Poliisi pidätti 17 v tyttäreni eilen illalla: alkoholin hallussapito alaikäisenä.
Tytöllä oli repussa 2 lonkeroa. Tuli rikesakko 40 €, sakkolapussa lukee, ettei tytär ole ollut päihtynyt.
Poliisi joka soitti, kertoi, että koska tytär on alaikänen, he ilmoittavat asiasta sos.toimeen.
Osaako joku kertoa, mitä tuo ilmoitus sos.toimeen tarkoittaa? Kenelle siitä ilmoitetaan? On exän kanssa yhteishuoltajuus. Ottaako sossu nyt sitten yhteyttä meihin molempiin vanhempiin? Ja jos ottavat, miten asia etenee?
Paikkakunta Helsinki.
Kommentit (60)
Hei! Poikani kolme kertaa joutunut poliisin kanssa tekemisiin ja he tekevät automaattisesti asiasta ilmoituksen sossun viranomaisille. Joku lakiasetus kait määrää niin, kun alaikäisistä on kysymys. Pojan kohdalla oli kyse alaikäisenä mopolla kypärättä ajosta, ikkunan rikkomisesta ja näpistyksestä. Joka kerralla tuli parin viikon kuluttua sossusta kirje, jossa sama sanamuoto: olemme katsoneet, että kyse on niin vähäisestä rikkomuksesta, että se ei aiheuta lastensuojelullisten toimenpiteiden aloittamista kohdallanne.
Olen ihan satavarma, ettei tyttäresi tapaus tule aiheuttamaan mitään sossutätien kotitarkastuskäyntejä tai pakkohuostaanottoja :D
Vierailija kirjoitti:
Mun tyttöön poliisi käytti etälamautinta, koska tyttö yritti purra kaupan vartijaa kärähdettyään näpistyksestä.
Minkä ikäinen? Ootko ihan tosissasi? Hyvin on kasvatettu vai onko tytöllä kenties joku kehityshäiriö?
Vierailija kirjoitti:
Jos em. ei ole pidätys, niin mikä se sitten on?
Poliisi oli ottanut kiinni tyttäreni ja hänen kaverinsa. Olivat taluttaneet tytöt poliisin pakettiauton takakonttiin sisälle.
Olivet tehneet koko vartalontarkastuksen kopeloimalla (taskut ym.) + tutkineet kaikki mukana olleet tavarat, mm. repun, käsilaukun ja kaupan muovipussin.
Lisäksi olivat vaatineet tytärtäni kertomaan, mistä hän on ostanut ne kaksi lonkeroa, jotka kaadettiin maahan.
Jos ei ole pidätys, niin mikä on oikea termi?
Pidätys on se kun viedään poliisiasemalle ja putkaan. Tyttösi oli poliisi puhutettavana ja sai sakon, ei kuitenkaan pidätetty.
Jos ei muita lapsia ole niin en välittäisi sossusta pätkän vertaa.
Ihan rauhassa saivat soitella ovikelloa... en avaisi enkä vastaisi puheluihin.
Toki jos nuorempia lapsia löytyy niin sitten sossutantat voivat tehdä elämästä helvetin.
Koska tyttäresi täyttää 18? Jaksais ny vielä hetken odotella, nii saa sitten ihan laillisesti juoda alkoholia. Sossut varmaan puhelinsoitolla ottaa yhteyttä, eikä asia etene sen kummemmin, jos ei ole aikaisempaa historiaa sossun kanssa. Lastensuojelun puolella on parempaakin tekemistä, kuin kiusata perheitä sen enempää kahden lonkeron vuoksi melkein täysi-ikäisen nuoren takia.
No jopas on ollut virkaintoisia poliiseja.
Turhaa vaivaa vain kaikille.
Poliisit toi meidän 16v pojan kotiin jostain kotibileistä. Poika huppelissa ja oli vielä vi,,,,llut poliiseille. Pidin pojalle saarnan ja laitoin sen pyytämään anteeksi törkeetä käytöstään. Mitään ilmotusta poliisit ei tehnyt eteenpäin. Ehkä poliisitkin pelästy mua .
Mun mielestä 17-vuotias saisi juoda 2 lonkeroa lain nojalla. Ei siihen kuole.
Sossut on ihan täystyöllistettyjä todellisten oikeiden vakavien lastensuojelua vaativien kidutettujen Eerikoiden sekä narkki/alkoholistiperheiden lasten kanssa. Ei ne aivan varmasti tuhlaa aikaa jonkun teinitytön lonkerokänneihin varsinkin, jos perheestä ei ole minkäänlaista aikaisempaa rekisteriä. Oo huoleti.
Tytär täytti 17 v huhtikuussa. Meillä toinen lapsi poika 20 v.
Ei olla oltu poliisin/sos.toimen kanssa aiemmin missään tekemisissä.
No, ehkä tässä sitten odotellaan soittoa tai kirjettä sossusta... Ap
Vierailija kirjoitti:
Poliisit toi meidän 16v pojan kotiin jostain kotibileistä. Poika huppelissa ja oli vielä vi,,,,llut poliiseille. Pidin pojalle saarnan ja laitoin sen pyytämään anteeksi törkeetä käytöstään. Mitään ilmotusta poliisit ei tehnyt eteenpäin. Ehkä poliisitkin pelästy mua .
Ihan turhia luulottelet itsestäsi.
Vierailija kirjoitti:
No jopas on ollut virkaintoisia poliiseja.
Turhaa vaivaa vain kaikille.
Ja alapeukut, koska..?
17-vuotiaan 2 lonkeron hallussapitoko on elämää suurempi rikos, että pitää oikein sosiaaliviranomaisten kanssa selvitellä? Hohoi.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä 17-vuotias saisi juoda 2 lonkeroa lain nojalla. Ei siihen kuole.
Olen samaa mieltä. Kohtuukäytön opettelu on vain hyväksi, se että alkoholista tehdään jokin elämää suurempi rajoite, joka yhtäkkiä vapautetaan täysi-ikäisyyden myötä ei aiheuta kuin liiallista ördäämistä.
Vierailija kirjoitti:
Tytär täytti 17 v huhtikuussa. Meillä toinen lapsi poika 20 v.
Ei olla oltu poliisin/sos.toimen kanssa aiemmin missään tekemisissä.
No, ehkä tässä sitten odotellaan soittoa tai kirjettä sossusta... Ap
Kukaan sieltä ehdi soittelee. Niil on se vakiokirje joka copypastataan ja lähetetään alaikäisen huoltajalle. Meilkin yhteishuoltajuus mutta kirje tuli vaan sille vanhemmalle jonka luona lapsi asuu. Joo ja voin vaan kuvitella että normiviikonloppu aiheuttaa tuollaisten kirjeiden massapostituksen.
On silkkaa typeryyttä kuormittaa sosiaalitoimea tällaisilla tyhjänpäiväisillä jutuilla, näin viedään resursseja oikeilta ongelmilta.
Poliisi tekee aina lasten suojeluilmoituksen alaikäisestä, saatte puhuttelun ja toki isään otetaan myös yhteyttä
Vierailija kirjoitti:
On silkkaa typeryyttä kuormittaa sosiaalitoimea tällaisilla tyhjänpäiväisillä jutuilla, näin viedään resursseja oikeilta ongelmilta.
Kyllä kyllä, mutta kun laki määrää poliisin tekemään sen ilmoituksen. Keskustelin tästä poliisien kanssa- ja he pahoittelivat asiaa, mutta sanoivat, että heidän on meneteltävä pykälien mukaan. Tuntui siltä, että itsekin olivat kettuuntuneet byrokraattisiin kiemuroihin. Heidän ammatissaan näkee niin monenlaista todellista lastensuojelun tarvetta vaativaa perhehelvettiä.
Vierailija kirjoitti:
Poliisi tekee aina lasten suojeluilmoituksen alaikäisestä, saatte puhuttelun ja toki isään otetaan myös yhteyttä
Eka lause oikein, kaksi seuraavaa ei pidä paikkaansa.
Mun tyttöön poliisi käytti etälamautinta, koska tyttö yritti purra kaupan vartijaa kärähdettyään näpistyksestä.