Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos oma auto on liian kallis, miksi et ota työsuhdeautoa?

Vierailija
27.01.2026 |

Etenkin täysautoetu on monessa mielessä järkevä, ei tarvitse murehtia polttoainekustannuksista. Miksi siis maksat itsesi kipeäksi omasta kotterosta tai kärvistelet bussissa?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Ja jos autoetu maksetaan palkan päälle niin se kerryttää lisää eläkettäkin.

Vierailija
2/31 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma auto on kallis ja työsuhdeauto vielö kalliimpi.   Toki jos neuvotteluasemasi työtä hakiessa on sellainen että auto heitetään vielö palkan päälle niin varmaan on varaa pitää autoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen hakemus pitää täyttää Kelaan että saa täysautoedun?

Vierailija
4/31 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja oikeasti luulet, että sellainen työsuhdeauto vain "otetaan"? Kyllä sitä tarjotaan vain tietyille työntekijäryhmille (johtajat, autoa työssään tarvitsevat esim. myyntiedustajat jne).

Vierailija
5/31 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä niitä otetaan? Mä olen asiantuntijatyössä eikä mulla ole edes lounasetua.

Vierailija
6/31 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän makuasia. Minulla on myös työsuhdeauto-etu, mutta tähän asti olen aina 3 - 5 vuoden välein vaihtanut ed. auton uuteen. 

Työsuhdeautosta maksat esim. 700€/kk -> vuodessa 8500, 3 vuodessa 25500 ja edun päätyttyä sinulla ei ole auton palaakaan ja olet 3 vuotta maksanut sitä.

Tod. makuasia.

Vierailija
7/31 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän makuasia. Minulla on myös työsuhdeauto-etu, mutta tähän asti olen aina 3 - 5 vuoden välein vaihtanut ed. auton uuteen. 

Työsuhdeautosta maksat esim. 700€/kk -> vuodessa 8500, 3 vuodessa 25500 ja edun päätyttyä sinulla ei ole auton palaakaan ja olet 3 vuotta maksanut sitä.

Tod. makuasia.

Matematiikka ei ole makuasia. Jos ostat oman, niin paljonko maksat pelkästä arvonalenemasta, huolloista, vakuutuksista, veroista ja renkaista 3 vuoden aikana?

Vierailija
8/31 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos työnantaja ei tarjoa työsuhdeautoa? Minulle opettajana ei ainakaan ole tämmöistä etua. 

Ei tarvitse murehtia polttoainekustannuksista? Missä ajattelit tarjottavan ilmaisia latauksia? Yhdelläkään työpaikallani ei ole ilmaisia latauspisteitä, eikä edes tarjota parkkipaikkaa. Etsii jostain kadun varrelta jos löytää.

Ei tarvita kalleinta ja uusinta luksusautoa, vaan kotteroksi kutsumallasi ajoneuvollakin pääsee mukavasti paikkoihin, kuten mökille jonne ei julkiset kulje.

Entäs se autoetu, kerryttää tietty eläkettä mutta myös veroprosentti nousee.

Vierailija
9/31 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tod. makuasia.

Matematiikka ei ole makuasia. Jos ostat oman, niin paljonko maksat pelkästä arvonalenemasta, huolloista, vakuutuksista, veroista ja renkaista 3 vuoden aikana?

Kohta joku kommenttikenttien autoasiantuntija-Markku tulee leijumaan jonkun tonnin katiskan olemattomilla kustannuksilla 😂

Vierailija
10/31 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsuhdeauto ei ole ilmainen lounas. Se on palkanmaksun muoto. 

Jos voi valita 6000 € kuukaudessa palkkaa tai 4500 € + täysi autoetu niin todennäköisesti kannattaa ottaa rahana. Ellei sitten aidosti ole tarvetta ajaa autolla jatkuvasti pitkiä matkoja.

11/31 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo ajokorttia 😁 

Vierailija
12/31 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja oikeasti luulet, että sellainen työsuhdeauto vain "otetaan"? Kyllä sitä tarjotaan vain tietyille työntekijäryhmille (johtajat, autoa työssään tarvitsevat esim. myyntiedustajat jne).

Olen ollut useammassa työpaikassa jossa kaikilla oli oikeus vähintään käyttöetuautoon, vastaanottovirkailijasta toimitusjohtajaan.

Vierailija
13/31 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen hakemus pitää täyttää Kelaan että saa täysautoedun?

Työhakemus. Eiköhän Kelan pääjohtajalla ole autoetu.

Vierailija
14/31 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työsuhdeauto ei ole ilmainen lounas. Se on palkanmaksun muoto. 

Jos voi valita 6000 € kuukaudessa palkkaa tai 4500 € + täysi autoetu niin todennäköisesti kannattaa ottaa rahana. Ellei sitten aidosti ole tarvetta ajaa autolla jatkuvasti pitkiä matkoja.

No lapsikin ymmärtää tuollaisen valinnan, todella huonot esimerkkiluvut.

Vierailija
15/31 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli edellisessä työpaikassa täysi autoetu. Eikä se ollut todellakaan mikään sellainen etu joka "otetaan" - ei ollut edes vaihtoehtoa kieltäytyä tästä etuudesta!! Joku siellä takarivissä voi ihmetellä miksi joku ei haluaisi autoetua, mutta siihen vastauksena on se, että autoetu merkittävästi pienentää rahana maksettavaa palkkaa. Täysi autoetu uuden auton kanssa on aika arvokas etu ja rahapalkka on tämän arvon verran alhaisempi. Minulla olisi ollut huomattavasti suurempi palkka jos olisin ollut ilman autoetua ja kulkenut töihin jollain ruosteisella kotterolla mikä ylläpitoon menee murto-osa siitä rahasta jonka uusi auto maksaa.

Toki tässä tapauksessa autoetu oli perusteltu koska työhön kuului jonkun verran asiakaskäyntejä. Pitää päästä liikkumaan ja firman imagon kannalta on hyväksi käyttää edustavan näköisiä autoja.

Vierailija
16/31 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä otin naapurin

Vierailija
17/31 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä otin naapurin

Edestä vai takaa?

Vierailija
18/31 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvipuistohullu kirjoitti:

Ei oo ajokorttia 😁 

Sun pitää vaatia autonkuljettaja sen autoedun lisäksi.

Tietysti

Vierailija
19/31 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut autoetu, huomattavasti kalliimpi kuin oma kun oli palkanosa. 

Vierailija
20/31 |
27.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tod. makuasia.

Vapaa-autoetu sopii, jos on perheellinen ja ajaa paljon perheen kanssa esimerkiksi mökille/mummolaan... Jos ajot on lähinnä työmatka ja sen varrella kauppaan poikkeaminen, pitää olla pitkä matka, että kannattaa, koska silloin et saa työmatkavähennystä.

Toisaalta olisihan tuo kätevää, jos työmarkkinatuen saisi vaihtaa autoetuun, varsinkin jos puolison tulot riittäisivät muuhun elämiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän