Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kyllä ruuanlaitto on helppoa! Karjalan paisti tulee ihan ilman vaivaa!

Vierailija
20.08.2016 |

Ostin paistilihat lihatiskiltä. Laitoin ne vuokaan. Perään suolaa, vettä, porkkanoita ja sipulia isoina paloina, mustapippuria, hiukan lisää suolaa ja pari laakerinlehti. Kansi päälle ja uuniin hautumaan neljäksi tunniksi.
Nyt pesin muutaman perunan, jotka keitän kattilassa. Kohta teen salaatin. Kaadoin itselleni lasillisen punkkua odotellessa.
Helppoa, halpaa ja hyvää.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on karjalanpaisti, ei karjalan paisti.

Vierailija
2/37 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin sä niitä perunoita tarviit?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on karjalanpaisti, ei karjalan paisti.

Se on karjalan paisti.

T:karjalan Evak-ko

Vierailija
4/37 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt, että miksi tämä karjalanpaisti on Suomessa olevinaan niin hienoa ruokaa, että sitä tarjoillaan jopa monissa juhlissa. Omasta mielestäni karjalanpaisti on lähinnä vedessä lilluvaa lihaa ja monesti pakastejuuressekoitus, joka on kipattu sinne joukkoon. Ei kovin juhlavaa, eikä edes erityisen hyvää.

Vierailija
5/37 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt, että miksi tämä karjalanpaisti on Suomessa olevinaan niin hienoa ruokaa, että sitä tarjoillaan jopa monissa juhlissa. Omasta mielestäni karjalanpaisti on lähinnä vedessä lilluvaa lihaa ja monesti pakastejuuressekoitus, joka on kipattu sinne joukkoon. Ei kovin juhlavaa, eikä edes erityisen hyvää.

On karjalanpaistia ja "karjalanpaistia"

Vierailija
6/37 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihaa ja perunaa. En tiedä mutta siikli tuntui ajatuksena hyvältä tuohon kylkeen. Kilon sain rasvatonta, kalvotonta ja jänteetöntä lihaa kympillä. Ei paha.

Salaattia en ole vielä suunnitellut. Salaatinlehtiä olisi, samoin miniluumutomaatteja ja kurkkua. Ehkä noista ja viinirypäleistä sekä siemenistä syntyisi kelpo lisuke.

ap

Vierailija
7/37 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaankin meinaa syödä. Arvelisin.

Mä paremminkin olen tuon karjalanpaistin kanssa syönyt perunapiirakoita sekä porkkana- ja lanttulaatikkoa.   Hieman tulee joulunen fiilinki, mut vapaana ihmisenä toteutan mielitekoni ruuan suhteen silloin kun mieli tekee.

Vierailija
8/37 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö, mistä karjalanpaisti tehdään??  Ei todellakaan niistä kaupan valmiista pakkauksista.

Vierailija
9/37 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ylipäätään tosi moni ruoka tulee puolessa tunnissa tehtyä. Moni ei vain laiskuuttaan jaksa edes sitä! Toki perunat pitää kuoria, ja kasvikset pilkkoa ja/tai jauheliha paistaa... Ei vaadi kovin paljoa jos joutuu kokkaamaan 3-4 krt viikossa. Miettikää miten paljon menee aikaa viikossa siivoamiseen lapsiperheessä? Ruuanlaitto ei paljon vie kun miettii ja suunnittelee vähän etukäteen, ja arkena panostaa helppoihin ja vaivattomiin ruokiin.

Vierailija
10/37 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkin muistaa tehdä tuota lähiaikoina. Kiitti vinkistä!

Vierailija
11/37 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ihan hyvää lihapataa, mutta ei tuo kyllä karjalanpaistia ole.

Vierailija
12/37 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalanpaisti saa olla uunissa yli 6 tuntia niin tulee tosi hyvää, 4 tuntia on siinä rajoilla...

Porkkanat ja osa sipulista vasta vikalle tunnille mukaan niin eivät hajoa atomeiksi, muutenkin ylikypsä porkkana on pahaa vaikka tuokin liemeen yllättävästi hyvää makua.

Vierailija
13/37 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihaa ja perunaa. En tiedä mutta siikli tuntui ajatuksena hyvältä tuohon kylkeen. Kilon sain rasvatonta, kalvotonta ja jänteetöntä lihaa kympillä. Ei paha.

Salaattia en ole vielä suunnitellut. Salaatinlehtiä olisi, samoin miniluumutomaatteja ja kurkkua. Ehkä noista ja viinirypäleistä sekä siemenistä syntyisi kelpo lisuke.

ap

Ai rasvattomasta lihastako yrität karjalanpaistia??

Vierailija
14/37 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ruuanlaitto ole vaikeaa eikä aikaavievää: tänään olen tehnyt makaronilaatikon tälle päivälle ja maanantaille ja gulassin huomiselle ja tiistaille (paranee vaan lämmitettäessä). Kummankin valmisteluihin meni vartti ja lopun ajan olen ottanut terassilla aurinkoa ja lukenut:) Hups vaan ja molemmat on valmiita!

Mä kyllä ruskistan lihat karjalanpaistiin ensin, mutta samaa mieltä kuin 4 - ei mun herkkua.

Vierailija
15/37 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö, mistä karjalanpaisti tehdään??  Ei todellakaan niistä kaupan valmiista pakkauksista.

kerro ihmeessä minullekin!

On tulllut syötyä monta kertaa eri paikoissa ja ikinä ei ole ollut mikään makuelämys. Ja minä pidän myös hyvin tehdyistä simppeleistä ruoista kuten hernekeitto ja merimiespihvi. Ja ei niin simppeli herkkuni on kaalikääryleet.

Vierailija
16/37 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalanpaisti on kyllä helppo ja hyvä ruoka, valmisteluun menee n. 5 min ja sitten vaan uunissa tunteja. Pitääkin taas tehdä.

Mun anoppi tekee sellaista karjalanpaistia, että se kelpaisi kyllä juhliinkin. Meillä pieni karjalanpaisti kuuluu joulupöytään, koska mies sitä haluaa, heillä on aina ollut.

Vierailija
17/37 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kerro ihmeessä minullekin!

On tulllut syötyä monta kertaa eri paikoissa ja ikinä ei ole ollut mikään makuelämys. Ja minä pidän myös hyvin tehdyistä simppeleistä ruoista kuten hernekeitto ja merimiespihvi. Ja ei niin simppeli herkkuni on kaalikääryleet.

Okei, sä et tykkää siitä ruuasta.

Vierailija
18/37 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aitoon karjalanpaistiin ei tule porkkanaa, sipulia, eikä pippuriakaan.

Siihen tulee nautaa, possua, lammasta ja vasikan munuainen, mausteeksi vain suola, nesteeksi vettä. Paistetaan uunissa ilman kantta.

Vierailija
19/37 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hauskaakin se on.

Karjalanpaistia voi myös tuunata monin tavoin: riistalla, lampaalla, munuaiaislla. Talven porkkanat ja sipulit maistuvat eriltä kuin tähän aikaan vuodessa. Lisätäkö lanttua? Käyttääkö liemeen olutta? Maustepippureita vai mustapippureita?  Ruskistetaanko lihoja ja juureksia padan pohjalla ennen liemen lisäämistä, makujen irrottamiseksi? Jotkut laittaa karjalanpaistiin metsäsieniä, jolloin siitä tulee vähän boeuf bourgignonen tapainen, ja sehän on ranskalaisten karjalanpaisti :D

Kaikki perinneruokien tekotavat ovat oikeita. 

Mä aina ihmettelen kun  kohtaan ihmisen, joka huokailee, ettei "jaksa" muuta kuin vääntää keittoa jauhelihasta ja pakasteista. Ei ap:n kuvailema karjalanpaisti ole juurikaan sen "työläämpi", mutta paljon maukkaampi ja ravitsevampi. Ja sillä aikaa kun pata hautuu uunissa, ehtii ruuanlaittaja vaikka juosta maratonin. 

Mun mielestä perunat on juuri oikea lisuke karjalanpaistille, koska niillä saa talteen ihananmakuisen liemen. Tietysti vaalea, kuohkea leipä ajaa saman asian, mutta itse ole täss'ä perunan kannalla. 

Ylijääneen pasan voi pakastaa (ja se vain paranee) ja perunoista voi tehdä seuraavana päivänä hyvää munakasta. Esimerkiksi. 

Vierailija
20/37 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karjalanpaisti saa olla uunissa yli 6 tuntia niin tulee tosi hyvää, 4 tuntia on siinä rajoilla...

Porkkanat ja osa sipulista vasta vikalle tunnille mukaan niin eivät hajoa atomeiksi, muutenkin ylikypsä porkkana on pahaa vaikka tuokin liemeen yllättävästi hyvää makua.

Kuuden tunnin jälkeen siellä ei enää ole mitään lientä , jossa olisi hyvää makua, vaan kaikki on haihtuneet. Ellet sitten lisäile välillä vettä paisti-astiaan.

Alkuperäisessä karjalanpaistissa oli mukana myös sisäelimiä... mm. munuaista.

Mieluummin laitan kyllä sitä hieman sovellettuna vaikka makukirjo saattaa jäädäkin vivahteiltaan hieman vajavaiseksi.  No tuskin sitä on alkujaan tarkoitettukaan punaviinin (gran reserva) kanssa nautittavaksikaan.

Siten mennään miten parhaalta tuntuu.

.