Kustansivatko vanhempasi sinulle tai kustannatko sinä omille lapsillesi autokoulun?
Olen 25-vuotias nainen ja koitan pienistä tuloistani säästää rahoja autokoulua varten. Lähes aina, jos ajokortittomuuteni tulee kaverin tai tuttujen kanssa puheeksi, sitä ihmetellään suuresti. Ihmiset tuntuvat pitävän itsestäänselvyytenä, että vanhemmat kustantavat kortin 18-vuotiaalle lapselleen. Ei vaan minun kohdalla ollut näin... Isä maksoi kortin veljelleni, mutta ei minulle, koska tyttöjen ei kuulemma tarvitse ajaa.
Onko todella lähes itsestäänselvyys, että vanhemmat maksavat autokoulun ja ajokortin? Sehän on hirvittävän hintainenkin nykyään, varmasti tekee pienituloisille perheille tiukkaa.
Kommentit (50)
Vanhemmat maksoi ja aion kyllä maksaa omille lapsillekin, jos niitä joskus tulee. Sain myös auton, joka tosin on kamala romu, koska isäni on hyvästä palkasta huolimatta perkeleen pihi. :D
Ei kustannettu, omiamme autamma kykymme mukaan.
Eivät kustantaneet. En halunnut mennä autokouluun, koska pidin sitä rahan tuhlauksena. Kukaan kavereisstani ei ihmettele kortittomuuttani, eikä juuri kellään meistä edes ole autoa, kaupunkilaisia kun olemme. Minulle ei lapsia ole tulossa.
Mulle maksettiin ylioppilaslahjaksi. Ja hyvä niin, sain sitten kesätyön missä tarvitsin korttia.
Itsellä ei ole lasta mutta jos olisi/tulee niin sstäminen jo hyvissäajoin ja just vaikka ylioppilas- tai ammattiinvalmistumislahjaksi.
Kyllä se vuonna 2000 oli kaikille itsestäänselvyys että 18-vuotiaana ajetaan ajokortti ja vanhemmat sen maksaa.
Paitsi minulle. Isäni kysyi että mitä minä sillä teen ja äidin mielestä se taas kuului isän maksettavaksi (olivat eronneet ja isä oli huoltaja).
En osaa vastata kysymykseen. Maksoin itse autokouluni, tosin rahat siihen olin saanut isäni henkivakuutuksesta hänen kuoltuaan.
Autokoulun maksoin itse, omille lapsilleni maksan kyllä koska voin.
kustansivat jokaiselle meistä kolmesta lapsesta. Alnperin en koko korttia ees halunnut ja kovasti maanittelivat että olisi se hyvä suorittaa - lopulta lähes 20 vuotiaana päätinkin suorittaa. Onneksi päätin. muutama vuosi myöhemmin muutin sieltä syntymäkaupungistani Espoosta Vihtiin, ja täällä asuessa ei oikein enää ilman autoa ja korttia pärjäisikään, sen verta kaukana työt ja huonot julkiset. x)
Jos joskus saan lapsia niin varmasti heille sen kustannan.
Omassa kaveripiirissäni se on kyllä ollut hyvin itsestäänselvyys että vanhemmat on kortin kustantaneet. En tiiä ketään joka olisi sen ihan omista rahoistaan joutunut tienaamaan - osa on toki joutunut osallistumaan jonkin verran kustannuksiin.
Kustansivat ja todellakin aion kustantaa.
Ymmärrän oikeasti todella pienituloisten kohdalla ettei makseta, kun ei ole mitään mistä maksaa. Sitä sen sijaan pidän jo jonkinlaisena pahuutena, että yksi äijä jolla on verotettavat ansiotulot yli 100 000 euroa vuodessa ei voinut ajokortista maksaa edes osaa tyttärelleen, vaikka asuivat aivan perämetsässä ja auto olisi helpottanut lukiossa käyntiä suunnattomasti.
Isovanhempani maksoivat kun olivat kahdelle serkullenikin maksaneet.
iskä maksoi mulle ajokortin ja pakotti autokouluun vaikken edes olisi halunut ajokorttia. Vihaan ajamista.
Isä opetti mut opetusluvalla ja on luvannut kustantaa ainoalle lapsenlapselleen ajokortin aikanaan.
Minulle ajokortin maksoi vanhemmat. Minulla on 3 täysi-ikäistä lasta, ja yhtään ajokorttia en ole maksanut. Vanhin ei halunnut, ja kaksi seuraavaa kävi amiksen logistiikkapuolen. Sieltä tuli heille ajokortit ilmaiseksi BCD-kirjaimilla.
Ajoin ajokortin vasta ollessani 26 v. ja maksoin siis itse. En tarvinnut korttia ennen sitä. Tiedän yhden perheen, jossa kahdelle pojalle maksettiin ajokortit ja hankittiin autot. Tyttö taas sai maksaa korttinsa kesätyörahoistaan ja sai lainata veljensä autoa, jos veljeltä herui lupa. Aivan hirveää epätasa-arvoistamista, mitä en ikinä tekisi omille lapsilleni.
Vanhemmat maksoivat meille kaikille, jotka ajokortin halusivat. Itse ajoin kortin heti, kun täytin 18 vuotta. Asuimme maalla ja kortti oli välttämätön.
Olen myös 25 ja vailla korttia. Vanhemmat eivät maksaneet. Kesä- ja osa-aikatyöllä olen maksanut 16-vuotiaasta saakka vuokrani, laskuni ja elämiseni, joten en ole vieläkään saanut säästettyä... Nyt työttömänä itkettää unelmien työpaikkailmoitukset, joissa "oma auto ja ajokortti vaaditaan". :(
Harmittaa myös epäreiluus. Pikkuveli asui pitempään kotona ja hänelle maksettiin osa ajokortista ja edullinen autokin...
Olisi maksettu tai siis isä olisi opettanut opetusluvalla. Jotenkin en vaan saanut aikaiseksi, kun ei sillä ajokortilla oikein olisi mitään tehnyt. Julkiset kuitenkin kulkivat hyvin (pk-seudulla asuin). Nuoremmat siskot kuitenkin olivat isän opetuksessa ja saivat kortit. Muutin vielä opiskelujen perässä pois, joten se ajamaan opiskelu jäi.
Olen nyt 26-vuotias ja edelleen ajokortiton, mutta kortittomuudesta ei ole ollut oikeastaan ongelmia. Miehelläni on ajokortti, mutta meillä ei ole autoa. Julkisilla ja pyörällä pystyy liikkumaan hyvin. Sitten kun auton hankkiminen tulee ajankohtaiseksi, pitäisi minunkin varmaan ajaa kortti. En osaa yhtään sanoa, miten opettelu hoituisi, menisinkö ihan ajokouluun vai opettaisiko mieheni. Mutta todennäköisesti maksaisin itse. Ehkä isä osallistuisi kustannuksiin, jos kysyisin. Saa nähdä.
Omista lapsista en osaa sanoa, riippuu ihan tilanteesta sitten.
Minun äitini olisi maksanut ajokortin, jos olisi ollut varaa. Yritän nyt itse säästää rahaa ajokorttiin. Kortittomuus saanut aikaan paljon ihmettelyä muissa ihmisissä.
Isä opetti ajamaan autoa opetusluvalla. Moottoripyöräkortin maksoin itse. Jos joskus olisi omia muksuja niin mahdollisuuksien mukaan B-kortin hankkimisessa auttaisin.
Itse maksoin. Asuin 17 vuotiaana jo omillani.
Lapsille aiomme maksaa. Jokaiselle on perustettu oma rahasto kun syntyivät. Niissä on jo nyt tarvittavat summat ja hieman ylikin. Saavat sitten pienet pesämunat kun muuttavat omilleen.
Ovat vasta 9,8 ja 6 vuotiaat.