Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko 13-14 v. teinin hiuksia värjätä luonnonväreillä?

Vierailija
12.08.2016 |

Luontaistuotekauppojen mukaan luonnonvärit eivät aiheuta allergisia reaktioita. Ns. normaalit värithän on periaatteessa kielletty alle 16-v.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos laittaisit parturiin värjäytettäväksi? Ei ainakaan ammattotaidoton munaa lapsen hiuksia pilalle?

Ja en oo koskaan kuullut mistään ikärajoista...

Vierailija
2/34 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi kertaa värjätessä kannattaa varmaan tehdä allergiatesti, ohjeet pakkauksessa. Raidat\latvaväri kenties parempi vaihtoehto, eli ei väriä päänahkaan. Kampaamot, jotka käyttävät allergiatestattuja värejä laittavat kyllä raitoja myös, tosin on melko hintavaa, tiedä sitten onko sekään laillista. Meillä laittoi juuri tuollainen kauniit raidat ja mitään allergisia reaktioita ei ollut. Riippuu tietysti myös allergia herkkyydestä ja hiuslaadusta ja hiusten omasta väristä esim. Jos on kovin tumma oma väri, pitäisi ensin värjättäviin hiuksiin tehdä oman värin poisto, jotta uusi väri näkyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos laittaisit parturiin värjäytettäväksi? Ei ainakaan ammattotaidoton munaa lapsen hiuksia pilalle?

Kyse ei ole pilaamisesta, vaan allergisesta reaktiosta.

Vierailija
4/34 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luontaistuotekauppojen mukaan luonnonvärit eivät aiheuta allergisia reaktioita. Ns. normaalit värithän on periaatteessa kielletty alle 16-v.

Häh? Mistä lähtien? Muuttuuko päänahka ja hiuslaatu jotenkin maagisesti kun täyttää 16v? Eli 15,5-vuotias ei voi vielä värjätä? Joopa joo taas. Kyllä meidän koulussakin suurin osa värjäili hiuksiaan ihan kaupan väreillä jo 12-13-vuotiaina kultaisella 90-luvulla, eikä kukaan kuollut tai saanut reaktioita.

Vierailija
5/34 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monet kampaajat ei värjää alle 16-vuotiaiden hiuksia.

Vierailija
6/34 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Värjäävät ainakin jos on vanhempi mukana.

Vierailija
7/34 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, ei meille ainakaan mitään ikärajaohjeistusta ole koskaan annettu.

T. Parturi-kampaaja

Vierailija
8/34 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh? Mistä lähtien? Muuttuuko päänahka ja hiuslaatu jotenkin maagisesti kun täyttää 16v? Eli 15,5-vuotias ei voi vielä värjätä? Joopa joo taas. Kyllä meidän koulussakin suurin osa värjäili hiuksiaan ihan kaupan väreillä jo 12-13-vuotiaina kultaisella 90-luvulla, eikä kukaan kuollut tai saanut reaktioita.

Taitaa se ikäraja olla jonkinlainen vastuuvapaus. Toivottavasti nykynuoret (ja heidän vanhempansa) olisivat fiksumpia kuin me ysäriteinit, mäkin värjäsin ekan kerran 12-vuotiaana. 12 vuotta tuli värjäiltyä, ja nyt jo 12 vuotta ilman (hassya, kun sattuu tuo 12 vuotta toistumaan). Nyt on uutisoitu niin paljon värien haitoista, että ehkä jossain vaiheessa värjääminen vähenee.

Vierailija
9/34 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse värjäsin monta vuotta santen kasviväreillä,ja jos pieleen menee niin ei lähde kuin kasvamalla pois. Toki voi uuden värin laittaa päälle mutta vaalentaminen ei ainakaan onnistu.

Vierailija
10/34 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä noita henna- yms yrttivärejä voi erittäin riskittä laittaa. 

Itse en jaksa tätä nykyajan värjäyskauhistelua muutenkaan ymmärtää. Itse aloitin värjäämisen kerran kuussa 12-vuotiaana, ja tosi moni  tytöistä silloin niin teki. Ja välillä laitettiin mustaksi, sitten monta värinpoistoa että sai blondin, sitten taas punainen tai musta. Kovaa kyytiä, mutta eipä siitä mitään haittaa tullut.

Nyt olen 42, ja en ole tuon 12-vuotiaan jälkeen ollut ikinä omalla maantienvärisellä tukalla. Aika monet värjäykset on siis tullut tehtyä. Ilman mitään haittoja koskaan. Eläkeikään ainakin aion värjätä, sitten jossain vaiheessa kun ei tarvi enää olla edustava työelämässä, annan ehkä itseni harmaantua ja mummoontua.

Vierailija
11/34 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en jaksa tätä nykyajan värjäyskauhistelua muutenkaan ymmärtää. Itse aloitin värjäämisen kerran kuussa 12-vuotiaana, ja tosi moni  tytöistä silloin niin teki. Ja välillä laitettiin mustaksi, sitten monta värinpoistoa että sai blondin, sitten taas punainen tai musta. Kovaa kyytiä, mutta eipä siitä mitään haittaa tullut.

Nyt olen 42, ja en ole tuon 12-vuotiaan jälkeen ollut ikinä omalla maantienvärisellä tukalla. Aika monet värjäykset on siis tullut tehtyä. Ilman mitään haittoja koskaan. Eläkeikään ainakin aion värjätä, sitten jossain vaiheessa kun ei tarvi enää olla edustava työelämässä, annan ehkä itseni harmaantua ja mummoontua.

"Nykyjana värjäyskauhistelu" johtuu siitä, että nyt kun niitä hiusvärejä käytetään paljon, on myös niiden haittavaikutuksista enemmän tietoa. Ja jos allergisen reaktion kerran saa, ei voi enää koskaan värjätä hiuksia.

Vierailija
12/34 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnonväreistä minulla ei ole kokemusta, mutta yksi hyvä vaihtoehto on mielestäni esimerkiksi Elumenin suoraväri. Siinä ei ole hapetteita tai ammoniakkia, ja se sopii monelle allergiselle hiusväriksi! Elumenia ei saa ihan joka kampaamosta ja se on hinnaltaan vähän kalliimpi, mutta mielestäni kyllä sen arvoinen. Omassa päässäni se myös pysyy pidempään parempana kuin normivärit.

Vierailija
13/34 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eu:n mukaan alle 16-vuotiaan päänahka luokitellaan lapsen päänahaksi, johon väriä ei saa laittaa. Valtaosa kampaamoista noudattaa tätä sääntöä, vaikka vanhemmat antaisivatkin luvan. Se mitä kukin tekee kotona, on jokaisen omalla vastuulla.

Vierailija
14/34 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Nykyjana värjäyskauhistelu" johtuu siitä, että nyt kun niitä hiusvärejä käytetään paljon, on myös niiden haittavaikutuksista enemmän tietoa. Ja jos allergisen reaktion kerran saa, ei voi enää koskaan värjätä hiuksia.

Totta, mutta ne allergiset reaktiot on kuitenkin hyvin harvinaisia, ja lisäksi allergisen reaktion, vakavankin, voi saada lähes mistä vaan. Ei silti kukaan, ellei jo tiedä olevansa allerginen, esim. jätä kalaa  tai pähkinöitä syömättä, allergiareaktion pelossa. 

Vierailija
15/34 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, mutta ne allergiset reaktiot on kuitenkin hyvin harvinaisia, ja lisäksi allergisen reaktion, vakavankin, voi saada lähes mistä vaan. Ei silti kukaan, ellei jo tiedä olevansa allerginen, esim. jätä kalaa  tai pähkinöitä syömättä, allergiareaktion pelossa. 

Hiusvärit nyt kuitenkin aiheuttavat muutakin kuin allergisia reaktioita. Niiden epäillään nostavan rintasyövän riskiä ja vaikuttavan sikiön kehitykseen.

Vierailija
16/34 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen sertifioitua ekokampaamoa, joka käyttää 100 % kasvivärejä. Ammattitaitoinen värjäystulos. Ja kasviväreillä tulee luonnollisen näköinen lopputulos, jossa juurikasvukaan ei näy niin pahasti. Tietääkseni kasviväreistä tulee allergisia reaktioita erittäin harvoin (toki kasveillekin VOI olla allerginen!) ja lisäksi ne ovat muutenkin turvallisempia. Hinta saattaa olla tavanomaista kampaamoa hiukan korkeampi, se missä itse käyn ei kylläkään näin ole.

Kannattaa olla tarkkana: monet kampaamot mainostaa "luonnollisia värejä" (nämä eivät kuitenkaan ole kasvivärejä).

Vierailija
17/34 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen sertifioitua ekokampaamoa, joka käyttää 100 % kasvivärejä. Ammattitaitoinen värjäystulos. Ja kasviväreillä tulee luonnollisen näköinen lopputulos, jossa juurikasvukaan ei näy niin pahasti. Tietääkseni kasviväreistä tulee allergisia reaktioita erittäin harvoin (toki kasveillekin VOI olla allerginen!) ja lisäksi ne ovat muutenkin turvallisempia. Hinta saattaa olla tavanomaista kampaamoa hiukan korkeampi, se missä itse käyn ei kylläkään näin ole.

Kannattaa olla tarkkana: monet kampaamot mainostaa "luonnollisia värejä" (nämä eivät kuitenkaan ole kasvivärejä).

Hmm, harmi vaan että nuo kasvivärit ei oikein kovin kummoisesti toimi. Olen itse käynyt kahdesti ekokampaamossa värjäyttämässä, ja tulos on ollut pettymys. Juurikasvu tosiaan ei näy, koska oikein mitään näkyvää väriä hiukseen ei tule. No, jos haluaa punaisen tukan, niin sitä kai saa, mutta esim. tummemmaksi värjäys, mitä mulle on yritetty, on tuottanut mitättömän tuloksen, 1-2  astetta tummemmat hiukset vaan.

Pahempi ongelma on, että koska niissä kaikissa väreissä on hennaa, niin niistä tulee aina lämpimän sävyisiä, mikä ei esim. itselleni sovi yhtään. Kampaajat yrittävät "taittaa" sitä lämpöisyyttä kyläl pois erilaisilla luonnonaineilla, mutta näiden aiheuttama sävyn viilennys lähtee yleensä pois viikossa-parissa ja sen jälkeen on taas oranssina hohtava tukka.

Vierailija
18/34 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiusvärit nyt kuitenkin aiheuttavat muutakin kuin allergisia reaktioita. Niiden epäillään nostavan rintasyövän riskiä ja vaikuttavan sikiön kehitykseen.

Sen että raskausaikana ei värjää ymmärrän hyvin - itsekin olisin varmaan ihan varmuuden vuoksi lopettanut jos olisin joskus raskaaksi hankkiutunut. Nuo syöpäriskit taas - jos niitä alkaa pelätä, niin saa pelätä kyllä ihan joka asiaa, kun harva se päivä uutisoidaan että milloin mikäkin tavallinen arjen asia aiheuttaa syöpää.

Vierailija
19/34 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin yksi noista, jotka aloittivat värjäämisen noin aikaisin. En saanut silloin vielä mitään oireita, mutta vakava allerginen reaktio värjäämisen aikana tuli jo 23-vuotiaana. Uskon että aikainen altistuminen näille myrkkykemikaaleille lisää allergisoitumisen riskiä. Tuttavapiirissä on muitakin vastaavia tapauksia.

Vierailija
20/34 |
12.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, ei meille ainakaan mitään ikärajaohjeistusta ole koskaan annettu.

T. Parturi-kampaaja

Ne kampaamot, joissa minä olen viime vuosina käynyt ilmoittavat, etteivät värjää alle 16-vuotiaiden hiuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän