Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kyllä ruuanlaitto on helppoa! Karjalan paisti tulee ihan ilman vaivaa!

Vierailija
20.08.2016 |

Ostin paistilihat lihatiskiltä. Laitoin ne vuokaan. Perään suolaa, vettä, porkkanoita ja sipulia isoina paloina, mustapippuria, hiukan lisää suolaa ja pari laakerinlehti. Kansi päälle ja uuniin hautumaan neljäksi tunniksi.
Nyt pesin muutaman perunan, jotka keitän kattilassa. Kohta teen salaatin. Kaadoin itselleni lasillisen punkkua odotellessa.
Helppoa, halpaa ja hyvää.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aitoon karjalanpaistiin ei tule porkkanaa, sipulia, eikä pippuriakaan.

Siihen tulee nautaa, possua, lammasta ja vasikan munuainen, mausteeksi vain suola, nesteeksi vettä. Paistetaan uunissa ilman kantta.

Ok. Sulla on varmaan muitakin "aitoja" mielipiteitä.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Karjalanpaisti

Vierailija
22/37 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt, että miksi tämä karjalanpaisti on Suomessa olevinaan niin hienoa ruokaa, että sitä tarjoillaan jopa monissa juhlissa. Omasta mielestäni karjalanpaisti on lähinnä vedessä lilluvaa lihaa ja monesti pakastejuuressekoitus, joka on kipattu sinne joukkoon. Ei kovin juhlavaa, eikä edes erityisen hyvää.

Et vaan osaa tehdä sitä. Se on oikeasti ihanaa ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oioi! Lanttulaatikko ja karjalanpaisti!

Taidanpa tehdä nyt syksyllä.

Vierailija
24/37 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko lihavia btw?

Vierailija
25/37 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko lihavia btw?

Ei. Karjalanpaisti ei ole roskaruokaa.

Vierailija
26/37 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karjalanpaisti on kyllä helppo ja hyvä ruoka, valmisteluun menee n. 5 min ja sitten vaan uunissa tunteja. Pitääkin taas tehdä.

Mun anoppi tekee sellaista karjalanpaistia, että se kelpaisi kyllä juhliinkin. Meillä pieni karjalanpaisti kuuluu joulupöytään, koska mies sitä haluaa, heillä on aina ollut.

Anoppi tekee niin järjettömän hyvää karjalanpaistia, että hän tekee sitä pyynnöstä tuttavaperheille juhliin. Olen yrittänyt noudattaa hänen neuvojaan, mutta omani ei koskaan maistu yhtä hyvältä kuin hänen. Joku "salainen ase" hänellä varmaan on. Mainio ruoka, kaikenkaikkiaan. 

Vierailija
27/37 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2079 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karjalanpaisti on kyllä helppo ja hyvä ruoka, valmisteluun menee n. 5 min ja sitten vaan uunissa tunteja. Pitääkin taas tehdä.

Mun anoppi tekee sellaista karjalanpaistia, että se kelpaisi kyllä juhliinkin. Meillä pieni karjalanpaisti kuuluu joulupöytään, koska mies sitä haluaa, heillä on aina ollut.

Anoppi tekee niin järjettömän hyvää karjalanpaistia, että hän tekee sitä pyynnöstä tuttavaperheille juhliin. Olen yrittänyt noudattaa hänen neuvojaan, mutta omani ei koskaan maistu yhtä hyvältä kuin hänen. Joku "salainen ase" hänellä varmaan on. Mainio ruoka, kaikenkaikkiaan. 

Alkoi jälkikäteen naurattaa nämä perättäiset anoppikokemukset. Ehkä paras karjalanpaisti edellyttääkin anoppiutta? Sitä odotellessa ... :)

25 

Vierailija
28/37 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2079 kirjoitti:

Käyttäjä2079 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoi jälkikäteen naurattaa nämä perättäiset anoppikokemukset. Ehkä paras karjalanpaisti edellyttääkin anoppiutta? Sitä odotellessa ... :)

25 

Mulla tekijänä oli taas äiti. Hän käytti ruuissaan vain suolaa ja pippuria mutta ne maistui ihan tajuttoman hyviltä. Karjalanpaistissa oli rasvaista possua (silloin kun sitä vielä sai), kylkeä, nautaa (minkä osan sattui saamaan, ei tarvinnut olla paistia) eikä muuta. Meillä ei ollut sisäelimiä eikä juureksia. Vain lihaa, vettä ja mausteet. Liha oli niin mureaa että sen pystyi syömään lusikalla... Se oli sellaista pulled pork pataa jo silloin.

Muutaman kerran olen kokeillut mutta vaikka hautuu kuinka kauan ei näistä rasvattomista lihoista saa samanveroista. Pitäisi varmaan ostaa ihan silavaa tai kylkeä sekaan makua antamaan.

Vierailija
29/37 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oih, karjalanpaisti♡ en olekaan aikoihin sitä syönyt ja nyt tuli oikein himo :D

Me tehdään ihan simppeliä, possua ja nautaa (ruskistetaan pintaa lihoista), sipulia, lanttua, porkkanaa. Mausteina on suolaa, kokonaiset mustapippurit, laakerinlehtiä ja lihaliemikuutiotakin ollaan joskus käytetty.

Kaikki pataan sekaisin, vettä ja uuniin 4-6 tunniksi ja välillä lisätään vettä että ei kuivu olemattomiin.

Kaveriksi perunat ja salaatti

Vierailija
30/37 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2079 kirjoitti:

Käyttäjä2079 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kotona, kun olin lapsi, syötiin karjalanpaistia joka oli aivan tajuttoman hyvää. Olen yrittänyt tehdä samanlaista omille lapsilleni siinä onnistumatta. Olen tullut siihen tulokseen että puuttuva ainesosa on leivinuuni.

25 

Mulla tekijänä oli taas äiti. Hän käytti ruuissaan vain suolaa ja pippuria mutta ne maistui ihan tajuttoman hyviltä. Karjalanpaistissa oli rasvaista possua (silloin kun sitä vielä sai), kylkeä, nautaa (minkä osan sattui saamaan, ei tarvinnut olla paistia) eikä muuta. Meillä ei ollut sisäelimiä eikä juureksia. Vain lihaa, vettä ja mausteet. Liha oli niin mureaa että sen pystyi syömään lusikalla... Se oli sellaista pulled pork pataa jo silloin.

Muutaman kerran olen kokeillut mutta vaikka hautuu kuinka kauan ei näistä rasvattomista lihoista saa samanveroista. Pitäisi varmaan ostaa ihan silavaa tai kylkeä sekaan makua antamaan.

Vierailija
31/37 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kotona, kun olin lapsi, syötiin karjalanpaistia joka oli aivan tajuttoman hyvää. Olen yrittänyt tehdä samanlaista omille lapsilleni siinä onnistumatta. Olen tullut siihen tulokseen että puuttuva ainesosa on leivinuuni.

Vierailija
32/37 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt, että miksi tämä karjalanpaisti on Suomessa olevinaan niin hienoa ruokaa, että sitä tarjoillaan jopa monissa juhlissa. Omasta mielestäni karjalanpaisti on lähinnä vedessä lilluvaa lihaa ja monesti pakastejuuressekoitus, joka on kipattu sinne joukkoon. Ei kovin juhlavaa, eikä edes erityisen hyvää.

Tiedätkö, mistä karjalanpaisti tehdään??  Ei todellakaan niistä kaupan valmiista pakkauksista.

kerro ihmeessä minullekin!

On tulllut syötyä monta kertaa eri paikoissa ja ikinä ei ole ollut mikään makuelämys. Ja minä pidän myös hyvin tehdyistä simppeleistä ruoista kuten hernekeitto ja merimiespihvi. Ja ei niin simppeli herkkuni on kaalikääryleet.

Nautaa, sikaa ja sisäelimiä sipulia ym.

Vierailija
33/37 |
21.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juhlaruuaksi tehdään eri tavalla kuin arkena. Ei ensinkään pakastevihanneksia eikä vettä enempää kuin juuri sen verran ettei kuivaa. Yksi syy juhlaruokana tarjoamiseen on juuri helppous: ruoka kypsyy ihan itsekseen sillä aikaa, kun itse juhlitaan.

Sama pätee niin yleisiin juhlakeittoihin, jotka valmistetaan juhliin eri reseptillä kuin arkena.

Vierailija
34/37 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli niin hyvää lasten mielestä, että halusivat tämän ruuan pyhäruuaksi taas. Tällä kerralla pilkoin mukaan porkkanaa, lanttua ja sipulia. Saas nähdä syövätkö muuta kuin lihat. Kivasti nuo kuitenkin antavat makua liemeen.

Vierailija
35/37 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä tavalla tulee hyvä karjalanpaisti ilman juureksia. Puoli kiloa nautaa, sikaa ja lammasta, mukana pitää olla luullisia palojakin, koska ne ovat maukkaimpia. Lisäksi porsaan munuainen tai kaksi ja oikein rasvaisia siankylkiviipaleita.

Nauta, lammas, munuainen ja possu laitetaan pataan, siankylkiviipaleet ladotaan päälle, maustetaan suolalla ja kokonaisilla maustepippureille(sopivat paremmin kuin mustapippurit. Lisätään vettä niin, että lihat melkein peittyvät. Pannaan kuumaan uuniin(220) noin puoleksi tunniksi, jolloin siankylkiviipaleiden rasva sulaa ja ne ruskistuvat. Sitten lämpö pudotetaan noin 120-150 asteeseen ja kansi pannaan päälle. Paisti saa olla uunissa pari, kolme tuntia.

Hyvässä karjalanpaistissa on käytetty maukkaimpia lihan osia kuten luuydintä ja rasvaista possua. Ennen tarjoilua luut otetaan tietysti pois.

Vierailija
36/37 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et vaan osaa tehdä sitä. Se on oikeasti ihanaa ruokaa.

Jaha. Olemme saaneet uuden virallisen palstatotuuden: Karjalanpaisti on ihanaa, piste. Kumma kun en minäkään ole koskaan syönyt "ihanaa" karjalanpaistia, vaikka sitä joka häissä ja hautajaisissa tarjotaankin. Luulisi että jossain näistä tilaisuuksista joku olisi sen osannut "oikeinkin" tehdä.

Vierailija
37/37 |
28.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kunnollinen karjalanpaisti kalapuikot ja pussimuussin voittaa.