Mielialalääkitys paniikkihäiriöön?
Onko täällä mielialalääkkeitä käyttäviä? Olisi kiva kuulla kokemuksia. Mitä lääkeettä syöt ja mihin tarkoitukseen?
Entä onko ketään paniikkihäiriöstä/ahdistuskohtauksista kärsiviä? Mikä lääkitys teillä on?
Itse kärsin jonkinasteisista paniikkikohtauksista. Tarkkaa diagnoosia en ole saanut vielä. Tietyt tilanteet vaan ahdistaa aivan älyttömästi ja alan oireilemaan fyysisesti, aika rajustikin. Käyn terapiassa, mutta tässä vaiheessa siitä ei vielä ole konkreettista hyötyä niihin arkipäivän ylitsepääsemättömiin tilanteisiin. Parin viikon päästä on aika psykiatrille. Äsken puhuessani lääkärin kanssa puhelimessa, hän mainitsi mielialalääkkeet. Jotenkin tuntuu oudolta, että alkaisin syömään masennuslääkkeitä säännöllisesti, vaikka lääkityksen tarve on vain todella satunnainen. Itse ajattelin jotain rauhottavaa lääkettä, jonka voi nappasta aina tarvittaessa. Muuten elämä sujuu hyvin.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei toiminut ollenkaan. Tuli vaan kamalia sivuvaikutuksia. Ja lisäksi, mikä kauheinta, lääkkeestä vieroittuminen oli silti helvettiä.
Sitten kokeiltiin Propralia, ei mitään apua. SE rauhoitti lähinnä fysiologisesti, niin ettei sydän hakkaa ja kädet tärise, mutta psyykkinen paniikki oli oikeastaan vielä ahdistavampi kun kroppa ei pystynyt purkamaan sitä niillä klassisilla stressioireiluilla.
Mulla avun toi ihan vaan bentsot, tarvittaessa. Nopeavaikutteinen bentso jos tuntui että kohtaus on tulossa. En edes tarvinnut niitä usein, koska tärkein vaikutus oli tieto, että se lääke on käsilaukussa, joten ei ole mitään hätää, apu on lähellä. Niinpä sitä usein kesti hyvinkin ahdistuksen, kun tiesi että jos kse kasvaa sietämättömäksi niin sitten otan lääkkeen. Läheskään aina ei kasvanut vaan meni ohi. Mitenkään vaikea lääkkeestä ei ollut päästä eroon, mutta olinkin lopussa syönyt niitä tyyliin kerran kuussa.
Peukku tälle. Nopeavaikutteinen bentso toimii hyvin pari kertaa kokeiltua taskulääkkeenäkin hyvin. Tarkoittaa siis sitä, että kun oppii, että tilanne laukeaa nopeasti pienellä pillerillä, oppii ymmärtämään, että mistään vakavasta ei voi olla kyse, ja pystyy hyvin selviämään alkavasta kohtauksesta ilman lääkkeitä. Jatkuvasti bentsoja ei pidä käyttää, vaan vain täsmäiskuna pakottavassa tilanteessa.
Xanax toimi itselle, jo puolikas pilleri toi sellaisen euforisen tasapainoisen olon. Harmi vaan että tähän jää vähän koukkuun eikä läöäkäri suotunut uusimaan reseptiä :( No, toinen on tuo Propral, toimii varsinkin lievempään oirehtimiseen, hyvä puoli että on aika vaaraton lääke mutta tässäkin toleranssi kyllä kasvaa ja saa napsia noita päivittäin (itse otan nykyjään aamuisin neljä pilleriä pelkästään ennen töihinlähtöä).
Mun mielestä ne on ihan yllättävän tehokkaita
Cipralex auttoi paniikki-ja ahdistuneisuushäiriöön, lisäksi masennukseen. Nykyään lääkityksessä myös mielialaa tasaava lääke Debrakine, koska minulle puhkesi myös kaksisuuntainen.
Bentsojen suhteen suosittelen erityistä varovaisuutta, mutta nimenomaan taskulääkkeenä pahimman varalle toimii hyvin, kuten jo todettiinkin.
Alkoholi pahentaa kaikkia mielenterveysongelmia.
Mielialalääkkeet eivät auta masennukseen ja ovat kauhean kalliitakin.
Rauhottavat tehoavat nopeammin ja auttavat todella tehokkaasti.
Toleranssin pidät helposti kurissa, kun pidät tarkkaan lukua paljonko otat kerralla: esim. käytät dosettia ja laitat lääkkeen joka päivä iltapäivän kohdalle. Niinä päivinä, kun et tarvitse lääkettä, otat sen pois dosetista ja laitat takaisin lääkepurkkiin. Näin pidät määrät kurissa ja estät riippuvuuden syntymisen.
Vierailija kirjoitti:
Toleranssin pidät helposti kurissa, kun pidät tarkkaan lukua paljonko otat kerralla: esim. käytät dosettia ja laitat lääkkeen joka päivä iltapäivän kohdalle. Niinä päivinä, kun et tarvitse lääkettä, otat sen pois dosetista ja laitat takaisin lääkepurkkiin. Näin pidät määrät kurissa ja estät riippuvuuden syntymisen.
Tarkoitin:
mielialalääkkeet eivät tehoa paniikkikohtauksiin.
Vain rauhoittavat tehoavat.
Vierailija kirjoitti:
Mikä rauhoittava?
Minulla oli joskus nuorempana käytössä Opamox. Aamuisin yksi ennen töihinlähtöä, tarvittaessa vielä yksi tai puolikas lisää päivän kuluessa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ei puhuttu masennuksesta, vaan paniikkihäiriöstä.
Mielialalääkkeet on tarkoitettu masennuksen hoitoon, nehän nimenomaan aiheuttavat paniikkikohtauksia.
Vierailija kirjoitti:
Eivät ole kalliita.
Puhutaan paniikkihäiriöstä. Miksi sinä puhut masennuksesta?
Hei. Kirjoitanpa oman kokemukseni tähän vaikka en enää lääkkeiden nimiä muistakaan.
2010 sain ensimmäiset paniikkikohtaukset ja ihmettelin tosissaan miten tuollaisen vaivan voi niin yhtäkkiä riesakseen saada kun 20v mennyt kuitenkin hyvin ilman oireita. Varsinaisia paniikkikohtauksia oli vain 2, muuten diagnoosi taisi olla ahdistuneisuus häiriö. Aloin saada fyysisiä oireita esillä olo tilanteissa, kokoukset, palaverit, työhaastattelut mutta joskus ihan vain tuttavan kanssa jutellessakin jos tila oli riittävän pieni. Naama lehahti korvia myöten punaisiksi, hiki virtasi, sydän hakkasi ja tuntui kuin happi loppuisi. Lääkäri määräri kahdet lääkkeet, säännölliset ahdistuneisuushäiriöön ja satunnaiset "rauhoittavat" lääkkeet joita otettiin ennalta jos tiesi että tarvii. En ollut valmis aloittamaan säännöllisiä lääkkeitä ja koin nuo rauhoittavat vain ja ainoastaan väsyttäviksi eikä ne tilannetta helpottaneet juurikaan.
Tuosta meni 2 vuotta kun aloin oireilla väsymyksellä ja vatsa alkoi reistata. Pitkän kokeilukauden jälkeen huomasin että sain oireita kaikista viljoista ruokavaliossani, joten poistin ne ruokavaliostani. Hämmästys oli suuri kun huomasin että myös paniikkioireet katosivat täysin. Samoin migreeni josta olen kärsinyt 16-v asti. Kannattaa tutkailla omaa ruokavalioaan varsinkin jos vatsa reistaa tai on monenlaista muutakin oiretta.
Ahdistukseen on tehonneet tosi hyvin :)
Minulla on pitkä kokemus ahdistuksen sekä paniikkihäiriön kanssa, ja paras täsmälääke paniikkikohtaukseen ovat just ne bentsot- joita moni lääkäri ei suostu kirjoittamaan ollenkaan. Niitähän ei ole tarkoitus napsia pitkällä aikavälillä säännöllisesti, vaan joko lyhyen kuurin omaisesti tai sitten tarvittaessa esim. kerran viikossa. Aiemmissa kirjoituksissa mainittu helpotus jo siitä tiedosta, että bentso on mukana, on juttu jonka allekirjoitan itsekin: yleensä lääkettä ei tarvita ollenkaan, kun tietää sen olevan saatavilla jos olo oikein pahaksi menee.
Samaa kokemusta. Vaikuttaa nopeasti ja auttaa.