Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uusi tupakkalainsäädäntö - anteeksi, ollaanko nyt Pohjois-Koreassa vai Suomessa?

Vierailija
14.08.2016 |

Lain tavoite on tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön loppuminen vuoteen 2030 mennessä.

Aivan sairasta. Sairasta holhoamista, olen sanaton. Tehdäänkö Suomesta myös alkoholiton? Karkiton?

Kommentit (164)

Vierailija
121/164 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti päättäjät ja analyytikot tuijottelevat vain tilastoja, että kappas kuinka paljon tupakointi on vähentynyt viimeisimpien tupakkalakien jälkeen ja sitten kuvittelevat että se on seuraus siitä laista, eikä vaikka nykyään yleisestä terveystietouden kohenemisesta ja terveellisten elämäntapojen ihannoinnista. Eli luullaan että laki vähentää tupakointia vaikka kyseessä mielestäni on ollut ennemminkin ihmisten oma halu elää terveellisemmin ja se että tupakan haitat on selvitetty ja todettu niin että nykyään jokainen tietää mitä terveyshaittoja tupakalla on. Mielestäni nämäkin lakiin käytetyt resurssit olisi voinut käyttää enemmin valistukseen ja panostaa nuorten terveyteen ja opettaa jo kouluissa entistä enemmän terveellisiä elämäntapoja ja niiden hyötyjä. Tässä alkaa olemaan ihmisten yksityisyys ja itsestäpäättämisoikeus hiuskarvan varassa jos lähdetään kieltolakimaniaan. Mitä kielletään seuraavaksi? Alkoholi? Sokeri? Kahvi? Energiajuomat? Virvoitusjuomat? Karkit? Yksityisautoilu?

Vierailija
122/164 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa idiootit jotka kitisevät naapurien tupakoinnista, kuka pakottaa kestämään naapureita joiden elintavat häiritsevät? Suomessa saa asua missä huvittaa, senkus muutatte vaikka metsän keskelle jos muut ihmiset noin kovasti häiritsevät.

Käytännöllisemmältä ratkaisulta kuulostaa, että haiseva häirikkö lähtee itse eksiiliin. Tupakointi on muutenkin nykyään matalakoulutettujen, työttömien ja maalaisten harrastus, joten sinne vaan kaltaistesi pariin. So long.

Mutta enhän minä edes polta. En vain ole niin itsekeskeinen ja typetä kuin monet täällä, että kuvittelen koko kerrostalon pyörivän omien oikkujeni mukaan. En minä naapurin musiikistakaan pidä, mutta en silti kieltäisi sitä. Kannattaisi joskus keskittyä omaan elämään eikä kytätä mitä naapurit tekee vain jotta saa valittamisen aihetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/164 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti päättäjät ja analyytikot tuijottelevat vain tilastoja, että kappas kuinka paljon tupakointi on vähentynyt viimeisimpien tupakkalakien jälkeen ja sitten kuvittelevat että se on seuraus siitä laista, eikä vaikka nykyään yleisestä terveystietouden kohenemisesta ja terveellisten elämäntapojen ihannoinnista. Eli luullaan että laki vähentää tupakointia vaikka kyseessä mielestäni on ollut ennemminkin ihmisten oma halu elää terveellisemmin ja se että tupakan haitat on selvitetty ja todettu niin että nykyään jokainen tietää mitä terveyshaittoja tupakalla on. Mielestäni nämäkin lakiin käytetyt resurssit olisi voinut käyttää enemmin valistukseen ja panostaa nuorten terveyteen ja opettaa jo kouluissa entistä enemmän terveellisiä elämäntapoja ja niiden hyötyjä. Tässä alkaa olemaan ihmisten yksityisyys ja itsestäpäättämisoikeus hiuskarvan varassa jos lähdetään kieltolakimaniaan. Mitä kielletään seuraavaksi? Alkoholi? Sokeri? Kahvi? Energiajuomat? Virvoitusjuomat? Karkit? Yksityisautoilu?

Eihän nuorista enää edes tupakoi kuin lähinnä matalasti koulutetut. Ja heilläkin tupakoinnin malli tulee matalasti koulutetuilta vanhemmilta. Nuorilla on nykyään muutakin rahanmenoa. Hyvä vaan että tupakasta tehdään epähoukuttelevaa hinnan nousun ja menthol-savukkeiden myynnin lopettamisella. Nyt mennään enemmistön tahdon mukaan ja se kannattaa tupakoitsijoiden muistaa. Olette vähemmistö.

Vierailija
124/164 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tupakoitsijat ovat taas ihan vauhkoina, ei tässä olla tupakoimista teiltä kieltämässä. Nyt teidän vain tarvitsee mennä hieman kauemmaksi pihalle röökaamaan, onko se tosiaan niin iso vaiva? Voi olla ehkä vaikea tajuta, että joitakin se tupakan haju ihan oikeasti häiritsee, vaikkei se teitä häiritsisikään.

Äidilläni on tapana polttaa joskus jopa sisällä, itsekkäästi muiden mielipiteistä välittämättä, hän poltti myös autossa, kun olin lapsi. Itse sain aina päänsäryn ja huonon olon tupakan hajusta, onneksi (tai ainakin toivottavasti) lapset eivät joudu enää kärsimään tupakan hajusta ja savusta autoillessa.

Se on taloyhtiön ongelma estää hajujen leviäminen. Minuakin häiritsee valkosipulin haju ja tahallinen kielletty rappukäytävään tuulettaminen en kuitenkaan sivistyneenä ala haukkumaan ja käyttäytymään vihamielisesti muita asujia kohtaan se on minusta sivistymätöntä. Vaan laitan ikkunan kiinni tai joudun hajustamaan ympäristöäni niin ettei minua kuvottava haju häiritse, koska asun kerrostalossa enkä siis asu yksin ymmärrän sen. Sen sijaan kaupungissa ei pysty patologi erottamaan tupakoivaa tupakoimattomasta koska kummallakin on mustat keuhkot se johtuu SAASTEISTA ei tupakasta. Joten on erittäin pelleilyä vedota terveyteen jos kerran asuu kaupungissa eikä siten välitä oikeasti omasta tai lastensa terveydestä. Aikuisten oikeasti.

Minä en käyttäydy vihamielisesti tupakoitsijoita kohtaan, viestissäni en myöskään vedonnut terveydellisiin syihin, vaan siihen, että tupakointi voi olla häiritsevää ei-tupakoitsijoille.

On varmaan sinullekin selvää, ettei taloyhtiö voi estää tupakanhajua leviämästä parvekkeelta tai terassilta toiselle, sen voi estää vain olemalla polttamatta parvekkeella tai terassilla. Minua henkilökohtaisesti parveketupakointi ei niin häiritse, sillä en vietä kovin paljon aikaa parvekkeella, eikä alapuolellani olevalla tai viereisillä parvekkeilla ole tupakoivia ihmisiä. Mutta ymmärrän hyvin, että paljon parvekkeella aikaa viettävää, siellä vauvaa nukuttavaa tai paljon parvekkeen kautta tuulettavaa ihmistä saattaa alakerran naapurin tupakointi häiritä paljonkin.

Onko sinulla vielä jokin hyvä perustelu sille, miksi tupakointia autossa ei pitäisi kieltää, kun on lapsia kyydissä?

- Se, jonka viestiin vastasit

Vierailija
125/164 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas samaa jargonia. "Eihän tupakka ole niin paha kuin viina, läski ja sokeri!". Ymmärrätkö, että tässä puhutaan tupakoinnista, ei sinun lihavista työkavereistasi. Tupakkalaki ei kiellä heitä syömästä sitä makkaraa. Keksitään siihen toinen laki.

Ideana onkin, että kuinka pitkälle valtio menee ihmisten vapauksien rajoittamisessa, kiellettäänkö kohta esim. punainen liha kieltolaki tapaan? Viini? 

Ns. slippery slope, ja ihmiset taputtaa innoissaan karvaisia käsiään yhteen, kun vapauksia rajoitetaan terveyden nimissä yksi toisensa jälkeen. Samalla ihmiset on sairaampia kuin koskaan.

Oletko siis sitä mieltä, että näitä "vapauksia" ei tarvitse rajoittaa? Samalla periaatteellahan nopeusrajoitus on holhoamista. On olemassa asioita, jotka ovat lailla kiellettyjä ja asioita joita ei kielletä. Onko asian kieltäminen samaa kuin holhoaminen? Toisaalta onko holhoaminen huono asia jos holhoamisen kohdetta pyritään suojelemaan?

En todellakaan usko, että näistä vähäisistä kiristyksistä napistaan enää muutaman vuoden päästä. Harva tupakoitsijakaan enää polttaisi ravintolassa vaikka ravintolatupakointi sallittaisikin.

Vielä yksi ajatus tästä "holhoamisesta": Jos tupakointia ei kiellettäisi, mutta kaikenlainen tupakan maahantuonti kiellettäisiin kokonaan, olisiko se holhoamista? Tässähän ei puututtaisi kansalaisen vapauteen polttaa, ainoastaan tupakan saanti vaikeutuisi oleellisesti ja vastaavasti hinta nousisi taivaisiin.

Vierailija
126/164 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveyshaittojen tiedostaminen ja valistus tehoaa liian hitaasti. Osaan se ei tehoa käytännössä ollenkaan. Pehmeillä keinoilla ei päästä täyteen savuttomuuteen koskaan. Jossain vaiheessa täytyy todellakin vetää töpseli seinästä ja kieltää tupakointi kokonaan. Muutaman savuttoman vuoden jälkeen tupakoijat ovat yleisen mielipiteenkin mukaan täysiä hylkiöitä ja lakia ei edes tarvittaisi enää.

Otetaanpa esimerkiksi muutaman vuoden takainen TV-formaatti Big Brother. Kilpailijat koostuivat todella tyypillisestä white trash -nuorisosta, joka valtaosaltaan tupakoi. Heitä varoiteltiin kiroilusta ja kiellot, pikkurangaistukset jne. eivät tuottaneet tulosta. Lopulta heiltä kerättiin kaikki savukkeet ja poltettiin pihalla kokkona. Muutaman päivän päästä kukaan ei enää puhunut tupakasta. Sama sakki oli alussa vannonut lähtevänsä talosta jos tupakointi kiellettäisiin. Kukaan ei poistunut talosta tuon asian vuoksi. Esimerkki siis osoittaa että tupakoinnista pääsee eroon jos on pakko.

Sana "kieltolaki" on aika mielenkiintoinen. Siinä viitataan about 80 vuoden takaiseen kokeiluun, joka epäonnistui. Epäonnistumisen syy ei ole pelkästään asiassa vaan myös silloisessa yhteiskunnassa. Valvonta ja tiedonkulku olivat tehottomia. Alkoholia ja tupakkaa ei voida täysin verrata toisiinsa. Tupakka on kiistattomasti haitallinen aine, alkoholi taas ei ole haitallinen kohtuullisesti käytettynä. Alkoholi ei myöskään aiheuta samanlaista riippuvuutta (toki joillekin). Sana"kieltolaki" tuottaa mielleyhtymän epäonnistumiseen ja mahdottomuuteen. Tätä käytetään nykyisissä kielloissa aika holtittomasti. Aivan hiljattain puhuttiin "pakkolaista". Mitä eroa on sanoilla "laki", "pakkolaki" ja "kieltolaki"? Kaikissa rajoitetaan jotain. Nuo "pakko-" ja "kielto-" liitteet on tehty ainoastaan propagandamerkityksessä.

Vierailija
127/164 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun puolestani läskit pois kuormittamasta terveydenhuoltoa. Diabetes ja siitä johtuvat lisähoitoa vaativat maksakoon kokonaisuudessaan omasta pussista. Ja lihavuusleikkaukset, pitääkö päästää itsensä niin suureksi, että muuta mahdollisuutta ei ole. Ja sitten jatketaan samaa mallia, hukkaan meni sekin. Onpa kumma, että polvet huutaa hoosiannaa elopainon ollessa pari sataa kiloa. Silti leikkurijonoon, että jaksaa taapertaa taas mäkkäriin. Kaikki roskaruoka ja ravintoköyhä ruoka kiellettäisiin, niin alkais väki hoikistua. Ja Nico-Janskut mahtuisi jopa normaali vaatteisiin, ei tarvitse mamman itkeä liian pieniä vaatteita, jotka ei oo D-mitoituksella valmistettuja

Vierailija
128/164 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä poltan. Ketä se häiritsee ? En polta parvekkeella, menen ulos. Poltan ja tupakan heitän roskiksen yhteydessä olevaan "tuhkakuppiin". En polta bussipysäkillä muiden ihmisten lähistöllä, en polta kenenkään vieressä tai naaman edessä. Katsos, meitä huomaavaisiakin tupakoitsijoita on. Tupakointi on minun henkireikäni, yksi ainoista nautinnoista. Olen myös vakavasti masentunut. Mielestäni jokainen aikuinen tiedostaa tupakoinnin, alkoholin ym riskit ja tekee omat päätöksensä sen pohjalta. Tämä holhoaminen on todella raivostuttaa. Olen valmis hankkimaan tupakkaa laittomin keinoin jos savuton Suomi toteutuu.

Vierailija
129/164 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten yksityisyys ja itsemääräämisoikeus nykymuodossa on täysin yliarvostettua. Ilman tiukkoja määräyksiä ja kovia rangaistuksia tämä pallo ei tule selviämään. Kaikkea turhaa paskaa ja päätöntä kulutusta meillä on ollut jo ihan liikaa ja on nähty ettei ihminen yksin osaa hillitä tuhovimmaansa.

Vierailija
130/164 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä poltan. Ketä se häiritsee ? En polta parvekkeella, menen ulos. Poltan ja tupakan heitän roskiksen yhteydessä olevaan "tuhkakuppiin". En polta bussipysäkillä muiden ihmisten lähistöllä, en polta kenenkään vieressä tai naaman edessä. Katsos, meitä huomaavaisiakin tupakoitsijoita on. Tupakointi on minun henkireikäni, yksi ainoista nautinnoista. Olen myös vakavasti masentunut. Mielestäni jokainen aikuinen tiedostaa tupakoinnin, alkoholin ym riskit ja tekee omat päätöksensä sen pohjalta. Tämä holhoaminen on todella raivostuttaa. Olen valmis hankkimaan tupakkaa laittomin keinoin jos savuton Suomi toteutuu.

Et tietenkään tiedosta riskejä niin kuin eivät muutkaan. Sairaalassa kadutaan tupakoimista ja se tuska ja kuolemanpelko murtaa ihmisen kuin ihmisen. Kuvittelet tietäväsi mitä on sairastua tupakan aiheuttamiin sairauksiin. Et tiedä.

Vierailija
131/164 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tietenkään tiedosta riskejä niin kuin eivät muutkaan. Sairaalassa kadutaan tupakoimista ja se tuska ja kuolemanpelko murtaa ihmisen kuin ihmisen. Kuvittelet tietäväsi mitä on sairastua tupakan aiheuttamiin sairauksiin. Et tiedä.

Voi kyllä tiedän. Olen opiskellut alaa jossa tämä tulee hyvinkin selväksi. Mutta kuten sanoin,olen masentunut, ei kiinnosta. Haluan kuolla muutenkin. Mutta en silti tee muille ihmisille hallaa.

Vierailija
132/164 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
133/164 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kyllä tiedän. Olen opiskellut alaa jossa tämä tulee hyvinkin selväksi. Mutta kuten sanoin,olen masentunut, ei kiinnosta. Haluan kuolla muutenkin. Mutta en silti tee muille ihmisille hallaa.

Olet siis osastolla ollut hoitamassa näitä ihmisiä? Epäilen. Masentunut ihminen antaa itselleen kaikenlaisia erivapauksia, koska on masentunut - ei jaksa, ei pysty, ei kykene - kun on niiiin masentunut, vaikka kaikki tietävät esimerkiksi liikunnan merkityksen mielenterveydelle. Jos haluaa oikeasti kuolla, siihen on kyllä omat hyvin nopeat konstinsa.

Vierailija
134/164 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa idiootit jotka kitisevät naapurien tupakoinnista, kuka pakottaa kestämään naapureita joiden elintavat häiritsevät? Suomessa saa asua missä huvittaa, senkus muutatte vaikka metsän keskelle jos muut ihmiset noin kovasti häiritsevät.

Aivan kuten metelöivienkin naapureiden kohdalla vika on siinä häiriköivässä naapurissa ei naapurin uhrissa. Uskokaa jo, että teidän vapautenne tupakoida ei mene minun vapauteni olla tupakoimatta edelle.

Vierailija
135/164 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholin lipittäjät on idiootteja, se myös kieltoon.

T. Tupakoiva absolutisti

Valtaosa tupakoijista kylläkin käyttää myös alkoholia - ja suuri osa on myös ylipainoisia. Ei ole varmasti kenellekään mikään salaisuus, että huonot elintavat kasautuvat. Kyllähän joidenkin keskustelijoiden suvussa on aina isoisiä tai muita tervaskantoja, jotka ovat polttaneet viisi askia, juoneet kaksi pulloa kossua ja vetäneet vähintään kaksi pakettia voita päivässä ja eläneet silti 200-vuotiaiksi umpiterveinä, mutta se ei kuitenkaan poista sitä faktaa, että tupakalla on merkittävät terveysvaikutukset. Jos se keksittäisiin nyt, sitä ei koskaan päästettäisi markkinoille.

Ei pääsisi kahvikaan markkinoille tänä päivänä, ja jotkut vanhemmat juottaa sitä lapsilleen:/

Vierailija
136/164 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti hei, eikö kenellekkään tule sellainen olo, että tässä maassa/maapallolla olisi hiukan tärkeämpiäkin asioita edistettävänä???

Ei jumalauta joku on turhamainen, jos häiritsee tupakoiva naapuri. Muuta omakotitaloon sitten tai savuttomiin kerrostaloihin, problem solved!

Vierailija
137/164 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän laadukas ja tasokas taloyhtiö lailla

- savuttomiksi

-koirattomiksi

- lapsettomiksi

- alkottomiksi

- homottomiksi

- mamuttomiksi

- yh-äidittömiksi

- meluttomiksi

-hajuttomiksi

-tatuoimattomiksi

Vierailija
138/164 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa perheessä alkoholi aiheuttaa enemmän haittoja kuin tupakka. Känninen vanhempi sohvalla puoli tajuttomana kun toinen vanhempi on töissä, ei voi vahtia lapsia. Muutaman tupakan polttava vanhempi, joka on tajuissaan, sen sijaan voi. Rähinäviinoissa oleva vanhempi ajaa perheen kirveellä hankeen, tupakkaa polttava vanhempi kenties ei.

Oma kokemus isästä, joka poltti tupakkaa ja joi viinaa. Kännistä isää sai pelätä tosissaan, selvin päin se oli tosi kiva. Tupakointi oli siinä sivuseikka.

Vierailija
139/164 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuatteko että se tupakka HAISEE.

Vierailija
140/164 |
15.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännöllisemmältä ratkaisulta kuulostaa, että haiseva häirikkö lähtee itse eksiiliin. Tupakointi on muutenkin nykyään matalakoulutettujen, työttömien ja maalaisten harrastus, joten sinne vaan kaltaistesi pariin. So long.

Ihan "varmasti".

Asun puolet vuodesta sveitsissä varakkaalla alueella, kaikki polttaa ja ruskettaa itseään, toinen puoli vuodesta etelä-helsingissä, täälläkin iso osa polttaa (ja ruskettaa itseään).

Toi vauvafoorumin kuvitelma siitä, että kaikki varakkaat on kalpeita tupakoimattomia olmeja on niin kaukana todellisuudesta kuin olla voi.

"Iso osa polttaa" Etelä-Helsingissä polttaa tilastollisesti vajaat 1/10 asukkaasta. Loput ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi