Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tarkoittaa käytännössä 27 tuntia opiskelua = 1 op?

Vierailija
12.08.2016 |

Tutustun juuri avoimen yliopiston tarjontaan ja törmäsin tuollaiseen määritelmään. Miten tuo 27 h käytännössä lasketaan? Jos viiden opintopisteen kurssi kestää suunnilleen viisi viikkoa ja viikossa on vaikka 3h luentoja ja lisäksi tulee tehtäviä niin pitääkö tuo 24h käyttää tehtäviin? Miten työssäkäyvät oikein pystyvät suorittamaan avoimen opintoja, jos viikossa on n 40h töitä ja lisäksi 27h opiskelua?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutustun juuri avoimen yliopiston tarjontaan ja törmäsin tuollaiseen määritelmään. Miten tuo 27 h käytännössä lasketaan? Jos viiden opintopisteen kurssi kestää suunnilleen viisi viikkoa ja viikossa on vaikka 3h luentoja ja lisäksi tulee tehtäviä niin pitääkö tuo 24h käyttää tehtäviin? Miten työssäkäyvät oikein pystyvät suorittamaan avoimen opintoja, jos viikossa on n 40h töitä ja lisäksi 27h opiskelua?

Ei se mitään käytännössä tarkoita, varsinkaan avoimessa yliopistossa. Itse olen suorittanut avoimen yliopiston kautta noin 70 opintopistettä, ja niihin on mennyt aikaa yhteensä ehkä 3 viikkoa. Osassa on ollut etätehtäviä tehtävänä, osassa verkkotenttejä. Kurssit ovat olleet yleensä 5 opintopisteen laajuisia. Helsingin yliopiston verkkotenttikursseista osan kohdalla olen avannut tenttikirjat tentin alussa ensimmäistä kertaa, ja saanut silläkin valmistautumisella arvosanaksi huonoimmillaan arvosanan 4, joten eivät nuo mitoitusväitteet mitään välttämättä kerro 5 opintopisteen pitäisi olla 135 tunnin työmäärä, mutta alle 5 tunninkin olen selvinnyt sellaisista kursseista avoimen yliopiston puolella.

Vierailija
22/24 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis nopeimmin suoritetut kurssit ovat olleet kasvatustieteen kursseja. Niissä on pitänyt tehdä jotain oppimispäiväkirjoja ja/tai verkkotenttejä. Oppimispäiväkirjoja on helppo kirjoittaa, on mitään oppinut tai ei, kunhan on vain ylipäätään nopea kirjoittamaan jotakin. Oikeasti en ole oppinut niillä kursseilla mitään, mutta oppimispäiväkirjoissa on pitänyt väittää tehneensä jotain oivalluksia, ja olen sitten kirjoitellut jotain elämän varrella mieleen tulleita juttuja "uusina" oivalluksina, ja saanut jokseenkin maksimiarvosanoja kasvatustieteen kursseista. Verkkotenteissä on pärjännyt hyvin, kun on katsonut tenttikysymyksen, ja sen jälkeen hakenut tenttikirjoista sisällysluettelon tai takaosan hakusanaosan kautta tiedon, millä sivuilla kirjaa kunkin kysymyksen asioita on käsitelty, ja sitten kirjannut niiden asiat tenttivastaukseen ja sepustanut jotain omaa ympärille. Oppimista ei kasvatustieteen kursseilla tapahtunut, mutta tein kasvatustieteen perusopinnot (25 op) käyttäen niihin aikaa keskimäärin yhden työpäivän kutakin 5 opintopisteen kurssia kohti.

Varsinaisen yliopiston puolella olen törmännyt kyllä toiseenkin ääripäähän. Menin eräälle 8 opintopisteen laajuiselle matemaattiselle kurssille, käytin aikaa paljon, ja totesin lopulta, että sen kurssin läpäisy edellyttäisi täysipainoista opiskelua varmaan puolen vuoden ajan vain sen kurssin parissa, kun sen kurssin asiat olivat niin vaikeita. Kurssin harjoitustyöt olivat todella työläitä. Kävin itse kurssin luennoilla ja laskuharjoituksissa, mutta en lopulta palauttanut mitään harjoitustyötä. Mutta todella ajatuksia herättävä ja hyödyllinen se kurssi silti oli, vaikken sitä lopulta loppuun asti suorittanutkaan. Oppimista tapahtui paljon enemmän kuin noilla kasvatustieteen kursseilla, joista tuli 25 opintopistettä viikon työstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan yhden kirjallisuuskurssin, josta sai 1 op. Siinä oli 10h seminaari-istuntoja, piti lukea 2 kirjaa,joista toisesta piti tehdä kirjallisuusanalyysi ja toisesta opponointi. Joskus taas pisteet sai tosi vähällä, lukemalla vain yhden kirjan ja tenttimällä sen saattoi saada 2op. Näin kasvatustieteessä. Pääosin kuitenkin ajattelisin, että tuolla 1op=27h tuntimäärällä pitäisi saada tehtyä homma hyvin. Jos käyttää enemmän aikaa, saa helpommin paremman arvosanan ja jos käyttää vähemmän aikaa, niin huonomman. Mitä sitten kukakin haluaa ja tarvitsee. Muodollista pätevyyttä vai tietoutta ja ymmärrystä.

Vierailija
24/24 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luettavia materiaaleja ei lasketa mukaan. Jos kurssi on 5 op ja luettavaa on 3000 sivua, niin lukemisaika on jokaisella ihan oma valinta, mutta tehtävän tekoon menevä aika on tuo 5 op sisään lasketut työtunnit. Näin meillä. Joskus kurssi on ängetty 2 viikon sisälle ja kuvitellaan, että tuon 3000 sivua lukee ja tehtävät tekee tuossa 2 viikossa. Tehtävä voi esim. olla 30 sivun essee.