Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

koulut alkaa - synttärikutsuista asiaa

Vierailija
12.08.2016 |

Taas alkaa nämä jutut että kaikki muut kutsuttiin paitsi meidän tyttö/poika. Voisiko tulevien sankareiden vanhemmat huolehtia siitä että koko kaikki tytöt kutsutaan tai sitten noin puolet tai vähemmän. Silloin ei jäisi ulkopuolellle vain yhtä tai kahta. Ja koskee tietysti poikia myös.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo näytä liikuttavan mitenkään vanhempia. Oma napa on lähinnä.

Vierailija
2/24 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko koko kutsut jättää, niin ei tarviis joka viikko joutua niille kuskailemaan, säästyis rahaa ja lapselta mielipaha, kun ei aina voi mennä? Kuka tto viettää synttäreitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilla on aina kutsuttu vain parhaimmat ystävät, ei koko luokkaa. Hyvin toiminut eikä kenellekään tule paha mieli.

Vierailija
4/24 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi. Minä en millään voi kutusa kotiini 23 lasta, enkä edes 13 samaa sukupuolta olevaa vierasta, vieraita kun tulee muitakin kuin koulusta. Lapsella on tällä hetkellä vakiintunut kaveripiiri, jonka haluaa kutusua. Emmekä odota, että lapseni saa kutsun "kaikkien" synttäreille. Ei meillä olisi edes sellaiseen lahjamäärään varaa... Ikävää, jos oma lapsi jää aina ulkopuolelle, onko hänellä  kavereita? Tutustua voi muutenkin kuin syntymäpäivillä.

Vierailija
5/24 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä joko jätetään kutsut kokonaan pois tai kutsutaan kaikki pojat/tytöt luokalta ( pojan kutsuille pojat jne..) . Omani kyllä vielä alakoulussa/eskarissa luokissa joissa ei tietääkseni tapahdu syrjintää.

Vierailija
6/24 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä synttärit juhlitaan kouluajan ulkopuolella, ei koulussa, joten kutsuvieraat voidaan valita vapaasti. Koulussa juhiin tulee tietty kaikki, kouluaikana kun luokkaa ei ryhdytä erottamaan. Tosin lapseni koulussa yhteistä juhlaa on vain synttärilaulu, ei mitään muuta.

Vierailija
7/24 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä synttäreitä saa järjestää mutta fiksusti. Voisko panna lahjalle hintaylärajan esim. 3 € ja hauskuus syntyisi siitä mitä antaja keksii sillä hankkia😃

Vierailija
8/24 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi. Minä en millään voi kutusa kotiini 23 lasta, enkä edes 13 samaa sukupuolta olevaa vierasta, vieraita kun tulee muitakin kuin koulusta. Lapsella on tällä hetkellä vakiintunut kaveripiiri, jonka haluaa kutusua. Emmekä odota, että lapseni saa kutsun "kaikkien" synttäreille. Ei meillä olisi edes sellaiseen lahjamäärään varaa... Ikävää, jos oma lapsi jää aina ulkopuolelle, onko hänellä  kavereita? Tutustua voi muutenkin kuin syntymäpäivillä.

Olen ap ja lapset lentäneet jo pesästä. Ajatus tuli mieleen kun tästä taas kirjoitellaan. Itse olen kerra kutsunut koko pkryhmän kolmen huoneen asuntoomme

( tapahtui siis päivällä ja asuimme lähellä päiväkotia) ja myöhemmin lapset pyytäneet muutamia kavereitaan.

Vierailija
9/24 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ap ja lapset lentäneet jo pesästä. Ajatus tuli mieleen kun tästä taas kirjoitellaan. Itse olen kerra kutsunut koko pkryhmän kolmen huoneen asuntoomme

( tapahtui siis päivällä ja asuimme lähellä päiväkotia) ja myöhemmin lapset pyytäneet muutamia kavereitaan.

Päivällä yksityiskotiin? Oma lapseni olisi jäänyt päiväkotiin, koska vakuutukset ei olisi olleet voimassa tuollaisella vierailulla.

Vierailija
10/24 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivällä yksityiskotiin? Oma lapseni olisi jäänyt päiväkotiin, koska vakuutukset ei olisi olleet voimassa tuollaisella vierailulla.

Eikö tuo ole vähän kuin johonkin retkeen verrattava? Eikö päiväkodin lapset voi tehdä retkiä mihin nyt milloinkin? Jos siis sovittu asia, vanhemmille tiedotettu ja henkilökuntaa mukana.

Vierailija
11/24 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä taas äiti, joka haluaa kieltää kaiken kivan kaikilta ja mikäli ei onnistu, niin ainakin tekee lapsestaan kiusatun. Hieno meininki!

Vierailija
12/24 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko vielä sopia, että synttärikutsujen jakaminen ei kuulu kouluun tai kouluaikaan. Tämä käytäntö on jo monessa paikassa maailmalla voimassa. Ainoa poikkeus on kun kutsuu kaikki, silloin saa kutsut jakaa koulussa.

Monessa luokassa kerätään osoitelista vuoden alussa, siitä saa osoitteet jos nyt ei satu tietämään, missä niin hyvä kaveri asuu, että hänet haluaa kutsua.

Vierailija
13/24 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä on jo paljon aikaa ja silloin ryhmän ohjaajst pitivät sitä hyvänä ideana. Retkeileväthän he muutenkin ja nyt retki oli kävely meille. Ohjaajat olivat luonnollisesti mukana. Kakkuhetken ja hulinan jälkeen kävelivät takaisin päiväkotiinn. Kaikilla näytti olevan mukavaa ja lahjaksi lapsi sai porukalta yhteisen piirustuksen.

Vierailija
14/24 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä synttärit juhlitaan kouluajan ulkopuolella, ei koulussa, joten kutsuvieraat voidaan valita vapaasti. Koulussa juhiin tulee tietty kaikki, kouluaikana kun luokkaa ei ryhdytä erottamaan. Tosin lapseni koulussa yhteistä juhlaa on vain synttärilaulu, ei mitään muuta.

Ettehän sotke koulua tai kouluaikaa myöskään kutsujen jakamiseen?

Vierailija
15/24 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lapsi saa päättää ketkä kaikki kutsuu?

Vierailija
16/24 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan olekaan sitä mieltä, että kaikki pitäisi kutsua (rajaan ulos lapset, joita ei voi hyvästä syystä kutsua esim. varastelun, paikkojen hajottamisen tms takia). Lähinnä mielipiteitä on ollut siitä, että 13:sta ei kutsuta 12 ja yhtä jätetä kutsumatta. On ihan hyvien tapojen mukaista kutsua vaikka 6 lasta 13:sta, jolloin kutsumatta jää 7, eikä kukaan yksi tai kaksi ole jäänyt kutsumatta. Sellainen ei ole kiusaamista.

Vierailija
17/24 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne kaikkia lapsen luokkalaisia, joten en ota kaikkia heitä kotiini mellastamaan. Lapsi saa kutsua 5 vierasta ja saa valita ne ihan vapaasti, eli kutsuu viisi kaveriaan koska sen verran sillä niitä on. Se on voi voi jos joku jää rannalle ruikuttamaan. Olisi mielestäni typerää pakottaa lapsi kutsumaan koulukiusaajat synttäreilleen vain siksi, että nyt sattuvat olemaan samalla luokalla kuin lapsi.

Vierailija
18/24 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ne jos vierailusta sovittu ajoissa päiväkodin kanssa ja tapahtuma on ns. retki. Tosin nykyisin seonneiden vanhempien takia ei lapsille saa edes tarjota muuta kuin keittiön kautta tulevaa ruokaa.

Vierailija
19/24 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkoti-ikäisillä pidin tätä kyllä tärkeämpänä kuin enää kouluikäisillä. Nykyään lapsi kutsuu ne ketä kutsuu, kuopus kutsui viime vuonna kaikki luokan pojat (= 2 kpl), tänä vuonna tuskin enää, koska poikia on nyt 12kpl ja osa heistä on "aivan idiootteja leveilijöitä ja kiusaajia"... mutta menee nyt kolmoselle, eli ei edes ihan pieni koululainen enää. Eli heitä ei kutsuta, mutta emme myöskään odota kutsua heidän synttäreilleen.

Vierailija
20/24 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö lapsi saa päättää ketkä kaikki kutsuu?

Lapsi harjoittelee elämää vanhemman avustuksella. Tavallaan saa päättää, mutta tiennet että varsinkin pikkutytöt käyttävät synttärikutsuja kiristyksen ja uhkailun välineinä. Päikkytädit tietävät kertoa, kuinka tällainen kaupankäynti kutsuilla alkaa jo heti alkusyksystä. Kutsuista tehdään kuin lyömäase. Jos teet noin niin kutsun ja jos noin niin en kutsu. Tarinoita on lukemattomia. Vanhemman tulee varmistaa, ettei kutsu ole kiusaamisen muoto.

On hyvin yleistä (ja hyväksyttävää) että lapsi kutsuu luokaltaan tai ryhmästään muutaman lapsen, harrastuksistaan muutaman, naapurista muutaman ja muista tutuista muutaman. Näin lapsi saa valita kenet kutsuu. Kaikkia ei tarvitse kutsua, mutta kiusaamista on jos luokan 12 tytöstä kutsuu 11 ja yhden jättää valta-asetelmien takia kutsumatta. Toki tähänkin on se poikkeus, että tätä yhtä lasta ei yksinkertaisesti voi kutsua hänen käytöksensä takia (näitä tarinoota av-palstalta löytyy monta tämänkin päivän keskusteluista).