Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apuaapua! Yritin löytää sisaruksiani vrk:n kautta, mutta homma kusikin jaloilleen

11.08.2016 |

Tiedän siis vain isäni koko nimen, en mitään muuta. Äiti ei hänestä halua puhua ja isäni on osoittanut minulle kun olin lapsi, ettei hän halua olla missään tekemisissä (lähetti isänpäiväkortin takaisin yms.)

Tiedän että minulla on kaksi siskoa, haluaisin tietää edes heistä. Olen heidät tavannutkin joskus lapsena, mutta äitini ei antanut tavata toiste.

Tein tästä aloituksen joskus tänne ja joku käski etsiä isän nimellä vrk:sta isän lapset. Tämän teinkin ja valitsin tarkoituksekseni sukututkimus, koska mikään muu ei sopinut.

Nyt maistraatin sihteeriltä tuli minulle aika äkäisen kuuloinen e-maili, jossa tiedustellaan, että onko minulla asianmukaiset luvat sukututkimusrekisterin pitoon. Kysyttiin myös, olenko informoinut asianomaisia sukutietojen etsimisestä. Miten minä voisin heitä infota, kun en edes tiedä ketään koko isän puolen suvustani. :( Sitähän minä koitan tässä selvittää! Käskettiin myös liittää mukaan kattava kooste sukututkimusrekisteristäni ja siitä, mikä on sukulaissuhteeni ko. ihmiseen.

Sain viestistä sellaisen käsityksen, että vastaamatta en voi jättää, muuten juttu menee eteenpäin. Mutta mitä ihmettä minä tuohon vastaan? En minä ole mikään oikea sukututkija, eikä minulla ole hänelle näyttää mitään rekisteriä! Haluaisin vain sisaruksieni nimet, jotta voisin mahdollisesti lähestyä heitä.

Pelkään että tästä urkkimisesta menee tieto nyt isälleni, joka ihan varmasti kieltää kaikkien tietojen luovuttamisen tämän jälkeen.

Kommentit (206)

Vierailija
21/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, asuuko isäsi Etelä-Pohjanmaalla? Jos asuu, tiedän ehkä sisarustesi nimet.

Vierailija
22/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, asuuko isäsi Etelä-Pohjanmaalla? Jos asuu, tiedän ehkä sisarustesi nimet.

Ei asu. :( Uudellamaalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mitä vastaat, mutta tilaa oma virkatodistuksesi missä nuo tiedot yleensä lukevat

Omassa virkatodistuksessa ei näy sisaruksia. Ja sitähän ap tässä oli hakemassa.

Vierailija
24/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmoitushan tuosta menee joka tapauksessa asianomaisille, joten valmistaudu paskamyrskyyn jos isäsi on ihan kieltämällä kieltänyt yhteydenpidon ja urkinnan. Olethan ottanut selvää ettei sinulla ole lähestymiskieltoa? Jos on, niin sitten joudut vaikeuksiin.

Lähestymiskieltoa ei ihan hepposin perustein lähdetä asettamaan. Varsinkaan omille lapsille.

Toistuvista urkintayrityksistä vasten asianomaisen tahtoa saa lähestymiskiellon.

Vierailija
25/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorokauden kautta? Mitä hittoa? Opettele ap kirjoittamaan, ei väestörekisteriä noin lyhennetä!

Vierailija
26/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska isäsi on elossa on hänellä tietysti tietosuoja, kuin myös lapsillaan. Esim. Kirkonkirjoja pääsee avoimesti tutkimaan vasta sata vuotta myöhemmin, ellei rekisteröidy henkilötietorekisterin pitäjäksi ja sitoudu rekisterin pitämiseen (yksityisyys, arkiston säilytys, tietosuojat yms.)

Käytännössä tarkoittaa sitä että mikäli elossa oleva ihminen ei halua sinun henkilötietorekisteriisi kuulua, ei hänen ole pakko sinulle tietojaan antaa. Rekisterin pitäjänä on kaikille elossa oleville rekisteriin kuuluville tehtävä tiettäväksi että ko. rekisteriä ihmisistä kerää.

Vierailija
27/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap selitä sinne maistraattiin että et ole sukututkimusta tekemässä vaan esim. testamentin tekoa varten tarvitset puolisisarustesi tiedot jotta voit edetä testamentin teon kanssa. Vrk nyt häröilee koska kuvittelee että olet keräämässä jotain suurta sukututkimusta. Näinhän ei ole.

Yleensä noita virkatodistuksia pyydetään seurakunnalta tai maistraatista joten jos nyt tosiaan suoraan vrk:ltä olet kysynyt siellä saattaa joku tomppeli olla nyt vähän liian virkaintoinen.

Jos et saa tietoja virkaintoiselta tomppelilta niin pyydät sitten uuden virkatodistuksen joko maistraatin tai seurakunnan kautta ja laitat tosiaan syyksi esim. tuon testamentin teon. Jos et tiedä kuuluuko isäsi seurakuntaan vai ei pyydä ensin oma virkatodistuksesi josta näet mihin seurakuntaan/maistraattiin vanhemmat kuuluvat.

Ja ei - todellakaan virkatodistuspyynnöstä ei mene tietoa niille henkilöille joista virkatodistusta pyydetään. :D

Vierailija
28/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoitushan tuosta menee joka tapauksessa asianomaisille, joten valmistaudu paskamyrskyyn jos isäsi on ihan kieltämällä kieltänyt yhteydenpidon ja urkinnan. Olethan ottanut selvää ettei sinulla ole lähestymiskieltoa? Jos on, niin sitten joudut vaikeuksiin.

Ei lähestymiskieltoa saa tosta noin vaan, erityisesti jos ei ole mitään väärää tehnyt. Ja asianomainen kyllä saa aina tiedon lähestymiskiellosta.

Vierailija
29/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mitä vastaat, mutta tilaa oma virkatodistuksesi missä nuo tiedot yleensä lukevat

Omassa virkatodistuksessa ei näy sisaruksia. Ja sitähän ap tässä oli hakemassa.

No todella helposti saa myös tilattua vanhempiensa virkatodistukset. Itse juuri sen viime viikolla tehneenä voin sanoa ettei ollut mitään ongelmaa.

Vierailija
30/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko kertoa vaikka isäsi etunimen alkukirjaimen?

Vierailija
31/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haista sä utelias paska.

ohis

Vierailija
32/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vitun idiootti. Luulitko oikeasti että voit tonkia ihmisten tietoja valheellisin perustein ilman että sitä aletaan tutkimaan? Nauti linnastasi, tai ainakin sakoistasi.

Idiootti olet itse jos kuvittelet, että tuosta saa linnaa tai edes sakkoja, eihän ap edes saanut mitään tietoja. Laittoi pelkän kyselyn. Ei sellainen ole mikään rikos. Ja valheellisin perustein, sekin on vähän tulkintakysymys, sukututkimuksen kun voi käsittää monin tavoin. Ap tutkii kuin oman isänsä ja sisarustensa tietoja. Eli omaa sukuaan.

Vierailija
33/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylläri et uskikset on töykeitä.

Vierailija
34/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

A

ap

Vierailija
35/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sä sitä tunne, joten älä utele.

Vierailija
36/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylläri et uskikset on töykeitä.

Uskikset maistraatissa? Luulempa että ihan ateistit nyt asialla.

Vierailija
37/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

A

ap

Älä ap mene näihin. Suomessa on miljoona ihmistä jotka tuntevat jonkun A:lla alkavan Uudeltamaalta.

Vierailija
38/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/sivut/sshy/kaytannesaannot.pdf

Tämän mukaan rekisteriselosteen laatiminen olisi "suositeltavaa" ja sukututkimusrekisteriin saisi tallentaa kaikkea paitsi elossa olevien arkaluontoisia tietoja - tarkoittaen siis esim. sairaus- tai rikostietoja.

Vierailija
39/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaat, että tarkoituksesi oli saada selville sisarustesi nimet, eikä siellä ollut muuta mahdollista valintaa. Selität että et ole tekemässä mitään virallista sukututkimusta, vaan yritit vain selvittää sisarustesi nimet. Onko isä tunnustanut sinut?

Oma isäni ei ole, ja voisin kuvitella tekeväni jotain vastaavaa :D

On tunnustanut, mutta vain sen takia kun äitini veti asian oikeuteen. Olen sen verran nuori (-93), että silloin oli pakko tunnustaa jos äiti sitä vaati.

ap kirjautumattomana

luultavasti saat omat tietosi kotikuntasi lastenvalvojalta tai siitä käräjäoikeudesta, jossa isyysasiasi on aikanaan vahvistettu. Jos isyytesi on selvitetty, on myös isäsi joutunut antamaan tietoja itsestään elatusavun määräämiseksi. Tuolloin on voinut ilmoittaa muut huollettavat lapsensa. Saat myös isäsi täydelliset tiedot sieltä.

Olet sen verran nuori, että todennäköisesti sitten isäsi tiedoilla sisaruksia löytyy ihan googlettamalla. Nykyään on listoja opiskelemaan päässeistä ja valmistuneista ja mm. Facebook yms.

Vierailija
40/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaat, että tarkoituksesi oli saada selville sisarustesi nimet, eikä siellä ollut muuta mahdollista valintaa. Selität että et ole tekemässä mitään virallista sukututkimusta, vaan yritit vain selvittää sisarustesi nimet. Onko isä tunnustanut sinut?

Oma isäni ei ole, ja voisin kuvitella tekeväni jotain vastaavaa :D

On tunnustanut, mutta vain sen takia kun äitini veti asian oikeuteen. Olen sen verran nuori (-93), että silloin oli pakko tunnustaa jos äiti sitä vaati.

ap kirjautumattomana

luultavasti saat omat tietosi kotikuntasi lastenvalvojalta tai siitä käräjäoikeudesta, jossa isyysasiasi on aikanaan vahvistettu. Jos isyytesi on selvitetty, on myös isäsi joutunut antamaan tietoja itsestään elatusavun määräämiseksi. Tuolloin on voinut ilmoittaa muut huollettavat lapsensa. Saat myös isäsi täydelliset tiedot sieltä.

Olet sen verran nuori, että todennäköisesti sitten isäsi tiedoilla sisaruksia löytyy ihan googlettamalla. Nykyään on listoja opiskelemaan päässeistä ja valmistuneista ja mm. Facebook yms.

Tähän pyrinkin, mutta tarvitsen etu- ja sukunimen jotta löytäisin heidän facebookista.. Sukunimi on aika yleinen ja sekin on aika epävarma, koska en voi tietää ovatko samalla sukunimellä kuin isäni.

En muista enää mikä käräjäoikeus oli kyseessä. Joskus teininä pengoin äidin papereita hänen ollessaan töissä ja vahingossa löysin isääni liittyviä dokumentteja. En voi pyytää näitä äidiltäni, koska hän ei niitä suostu minulle näyttämään. Olen kysynyt, äidistäni ei ole mitään apua tässä asiassa, koska hän ei halua että selvitän asiaa.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä viisi