Miksi hesalaisia ärsyttää kun joku sanoo hesa?
Sitäpaitsi näillä hesalaisilla jotka väittää, että se on stadi on aika iso aukko sivistyksessä. Sana stadi on koskenut vain pientä osaa Hesaa esim. Itäkeskus ei ole stadia. Myös tämä stadinslangi on yhtä junttimaista kuin turunmurre kun en puhu kumpaakaan. Moni kutsuu Rovaniemeäkin Rolloksi vaikka silläkin oli muistaakseni saamelainen nimi. Tai miksi menet Tukholman risteilylle kun se on Stockholm? Hesa on Hesa suomalaisille ja stadi on stadi stadilaisille.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Mua valisti yksi syntyperäinen helsinkiläinen 90-luvulla, että älä käytä sanaa hesa, maalaiset vain käyttää sitä sanaa./quote]
Jotenkin huvittavia nämä helsinkiläiset sen oman metropoli kuvitelmansa kanssa :-D
Minun ulkomaalainen ystäväni totesi, että hän pitää helsingistä sillä siellä on rauhallista ja hiljaista (hän on kotoisin oikeasti isosta ja vilkkaasta kaupungista).
Lontoon reissu kyllä avartaa mieltä aika paljon kun oikeesti ihmiset tyrkkii ja juoksee päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska tyhmät "stadilaiset" eivät tiedä, että stadi tarkoittaa vain Helsingin keskustaa eikä koko Helsinkiä. Hesa kuulostaa höpsöltä, mutta eipä sen käyttö oikeasti haittaa.
Ei näin!
Aidolle stadilaiselle (Helsingissä syntyneelle mielellään jo monessa polvessa) stadi on Helsingin synonyymi.
Jotkut vantaalaiset (Jämsästä alun perin) käyttävät sanaa stadi keskusta-alueen nimeämisessä. "Lähetään hei porukat stadiin heiluun...."
Asuuko Lakko Vantaalla?
Olen pesunkestävä, toisen polven paljasjalkainen hesalainen/ stadilainen/ helsinkiläinen, eikä minua ärsytä ollenkaan, jos joku sanoo Hesa. Sehän on ihan vakiintunut Helsingin kutsumanimi, ollut jo varmaan ainakin sata vuotta! Hesa taitaa nyppiä samoja tyyppejä, jotka saavat aikaan hirveän väittelyn siitä, kuuluuko sanoa Sörkkä vai Sorkka. Tiedä sitten, millaisia ihmisiä he muuten ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska tyhmät "stadilaiset" eivät tiedä, että stadi tarkoittaa vain Helsingin keskustaa eikä koko Helsinkiä. Hesa kuulostaa höpsöltä, mutta eipä sen käyttö oikeasti haittaa.
Ei näin!
Aidolle stadilaiselle (Helsingissä syntyneelle mielellään jo monessa polvessa) stadi on Helsingin synonyymi.
Jotkut vantaalaiset (Jämsästä alun perin) käyttävät sanaa stadi keskusta-alueen nimeämisessä. "Lähetään hei porukat stadiin heiluun...."
Mikä vittu siinä Hesaan syntymisessä on niin hienoa?
Kyllä se vähän niin on, että ihan niinkuin te maalaiset menette käymään kaupungilla tai kylillä, niin me hesalaiset mennään stadiin.
Vierailija kirjoitti:
Stadi tarkoittaa keskustaa/kantakaupunkia, muu osa kaupunkia on yksinkertaisesti Helsinkiä. Nimitystä "Hesa" käyttävät vain maalaiset.
Päinvastoin, maalaisia on varoitettu käyttämästä noin junttia ilmausta, mutta helsinkiläiset voivat kutsua kotikaupunkiaan miten haluavat.
Junan tuomat ex-maalaisest on tietysti erikseen, kun pitää esittää stadilaista sieltä Itiksen kulmilta.
Hesa=Helsinki kirjoitti:
Sitäpaitsi näillä hesalaisilla jotka väittää, että se on stadi on aika iso aukko sivistyksessä. Sana stadi on koskenut vain pientä osaa Hesaa esim. Itäkeskus ei ole stadia. Myös tämä stadinslangi on yhtä junttimaista kuin turunmurre kun en puhu kumpaakaan. Moni kutsuu Rovaniemeäkin Rolloksi vaikka silläkin oli muistaakseni saamelainen nimi. Tai miksi menet Tukholman risteilylle kun se on Stockholm? Hesa on Hesa suomalaisille ja stadi on stadi stadilaisille.
Pari huomiota. Stadilaisia, noin keskimäärin, ei ärsytä sana Hesa. Stadilaiset eivät kylläkään yleensä käytä itse sanaa Hesa, mutta saattavat käyttääkin kun puhuvat maalaisserkun kanssa. Slangia nimittäin puhutaan yleensä vain stadilaisten kanssa keskenään.
Kun Itäkeskuksessa asuva sanoo lähtevänsä Itäkeskusksesta keskustaan se sanoo lähtevänsä Stadiin, mutta Itäkeskuksessa asuva asuu silti Stadissa ja on stadilainen.
Lisäisin tähän loppuun vielä yleisen virhekäsityksen joka on alkanut viime aikoina esiintymään medioissa, viimeksi YLE radiossa viime viikolla. Stadilaisilla ei ole mitään vihamielisyyttä Turkua tai turkulaisia kohtaan. Tämä harhaluulo on tullut junantuomien mukana ja on alkanut elämään omaa elämäänsä. Stadilaisilla ei yleensäkään ole mitään ulkopaikkakuntalaisia vastaan, korkeintaan jotain kovaäänisiä Kuopiolaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stadi tarkoittaa keskustaa/kantakaupunkia, muu osa kaupunkia on yksinkertaisesti Helsinkiä. Nimitystä "Hesa" käyttävät vain maalaiset.
Päinvastoin, maalaisia on varoitettu käyttämästä noin junttia ilmausta, mutta helsinkiläiset voivat kutsua kotikaupunkiaan miten haluavat.
Junan tuomat ex-maalaisest on tietysti erikseen, kun pitää esittää stadilaista sieltä Itiksen kulmilta.
Missä ovat nämä myyttiset maalaiset jotka esiintyvät stadilaisina? Olen jo 50 enkä ole koskaan tavannut yhtäkään, mutta jokaisessa "hesa"-ketjussa tulee aina joku selittämään samaa urbaania legendaa. t. hesalainen stadin kundi
Vierailija kirjoitti:
Hesa=Helsinki kirjoitti:
Pari huomiota. Stadilaisia, noin keskimäärin, ei ärsytä sana Hesa. Stadilaiset eivät kylläkään yleensä käytä itse sanaa Hesa, mutta saattavat käyttääkin kun puhuvat maalaisserkun kanssa. Slangia nimittäin puhutaan yleensä vain stadilaisten kanssa keskenään.
Kun Itäkeskuksessa asuva sanoo lähtevänsä Itäkeskusksesta keskustaan se sanoo lähtevänsä Stadiin, mutta Itäkeskuksessa asuva asuu silti Stadissa ja on stadilainen.
Lisäisin tähän loppuun vielä yleisen virhekäsityksen joka on alkanut viime aikoina esiintymään medioissa, viimeksi YLE radiossa viime viikolla. Stadilaisilla ei ole mitään vihamielisyyttä Turkua tai turkulaisia kohtaan. Tämä harhaluulo on tullut junantuomien mukana ja on alkanut elämään omaa elämäänsä. Stadilaisilla ei yleensäkään ole mitään ulkopaikkakuntalaisia vastaan, korkeintaan jotain kovaäänisiä Kuopiolaisia.
Olipas hauskasti hassuteltu hah hah.
Ei ärsytä. Käytän itsekin sanaa Hesa ja olen kolmannen polven syntyperäinen hesalainen. En ole koko elämäni aikana koskaan käyttänyt sanaa stadi, se tuntuu vieraalta ja slangilta, sellaiselta työväen käyttämältä puhekieleltä pitkän sillan toiselta puolelta. Myöskään ketkään tuttuni eivät käytä stadi-sanaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä vittu siinä Hesaan syntymisessä on niin hienoa?
Ei sen hienompaa kuin Kajaaniin tai Punkaharjulle syntymisessäkään. Ainakaan minä en saanut valita syntymäpaikkaani tai vanhempiani (tai sitten tein todella tyhmän valinnan, en muista).
Jokainen on syntynyt jossain, minä Helsingissä. En itse käytä Hesa-nimeä, mutta muut saavat minun puolestani käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Kuka sanoi että stadilaiset tiedä tuota asiaa? Hesa nyt vaan on ollut aina maalaisten kutsumanimi Helsingille.
T: ''tyhmä stadilainen''
Btw, mistä päin jänkhää itse olet?
Helsingin keskusta on stadi helsinkiläiselle. Hesa-sanaa käyttävät todellakin vain maalaiset ja se tarkoittaa tätä samaa keskusta-aluetta. Käytetään myös sanaa "kaupunki", en tiedä kuinka fiksu se sitten on... Mutta todellakin koko muu Helsinki on helsinkiläiselle Helsinki, ei stadi, Hesa tai mikään muukaan...
Vierailija kirjoitti:
Helsingin keskusta on stadi helsinkiläiselle. Hesa-sanaa käyttävät todellakin vain maalaiset ja se tarkoittaa tätä samaa keskusta-aluetta.
Huonostipa tunnet muita helsinkiläisiä.
Hesa=Helsinki kirjoitti:
HESE mikään hesa
Minusta Hesa kuulostaa vähän juntilta ja Stadi taas alle 30-vuotiaiden kieleltä, vaikka asunkin Stadin asunnoissa ja olen käynyt Stadin aikuisopiston. Stadi ei oikein istu tällaisen ei-paljasjalkaisen yli nelikymppisen suuhun. Jonkun stadin starban suuhun sopii kylläkin. Huomaan käyttäväni vaihtelevasti kumpaakin, vaikka kumpikaan ei tunnu oikein minulle sopivalta. Yleensä käytän sitten ihan vain Helsinkiä, mutta lyhennettä kaipaan kyllä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Mulle on vaan opetettu (ei kotona, vaan ennemminkin netissä), että se on "junttia". :D
Näinhän se menee. Samassa kategoriassa on sukat sandaaleissa. Nätti ja sandaalin väriin sopiva sukka on tyylikkäämpi kuin rumat varpaat (etenkin miehillä) jos sandaalia pidetään muualla kuin rannalla. Silti sukkia sandaalissa pidetään junttimaisena.
Opittua, joka ei perustu mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin keskusta on stadi helsinkiläiselle. Hesa-sanaa käyttävät todellakin vain maalaiset ja se tarkoittaa tätä samaa keskusta-aluetta. Käytetään myös sanaa "kaupunki", en tiedä kuinka fiksu se sitten on... Mutta todellakin koko muu Helsinki on helsinkiläiselle Helsinki, ei stadi, Hesa tai mikään muukaan...
Puhun kaupungin keskustasta kaupungin keskustana ihan sama missä olen. Hesa on paljon luontevampi lyhenne Helsingistä jos jotain lyhennettä pitää käyttää. Stadi kuulostaa liian ruotsalaiselta.
Ja joitakin ärsyttää kun asun Etelä-karjalassa ja puhun "sä ja mä". Vanhemmat Pohjanmaalta ja heirän praatinkeja kuunnellut koko ikäni.