Mitä suuret ikäluokat jättivät nuorille?
Kommentit (254)
Vierailija kirjoitti:
Ihan vain tiedoksi, että 90-luvun laman aikaan ne olivat juuri ne suuret ikäluokat, jotka joutuivat työttömäksi. Osa heistä ei enää koskaan työllistynyt takaisin normityöelämään. Miksi te luulette, että heillä kaikilla on aina ollut töitä?
Tähän olikin jo vastattu, mutta ei siis pidä paikkaansa. Suuret ikäluokat selvisivät lamasta suht. hyvin. Vaikeinta on ollut niillä, jotka valmistuivat juuri laman syliin, siis olivat nuoria aikuisia tuolloin. Heille tuli heti kättelyssä monta työttömyysvuotta, ja koko työura, jos sellaisen on onnistunut saamaan, on ollut risainen. Tiedän tämän, kun olen yksi näistä. Työttömyys- ja työllisyysjaksot vaihtelevat, ja kerta kerralta työttömyysjakso on pidempi ja työllisyysjakso lyhyempi. Koulutuksesta huolimatta.
On sanomattakin selvää, että omaa asuntoa ei epävarmoilla tuloilla ole saanut hankittua. Ja niidenkään, jotka ovat saaneet hankittua, lainaa ei syö inflaatio.
Ja toki myös meillä 70-luvulla syntyneillä yhtä lailla eläke on alkanut kertyä vasta 23-vuotiaana tehdystä työstä. Ei ole mikään suurten ikäluokkien oma juttu se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyyden ja kurjuuden
-vuoden äitiysloman
- hoitovapaan
-subjektiivisen päivähoito-oikeuden
-ilmaisen hammashoidon
-peruskoulun
-opintolainan
-opintotuen
-koulutusta ilmaiseksi niin pitkälle kuin rahkeita riittää
Siinä jotain alkajaisiksi; kaikki etuuksia, joista itse eivät päässeet nauttimaan.
Henkilökohtaisesti lapset perivät minulta ainakin omakotitalon kasvukeskuksessa.
Siis suurilla ikäluokilla oli nuo, nythän noita puretaan vauhdilla. Subjektiivista päivähoito-oikeutta ei ole enää, terveyspalveluissa on ollut maksut ja omavastuut jo vuosia, lääkekorvaukset pienee, opintotuet ovat menneet verolle jne.
Ota nyt hyvä ihminen selvää edes jostain! Suuret ikäluokat eivät käyneet ilmaista peruskoulua, he eivät saaneet lapsiaan päiväkoteihin, heillä ei ole ollut esim kunnallista hammashoitoa, äitiyslomat olivat lyhyitä, ei ollut hoitovapaita, ei opintotukia jne.
Nämä kaikki ovat tulleet vasta myöhemmille sukupolville!
Nuo kaikki ovat olleet silloin kun me suurten ikäluokkien lapset olemme olleet lapsia. Nyt kun olemme aikuisia ja omat lapsemme tarvitsisivat noita palveluita, niin ne heikkenee ja muuttuu maksullisiksi.
Suuret ikäluokat ovat puulanneet vanhempansa vanhainkotiin ja lapsensa päiväkotiin. Ehdottoasti helpoimmalla päässyt sukupolvi ja saanut suurimmat hyödyt yhteiskunnalta.
Suurten ikäluokkien lapset EIVÄT päässeet päiväkotiin, elleivät olleet jotain sosiaalitapauksia. Suurten ikäluokkien lasten synnyttyä ei ollut kotihoidontukea eikä hoitovapaita. Silloin oli, kun minun, vähän yli nelikymppisen, lapset olivat pieniä. Ei silloin, kun nykyisten seitsemänkymmpisten lapset olivat.
Minun vanhempani ovat suuria ikäluokkia ja kyllä me lapset vain olimme päiväkodissa. Emme olleet mitään sosiaalitapauksia.
Taitaa olla niin, että tuo on ollut ihan kuntakohtaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-vuoden äitiysloman
- hoitovapaan
-ilmaisen hammashoidon
-peruskoulun
-opintolainan
-opintotuen
Siinä jotain alkajaisiksi; kaikki etuuksia, joista itse eivät päässeet nauttimaan.
Henkilökohtaisesti lapset perivät minulta ainakin omakotitalon kasvukeskuksessa.
missä universumissa on ilmainen hammashoito?!
Kuulun suuriin ikäluokkiin ja kansakouluaikana minut kutsuttiin kerran kouluhammaslääkärille. Se olikin sitten ainoa kerta, kun olen "nauttinut" ilmaisesta hammaslääkäristä. Jo oppikouluaikana piti vanhempien kustantaa hammaslääkäri ja samoin koko aikuisikäni olen maksanut kaiken itse.
-70-luvulla syntyneet lapseni kutsuttiin kunnan hammaslääkärille jo monta kertaa ennen kouluikää, ja kouluikäisenä kävivät säännöllisesti hammastarkastuksissa. Yhden lapsen hampaat on myös oiottu kuntoon, enkä mitään ole joutunut maksamaan.
Eli tässä universumissa on ainakin suurten ikäluokkien lapsilla ollut ilmainen hammashoito, samoin myös lastenlapsilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-vuoden äitiysloman
- hoitovapaan
-ilmaisen hammashoidon
-peruskoulun
-opintolainan
-opintotuen
Lisään kotihoidon tuen ja eläkekertymän 18 ikävuodesta, kun itse saavat 23 ikävuodesta ja eläkertymän hoitovapaista ja työttömyysajasta.
Minulta lapset perivät 2 omakotitaloa, sijoitusasunnon ja kesämökin ja metsätilan, jotka on säästetty merkonomin ja sairaanhoitajan palkoista ja perinnöksi itse ei ole saatu kuin 10000 e osuuden vanhasta talosta.
Mistä helkkarista tulee tuo käsitys, että eläke kertyisi kaikille nuoremmille 18-vuotiaista!!! Olen syntynyt 1976 ja eläke kertyy 23-vuotiaasta. 80-luvulla syntyneillä 18 v sääntö.
Yksi lisää: elinaikakerroin joka syö nuorempien eläkkeitä yli kymmenen prosenttia. Isoja ikäluokkia ei tietenkään koske.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-vuoden äitiysloman
- hoitovapaan
-ilmaisen hammashoidon
-peruskoulun
-opintolainan
-opintotuen
Siis suurilla ikäluokilla oli nuo, nythän noita puretaan vauhdilla. Subjektiivista päivähoito-oikeutta ei ole enää, terveyspalveluissa on ollut maksut ja omavastuut jo vuosia, lääkekorvaukset pienee, opintotuet ovat menneet verolle jne.
Ota nyt hyvä ihminen selvää edes jostain! Suuret ikäluokat eivät käyneet ilmaista peruskoulua, he eivät saaneet lapsiaan päiväkoteihin, heillä ei ole ollut esim kunnallista hammashoitoa, äitiyslomat olivat lyhyitä, ei ollut hoitovapaita, ei opintotukia jne.
Nuo kaikki ovat olleet silloin kun me suurten ikäluokkien lapset olemme olleet lapsia. Nyt kun olemme aikuisia ja omat lapsemme tarvitsisivat noita palveluita, niin ne heikkenee ja muuttuu maksullisiksi.
Suuret ikäluokat ovat puulanneet vanhempansa vanhainkotiin ja lapsensa päiväkotiin. Ehdottoasti helpoimmalla päässyt sukupolvi ja saanut suurimmat hyödyt yhteiskunnalta.
Suurten ikäluokkien lapset EIVÄT päässeet päiväkotiin, elleivät olleet jotain sosiaalitapauksia. Suurten ikäluokkien lasten synnyttyä ei ollut kotihoidontukea eikä hoitovapaita. Silloin oli, kun minun, vähän yli nelikymppisen, lapset olivat pieniä. Ei silloin, kun nykyisten seitsemänkymmpisten lapset olivat.
Minun vanhempani ovat suuria ikäluokkia ja kyllä me lapset vain olimme päiväkodissa. Emme olleet mitään sosiaalitapauksia.
Lapseni ovat syntyneet 70-luvulla, eikä minulla ollut mitään mahdollisuutta saada lapsia päiväkotiin, tulorajat olivat niin alhaiset. Oli pakko joko jäädä kotiin tai yrittää hankkia kotiin hoitaja tai mahdollisesti pyytää apua isovanhemmilta.
Joku kysyi, miksi hän ei saanut sitä suurten ikäluokkien jättämää työpaikkaa. No minä vastaan. Isoisäni, joka syntyi vuonna 1944, oli metsuri. Hän kertoi, että heitä oli Kymi Oy:n palveluksessa monta tuhatta. Sitten tulivat koneet ja isoisäkin jäi 90-luvulla työttömäksi.
En oikein voi uskoa, että vanhemmat ja isovanhemmat kadehtisivat lapsiaan ja lastenlapsiaan. Kyllä he toivovat näille hyvää elämää. Tietenkin joukossa voi olla joku kieroutunut poikkeus niin kuin missä tahansa asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-vuoden äitiysloman
- hoitovapaan
-ilmaisen hammashoidon
-peruskoulun
-opintolainan
-opintotuen
Laki lasten päivähoidosta on tullut voimaan 1973, mutta vei vuosia ennenkuin hoitopaikkoja oli riittävästi. Olisko ollut -80 luvun lopulla, kun hoitopaikkoja oli jo keskituloisille perheille. Ainakaan suurissa kaupungeissa, mistä minulla on tieto, ei hoitoon päässeet kuin opiskelijoiden ja vähävaraisten lapset. Muistan miten 70-luvulla kaupan ilmoitustaululla haettiin hoitopaikkoja lapsille.
Kataisen, Stubbin, Urpilaisen, ... onhan noita.
Suurilla ikäluokilla oli mahdollisuus kerryttää huippueläkettä viimeisinä työvuosinaan, jotta saisi hyvän eläkkeen. Aina jaksetaan muistuttaa, että heille eläke alkoi kertyä vasta 23-vuotiaana (kuten nuoremmillakin ikäpolvilla), mutta heillä on ainutlaatuinen mahdollisuus nostattaa eläkettä parissa vuodessa (mikä ei tule koskaan olemaan mahdollista nuoremmille ikäpolville). Sitä paitsi muiden eläkettä nakerretaan jatkuvasti pienemmäksi.
-50 syntynyt. kirjoitti:
En oikein voi uskoa, että vanhemmat ja isovanhemmat kadehtisivat lapsiaan ja lastenlapsiaan. Kyllä he toivovat näille hyvää elämää. Tietenkin joukossa voi olla joku kieroutunut poikkeus niin kuin missä tahansa asiassa.
Samaa mieltä, näin eläkeläisenä toivon kaikkea hyvää nuoremmille sukupolville. Se on kurjaa, kun työpaikkoja ei vain ole. Olisihan se meidän eläkeläistenkin etu, jos kaikille työkykyisille olisi töitä.
Ymmärrän katkeruuden, mikä syntyy, kun opiskelee monta tutkintoa ja mitään ei löydy. Koetetaan uskoa parempaan huomiseen, tsemppiä kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Suurilla ikäluokilla oli mahdollisuus kerryttää huippueläkettä viimeisinä työvuosinaan, jotta saisi hyvän eläkkeen. Aina jaksetaan muistuttaa, että heille eläke alkoi kertyä vasta 23-vuotiaana (kuten nuoremmillakin ikäpolvilla), mutta heillä on ainutlaatuinen mahdollisuus nostattaa eläkettä parissa vuodessa (mikä ei tule koskaan olemaan mahdollista nuoremmille ikäpolville). Sitä paitsi muiden eläkettä nakerretaan jatkuvasti pienemmäksi.
Pidätkö minun eläkettäni 1600/e kk:ssa (brutto ) huippueläkkeenä? Töissä olin 65 vuotiaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Totta!! Ratkaisevaa oli, että eläke määräytyi 5 viimeisen, kaikista kovapalkkaisimman vuoden mukaan. Siinä oli mukava jäädä valtion/kunnan pikkupomon suojatyöpaikasta isolle eläkkeelle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-vuoden äitiysloman
- hoitovapaan
-ilmaisen hammashoidon
-peruskoulun
-opintolainan
-opintotuen
Jaaha, suuret ikäluokat täällä syyllistämässä taas. Entäpä jos mietit, mitä näistä on enää jäljellä? 90-luvun lama vei osan, nyt tämä lama vie loputkin. Lisäksi monet suurten ikäluokkien edustajat jättävät jälkeläistensä riesaksi mökin ilman mukavuuksia jossain hevonkuusessa
Voi miten kurja kun joku on elänyt ilman mukavuuksia mökisskoko ikänsä!
Ps. Ota selvää sos tukien kehittymisestä
Äläpäs ahne eläkeläinen uhoa eläkkeesi maksajille! Me pienet ikäluokat maksamme teidän kohtuuttomia eläkkeitänne jotka tienasitte suojatyöläisinä.
Minä ole alle 50 ja vanhempani ovat suurten ikäluokkien edustajia. Elivät köyhän elämän. Isä kuollut ja äidin työeläke on 1300.
Ei kovin kohtuuton. Ja eläkerahastoissa rahaa kertyy ja kertyy. Ihan heidän itsensä keräämää.
Ei ollut mahdollisuutta kouluttwutua. Hellahuoneessa elelibät lapsuutensa.
Minä olen kouluttautunut ja elelen isossa velattomassa talossa. Aika lailla paremmista olosuhteista olen ikäni nauttinut. Kuten muutkin tuntemani ihmiset.
Nykyisten eläkeläisten eläkkeet eivät ole heidän itsensä keräämiä. Suomen eläkejärjestelmä on vain osittain rahastoiva. Käytännössä nykyiset työssäkäyvät rahoittavat nykyisten eläkeläisten eläkkeet, ja samalla he maksavat myös muut etuudet, kuten työttömyysturvan, lapsilisät jne. Rasitus on todella kova.
Suuria ikäluokkia on todellakin syytä kritisoida tästä suuresta eläkepuhalluksesta. Jos heidän kahmimansa raha olisi todella tarvitsevilla, kuten nuorilla lapsiperheillä, niin talouden pyörät pyörisivät hieman toiseen malliin. Mutta kun suuret ikäluokat ovat itse jo kaiken hankkineet, niin mälläävät eläkkeensä Espanjassa, esimerkiksi. Se on poissa meidän kansantaloudesta sitten.
On totta, että suurissa ikäluokissa on myös pienen eläkkeen saajia. Pientä eläkettä saavia tuskin kukaan syyttää, mutta suuret eläkkeet ja viimeisten vuosien superkertymät ovat kohtuuttomia nyt työssäkäyvien ja veroja maksavien kannalta. Ei se paljon lohduta, jos suuret ikäluokat vapaaehtoisesti "avustavat" lapsiaan tai lapsenlapsiaan. On varmasti kiva olla hyväntekijä, mutta ei ole hauskaa olla nöyrä ja kiitollinen avustettava. Tulonsiirtoja pitäisi muuttaa tasapuolisemmaksi, eikä kurjistaa nuorempaa osaa kansasta tieten tahtoen leikaten asumistuista, lapsilisistä, opintotuista, työttömyysturvasta jne.
Tuskin nyt suurilla ikäluokilla olisi ollut niin paljon valtaa, maailman laajuisesti, että jättivät nuoremmille sukupolville työttömyyden.
Työttömyys on hyvin pitkälle kiinni maailman tilanteesta ja suhdanteista. Tuskin nyt isäni on pystynyt peukaloimaan maailman laajuisia pörssiyhtiöitä tai Euroopan pankkia, puhumattakaan sotaa käyviä maita, joista pakolaisia virtaa ympäri Eurooppaa.
Eikä nykyinen lama ja levottomuudet ole historiassa mitenkään poikkeuksellisia, sillä niitä on parin, kolmenkymmenen vuoden välein esim. 90-, 70-, 30-, jne. ja sotavuodetkin oli välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta!! Ratkaisevaa oli, että eläke määräytyi 5 viimeisen, kaikista kovapalkkaisimman vuoden mukaan. Siinä oli mukava jäädä valtion/kunnan pikkupomon suojatyöpaikasta isolle eläkkeelle
Mutta, kun se suuri massa suurista ikäluokista ei ollut mitään hyväpalkkaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidätkö minun eläkettäni 1600/e kk:ssa (brutto ) huippueläkkeenä? Töissä olin 65 vuotiaaksi.
Tiedän ihmisiä, jotka saavat palkkaa tuon verran. Tulevaisuuden eläkeikää en uskalla edes arvailla...
Palstan enemmistön mielipidettä tulkiten suuret ikäluokat , virallisesti 1945-1950 syntyneet, pitäisi viedä saunan taakse ja lopettaa niin Suomi olisi auvoinen paikka asustella ja elää.
Sinänsä hämmästyttävää, koska monen kirjoittajan isovanhemmat lienevät aika lähellä tätä kaiken ryssinyttä ja eliminoitavaa porukkaa.
Onhan moni asia muuttunut työelämässä sitten 90-luvun. Pankit saneeranneet väkeä pihalle, teollisuus siirtänyt tuotantoaan halvempiin maihin, sihteerien työt hävinneet, kauppa siirtynyt itsepalveluun jne. jne.. Tämä kaikki on tapahtunut ihan globaalisti, niitä hommia mitä suuret ikäluokat vielä tekivät, ei vain enää ole. Valtionhallinnostakin on poistunut juuri toimistoväkeä tietotekniikan myötä. Samoin sairaaloista, ei tarvita enää esim konekirjottajia tai sihteereitä niin paljon, mitä ennen, kun sairauskertomukset ovat sähköisinä. Tätä luetteloa voisi jatkaa loputtomiin, koko työelämä on muuttunut täysin 20-30 vuoden aikana.