Kustansivatko vanhempasi sinulle tai kustannatko sinä omille lapsillesi autokoulun?
Olen 25-vuotias nainen ja koitan pienistä tuloistani säästää rahoja autokoulua varten. Lähes aina, jos ajokortittomuuteni tulee kaverin tai tuttujen kanssa puheeksi, sitä ihmetellään suuresti. Ihmiset tuntuvat pitävän itsestäänselvyytenä, että vanhemmat kustantavat kortin 18-vuotiaalle lapselleen. Ei vaan minun kohdalla ollut näin... Isä maksoi kortin veljelleni, mutta ei minulle, koska tyttöjen ei kuulemma tarvitse ajaa.
Onko todella lähes itsestäänselvyys, että vanhemmat maksavat autokoulun ja ajokortin? Sehän on hirvittävän hintainenkin nykyään, varmasti tekee pienituloisille perheille tiukkaa.
Kommentit (50)
Maksoin kyllä omani, mutta lapsilleni olen kyllä maksanut kortit. Ensi vuonna jälleen tulee yksi.. Ja maksan sen ihan hymyssä suin, koska helpottaa minun elämääni ihan kivasti. Tavallaan on sitten vähän parempi lahja mukaan maailmalle.
Olen myös köyhästä perheestä, mutta meillä vanhemmat alkoivat säästää rahaa jo kun olimme pieniä autokoulua varten. Lisäksi kävin nuorena itse kesätöissä sitä varten. Sitten 18 v Isä opetti itse opetusluvalla mikä ei maksa yhtä paljon kuin autokoulun käynti. Vanhemmat maksoivat puolet ja minä toisen puolen kustannuksista.
Se oli mun 18 v lahja ja niin oli mun 2 sisaruksellenikin ja se saatiin aikaiseksi yhteistyöllä.
Mieheni on maksanut itse kesätyö-rahoistaan. Itse olin yläaste ikäisenä navetalla iltaisin töissä. Rahaa en saanut mutta vanhemmat lupasivat maksaa ajokortin.
Omille lapsille aion maksaa. Samoin sairas- ja tapaturmavakuutukset niin kauan että siirtyvät itse työelämään.
Onpas kummallinen ajattelutapa isälläsi.
Meillä äiti opetti opetusluvalla. Oli huomattavasti edullisempaa, mutta vaatii tietysti vanhemmalta aikaa ja viitsimistä.
Nykyään muuten opetusluvalla saa opettaa myös perheen ulkopuolisia, ainahan näin ei ole ollut. Meidän naapuri opetti oman poikansa ja tämän kaksi kaveria samalla opetusluvalla. Poikansa kavereilta otti jotain pientä palkkiota, jolla kattoi kustannuksia ja jäi varmaan pikkuisen plussallekin. Aika hyvä diili mielestäni, koska ne kaverit varmasti sai ajo-opetuksen reippaasti halvemmalla kuin autokoulussa.
Isäni opetti minua ja lapseni opetin itse. Kulut hoidin itse ja lasteni etäisä heidän kulunsa.(ihan vapaaehtoisesti)
Meillä vanhemmat avasit sekä minulle että siskolleni etutilit synnyttyämme. Sinne laitettiin kaikki lapsilisät ja suurin osa lahjaksi saaduista rahoista, esim. riparilahjarahat. Me saimme oikeudet tileihimme täytettyämme 18 vuotta. Sieltä sitten maksettiin mm. autokoulu. :)
Meillä oli itsestäänselvä asia, tosin kotosin haja-asutusalueelta jossa ei bussit kulkenu eli ajokortista oli hyötyä/etua myös vanhemmille. Kaikki lähipiiristä joiden kanssa ollu asiasta puhe tullu saaneet myös kortin (kaikki ei haja-asutusalueelta) vanhempien piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ja kyllä.
Samoin. Isällä oli opetuslupa.
Maksoin itse. Olin "jo" 27-vuotias, ja koska muutin pienemmälle paikkakunnalle huonojen liikenneyhteyksien päähän, niin kortti oli ajettava. Lapsia meillä on kaksi, ja molemmilla on säästötilit. Sitä en vielä tiedä käyttävätkö rahan autokouluun vai muuhun. Omilla ajokortittomilla vanhemmillani ei olisi ollut varaa maksaa autokouluani.
Siskolleni maksettiin ja oltais varmasti maksettu mullekin mut en halunnut korttia. Nyt parikymppisenä en enää kehtais pyytää vanhempia maksamaan. Hankin sit ite jos on joskus tarvetta.
Itse maksoin oltuani jo muutaman vuoden töissä. Velipuolelle toki maksettiin! Minulla ei ole lapsia eikä siis tarvitse maksaa.
Osan maksoin yo-lahjarahoilla, loput omalla palkallani. Tod näk maksan lasten isän kanssa autokoulun lapsille (3kpl), tosin isä varmaan opettaa itse.
Maksoivat ja tottakai maksan ja hankin myös heille autot sitten aikanaan.
Maksoin itse, säästin korttiin koko lapsuuden ja nuoruuden. Veljelle maksoi isä, kun veli ei osannut säästää eikä hänellä ollut siten korttiin rahaa. Kun valitin asian epäreiluudesta, oli maksu kuulema "lainaa". No, sitä lainaa ei veli ole maksanut vielä 15 vuoteen takaisin.
Toisella kaverilla kävi samalla lailla, pikkuveljellensä kortti maksettiin mutta (naispuoliselle) kaverilleni ei.
Kenellekään muulle kaverilla ei korttia maksettu. Jep, köyhistä piireistä ollaan.
Omia lapsia ei ole mutta jos olisi, niin voisin maksaa esim. puolet kortista. Ihan siksi, että lapsi osaisi arvostaa sitä kun joutuu itsekin osan maksamaan.
Synnyin ja kasvoin Helsingissä kantakaupunkialueella. Vanhemmillani oli ajokortit ja meillä oli auto, mutta sitä käytettiin aika harvoin. Kuljettiin julkisilla, fillarilla ja kävellen, totuin tähän pienestä pitäen. En itse kokenut tarvitsevani ajokorttia 18-kesäisenä ja vanhempani olivat samaa mieltä.
23-vuotiaana sain opiskelupaikan täältä Keski-Suomesta vähän pienemmältä paikkakunnalta ja vasta täällä tuli vastaan se tosiasia, että auto olisi ihan tarpeellinen kapistus. Julkiset kulkevat huonosti ja töiden saaminen on estynyt monta kertaa siksi, etten pääse kulkemaan autolla. Siinä missä monilla Stadin-kavereillani ei myöskään ole ajokorttia, täällä päin on lähes kaikilla. Itse asiassa lähes kaikilla on ollut nuorempana myös mopo. Olen kummajainen, koska en autoile ja kyllä, aion mennä autokouluun! Jos jään tänne pysyvästi asumaan, elämä ilman autoa on jokseenkin hankalaa.
Minulle maksettiin puolet ja puolet maksoin itse.
Siis HÄH? Onko tuo oikeasti yleistäkin, että pojille maksetaan autokoulut ja tytöille ei? Onpa törkeää.
Mulle ei kustannettu. Ajoin itse ajokortin vasta sitten kun olin töissä ja auto oli käytettävissä (opiskeluaikana ei ollut rahaa eikä autoa). Emme ole vielä päättäneet, mitä tehdään sitten, kun lapsi tulee ajokortti-ikään.