Kirjoita tähän sen koulun nimi missä sinua on kiusattu
Ja voit myös kertoa miten sinua on siellä kiusattu?
Kommentit (956)
Tylypahka
Kuraveriseksi nimittelyä ja haukkumista
Kutitustaialla kiusaamista ja konnien piilottamista laukkuuni
Minulla on myös otsassa arpi, josta kiusataan
Ruukin koulu Kellokoski ja Kellokosken yläaste.
Vierailija kirjoitti:
Savonrannan kirkonkylän ala- aste.
Yllättävän pitkälle pääsin ennen kuin tämä tuli vastaan :( Sama kokemus itselläkin.
Erään Satakuntalaisen tuppukylän yläaste. Olin tavis, eikä minussa ollut mitään esim. ulkonäöllisesti erottuvaa piirrettä, joten en osaa sanoa miksi juuri minä valikoiduin vainon kohteeksi. Olin muuttanut paikkakunnalle pääkaupunkiseudulta vanhempieni työn takia juuri ennen seiskaluokan alkua, joten ehkä ulkopuolisuus oli riittävä syy sisäsiittoisen kyläpahasen kasvateille.
Menin noista vuosista henkisesti aivan pilalle, itsetuntoni muserrettiin totaalisesti. Sitä ennen olin ollut sosiaalinen ja iloinen kympin tyttö. En koskaan toipunut, nykyään olen keski-ikäinen, syrjäytynyt mt-potilas vailla koulutusta. Lapsia en luonnollisestikaan hankkinut, koska en olisi pystynyt tarjoamaan heille hyvää elämää.
Vieläkin joskus mietin, miten elämäni olisi mennyt, jos emme olisikaan muuttaneet ja olisin saanut käydä yläasteen tuttujen kavereiden seurassa, enkä luonnevikaisten hirviöiden silmätikkuna.
Vierailija kirjoitti:
Erään Satakuntalaisen tuppukylän yläaste. Olin tavis, eikä minussa ollut mitään esim. ulkonäöllisesti erottuvaa piirrettä, joten en osaa sanoa miksi juuri minä valikoiduin vainon kohteeksi. Olin muuttanut paikkakunnalle pääkaupunkiseudulta vanhempieni työn takia juuri ennen seiskaluokan alkua, joten ehkä ulkopuolisuus oli riittävä syy sisäsiittoisen kyläpahasen kasvateille.
Menin noista vuosista henkisesti aivan pilalle, itsetuntoni muserrettiin totaalisesti. Sitä ennen olin ollut sosiaalinen ja iloinen kympin tyttö. En koskaan toipunut, nykyään olen keski-ikäinen, syrjäytynyt mt-potilas vailla koulutusta. Lapsia en luonnollisestikaan hankkinut, koska en olisi pystynyt tarjoamaan heille hyvää elämää.
Vieläkin joskus mietin, miten elämäni olisi mennyt, jos emme olisikaan muuttaneet ja olisin saanut käydä yläasteen tuttujen kavereiden seurassa, enkä luonnevikaisten hirviöiden silmätikkuna.
Tuli surullinen olo lukiessani tätä. Itse koin hyvin samanlaisen nuoruuden, sillä erotuksella, että olen melko nuori vieläkin. Toisaalta me muutimme puolestaan maalta kaupunkiin. Me myös muutimme alakoulun lopussa ja vaihdoin koulua. Aluksi kaikki meni ihan hyvin, mutta myöhemmin kiusattiin todella paljon. Itse olen aina ollut vähän ujo lapsi, mutta oikeasti tuolla meni hyvin aluksi ja kävin siis alakoulun viimeisiä luokkia myös tuolla uudessa koulussa. Yläkoulussa vaan sitten kaikki muuttui vähitellen ihan täysin. Itse puolestaan muutin maaseudulta kaupunkiin ja kävin siellä vähän pienemmässä "esikaupungin" koulussa. Tämä oli myös käänne minun elämässäni ja voin sanoa, että olen monta kertaa miettinyt miksi muutimme sinne. Muutosta ei oikeastaan ollut meille edes perheenä mitään hyötyä ja taloudellinen tilanne meni huonoksi. Tämä vaikuttaa edelleen vanhempieni elämään lainojen ja velkojen muodossa. Itse taas olen vain kuin jokin varjo itsestäni ja osaa ja uskalla olla oma itseni. Olen siinä mielessä kuitenkin onnekas, että minulla oli kuitenkin melko hyvä lapsuus maaseudulla ja vaikka joku joskus pilkkasi niin sain kuitenkin olla melko rauhassa nuo vuodet. Se varmaan auttoi paljon ja mietin monesti niitä joita kiusataan koko kouluaika, että miten kestävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mun lasta kiusattais koulussa kävisin itse henkilökohtaisesti "tapaamassa" kiusaajan isää. Joka helvetin kerta ja niin kauan kun kiusaaminen jatkuisi.
Tässä on vaan se, että saisi itse syytteen, jos nyt ymmärrän oikein mitä tarkoitat. Kakarakiusaajilla sensijaan (pahoinpitelijöillä) on vaan oikeuksia, eräskin isä vit**ili sillä, että hänen pahoinpitelijäpoikansa kun on alle 15, niin ei rikosilmoituksetkaan auta.
Ei haittais. Enempi kärsisin jos en tekisi mitään. Lapsen etu menee oman edelle.
Hagelstamska högstadiet (kauniainen). Juu, ei lacostea jaloissa...
Opet vitut välitti.
Vaisaaren ylä-aste -90 luku. Monia kiusaajia, mm. Jy*** joka kiusaa nyt vanginvartijana Saramäessä. Nykyinen painivalmentaja, opettaa pienille pojille miten painin nimessä voi harjoittaa fyysistä väkivaltaa, aivan kuten itse koulukiusaajana hakkasi muita. Entisen musiikinopettajan ja kanttorin poika M****, henkisen väkivallan ammattilainen, myöhemmin myös fyysisen. Opettaja TH oli umpihullu hakkaaja.
Lahden yhteiskoulu 2000-2010 välisellä ajalla kiusattiin ja syrjittiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kärpäsen koulu. Se paska vaikuttaa edelleen, vaikka siitä on jo useampia vuosia aikaa.
Mietinkin jo, että onko tuota helvetin esiastetta mainittu täällä. Vietin tuolla elämäni yhdeksän hirveintä vuotta.
Kohtalotoverini. Ite muuten kanssa kävin yhdeksän vuotta siellä koulua.
Tyrnävän yläaste, nykyinen nimi taitaa olla kuulammen koulu. Kolme vuotta haukkumista, potkimista polvitaipeisiin, seksuaalista häirintää vetämällä rintsikoista, utelemalla seksistä, kuukautisista ym., juorujen keksimistä ja levittelyä, eristämistä, lyömistä, tavaroiden varastelua ja piilottelua, harpilla tökkimistä selkään. Kiusaamistapoja pilvin pimein. Osa opettajista puuttui tilanteisiin, osa käänsi selkänsä kiusaamiselle. Välitunnit täyttä helvettiä, osa tunneista myös, riippuen istumajärjestyksestä.
Ikinä en todellakaan muuta takaisin kotikuntaan. En halua viettää aikaani ihmisten kanssa, joille minä en ollut edes ihminen. Ajatus siitä, että lapseni joutuisi tuonne kouluun en kestämätön. Ja kun suurin osa muista on jäänyt asumaan sinne, niin pahat muistot ovat joka paikassa. Elämä on mennyt eteenpäin, mutta siellä olisin aina se (tähän voi valita ihan minkä haukkumasanan), jota saa kohdella miten vaan.
Erään pohjalaisen pikkukunnan ala- ja yläaste. Kiusaamiseni oli nimittelyä ja muuta haukkumista ja mollaamista, syrjimistä ja ulkopuolelle jättämistä,säikyttelyä ja pelottelua, tavaroideni piilottelua, ja vaatekappaleitteni heittelemistä niin että itse olin keskellä ja yritin saada kiinni ja kiusaajat heittelivät puolelta toiselle. Yläasteella lähinnä nimiteltiin ja puhuttiin pahaa selän takana ja jätettiin ulkopuolelle. Kukaan opettaja, edes rehtori(!) ei puuttunut tähän. Muut sisarukseni kokivat aikalailla saman kohtalon noissa kouluissa, varsinkin yläasteella.
Näitä juttuja lukiessa ei voi kuin ihmetellä, mikä aikuisia oikein on riivannut, kun on katsottu läpi sormien tätä kaikkea. "Se kuuluu siihen ikään" on ihan täyttä hevonkukkua.
Suru kirjoitti:
Juankosken ala- ja yläaste sekä lukio. Melkein kaikki ikätoverini olivat kiusaajia.
Juankosken yläasteen kävin, joten kuulostaa tutulta kuvauksesi. Pari oppilasta muistan luokaltani, tosin toinen näistä oli pahempi: hän ei kertaakaan pitänyt taukoa puhuessa minusta koulussa, jaksoi sitä ahkerasti minunkin kuullen ja etenkin jos olin lähellä. Kaikkein eniten jäi mieleen nämä sanat: "X näyttää vammaiselta, kuulostaa vammaiselta ja on vammainen".
Minua ei sitten hävetä, jos tunnistat itsesi tästä kuvauksesta. Toivon mukaan ei ole dementia iskenyt kymmenen vuotta sitten sanotuista sanoistasi, joilla kuvailit minua.
Vierailija kirjoitti:
Kaurialan yläaste iHämeenlinna
Sama koulu ja pahin kiusaaja p.....
Tapainlinna Hyvinkää.
2007 - 2010
Tuolla kiusaaminen on edelleenkin sallittua. Tiedän tapauksia joista on tehty tuolla lasuja kun ei keskity jne. Paha on oppilaan keskittyä jos muut oppilaat saa kiusata tunnillakin. Ongelma on vain se että yksi ei keskity.
Pihtiputaan yläaste vuosina 2004-2006, 7 luokka meni ihan hyvin, kunnes yks kaks paras ystäväni alkoi hylkäämään uskottuaan yhden ilkeän ihmisen valheet mitkä ei ollut totta
Sen jälkeen koko koulu kiusas mua. Pääsin onneksi eroon muutettuani pois, ei jäänyt hyvät muistot mut olen antanut anteeksi
Paljon puhutaan kiusaamisesta kouluissa, mutta toisaalta ei kiusaaminen lopu napista painamalla, kun koulupäivä päättyy. Se voi edelleen jatkua harrastuksissa tai muuten vaan tuolla ulkona ollessa. Myös somessa kiusataan paljon. Varsinkin pienemmillä paikkakunnilla ei pääse kiusaamisesta eroon vaan se liittyy moniin asioihin. Tietenkin silloin voi valita, ettei mene esim johonkin harrastukseen jos tietää kiusaajien siellä käyvän tai välttää jotain paikkaa missä kiusaajat oleskelevat, mutta ei se toisaalta ole oikein jos pitää elämäänsä rajoittaa muiden takia. Itsellä on kokemusta tästä ja se on kyllä kamala asia ja vaikuttaa liian paljon elämään.
Joskus myös koulun vaihto ei välttämättä auta tai siinä mielessä lopeta tilannetta jos on edelleen kiusattu siellä kotipaikkakunnalla, vaikka kävisi muualla koulussa. Ne puheet myös monesti kulkeutuvat toiseenkiin kouluun ja ei aina tarvita kuin pari ihmistä, jotka voivat kertoa taas eteenpäin. Tämän takia pitäisi ymmärtää se, että uusi koulu ei aina ole uusi alku ja niitä samoja oppaita voi tulla sinnekin ja pienellä alueella kaikki juorut liikkuvat nopeasti ja voi olla, että huomaakin sen, että jotkut ihmiset jotka aluksi puhuivat sinulla eivät enää vastaakaan mitään ja ovat jostain kuulleet sinusta jotain huonoa. Siinäkin mielessä kiusaaminen on jo terminä ihan typerä kuin se olisi jotain lasten pientä kinastelua, vaikka todellisuudessa sillä on isoja vaikutuksia elämään. Itse en varmaan toivu koskaan täysin. Monesti yritän vaan unohtaa, kun jos näitä asioita miettii liikaa tulee vaan sellainen epätoivo ja ahdistus. Ei voi tavallaan vieläkään käsittää mitä on käynyt läpi. Jokin osa minusta on jäänyt noihin vuosiin ja muistan sen surun syksyisin, kun piti mennä kouluun.