Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsingin luksusautot hämmästyttävät

Vierailija
18.08.2016 |

Asun ja työskentelen Helsingin kantakaupungissa. Kuten jo pitkään.

Olen tosi hämmentynyt siitä, että esimerkiksi luksusautot - siis Porschet, Ferrarit, Jaguarit ja jopa Rolls-Roycet - vaikuttavat lisääntyvän jatkuvasti.

Ja ihan samoilla kulmilla olen pyörinyt jo yli kymmenen vuotta. Mutta jopa nousukauden aikana Jaguarit olivat vielä melko harvinaisia. Nyt näitä luksusautoja tuntuu pyörivän täällä viimeisen parin vuoden aikana koko ajan enemmän.

On todella hämmentävää, kun toisaalta todellisuus on jatkuvia yt-neuvotteluja, säästöjä, työttömyyttä - ja toisaalta osa porukasta toteaa ihan tyynesti, että lama ei ole vaikuttanut heihin mitenkään ja pienen porukan rikastuminen vaikuttaa vain kiihtyvän.

Saatan ehkä ymmärtää talouskuviot siinä taustalla, mutta moraalisesti tämä on tosi hämmentävää. Olen aina ollut valtavan ylpeä Suomen hyvinvointivaltiosta ja tasa-arvosta, mutta nyt ... vetää vain sanattomaksi.

Miten kukaan voi pitää oikeutettuna sellaista yhteiskuntaa, jossa vanhukset jätetään heitteille mutta pieni porukka rikastuu entisestään? Ja ei, nämä eivät ole kaikki mitään työpaikkoja ja talouskasvua luovia yrittäjiä, vaan tunnen joitain näistä henkilöistä jotka ajelevat milloin Porschella, milloin Ferrarilla, itsekin työn kautta. Tietenkään ei voi yleistää, mutta ainakin tuntemani firma jossa tällaista on, saa tulonsa pääosin valtiolta ...

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella hieno juttu, että rikkaiden määrä lisääntyy Suomessa. Heitä saisi houkutella tänne mieluusti lisääkin.

liittyy tähän, miten

Varmaan siten, että aloittaja pohti luksusautojen määrän lisääntymistä, mikä todennäköisesti liittyy siihen, että erittäin hyvin toimeentulevien ihmisten määrä on kasvussa.

Vierailija
22/86 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tienaan/tienasin Helsingissä yli 5000e/kk ja ei sillä tosiaan ihmeitä saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo yt-neuvottelut harvemmin juurikaan koskettavat näitä ihmisiä, jotka ajelevat Rolls-Roycella tai Bentleyllä. He myös käyttävät keskivertoa kaduntallaajaa pienemmän osan tuloistaan autoiluun.

Mutta kysymys kuuluukin, miksi nyt, kun on ollut huonot ajat jo joitain vuosia, luksusautojen näkyy koko ajan enemmän.

Rikkaimmilla on niin Suomessa kuin muuallakin rahaa enemmän kuin koskaan aiemmin.

Mua ei tavallaan haittaa se, että joku rikastuu ja sitäpaitsi on niitä hienoja autoja kiva katsella. Sitten vielä se että jos joku rekisteröi Suomeen yli 100.000€ auton niin siinä on huikea määrä veroja.

Se mikä nykyään vituttaa on se että kukaan ei enää niin sanotusti halua leipoa kakkua suuremmaksi, vaan ainoastaan kaapata kakusta itselleen suuremman palan.

Jos rikkaiden rahat tulisivatkin uusista nokioista tai supercellista niin ei siinä mitään koska niistähän on lukuisille ihmisille hyötyä.

Näin ei kuitenkaan käy vaan raha tulee pääomatuloista jotka nousevat kun duunarit saa kenkää.

Nimenomaan. Jos vaikka Supercellin perustajat ostaisivat kymmenen Porschea, ei se haittaisi minua yhtään. Ajattelisin vain, että kaikin mokomin, kyllähän he veroja maksavat niin valtavasti että siitä vaan.

Mutta juuri tuo, että se rikastuvin ihmisjoukko on pääasiassa tehtävissä, jotka vain vievät julkisia varoja, sen sijaan että toisivat mitään talouteen tai yhteiskuntaan. Siis tyyliin näitä Luonan omistajia tai vaikkapa Himanen. Ja jossa toiminnan menestyminen ei edes perustu mihinkään osaamiseen tai etevyyteen, vaan pelkästään oikeisiin poliittisiin suhteisiin. 

Vierailija
24/86 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tähänkin ketjuun ihan kohta pamahda näitä hyödyllisiä idiootteja joiden mielestä ne massit on tienattu omalla älyllä ja ahkeruudella, ja se on ihan oikein. "Suomessa on maailman pienimmät tuloerot" blaa blaa.

Tämä että jokainen rikas olisi oikeasti tyhmä varakkuutensa perinyt luuseri on vain köyhien tapa lohduttaa itseään. Näin selitätte sen että ette itse ole menestyneet. Tuttavapiirissäni on kaksi Porsche kuskia, kaksi Jaguar kuskia, yksi Ferrarin omistaja ja lukuisia bemarilla tai Audilla ajavia. Tasan yksi heistä tulee rikkaasta perheestä. Kaikki muut ovat täysin keskiluokkaisista lähtökohdista, vanhemmat olleet yrittäjiä ja duunareita. Nämä ihmiset ovat itse ponnistaneet sosiaaliluokasta toiseen ja itsekin tähän ryhmään kuuluessa tuntuu kurjalta kun meitä varakkaita jatkuvasti parjataan ja vähätellään. Vanhempani ovat kuolleet ja perin heiltä tasan yhden hirsimökin metsässä ja alle kymppitonnin. Itse olen kaiken rakentanut.

Ilman meitä röyhkeitä sika porvareita ei yhteiskunta pyörisi tämänkään vertaa. Maksan vuodessa veroina valtiolle n. 100 000 euroa, veroprosenttini on maksimissaan (52%) eli teen periaatteessa puolet vuodesta ilmaiseksi valtiolle töitä. Ja minua varakkaammat esim osakkeilla rikastuneet saattavat maksaa vaikkapa vain 30% veroja tuloistaan, mutta kun verrataan rahasummia nii kyllä nämä "keinottelijatkin" antavat valtiolle moninkertaisesti enemmän kuin tavallinen suomalainen. Joten jos jotain, meidän täytyisi olla kiitollisia näiden kalliimpien autojen lisääntyneestä määrästä. Edes joillain menee hyvin! Jos kaikki olisivat yhtä huonossa jamassa kuin nykyiset työttömät, ei tulonsiirtoja heikommille tapahtuisi laisinkaan. Lakatkaa kadehtimasta itseänne varakkaampia vaan tehkää asialle jotain ja pyrkikää itsekin vaurastumaan jos asia kerran häiritsee!

Vierailija
25/86 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tähänkin ketjuun ihan kohta pamahda näitä hyödyllisiä idiootteja joiden mielestä ne massit on tienattu omalla älyllä ja ahkeruudella, ja se on ihan oikein. "Suomessa on maailman pienimmät tuloerot" blaa blaa.

Totuus kirpaisee näköjään.

Koska näinhän se on ja mikäs siinä että laittaa rahan kiertoon vaikkapa kunnon auton ostamalla.

Itsellä on kesäleluna yli 100k€ avobemari ja jossain vaiheessa se varmaan vaihtuu Porscheen.

Osta Uudessakapungissa tehty Mersu, niin pistät oikeasti rahaa kiertoon. Muuten olet vain yksi tyhjä brassailija, ja ne brassalijat on jo niin nähty 80-luvun lopulla.

Vierailija
26/86 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella hieno juttu, että rikkaiden määrä lisääntyy Suomessa. Heitä saisi houkutella tänne mieluusti lisääkin.

liittyy tähän, miten

Varmaan siten, että aloittaja pohti luksusautojen määrän lisääntymistä, mikä todennäköisesti liittyy siihen, että erittäin hyvin toimeentulevien ihmisten määrä on kasvussa.

Ja se on nurinkurista: köyhät ja keskituloiset köyhtyvät, mutta rikkaat rikastuvat. Miksi näin on? Avobemarilla leikkijä voi vaikkapa esittää oman arvionsa, jos pystyy puhumaan rahasta muutenkin kuin brassailumielessä.

Vierailija
27/86 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mihin ovat hävinneet työläisten pyöreälamppuiset Lada 1200L tai Lada Samara autot? Vai eikö työmiehelle kelpaa enää Lada? Pitää työmiehelläkin olla ruosteinen mersu tai loppuunajettu Audi vaikka samalla rahalla saisi uudehkon Ladan. 

Vierailija
28/86 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä että jokainen rikas olisi oikeasti tyhmä varakkuutensa perinyt luuseri on vain köyhien tapa lohduttaa itseään. Näin selitätte sen että ette itse ole menestyneet. Tuttavapiirissäni on kaksi Porsche kuskia, kaksi Jaguar kuskia, yksi Ferrarin omistaja ja lukuisia bemarilla tai Audilla ajavia. Tasan yksi heistä tulee rikkaasta perheestä. Kaikki muut ovat täysin keskiluokkaisista lähtökohdista, vanhemmat olleet yrittäjiä ja duunareita. Nämä ihmiset ovat itse ponnistaneet sosiaaliluokasta toiseen ja itsekin tähän ryhmään kuuluessa tuntuu kurjalta kun meitä varakkaita jatkuvasti parjataan ja vähätellään. Vanhempani ovat kuolleet ja perin heiltä tasan yhden hirsimökin metsässä ja alle kymppitonnin. Itse olen kaiken rakentanut.

Ilman meitä röyhkeitä sika porvareita ei yhteiskunta pyörisi tämänkään vertaa. Maksan vuodessa veroina valtiolle n. 100 000 euroa, veroprosenttini on maksimissaan (52%) eli teen periaatteessa puolet vuodesta ilmaiseksi valtiolle töitä. Ja minua varakkaammat esim osakkeilla rikastuneet saattavat maksaa vaikkapa vain 30% veroja tuloistaan, mutta kun verrataan rahasummia nii kyllä nämä "keinottelijatkin" antavat valtiolle moninkertaisesti enemmän kuin tavallinen suomalainen. Joten jos jotain, meidän täytyisi olla kiitollisia näiden kalliimpien autojen lisääntyneestä määrästä. Edes joillain menee hyvin! Jos kaikki olisivat yhtä huonossa jamassa kuin nykyiset työttömät, ei tulonsiirtoja heikommille tapahtuisi laisinkaan. Lakatkaa kadehtimasta itseänne varakkaampia vaan tehkää asialle jotain ja pyrkikää itsekin vaurastumaan jos asia kerran häiritsee!

Jos nyt yritettäisiin jättää tämä kateusaspekti pillukarva- ja muihin köykäisemmän tason keskusteluihin, ja vaikkapa mietittäisiin sitä, miksi on niin, että laman aikana monet rikastuvat entisestään samalla, kun muut köyhtyvät. Sitäkin voi miettiä, mitä se eriarvoistuminen tekee tälle meidän yhteiskunnallemme, sille, jossa sinäkin suurine tuloinesi elät.

Vierailija
29/86 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenties, jos he toisivat rahaa. Mutta suurin osa näistä viime aikoina rikastuneista on rikastunut julkisilla varoilla. Joten he vain vievät potista, eivät tuo yhtään mitään.

Pitää tehdä ero esimerkiksi Supercellin rikkaiden omistajien välillä ja Luonan rikkaiden omistajien välillä. Toiset tuovat, toiset vievät.

Vierailija
30/86 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Buu-huu, kyllä sinulla on vaikeaa, commiserations. Kai sentään käyt terapiassa psykoterapeutilla helpottaaksesi oloasi?

Vierailija
31/86 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

liittyy tähän, miten

kai nuo ap:n hoodit on olleet menestyjien temmellyskenttä jo silloin kymmenen vuotta sittenkin? eiköhän tässä ole jonkinlaisesta mainonnasta ja uuden markkinan löytymisestä kyse? kun on kaikki muu jo saatu myytyä, tulee nyt todellisten luksusautojen vuoro.

Vierailija
32/86 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta mihin ovat hävinneet työläisten pyöreälamppuiset Lada 1200L tai Lada Samara autot? Vai eikö työmiehelle kelpaa enää Lada? Pitää työmiehelläkin olla ruosteinen mersu tai loppuunajettu Audi vaikka samalla rahalla saisi uudehkon Ladan. 

Ladoja ei tällä hetkellä myydä Suomessa. Googlauksen perusteella maahantuonti saattaa alkaa uudestaan jossain vaiheessa.

Vierailija
33/86 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

liittyy tähän, miten

Ja se on nurinkurista: köyhät ja keskituloiset köyhtyvät, mutta rikkaat rikastuvat. Miksi näin on? Avobemarilla leikkijä voi vaikkapa esittää oman arvionsa, jos pystyy puhumaan rahasta muutenkin kuin brassailumielessä.

Perustelepa, että miten rikkaiden rikastuminen edes liittyy keskituloisten tai köyhien köyhtymiseen?

Vierailija
34/86 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt yritettäisiin jättää tämä kateusaspekti pillukarva- ja muihin köykäisemmän tason keskusteluihin, ja vaikkapa mietittäisiin sitä, miksi on niin, että laman aikana monet rikastuvat entisestään samalla, kun muut köyhtyvät. Sitäkin voi miettiä, mitä se eriarvoistuminen tekee tälle meidän yhteiskunnallemme, sille, jossa sinäkin suurine tuloinesi elät.

Nimenomaan. Itse 200 000 vuodessa ansaitsevana yrittäjänä ja toisen yrittäjän puolisona olen melko immuuninen tuollaisille kateellisuus-heitoille. Ja ikävä kyllä joudun pyörimään työn puolesta jonkin verran näissä poliittisilla suhteilla ja julkisilla varoilla rikastuneiden ihmisten parissa. Jopa joskus olemaan sen Porschen kyydissä, vaikka se onkin ihan valtavan epämukava auto mukulakivikaduilla.

Voin silti pitää sitä taloudellisesti ja yhteiskunnallisesti tuhoisana, sekä moraalisesti vääränä ja vastenmielisenä, että raha keskittyy yhä pienemmälle osalle yhteiskunnassa ja että se keskittyy nyt paljolti nimenomaan niille, jotka saavat sen julkisista varoista luomatta lisäarvoa. 

Vierailija
35/86 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla on varaa ostaa käytetty urheiluauto, sitten sitä pitäisi liikuttaa ja huoltaa ja tähän se ilo sitten loppuukin.

Ja kun jatkuvasti kateelliset ja kettutytöt potkii pellit lommolle ja taustapeilit paskaks, niin kannattaako Helsingissä omistaa autoa ensinkään?

Vierailija
36/86 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenties, jos he toisivat rahaa. Mutta suurin osa näistä viime aikoina rikastuneista on rikastunut julkisilla varoilla. Joten he vain vievät potista, eivät tuo yhtään mitään.

Pitää tehdä ero esimerkiksi Supercellin rikkaiden omistajien välillä ja Luonan rikkaiden omistajien välillä. Toiset tuovat, toiset vievät.

Nyt oikeesti, etsipä joku lähde siitä että muka esimerkiksi suomen viime vuoden vaikkapa varakkaimpaan prosenttiin nousseet olisivat suurimmaksi osaksi valtion instituutioissa töissä tai muuten suoraa niihin kytkeytyneitä. Näin ei ole ja sen tiedät varmasti itsekin.

Vierailija
37/86 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velallahan saa mitä vaan... eikös jokaista lamaa edellä aina aikakausi jolloin lainoja otetaan ja niitä annetaan liian helposti ja heppoisin perustein.

Vierailija
38/86 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

liittyy tähän, miten

Perustelepa, että miten rikkaiden rikastuminen edes liittyy keskituloisten tai köyhien köyhtymiseen?

Vaikkapa nyt sillä tavalla, että kun suurten yritysten päällimmäisenä tavoitteena on osakkeenomistajien omaisuuden kasvattaminen ja toisaalta pomoportaan etujen turvaaminen, suorittavan työn työpaikat katoavat Suomesta. Työttömyys aiheuttaa kuluja valtiolle, jolloin myös etuuksia leikataan. 

Vierailija
39/86 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisinko konkreettisen esimerkin julkisin varoin rikastuneesta ihmisestä.

Vierailija
40/86 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen keskustassa asuessani ilahtunut siitä, että autokanta ylipäänsä tuntuu uudistuvan. Jatkuvasti enemmän näkyy myös hybridejä. Se on hieno juttu!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi