Millaista richsplainingia sinä olet irl-elämässäsi kohdannut tai sivusta seurannut?
Kommentit (47)
Perheyrityksessä ikänsä töitä tehnyt ihmetteli minulle, miksi ostin käytetyn auton. Uusissahan on niin hyvä tuoksukin eikä katsastusasemalla tarvitse käydä pitkään aikaan.
AP:llä on jäänyt selvästi teini-ikäisten kielimoodi päälle. Jospa alkaisit opetella jo aikuisten selkeää kirjallista ilmaisua, niin piikitkin loppuisivat.
Varakkaan perheen poika naureskeli huonoa rahankäyttöäni, kun hänellä kuulemma riittää opintotuki+laina loistavasti elämiseen ja jää vielä säästöönkin. Kyseessä on vain järjestelykysymys ja täytyy osata ostaa haluamiaan asioita (kuten kilpapyörä...) alennusmyynneistä vain 600 eurolla 1000 euron sijaan. Hän pystyi tällä tavalla laittamaan 400 euroa suoraan säästötilille! "Siis mitä, eikö sulla ole vielä säästötiliä?!"
Kivastihan se raha riittää, kun vanhemmat maksoivat takuuvuokran, huonekalut kämppään, muuttoauton vuokran, kunnon läppärin ja puhelimen opiskeluja varten, kaavakirjat ja taulukot, vr:n sarjalipun kotona käymistä varten ja netin kämppään. Puhumattakaan talvitakeista, koululaukusta sun muusta pienestä.
Vierailija kirjoitti:
Mustikoiden poimimisen autuutta on minulle useasti hehkutettu.
Tämä neuvo ottaa niin päähän. Minä itse asiassa kerään pakastimen joka vuosi täyteen marjoja, joten minulla ei ole mitään marjojenpoimimista vastaan. Mutta huvittaa ja vähän suututtaakin, että jotkut luulevat mustikoilla, puolukoilla ja sienillä ratkottavan kaikkien Suomen köyhien ja työttömien ongelmat.
Toinen, mikä ihmetyttää (usein kuultuna) neuvona, on pullojen kerääminen. Mistä ihmeestä ihmiset löytävät näitä pulloja ja tölkkejä, jos niillä meinaa enemmän kuin euron kuukaudessa tienata? Täällä oli joku vuosi takaperin iso tapahtuma, ihmisiä joka puolella ryypiskelemässä, ja ajattelin, että nyt voi jokunen pullo löytyä. KAIKKI keräsivät pullonsa itse. Yhden metsään leiriytyneen porukan jäljiltä näytti jääneen valtava kasa pulloja ja tölkkejä, ja ajattelin innoissani, että tuostahan tekee ison tilin... mutta kun palasin säkin kanssa paikalle, siellä porukka itse oli palannut takaisin autonsa kanssa ja kasasi pullojaan säkkeihin ja auton takakonttiin. Olisipa ollut noloa jäädä kiinni keräämästä pulloja heidän nokan edestään :D
Kaverini on varakkaasta perheestä ja hoitanut myös viimeisen päälle omat opintonsa hyvin, oli opiskeluaikoina kesät töissä ja on nyt vakituisessa työsuhteessa. Hänella on myös jonkin verran perintöä ja sijoituksia. Todella miellyttävä ja fiksu ihminen kaikin puolin muuten, mutta hän ei kertakaikkiaan voi käsittää minkälaista elämä on pienimmillä tuloilla. Muutama esimerkki:
-hän ihmetteli miksi halusin ikean pöydän artekin pöydän sijaan
-hän halveksii muiden ihmisten haaveita tavaroista tai matkoista. Ne varmasti ovatkin hänelle aika merkityksettömiä, koska hän on jo lapsena saanut oman koiran, matkustaa Thaimaahan, Kreikkaan, Lontooseen, Pariisiin ja Kaliforniaan sekä soittaa kallista instrumenttia yksityisopettajan tunneilla. Lisäksi hän on voinut ostaa kerralla kauniit ja kestävät huonekalut ja kodinkoneet ilman säästörumbaa.
-hän ihmetteli miksi valitin kerran palkkani pienuutta kun hänen suunnilleen samasta palkastaan jää niin paljon säästöön vuosittain. Hän tuntuu luulevan, että muidenkin ihmisten palkka on pelkkää ylimääräistä harrastusrahaa, jota ilmankin pärjäisi. Täytyy myöntää, että tässä kohtaa hieman kiukustuin ja tölväisin, että minä en saakaan vanhemmiltani uutta autoa syntymäpäivälahjaksi tai 700 euroa joulurahaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sanalle ei ole suomenkielistä vastinetta, ei Suomessa ko. ilmiötä ole.
Vau, insinööritieteet olisivat sinulle tajunnanräjäyttävä kokemus. Niin paljon tieteellisesti tutkittuja asioita, joita ei kuitenkaan Suomessa ole, koska niitä kuvaavia termejä ei ole käännetty!
Hys, ei kerrota siitä palstamammalle...
Tieteessä käytetään eksakteja termejä, joita kuitenkin tekstissä avataan tarkemmin. Siellä siis todetaan vaikka niin, että "tässä tutkimuksessa identiteetti määritellään Ricoeurin tavoin sekä samuudeksi että itseydeksi", siellä ei voi tyytyä puhumaan identiteetistä ilman tarkennusta. Huomaathan, että ko. termiä ei ole varsinaisesti käännetty, on vain tyydytty muokkaamaan alkuperäinen kirjoitusasu identity suomalaiseksi.
Jos ei kykene määrittelemään vieraskielistä termiä suomeksi, ei ko. ilmiötä sellaisenaan Suomessa ole. Mikä ei siis tarkoita sitä, etteikö ilmiötä oikeasti olisi, sen termin käyttäjä vain ei osaa käännöstä tai tarkennusta tehdä, koska ei itsekään oikeasti tiedä, mistä on kyse. Ymmärrätkö?
Ne, jotka ymmärsivät kysymyksen, voivat vastata. Muiden ei tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
AP:llä on jäänyt selvästi teini-ikäisten kielimoodi päälle. Jospa alkaisit opetella jo aikuisten selkeää kirjallista ilmaisua, niin piikitkin loppuisivat.
Tässäpä olikin sydämellinen sivukommentti ilman sarvia ja hampaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvä luoja, opettele nyt edes suomi ennen kuin alat kirjoittelemaan palstalle.
Ollos hyvä ja esitä sanan suomenkielinen vastine minulle, jos sellaisen olet jo jostain bongannut (anteeksi vierasperäinen sana "bongannut".
Eihän se nyt ole minun tehtäväni. Ja "irl-life". Voi jeesus. "in real life -elämä". Elämä elämä. Oletko ehkä 15-v?
En. Todennäköisesti olen vanhempi kuin sinä.
t. palstamamma viime vuosituhannelta alkaen
Toivottavasti Luoja varjelee minut vuosikymmeniä kestävältä palstamammaudelta.
Richsplaining on samaa alentuvaa sarjaa mansplainingin, whitesplainingin, heterosplainingin ja cis-splainingin kanssa. Tarkoituksena on mitöidä ihmisen argumentit sillä perusteella, että hänen intersektionaalisuuspisteensä ovat nimittelijää alemmat. Pisteitä saa olemalla sorrettu eri kategorioissa. Kategorioita ovat esim. varallisuus, ihonväri, etnisyys, perhetausta, historiallinen sorto, uskonto, seksuaalinen suuntautuminen, sukupuoli, jne
Lisää noiden kategorioiden loppuun -splaining, niin sinulla on parikymmentä alentuvaa uudissanaa, joita voit käyttää mitätöidessäsi vähemmän sortopisteitä saaneiden ihmisten sanomisia.
Intersektionaalisuudessahan ihmisen ihmisarvo määräytyy hänen kokemansa sorron määrällä, mutta ei vain ihmisarvo, sillä myös hänen totuudensa on todempaa ja sanomansa painavampaa. Niinpä muiden ihmisten puheen mitätöinti on vain luonnollista. Onhan naurettavaa ajatella että ihminen, joka ei ole musta transseksuaali lesbo, omaisi yhtä valideja mielipiteitä kuin ihminen joka on.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa kielimoodi?
Vierailija kirjoitti:
ei kai kukaan oikeasti sano irl tai varsinkaan irl-elämä (eli in rel life elämä) :D
Ainakin minun tuttavapiirissäni se on aikuisten kesken ihan yleisesti käytetty sana.
IRL-elämää ei ole olemassa, koska sille ei ole suomenkielistä vastinetta.
Palstamamma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvä luoja, opettele nyt edes suomi ennen kuin alat kirjoittelemaan palstalle.
Ollos hyvä ja esitä sanan suomenkielinen vastine minulle, jos sellaisen olet jo jostain bongannut (anteeksi vierasperäinen sana "bongannut".
Miten olisi vaikkapa
"Millaista köyhyyden vähättelyä olet elämässäsi kohdannut tai seurannut sivusta?"
Minä nimenomaan halusin puhua tästä ilmiönä nimeltä richsplaining. Minusta käännökselläsi ja alkuperäisellä sanalla on vähintään vivahde-ero. On monia tilanteita, jolloin suomenkielinen käännös ei tavoita sitä tunnelmaa kuin alkuperäinen sana. Jos joku asia on englanniksi "cool", ei ole sama jos suomeksi kuvaa jotain asiaa viileäksi.
ap
Ikävä kyllä, äitini suku on täynnä kermaperseitä.
Serkkuni ihmetteli julkisesti Facessa, miten joku voi maata työttömänä kotona ja totesi työttömyyden olevan ihan omaa laiskuutta. Itse on tietysti työllistynyt isin suhteilla 18-vuotiaasta alkaen. Opiskeli myös yhdeksän vuotta yliopistossa, koska ei ollut mikään kiire valmistua - isin muhkealla rahoituksella oli helppo elellä opiskelijaelämää. Kyseli joskus minulta, miksi minulla on niin kiire valmistua sieltä "ammattikoulusta" (olin AMK:ssa), kun opiskelijana on niiiiin kivaa ja helppoa. Samainen serkku taivasteli yksissä juhlissa minulle, miten pystyn asumaan niin "huonolla alueella" ja miten minulla ei ole omaa autoa. Hän taisi unohtaa asuvansa vanhempiensa maksamassa talossa ja ajavansa aviomiehensä omistamalla autolla. Ei varmaan yllätä, että serkun mies on myös rikkaan suvun vesa. Tästä serkusta saisi hyvän sketsihahmon ainekset, on sen verran uskomaton tapaus!
Äitini on onneksi suvussa niitä harvoja poikkeuksia, jolla on täysin jalat maassa. Johtuu ehkä siitä, että hänellä meni jo 17-vuotiaana sukset ristiin perheensä kanssa ja rakensi sitten itse oman elämänsä. Äiti ahdistuu suunnattomasti joka kerta, jos pitää mennä johonkin sukukekkereihin ja häpeää ylimielisiä sukulaisiaan.
Voinko sanoa kohdanneeni poorsplainingia, kun äkillisten mielihalujen perässäjuoksemisen takia oman elämänsä hajalle räjäyttänyt henkilö tulee valistamaan kuinka minunkin tulisi tukea miljoonaa eri hyväntekeväisyys kohdetta ja kuinka "teidän rikkaiden" takia nämä köyhät puhdassydämiset henkilöt eivät voi uhrata omaa elämäänsä heikkojen auttamiseen, kun hittovie pitää keskittää ajatukset kaöjarahojen hankkimiseen?
Tässä maailmankuvassa rikas on jokainen, jolla on elämänhallintataidot kunnossa ja jonkinlainen palkka juoksee säännöllisesti tehdystä työstä.
Vierailija kirjoitti:
Perheyrityksessä ikänsä töitä tehnyt ihmetteli minulle, miksi ostin käytetyn auton. Uusissahan on niin hyvä tuoksukin eikä katsastusasemalla tarvitse käydä pitkään aikaan.
Juuh. I'd rather cry in a Mercedes...
Voi olla ihan ot, mutta kuitenkin. Mieheni vanhemmat ovat perusyrittäjä-duunareita mutta olevinaan niin hienoa, niin hienoa. Kaiken pitää olla kalleinta mahdollista, aivan periaatteesta. Kun minä olen tottunut etsimään kaupoista edullista vaihtoehtoa, he etsivät kalleinta mahdollista. Koska halpa ei tietenkään missään tilanteessa voi olla hyvä, eikä kallis huono.
Appivanhemmat osaavat myös haukkua jokaisen kotiimme tekemämme ostoksen, koska emme kuulemma osta tarpeeksi laadukasta. Ovat kyllä jokaisen myyjän unelma, heille saa myytyä tuotteen kuin tuotteen, kunhan se on tarpeeksi kallis. (Pääsevät leuhkimaan tutuille, miten kallista ja laadukasta on taas tullut ostettua).
Lisäksi se tavaran haalimisen ja hamstraamisen määrä on uskomatonta. Onko tämä n. 60-vuotiailla yleistäkin? Joskus kuunnellut anopin ja ystäviensä juttuja, niin aivan älytöntä materialistista soopaa.
Vierailija kirjoitti:
IRL-elämää ei ole olemassa, koska sille ei ole suomenkielistä vastinetta.
Palstamamma.
Suomenkieline vastine on ihan vaan oikea elämä.
Vierailija kirjoitti:
Feel free to answer in English... oder auf Deutsch... eller på svenska
Miten olisi vaikkapa
"Millaista köyhyyden vähättelyä olet elämässäsi kohdannut tai seurannut sivusta?"