Kustansivatko vanhempasi sinulle tai kustannatko sinä omille lapsillesi autokoulun?
Olen 25-vuotias nainen ja koitan pienistä tuloistani säästää rahoja autokoulua varten. Lähes aina, jos ajokortittomuuteni tulee kaverin tai tuttujen kanssa puheeksi, sitä ihmetellään suuresti. Ihmiset tuntuvat pitävän itsestäänselvyytenä, että vanhemmat kustantavat kortin 18-vuotiaalle lapselleen. Ei vaan minun kohdalla ollut näin... Isä maksoi kortin veljelleni, mutta ei minulle, koska tyttöjen ei kuulemma tarvitse ajaa.
Onko todella lähes itsestäänselvyys, että vanhemmat maksavat autokoulun ja ajokortin? Sehän on hirvittävän hintainenkin nykyään, varmasti tekee pienituloisille perheille tiukkaa.
Kommentit (50)
Eivät kustantaneet ajokorttia kellekään lapsista.
Mulle maksettiin autokoulu yo-lahjaksi. On vähän kummallista, jos vanhemmat eivät osaa sen verran ennakoida, että säästäisivät 18 vuoden aikana rahat lapsensa ajokorttia varten. On varmaan niitä rutiköyhiäkin, joilla ei koskaan ole mistä säästää, mutta kyllä suurimman osan pitäisi saada muutama tonni sivuun vajaassa parissa kymmenessä vuodessa. Ei se lapsen täysi-ikäistyminen kuitenkaan mistään puskista tule.
Veljelleni maksettiin kuorma-autokortti, minulle ei mitään korttia. Ajoin ajokortin sitten vasta 30-vuotiaana, ja aion aivan ehdottomasti maksaa kortit lapsilleni.
Kyllä se vähän niin on, että Helsingissä ajokortti ei ole itsestäänselvyys tai välttämättömyys. Olen -89 syntynyt helsinkiläinen ja minulla on useita kavereita, joilla ei ole ajokorttia. Eikä sitä pidetä mitenkään ihmeellisenä, tietääkseni ainakaan. Minulla on kortti, mutten ole ajanut vuosiin.
Pienemmillä paikkakunnilla ja maalla varmasti eri asia.
Vanhemmat (no, oikeasti yh-äitini) maksoi 18v-lahjaksi, vaikka tulot pienet. Aion kyllä maksaa omille lapsilleni myös. Täytynee aloittaa säästäminen ajoissa. :D
Minulle kustannettiin. Vuosi oli -88.
Isovanhemmat aloittivat kaikille lastelapsille rahaston säästämisen kun syntyivät. Sinne on säästynyt 2500 e ja se "pitää" käyttää ajokorttiin.
Itse maksoin. Ei vanhemmilla olisi ollut varaa
Pääsin kesätöihin raksalle 17v ja sain vielä palkkaa työharjoittelu ajan syksyllä
Olihan se iso lovi mutta olen ylpeä itsestäni:)
Sisko sai halvemmalla suhteitten avulla ja veljelle isovanhemmat makso
Isä maksoi ajokorttini. Hinta oli 2400 mk ja vuosi oli 1984. Olin 18 ja puoli vuotta vanha tuore ylioppilas, kun kortin käteeni sain. Äidin saamilla perintörahoilla ostettiin samana kesänä auto. Ajoin paljon omia ajojani, mutta toimin myös paljon myös vanhempieni kuskina, sillä kummallakaan heistä ei ollut ajokorttia.
Minulle maksettiin, ja pidin ihan kunnia-asiana maksaa kortit lapsilleni.
Ensimmäisen korttiin otin pankista lainaa, toisen sitten sain jo helpommin maksettua.
Olin totaaliyh, mutta halusin maksaa.
Saatiin siskon kanssa ennakkoperintöä isoisältä ja niistä rahoista maksettiin kumpikin autokoulumme. En kyllä tiedä mikä olisi tilanne ollut jos niitä rahoja ei olisi ollut. Uskoisin, että vanhemmat ois ehkä antanu avustusta, mutta ei maksanut kokonaan.