Uusi tupakkalainsäädäntö - anteeksi, ollaanko nyt Pohjois-Koreassa vai Suomessa?
Lain tavoite on tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön loppuminen vuoteen 2030 mennessä.
Aivan sairasta. Sairasta holhoamista, olen sanaton. Tehdäänkö Suomesta myös alkoholiton? Karkiton?
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Tajuatteko että se tupakka HAISEE.
Haiseminen lienee tässä maassa vielä laillista.
eijeesusteitä kirjoitti:
Oikeasti hei, eikö kenellekkään tule sellainen olo, että tässä maassa/maapallolla olisi hiukan tärkeämpiäkin asioita edistettävänä???
Ei jumalauta joku on turhamainen, jos häiritsee tupakoiva naapuri. Muuta omakotitaloon sitten tai savuttomiin kerrostaloihin, problem solved!
Tässä tärkeiden asioiden välissä voi hyvin parantaa maailmaa näinkin. Tupakoitsijat hiuksista vittuun.
Vierailija kirjoitti:
eijeesusteitä kirjoitti:
Oikeasti hei, eikö kenellekkään tule sellainen olo, että tässä maassa/maapallolla olisi hiukan tärkeämpiäkin asioita edistettävänä???
Ei jumalauta joku on turhamainen, jos häiritsee tupakoiva naapuri. Muuta omakotitaloon sitten tai savuttomiin kerrostaloihin, problem solved!Tässä tärkeiden asioiden välissä voi hyvin parantaa maailmaa näinkin. Tupakoitsijat hiuksista vittuun.
Ja sitten haisee tupakan lisäksi silli ja sekö sitten on parannusta?
Kai te tupakoitsijat tajuatte miten pieni vähemmistö olette. Lähemmäs 90% aikuisväestöstä Suomessa on SAVUTTOMIA. Näin toimii demokratia.
Tuleeko ulkonaliikkumiskielto, jos kerrostaloissa ovet paukkuu, hissi ajelee edestakaisin ja portaissa ravataan, kun käydään tupakalla.
Muistan kuinka ennen poltettiin jopa linja-autoissa. Toki "vain" takaosassa, mutta kyllähän se savu levisi ympäri autoa. Ja junissa oli tupakkavaunut, joissa ei edes ne tupakoitsijat viihtyneet, vaan varasivat paikkaliput tupakoimattomien puolelta. Joskus sitten juna oli niin täynnä,että joutui istumaan tupakkavaunussa. Kyllä otti pattiin, kun tajusi,ettei ne polttajat itsekään siellä viihtyneet. Kävivät vain tupakalla ja menivät sitten ei tupakoivien puolelle istumaan. Itse sai tukehtua savuun.Ja myös lounasravintoloissa oli ei tupakoivien pöydät ja pöytiä missä sai polttaa. Mitä järkeä, savu levisi joka paikkaan. baarissa silmät vuotivat tupakansavusta ja piti haudata haaveet baarimikon työstä, koska silmät ei sietäneet tupakansavua. Olen vain ja ainoastaan kiitollinen,että tupakanpoltto on kielletty yleisillä ja monilla muillakin paikoilla. Ja se haju on kamala. Mutta ymmärrän toki,että polttajasta se varmasti "tuoksuu" hyvältä.
Tupakoinnissa ei ole mitään hyvää. Ihan turha tapa. Eikä sillä ainakaan pidä rasittaa muita.Riippuvuus on riippuvuus ja ymmärrän kyllä, että jos tupakoivan pitää valita leivän tai tupakan välillä, hän valitsee tupakan. Mutta sittenkin. Annetaan meidän muiden elää ilman tupakan haittoja.
Vierailija kirjoitti:
Monessa perheessä alkoholi aiheuttaa enemmän haittoja kuin tupakka. Känninen vanhempi sohvalla puoli tajuttomana kun toinen vanhempi on töissä, ei voi vahtia lapsia. Muutaman tupakan polttava vanhempi, joka on tajuissaan, sen sijaan voi. Rähinäviinoissa oleva vanhempi ajaa perheen kirveellä hankeen, tupakkaa polttava vanhempi kenties ei.
Oma kokemus isästä, joka poltti tupakkaa ja joi viinaa. Kännistä isää sai pelätä tosissaan, selvin päin se oli tosi kiva. Tupakointi oli siinä sivuseikka.
Miksi tämä vastakkaisasettelu. Viina vastaan tupakka? Tuskin kukaan on sitä mieltä, että näistä kumpikaan on hyvä. Mutta huom!Viina on viisasten juoma. Isäsi ei ollut tässä asiassa viisas. Moni osaa nauttia alkoholia niin,ettei siitä koidu lapsille sen kummemmin kuin muillekaan ihmisille mitään haittaa. Eikä se pyhitä tupakan polttoa,että joku oli kännissä vielä pahempi kuin tupakkaa polttaessaan. Tupakanpoltto on silti ihan turhaa. Se, että isäsi joi rähinäviinaa ei ole mitenkään suhteessa siihen, että hän myös poltti.Alkoholin liika käyttö on huono asia, mutta niin on tupakanpolttokin.
2030 olemme islamilainen maa, missä polttaa kaikki. Tämmöisillä säännöksillä voi pyyhkiä perseensä
Vierailija kirjoitti:
Olisi toki hyvä, että Suomi saataisiin alkoholittomaksikin. Mutta onhan Suomessa jo kerran ollut kieltolakikin, eikä senkään avulla Suomea saatu alkoholittomaksi, joten miten sitä nytkään saataisiin.
"Olisi toki hyvä, että Suomi saataisiin alkoholittomaksikin. "
Miksi ihmeessä? Onko elämän tarkoitus tosiaankin se, että eletään 100-vuotiaaksi ilman riskejä tai minkäänlaista kokemusta mistään monien hauskaksi kokemasta? Jotkut varmaan haluaakin elää 100-vuotiaiksi ja olla tietoisia riskeistä ja poistaa sen myötä hauskojakin asioita muidenkin elämästä omien mieltymystensä perusteella, joihin kuuluu virkkaus ja lukeminen, ei alkoholi tai laskuvarjohyppy. Mut sitten on niitäkin, ketkä hyppii liitopuvuilla tiedostaen suuren riskin kuolla 35-vuotiaana, mutta he tekevät sitä, koska se on hauskaa heidän mielestään, viis riskeistä, ja ovat valmiita kuolemaan, koska saivat tehdä sitä mistä tykkäsivät.
Joten eikö paljon tavoiteltavampaa ole elää haluamaansa elämää, jolloin pitkäikäisyys ei ole itseisarvo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä poltan. Ketä se häiritsee ? En polta parvekkeella, menen ulos. Poltan ja tupakan heitän roskiksen yhteydessä olevaan "tuhkakuppiin". En polta bussipysäkillä muiden ihmisten lähistöllä, en polta kenenkään vieressä tai naaman edessä. Katsos, meitä huomaavaisiakin tupakoitsijoita on. Tupakointi on minun henkireikäni, yksi ainoista nautinnoista. Olen myös vakavasti masentunut. Mielestäni jokainen aikuinen tiedostaa tupakoinnin, alkoholin ym riskit ja tekee omat päätöksensä sen pohjalta. Tämä holhoaminen on todella raivostuttaa. Olen valmis hankkimaan tupakkaa laittomin keinoin jos savuton Suomi toteutuu.
Et tietenkään tiedosta riskejä niin kuin eivät muutkaan. Sairaalassa kadutaan tupakoimista ja se tuska ja kuolemanpelko murtaa ihmisen kuin ihmisen. Kuvittelet tietäväsi mitä on sairastua tupakan aiheuttamiin sairauksiin. Et tiedä.
Voi kyllä tiedän. Olen opiskellut alaa jossa tämä tulee hyvinkin selväksi. Mutta kuten sanoin,olen masentunut, ei kiinnosta. Haluan kuolla muutenkin. Mutta en silti tee muille ihmisille hallaa.
Olen nähnyt vierestä kun henkilö kuihtuu keuhkosyövän takia pois. Se elämisen halu ja katumus näkyi silmissä kammottavalla tavalla. Miten häntä olisi pystynyt lohduttamaan. Ne yskökset ja tukehtumisen pelko... Lopulta aina ehtivät imemään nesteen keuhkoista, jolloin piina vaan jatkui.
Olen itse ruma, köyhä, epäsosiaalinen, työtön ja lähes erakko. Siitä huolimatta en keksi tekosyytä polttamiseen. "Voi että kun olen masentunut ja haluan kuolla". Kuole sitten mielummin nopeasti ja älä myrkytä muita. Masennuksella leikkiminen on säälittävää. Useimmat ovat vaan laiskoja ja tekevät itse jonkin masennusdiagnoosiin. Satuilepa ne ongelmasi oikealle lääkärille ja hanki pillereitä avuksi. Tupakkaa siihen paranemiseen et tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Karsitaan turhia terveydenhuollon kuluja tulevaisuudessa kun siellä ei ole nämä keuhkonsa nikotiinilla grillanneet. Tosin vaikutus alkaa näkyä vasta kymmenien ellei sadan vuoden päästä mutta suunta on oikea!
Mitä tehdään sitten niille, jotka ovat urheilulla nilkansa nyrjäyttäneet tai murtaneet tai päänsä kolhineet? Tai itsemurhaa yrittäneille? Tai ylipainon vuoksi sairastuneet? Monet muutkin sairaudet ja vammat on itseaiheutettuja.
Jos tupakoitsijat itse olisivat pitäneet huolen, ettei heidän polttamiensa tupakkien savu leviäisi muiden harmiksi, ei tällaista lakia tarvittaisi.
Tupakanpolton kieltämisestä olisivat innostuneet tällöin lähinnä ne, joiden hommana on väestön terveyden tilasta huolta kantaa.
Ja tiedän, että huomaavaisia tupakoitsijoitakin on; eksäni oli näitä, mutta ihan liikaa näissä on niitä "maailmanomistajia".
Ettekö tajua, että tämän lain ainoa voittaja on tupakkayhtiöt.
Mitä väärää tässä uudessa laissa on? Savuton Suomi kuulostaa erittäin hyvältä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karsitaan turhia terveydenhuollon kuluja tulevaisuudessa kun siellä ei ole nämä keuhkonsa nikotiinilla grillanneet. Tosin vaikutus alkaa näkyä vasta kymmenien ellei sadan vuoden päästä mutta suunta on oikea!
Mitä tehdään sitten niille, jotka ovat urheilulla nilkansa nyrjäyttäneet tai murtaneet tai päänsä kolhineet? Tai itsemurhaa yrittäneille? Tai ylipainon vuoksi sairastuneet? Monet muutkin sairaudet ja vammat on itseaiheutettuja.
Seli seli... Tupakan puolustajilla on totutusti aiheet vähissä. Puolusteluja itse tupakalle ei ole. Ainoastaan yritetään mustamaalata kaikkea ympärillä olevaa jotta tupakka alkaisi vaikuttaa positiivisemmalta. Kuten jo monesti on mainittu, nyt puhutaan tupakkalaista, sillä ei voida kieltää näitä sokeria, läskiä, viinaa ja (nyt uutuutena jopa) kuntoliikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö tajua, että tämän lain ainoa voittaja on tupakkayhtiöt.
Perusteluja? Jos tupakointi vähenee, valmistettavan tupakan määrä vähenee. Tupakkayhtiöiden hinnoitteluun se tuskin vaikuttaa. Kuluttajahinnoissahan on suurin osa välikäsien ja verottajan osuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Ja ajatella sitä säästön määrää terveydenhuollon kuluissa, kun saadaan maasta vielä maidoton ja viljaton ja kielletään kaikki prosessoidut rasvat. Väestö toki elää sitten terveenä pidempään, joten ehkä vaikutus on +/-0 yhä kasvavina eläkekuluina. Tupakoitsijan voi kuitenkin olettaa elävän lyhyemmän elämän, eikä näin rassaa taloutta yhtä kauan.
Itse poltan tupakkaa jonkun verran, mutta toivon silti tupakan tulevan laittomaksi. En haluaisi polttaa ollenkaan.