ääreen eikä hetkeäkään olla kaduttu! töihin kyllä pääsee julkisilla helposti, toki matka pitenee jonkin verran mutta siihen tottuu. Se fiilis kun töiden jälkeen pääsee ihan eri ympäristöön rauhoittumaan on todellakin sen arvoista! Helsingissä on kiva käydä mutta asuminen ei sovi minulle, moni ihminen oikeasti kaipaa rauhaa ja luonnon läheisyyttä voidakseen hyvin ja sitä ei ole keskustassa tarjolla. Meno on muuttunut viime vuosina negatiiviseen suuntaan...
Muuta kehyskuntiin. Esim Nurmijärvellä tai Tuusulassa luontoa ja rauhaa löytyy ihan melkein takapihalta. Rivarissakin pääsee jo lähemmäksi luontoa jos ei kukkaro anna myötä ok-asumiselle.
Muutin jo 25 vuotta sitten, ja silloin Hki oli kuiteskin siistimpi ja viihtyisämpi kuin nyt. Suosittelen. Ainoastaan palveluja ja huvituksia joskus kaipaan, mutta silloin hyppään junaan.
Mutta kun ei halua käydä helsingissä kertaakaan. Edes töissä. Edes pikaisesti. Eikä vantaalla ja espoossa. Kehyskunnat olisi ratkaisu vain jos niistä saisi töitä. Ettei tarttis edes poiketa stadissa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän hyvin ja itsekin syntyperäisenä stadilaisena lähdin muualle. Se stadi jota mä nuorena rakastin, sitä stadia ei enää ole.
Mies
Just näin.
Minä muutin sieltä pois kun esikoinen meni eskariin, en halunnut siellä laittaa häntä kouluun. Samaa neuvoin nuoremmalle siskolle, hänkin nuorena sinne muutti, sisko teki saman ratkaisun kun hänen esikoisensa oli menossa kouluun. Helsinki ei todellakaan ole lapsille sopiva paikka elää. Nyt kun käyn siellä tulee vaan tunne että luojan kiitos en enää asu täällä hullujen ja paskan keskellä, hissit haisee kuselta ja seinät paskassa ym. Kymmenen vuotta siellä asuin, eikä koskaan enää takaisin. Jos isoon kaupunkiin pitäisi vielä muuttaa, niin Tampereelle, siellä on kaikki tykänneet asua jotka sinne ovat muuttaneet.
Vierailija kirjoitti:
Ruuhkien lisäksi minua ahdistaa keskuksissa täällä pääkaupunkiseudulla nämä loisivat nuoret miehet ja kaapunaiset lapsilaumoineen, joiden elättämiseen hölmöt poliitikkomme minut ovat pakottaneet. Omalla asuinalueellani Espoossa ja erityisesti Keski-Suomessa olevalla vapaa-ajanpaikkakunnalla nautin siitä, että monikulttuurisuus on vielä sellaista mihin siellä ei törmää.
Virossa matkailun parhaat puolet samat.
Kertokaa nyt vähän millä alalla olette te landelta töitä saaneet tai sinne firman perustaneet!
Vierailija kirjoitti:
Ruuhkien lisäksi minua ahdistaa keskuksissa täällä pääkaupunkiseudulla nämä loisivat nuoret miehet ja kaapunaiset lapsilaumoineen, joiden elättämiseen hölmöt poliitikkomme minut ovat pakottaneet. Omalla asuinalueellani Espoossa ja erityisesti Keski-Suomessa olevalla vapaa-ajanpaikkakunnalla nautin siitä, että monikulttuurisuus on vielä sellaista mihin siellä ei törmää.
Asutko hienostoalueella vai mikä normaali asuinalue on vielä monokulttuurinen?
T. Asunto hakusessa Espoosta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asutko hienostoalueella vai mikä normaali asuinalue on vielä monokulttuurinen?
T. Asunto hakusessa Espoosta..
Espoossa esim westend, haukilahti, bodom.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa nyt vähän millä alalla olette te landelta töitä saaneet tai sinne firman perustaneet!
Kiinnostaisi niin tietää! Vai elävätkö kaikki joillain perintörahoilla? Saa kyllä olla todella rikas että oikeasti pidemmän päälle sillä tavoin eläisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi niin tietää! Vai elävätkö kaikki joillain perintörahoilla? Saa kyllä olla todella rikas että oikeasti pidemmän päälle sillä tavoin eläisi.
Kertokaa nyt!
Iisalmeen muutin. Ei koskaan enää Helsinkiä. Elämän laatu on nyt huimasti parempaa.