Riita mummi-nimityksestä
Saimme juuri esikoisemme. Ongelma: molemmat isoäidit haluavat, että heitä kutsutaan mummiksi. Molemmat pitävät muita vaihtoehtoja sellaisina, jotka eivät tulisi kuuloonkaan. Käytännön kannalta olisi kuitenkin hyvä, ettei heitä nyt aivan samalla nimityksellä kutsuttaisi... ideoita?
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Tää on nyt aiheen ohi, mut onko noissa muiden mielestä sävyeroja, siis sanoissa mummo, mummu ja mummi. Mummi on niinkuin kaikista "herttaisin" nimitys ja viittaa vain isoäitiin, sellaiseen lämminhenkiseen ihmiseen. Sit "mummo"-sanalla on ehkä kaikista negatiivisin sävy, toimii haukkumasananakin tyyliin "v*tun mummo" tai "se on ihan mummo...". Mummu-sanalla taas tarkoitetaan kaikkia vanhoja naisia, mummuja: "mummot pysäkillä vei taas kaikki istumapaikat".
Sikäli siis ymmärrän, että isoäidit haluavat olla mieluiten "mummeja". Mut jos siitä aletaan riiteleen, niin että toinen ei saisi myös olla, niin voi hyvää päivää. :-) Jos ei etunimi-lisä / mikään käy, niin se on sit voi voi... Mun mielestä toi oli hyvä ehdotus, että lapselle keskenänne puhuisitte etunimi+mummi ja sit tavatessa ois mummi tai miksi lapsi nyt sanookaan. Aika harvoin kai kaikki isovanhemmat on yhtä aikaa paikalla, lähinnä synttäreillä?
Ja pöh. Mulla oli mummo ja ukko, maailman ihanimmat ihmiset. Mun äiti on nykyään mummo. Ja minusta tulee ihan takuulla kansssa mummo.
Meillä on myös mamma ja pappa.
Vierailija kirjoitti:
No ääliö. Liisa-mummi ja Aino-mummi. Whats the problem?
Ymmärräthän, että kotona oppimasi kommunikointitapa on epäkohteliasta monen palstalaisen mielestä?
Ohis
Mun äiti on kuollut ja mietin aika usein millä nimityksellä hän olisi halunnut itseään kutsuttavan, jos joskus lapsen saan. En tiedä yhtään enkä voi kysyä. Isoäiti? Mamma? Mummu?
Tuntuu että haluaisin viitata häneen vaan Minun Äitinä.
Tulipahan itku.
Lapsella ei tietenkään ole ukkeja, ei enoja tai setiä tai tädeistä nyt puhumattakaan, saati naapureita, ystäviä, kummeja.
Mummit ovat AINA kaiken pahan alku ja juuri, jotka aiheuttavat vain mammoille pahaa mieltä ja harmia.
Suosittelen ap katkaisemaan välit anoppiin ja samalla kerrot, ettei anoppi näe lastasi koskaan, sillä haluatte lapselle vain YHDEN mummin.
Ps. Anna kun arvaan, lapsi on tietysti nyt muutaman kuukauden ikäinen, eikä osaa kutsua kumpaakaan mummiksi. Ap. on hyvä muistaa, ettei mikään ole ikuista, jos se tuottaa noin paljon ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Minun mummojeni nimet oikeasti! Ja molemmat oli tosiaan mummoja, hyvin sujui elämä silti.
Anna lapsen ratkaista ongelma sitä myötä, kun oppii puhumaan. Meillä lapset kutsuvat molempia sanalla Mummi, kun molemmat mummit on paikalla lisäävät eteen etunimen, eli Aino-Mummi ja Kaarina-mummi.
Serkun lapsi ratkaisi ongelman puhumalla punaisesta mummista ja oranssista mummista, pitkään oli pitänyt aikuisten miettiä mistä nimitykset tulee, kunnes lapsi oli näyttänyt ratkaisun. Oranssi mummi asuu punatiilisessä (eli oranssissa) talossa. Punainen mummi taas punaiseksi maalatussa puutalossa.
Meillä on Merja-mummi ja Eila-mummu,ja sitten on vielä vanha-mummu(isomummu)
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni ämmi on tosi kiva nimitys. Sehän on niin kuin äiti ja mummi samassa. Ensin kuulosti omaan korvaani todella oudolta ja jopa rumalta (en ole kotoisin murrealueelta, jossa kyseinen nimitys on ihan yleinen, ja aluksi minulle tuli siitä mieleen ämmä-haukkumasana), mutta sitten korva tottui.
Suostuisiko toinen olemaan mami tai mumma?
Ja kun lapsi menee molempien mummojen kanssa reissuun, voi sitten kysyä lähteekö lapsi ämmien matkaan :-)
Pistäs nyt ap ne muorit kuriin. Naurettavaa kilpailua tollanen ja se tosiaan pahenee vaan. Mua yritettiin 6v sitten haastaa mummikisaan, kumpi hoitaa enemmän, ostaa kalliimmat lahjat ja saa järjestää ristiäiset. Mielestäni se oli naurettavaa, enkä lähtenyt kisaan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Olisi varmaan pitänyt kirjoittaa aloitukseen, että nuo etunimet edessä eivät näille mummeleille sovi. Toiselle olisi voinut, mutta kun kuuli ettei toiselle sopisi, niin totesi, ettei sitten hänellekään! Etunimien käyttä mummi-sanan edessä on kuulemma "kylmää".... Huoh.
Ap
Meidän lapsilla on kaksi mummua ja ukkia ja kutsuvat kumpiakin näitä puhutellessaan vain mummuksi ja ukiksi, mutta kun kotona ollessamme puhumme isovanhemmista, käytämme joko etunimi+mummu/ukki tai paikkakunta+mummu/ukki. Hyvin on pysyneet kärryillä, joskus varmentavat koiran tai vaikka kanojen avulla, kummasta mummusta/ukista on kyse.
Meillä on sulassa sovussa ollut kaksi mummoa ja kaksi ukkia. Perähikiän Ukki ja mummo sekä Hevonkuusen Ukki ja mummo. Itselläni oli Hevokuusen mummo ja iida-mummo; Iida-mummo asui meillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja sinulle ei todellakaan tullut mieleen, että nämä ehdotuksesi kuuluivat jo "muihin vaihtoehtoihin", jotka heille eivät käy? Ääliö.
Ap
Itse olet ääliö, itsehän päätätte nimitykset, ei isovanhemmat itse. Meillä on 2 mummia ja 2 ukkia, koska päätimme niin. Yksi ei olisi halunnut olla 'mummi', mutta mummina olemme hänestä lapsille puhuneet, joten oli sopeuduttava, hänen ongelmansa.
Ei kannata tehdä kärpäsestä härkästä.
Meidän suvussa lapsen vanhemmat päättivät keskenään, että isänäitiä kutsutaan isoäidiksi.
Mun ystävällä oli kaksi isoäitiä, joita molempia kutsuttiin mummoksi. Heitä ei voinut kutsua Maija-mummoksi ja Liisa-mummoksi, koska heillä oli molemmilla sama ensimmäinen ja toinen nimi (kolmatta nimeä ei kummallakaan ollut). Heitä kutsuttiin siis asuinpaikan mukaan (tyyliin Tampereen mummo ja Helsingin mummo). Että kyllä näistä jotenkin selviää :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja sinulle ei todellakaan tullut mieleen, että nämä ehdotuksesi kuuluivat jo "muihin vaihtoehtoihin", jotka heille eivät käy? Ääliö.
Ap
Ääliöitä on tyypit, jotka riitelevät mummi nimestä. Jos tuo on jo vaikeaa, niin seuraavaksi riidellään kuka saa olla eniten vauvan kanssa ja hemmotella eniten... kuka on pikkumussukan tärkein. Kisa on alkanut.
Sitten on ihan normaalejakin isovanhempia, jotka ajattelevat muutakin kuin itseään.
Vierailija kirjoitti:
Been there, done that, Ap.
Ilmeisesti minun ja mieheni äideillä pitkään odotettu isoäitys purkaantui tällaisena sekoiluna. Seuraava "selkkaus" oli kysymys isoisien nimityksistä. Ja sitten vielä ennen ristiäisiä mielenosoitus vauvan nimestä...
Meitä on moneen junaan. Ja toiset jää laiturille.
Aikuinen lapsi asettaa rajat vanhemmilleen.
Mummi tulee sanasta mormor eli äidinäiti. Riita ratkaistu.
Olen äitipuoli ja mieheni lapsenlapset kutsuvat minua mimmu-mummuksi, lasten äiti suuttui tästä minulle! Mielestäni lapsenlapset saavat päättää millä nimellä kutsuvat:)
Olen kuitenkin ollut heidän lasten elämässä mukana kasvattamassa kun he olivat alakoulu ikäisiä.
Kutsut heitä Selmaksi ja Lainaksi. Tai Selma-mummiksi ja Laina-mummiksi.
Tai ämmäksi ja haahkaksi. Saavat ihan itse valita.
Mun äiti on lapsilleni mummo, veljenlapsille mummi ja siskonlapsille mamma. Veljenlapset ei ihan tajua, että kun puhun mummosta niin tarkoitan hänelle mummia. Mitä väliä?