Riita mummi-nimityksestä
Saimme juuri esikoisemme. Ongelma: molemmat isoäidit haluavat, että heitä kutsutaan mummiksi. Molemmat pitävät muita vaihtoehtoja sellaisina, jotka eivät tulisi kuuloonkaan. Käytännön kannalta olisi kuitenkin hyvä, ettei heitä nyt aivan samalla nimityksellä kutsuttaisi... ideoita?
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Kumpikin isoäiti saa pitää mumminimityksensä. Lapsi itse erottelee myöhemmin nämä isoäitinsä alkamalla nimittää heitä itse valitsemillaan nimillä. Jos toisella isoäidillä on kotonaan esim. paljon kirjoja hänestä tulee vaikka kirja-mummi ja toisella vaikka lapsen mieltä kiehtova seinäkello, hänestä tulee kello-mummu. Täytyy olla melkoiset paksupäämummit, jos protestoivat lapsen antamia lempinimiä itsestään.
Juuri noin. Minulle on lapsenlapsi antanut omanlaisen nimen, josta on tullut suosittu. Nimi on aikaansaatu etunimestäni hieman vääntämällä ja loppuun laittamalla s-kirjain. Tykkään siitä itsekin ja on persoonallinen.
Minulla oli kaksi mummia, ei mitään ongelmaa. Myöhemmin aloin kutsua heitä Salon mummiksi ja Turun mummiksi. Omat lapseni eivät koskaan saaneet tutustua toisiin isovanhempiinsa, mutta toiset olivat mummi ja pappa kuten itsellänikin.
No ette välitä mielensäpahoittajista, ja kutsuttu heitä aina lapselle sirkku- ja mirkku-mummiksi, jotta lapsen on helpompi tietää kenestä puhutaan. Mennessä kylään voitte autossa aina puhua, että nyt mennään sirkku-mummin luo, ja (jos ette jaksa mielensäpahoitusta), niin paikan päällä sanotte aina "katsoppas siellä on mummi". Lapsi sitten kutsuu näitä miten kutsuu, ja te vedätte rajan siihen, että mikäli lapsen nimitys ei ole loukkaava, niin lasta ei saa syyllistää siitä että haluaa puheessaan erottaa nämä mummit toisistaan. Jos lasta syyllistetään, niin se on parin viikon tauko visiiteissä.
Näin ne muutkin näiden vaikeiden mummojen kaa tehdään. Et vaan anna niiden pilata päivääsi ja hoidat homman mallikkaasti omalta osaltasi - aina asettaen lapsesi ja teidän oman hyvinvoinnin etusijalle kuitenkin.
Minulla oli Anna-mummi ja Esteri-mummi, omilla lapsilla taas ovat isomummi ja pikkumummi (vaikka ovat kyllä fyysisesti samankokoiset, papoissa on sitten kokoeroa .D )
Kontulan mummi ja Jakomäen mummi ;) Eli paikkakunnan mukaan.
Sori, jos tätä ehdotettu. En jaksanut lukea kaikkia vastauksia.
Tamma ja lehmä? Vanha ketju, ongelma on ohi.
Vierailija kirjoitti:
Mummi tulee sanasta mormor eli äidinäiti. Riita ratkaistu.
Aivan totta, mutta kuka suomenkielinen haluaa olla fammu? Ei, apua.
Kahden aikuisen pojan äiti
Minulla itselläni on ollut eri kutsumanimet isoäideillä, mutta Mummin puolen serkullani oli kaksi mummia, ja hän ratkaisi asian niin että jos piti puhua mummeista niin ettei asiayhteydestä tiennyt kummasta puhuttiin, niin toinen oli Ukin Mummi ja toinen Farfarin Mummi.
Kyllähän näitä tilanteita voi tulla, etenkään jos ei ole ensimmäinen lapsenlapsi ja isovanhempien kutsumanimet on jo päätetty. Sitten pitää vain kehittää joku millä erottaa.
Juma@&@t@ on teillä ongelmat!
Me oltais onnellisia kun saatais se esikoinen.
Joko riita on kahdessa vuodessa ratkennut?
Ehdota heille läpällä "ykkösmummi" ja ""kakkosmummi"- valintamahdollisuus jos kumpikaan ei halua muuta nimitystä. Muutenhan heistä puhutaan tyyliin "Lappeenrannan mummi" tai "Rovaniemen mummi", mitkä ovat liian pitkiä arkikäytössä ja oman perheen kesken.
Itse sain kunnian valita ensimmäisenä ja valitsin "mummo"-nimityksen. Se oli itsestään selvä, koska meillä päin mummo on mummo. Ehkäpä juuri siksi olin ensimmäinen, koska lapseni "tiesi" tämän valinnan.
Olen ylpeä mummo. Mietin lapsenlapseni ollessa pieni, että haluan t-paidan, jossa on nuoli alaviistoon oikealle ja rinnassa lukee "olen tämän mummo ja ylpeä siitä".
Vierailija kirjoitti:
Joko riita on kahdessa vuodessa ratkennut?
Hehee, varmasti on jo ratkennu ;) ...Olit tarkka, muut täällä loppupäässä eivät. Nyt naurattaa...
Olis kuitenkin mielenkiintoista tietää, mitä heistä tuli--
Kumpikin isoäiti saa pitää mumminimityksensä. Lapsi itse erottelee myöhemmin nämä isoäitinsä alkamalla nimittää heitä itse valitsemillaan nimillä. Jos toisella isoäidillä on kotonaan esim. paljon kirjoja hänestä tulee vaikka kirja-mummi ja toisella vaikka lapsen mieltä kiehtova seinäkello, hänestä tulee kello-mummu. Täytyy olla melkoiset paksupäämummit, jos protestoivat lapsen antamia lempinimiä itsestään.