Millaisilla perheillä on pääkaupunkiseudulla varaa omakotitaloon, kahteen autoon, ulkomaanmatkoihin, merkkivaatteisiin-, -kalusteisiin ja-laukkuihin yms.?
Millaisilla tuloilla ja ammateilla ihmisillä on varaa pääkaupunkiseudulla uusiin isoihin omakotitaloihin, kahteen autoon, lasten hienoihin harrastuksiin, ulkomaanmatkoihin, merkkivaatteisiin, -laukkuihin ja huonekaluihin yms.
Kommentit (78)
Tietämäni perhee jolla kaikki mainitsemasi vanhempien tulot verojen jälkeen +5000e kuukaudessa eli yhteensä yli kymppitonni. Huomioi ap se että moni perii talon.
Meillä, ihan tavallisella perheellä. Mies yrittäjä, minä nyt kotona lasten kanssa. Tosin emme osta merkkivaatteita tai super kalliita huonekaluja. Satsaamme kyllä laatuun, mutta joku järki sentään. Ihan H&M:n vaatteissa lapset kulkee ja minä myös :').
Jos "uusi iso omakotitalo" on ihan itse ostettu, siinä pitää olla perittyä rahaa käytettävissä. Palkkatuloista on vaikea saada sellaista summaa kokoon. Autot voivat olla työsuhdeautoja, joten ei paljon kuluja niistäkään. Ja nuo loput onnistuvatkin jo helposti, jos palkkaa on vaikka vain tuplasti mediaanin verran eli tuommoiset 6500 e/kk.
No aika harva kai perii uuden ison omakotitalon pääkaupunkiseudulta?????????? Vanhoja taloja voidaan pääkaupunkiseudulla periä, mutta niiden arvo onkin sitten pääsääntöisesti ihan toista.
Vierailija kirjoitti:
Jos "uusi iso omakotitalo" on ihan itse ostettu, siinä pitää olla perittyä rahaa käytettävissä. Palkkatuloista on vaikea saada sellaista summaa kokoon. Autot voivat olla työsuhdeautoja, joten ei paljon kuluja niistäkään. Ja nuo loput onnistuvatkin jo helposti, jos palkkaa on vaikka vain tuplasti mediaanin verran eli tuommoiset 6500 e/kk.
Velaksihan noita yleensä ostetaan, erittäin harvalla on summaa koossa jolla ostaa...
Helsingissä liepeitä lukuun ottamatta ainakin yksi auto lapsiperheessäkin on riittävä. Vain harvalla on kaksi.
Kuuluu kehyskuntien ja maalla asuvien elämänmenoon.
Ja ota huomioon, että hyväosaisuus kasautuu. Monilla on suuretkin perinnöt. Itse olen perinyt kaksi kaupunkiasuntoa. En ole mikään ökyrikas, mutta puoli milliä näistä.
Mies on perinyt kerran ja siitäkin pari sataa tuhatta. Kyllä näillä pyörittää aika kivasti lastenkin harrastuksia. Oma asunto on maksettu.
Emme välitä mistään merkeistä merkkien vuoksi eli aika säästeliäisiäkin ollaan. Matkustuksenkin katson ilmastoa tuhoavaksi toiminnaksi.
Lapsiin panostetaan ja lahjoitetaan myös suurehkoja summia eräälle järjestölle.
Olen miettinyt ihan samaa. Ylipäänsä, kenellä on varaa pääkaupunkiseudulla (varsinkin Helsingissä!) uuteen omakotitaloon?
Olen tullut siihen tulokseen, että olisivatko he ostaneet esim 5-10v sitten asunnon; eikös silloin ollut kuitenkin jonkin verran esim omakotitalojen rakennus halvempaa?
Me asutaan Helsingissä vuokra-asunnossa. Vuokra on tonnin . Mielelläni maksaisin esim 800e lainaan, mutta kun ei ole säästöjä niin ei onnistu! Nettotulot ovat 2500e, koska hoidan lasta kotona.
Eipä siitä 1000e vuokran jälkeen jää asuntoon säästettävää (kun halvin vanha kerrostalo irtoaa Hkistä 200 000e:llä), kun yksi auto on oltava, autolainaa otettu ja lapsikin pitäisi elättää.
Molemmat korkeakoulun käyneitä, miehellä onneksi vakityöpaikka. Itse olen hoitovapaan jälkeen työttömänä ja alallani erittäin huono työtilanne.
Omakotitalosta haaveilemme, mutta tuskin ainakaan pääkaupunkiseudulta voimme omakotitaloa koskaan ostaa :(
Vierailija kirjoitti:
Tietämäni perhee jolla kaikki mainitsemasi vanhempien tulot verojen jälkeen +5000e kuukaudessa eli yhteensä yli kymppitonni. Huomioi ap se että moni perii talon.
Kymppitonni nettoja ja talon periminen ei tosiaankaan ole ihan yleistä!
Meillä ei ole omakotitaloa, mutta iso asunto Töölössä. Autoja vain yksi. Tienaamme bruttona yhteensä noin 100 tuhatta. Meillä ei ole kummallakaan perintörahoja, vaan ihan itse tienattuja. Olemme vasta kolmenkymmenen. Lapsia ei vielä ole, mutta toivottavastia piakkoin tärppää. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velaksihan noita yleensä ostetaan, erittäin harvalla on summaa koossa jolla ostaa...
Toisaalta yli puolen miljoonan euron asuntolainoja ei juuri saa eikä niitä ole, eli laina voi olla vain osarahoitus ostettaessa isoa uutta taloa pk-seudulta.
Onhan niitä täällä paljon sekä rahaa perineitä että erittäin hyvätuloisia. Joskus kyllä itseä harmittaa että täytyy työn takia asua täällä. Jossain muualla meidän perhe, jossa vanhemmat on 2 it-asiantuntijaa, voisi elää omakotitalossa mukavasti. Täällä ei mitään mahdollisuuksia semmosita ostaa. Asumme asumisoikeus-rivitalossa, koska tässä on kohtuu kustannukset niin että jää rahaa niihin kahteen autoihin ja sellaiseen elämään kuin muuten haluamme.
Meillä. Tulot kuukaudesta riippuen netto 5000-6000 eur, iso omakotitalo isolla pihalla, pihasauna, palju ja 2 autoa. 2 kertaa vuodessa ulkomaille lomille, 1+3 viikkoa. Tärkein: EI LAPSIA! Minä olen korkeasti koulutettu, mies ei - ja vetää silti parempaa palkkaa :D
Talo on tosin pankin, ei oma :)
Meillä yhteenlasketut tulot 7000. Salaisuus on, että rakennettiin itse. Talo maksoi 250 000 ja tontti 150 000. Kolmiosra saatiin 250 000, joten lisävelkaa tuli 150 000, laina-aika 20 vuotta. Autot ovat isoja ja hyvää merkkiä, mutta jo yli 10 vuotta vanhoja. Huonekalut on vanhoja, Artekia jne. Kolme lasta ymmärtävät tilanteen eivätkä mangu kalliita vaatteita. Kyllä tässä pärjätään kohtuutuloillakin.
Vierailija kirjoitti:
Autot voivat olla työsuhdeautoja, joten ei paljon kuluja niistäkään.
Mistä saa kuluttomia työsuhdeautoja? Meillä toisen vapaasta autosta maksetaan veroja noin 320€/kk ja käyttöautoedusta vähän vähemmän mutta sitten polttoaineet itse
Ihmetyttää aina nämä "kenellä on varaa"?
Niillä tietysti, joilla on rahaa.
Tilastoja tutkailemalla voi huomata, että hyvin monella on. Ja juntin maalaisen ihmettelyä tämä omakotitalo. Ihan Kuusisaarta jne todellisia luksusalueita lukuun ottamatta kalleimmat asunnot löytyvät kantakaupungin kerrostaloista.
Ihan tavallisilla jotka on aloittaneet pienestä ja edenneet vähän kerrallaan ja hemmetisti töitä tehden. Meillä on pk seudulla n 700k€ arvoinen talo josta lainaa vähän yli 200k€. Tämän mahdollisti edellinen talomme mistä teimme hyvän tilin - tuplasimme rakennuskustannukset. Tulot 4800€/netto
Toinen auto on liisattu (miehen työauto) ja toinen meidän oma, 19000€ maksoi uutena. Hienoja harrastuksia ei ole, lapset (4) harrastivat aikoinaan fudista, sählyä yms. Meille vanhemmille riittää lukeminen, kodin parissa touhuaminen ja matkustelu. Merkkituotteita emme osta ellei saada -70% alennuksella. Kaikki liikenevä (n 15000€) laitetaan matkoihin, n 6 vkoa vuodessa.
Helsingissä kyllä kerrostalot ovat kalliimpia kuin omakotitalot - joitain poikkeuksia tietysti on. Katso vaikka Oikotie Sörnäistenlaituri 5 A 27(120m2), ainoastaan kaksi asuntoa jäljellä. Saman alueen eli Kalasataman Redissä kalleimmat asunnot maksavat 1,9 miljoonaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kymppitonni nettoja ja talon periminen ei tosiaankaan ole ihan yleistä!
En sanonutkaan että olisi, vaan että heillä on tuo kaikki. Mutta tämä perhe siis ei ole perinyt taloa. Mutta sen sijaan tiedän monia joiden suku on asunut pitkään Helsingissä joilla on peritty asunto. Ei ehkä omakotitalo vaan suuri kattahuoneisto esim Töölöstä. Koska ennen ne olivat huomattavasti halvempia.
Meillä on. Ollaan molemmat it-alalla konsultteina, on vain 1 lapsi.