Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kannattaako opiskella erityisopeksi?

Opeko sittenkin?
19.08.2016 |

Onko täällä paikalla erityisopettajia? Pohdin pätevöitymistä osa-aikaiseksi/laaja-alaiseksi erkkaopeksi. Olen "pelkkä" km ja käynyt kyllä erilliset open pedagogiset, en siis ole luokanopettaja. Kannattaako opiskelu erityisopeksi? Riittääkö uuden opsin myötä työtä? Millaista työ on? Onko palkka vain noin 2600€, kuten nopeaa ovtes:tä katsoin.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko paikalla erityisopettajia? Pohdin tätä todella!

Vierailija
2/13 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, uusi ops ei sitä työtä tuo sen enempää kuin vanhakaan, mutta ainakin pk-seudulla on pulaa erityisopettajista, niin laaja-alaisista kuin erityisluokanopettajistakin, joten todennäköisesti saat valita työpaikkasi. Itse en jaksaisi kumpaakaan päivääkään, sen verran raskasta on oppilasaines siinä hommassa, kun luokanopenakin tekee tiukkaa jaksaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pk-seudulle en halua. Siellä on asuminen liian kallista, että sinne tulisin. :( Mutta kai niitä töitä on muuallakin. Mitä tarkoittaa uuden opsin samanaikaisope, entä resurssiope? Voiko erkkaope toimia sellaisena? Olen tehnyt nyt vuosia muita kuin oman alan töitä - käsitteleekin ovat hukassa.

Vierailija
4/13 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole erityisope vaan aineope. Palkka ei todellakaan ole noin huono. Peruspalkka on hieman yli 2800, lisäksi tulevat ylituntipalkkiot ja vuosisidonnaiset lisät. Laaja-alaisen erkkarin mediaanipalkka lienee noin 3700. Joissakin kunnissa erityisopeille maksetaan tva-lisiä, jotta he tulisivat/jäisivät kuntaan. Erityisopeista on pulaa, joten työpaikka on varma.

Alakoulussa erityisope opettaa paljon äikkää ja matikkaa, yläkoulussa painottuvat matikka ja vieraat kielet. Jos ei noita halua opettaa, niin ei kannata erkaksi ryhtyä. Yläkoulussa sisällötkin mainituissa aineissa ovat jo sen verran haastavia, että jos ei lukion opit ole tuoreessa muistissa, voi joutua itsekin matikkaa tai ruotsin kielioppia opiskelemaan.

Opetuksen lisäksi erkat hoitavat erityisoppilaista koituvaa palaverointia ja byrokratiaa kuten oppimissuunnitelmat ja hojksit.  En näe mitään syytä, miksi uusi ops vähentäisi erityisopen töitä. Varmaan käy pänvastoin. Tulevaisuudessa tehtäneen enemmän samanaikaisopetusta eli parityötä aineopen tai luokanopen kanssa.

Itse en ryhtyisi, koska varmaan uupuisin siihen, että en saisi koskaan opettaa niitä lahjakkaita vaan aina pahnanpohjimmaisia. Rasittavaa lienee myös se, että monessa paikassa joutuu käytännössä opettamaan monta ainetta yhdellä tunnilla; luokassa voi olla menossa seiskan matikkaa ja ysien ruotsia yhtä aikaa. Toisaalta erityisope kohtaa pienemmän määrän oppilaita ja tutustuu heihin paremmin kuin aineope laumoihinsa.

Vierailija
5/13 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaisi auttamisen näkökulma ja heikompien tukeminen. Alakoulu voisi olla enemmän minun paikka. Olen huono matikassa ja en kestä teinejä. Haluaisin olla oppilaille enemmän mahdollistaja kuin täti, joka sanoo ei! Ap

Vierailija
6/13 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaisi auttamisen näkökulma ja heikompien tukeminen. Alakoulu voisi olla enemmän minun paikka. Olen huono matikassa ja en kestä teinejä. Haluaisin olla oppilaille enemmän mahdollistaja kuin täti, joka sanoo ei! Ap

Sehän se nykyään yksi ongelma onkin, kun kukaan ei sano ei, kaikki vain auttavat ja tukevat ja punnaavat eteenpäin. Kun nuori sitten pääsee peruskoulusta, tuleekin ensi kertaa elämässä tilanne, ettei kukaan muu huolehdikaan, itse pitää. Ja sitten voi tulla vastaan se täti tai setä, jopa poliisi, joka sanookin EI.

Hyväätarkoittavat ihmiset aiheuttavat joskus paljon vahinkoa. En tarkoita sitä, etteikö oppimisvaikeuksista kärsiviä pitäisi auttaa. Mutta valitettavasti kaikilla erityisoppilailla kyse ei suinkaan ole mistään tietystä hahmottamisen tai ymmärtämisen vaikeudesta, vaan motivaatiosta. Mitään ei ole koskaan vaadittu, eikä vaadita.

Vierailija
7/13 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvittäisin ihan ensin pätevyyskuvion. Jos ymmärsin oikein, niin et ole nyt luokanope etkä aineenope, vaan olet tehnyt kasvatustieteen maisteriopinnot muulla kuin luokanopelinjalla ja lisäksi pedagogiset opinnot. Onko näin?

Erillisillä erkkaopinnoilla saat pohjapätevyyden mukaan pätevyyden joko erityisluokanopeksi tai laaja-alaiseksi (luokanopesta eka ja aineopesta jälkimmäinen).

Jos et nyt ole kumpikaan, et mielestäni voi hakea erillisiin erkkaopintoihin.

Laaja-alaisen palkka on ainakin näin kielenopen näkökulmasta huono, kun opetusvelvollisuutta niin paljon ja ei voi olla lv. Koiranvirka.

Vierailija
8/13 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pk-seudulla laaja-alaisena. Takana 18 työvuotta. Ylitunteja yleensä joka vuosi ollut kaksi. Ja kyllä se bruttopalkka alkaa nelosella. Monenlaisia lisiä maksetaan.

Mutta kyllä työtäkin on paljon. Viikon työtunnit ovat aina noin 36-38. Mutta kun työstään tykkää niin why not!

Vierailija
9/13 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pk-seudulla laaja-alaisena. Takana 18 työvuotta. Ylitunteja yleensä joka vuosi ollut kaksi. Ja kyllä se bruttopalkka alkaa nelosella. Monenlaisia lisiä maksetaan.

Mutta kyllä työtäkin on paljon. Viikon työtunnit ovat aina noin 36-38. Mutta kun työstään tykkää niin why not!

Minkälaisia lisiä? Jotenkin kummaa; miten peruspalkkaa voi korottaa jopä 1500e lisillä?

Vierailija
10/13 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälaisia lisiä? Jotenkin kummaa; miten peruspalkkaa voi korottaa jopä 1500e lisillä?

Kuntatyönantajien mukaan tehtäväkohtainen keskipalkka vain 2700e erityisluokanopeilla. Lokakuussa kuitenkin ansainneet keskimäärin 3600e, mutta mitä ilmeisimmin jotkin lomarahat tms ovat maksussa silloin (kuten aiemmin täällä joku ope kertonut)? En mitenkään usko, että kunta maksaisi 1500e palkkaa lisinä..kuulostaa oudolta.

Vierailija
11/13 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on se taktiikka että saat huono- oppise oppimaan matematiikkaa?

Se on kuitenkin tärkeintä saada oppilas pysymään muun porukan mukana matikassa.

Vierailija
12/13 |
20.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Niiden miehet käy vieraissa 😉

Vierailija
13/13 |
22.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvittäisin ihan ensin pätevyyskuvion. Jos ymmärsin oikein, niin et ole nyt luokanope etkä aineenope, vaan olet tehnyt kasvatustieteen maisteriopinnot muulla kuin luokanopelinjalla ja lisäksi pedagogiset opinnot. Onko näin?

Erillisillä erkkaopinnoilla saat pohjapätevyyden mukaan pätevyyden joko erityisluokanopeksi tai laaja-alaiseksi (luokanopesta eka ja aineopesta jälkimmäinen).

Jos et nyt ole kumpikaan, et mielestäni voi hakea erillisiin erkkaopintoihin.

Laaja-alaisen palkka on ainakin näin kielenopen näkökulmasta huono, kun opetusvelvollisuutta niin paljon ja ei voi olla lv. Koiranvirka.

Miten tää pätevyyden saaminen menikään?