Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apuaapua! Yritin löytää sisaruksiani vrk:n kautta, mutta homma kusikin jaloilleen

11.08.2016 |

Tiedän siis vain isäni koko nimen, en mitään muuta. Äiti ei hänestä halua puhua ja isäni on osoittanut minulle kun olin lapsi, ettei hän halua olla missään tekemisissä (lähetti isänpäiväkortin takaisin yms.)

Tiedän että minulla on kaksi siskoa, haluaisin tietää edes heistä. Olen heidät tavannutkin joskus lapsena, mutta äitini ei antanut tavata toiste.

Tein tästä aloituksen joskus tänne ja joku käski etsiä isän nimellä vrk:sta isän lapset. Tämän teinkin ja valitsin tarkoituksekseni sukututkimus, koska mikään muu ei sopinut.

Nyt maistraatin sihteeriltä tuli minulle aika äkäisen kuuloinen e-maili, jossa tiedustellaan, että onko minulla asianmukaiset luvat sukututkimusrekisterin pitoon. Kysyttiin myös, olenko informoinut asianomaisia sukutietojen etsimisestä. Miten minä voisin heitä infota, kun en edes tiedä ketään koko isän puolen suvustani. :( Sitähän minä koitan tässä selvittää! Käskettiin myös liittää mukaan kattava kooste sukututkimusrekisteristäni ja siitä, mikä on sukulaissuhteeni ko. ihmiseen.

Sain viestistä sellaisen käsityksen, että vastaamatta en voi jättää, muuten juttu menee eteenpäin. Mutta mitä ihmettä minä tuohon vastaan? En minä ole mikään oikea sukututkija, eikä minulla ole hänelle näyttää mitään rekisteriä! Haluaisin vain sisaruksieni nimet, jotta voisin mahdollisesti lähestyä heitä.

Pelkään että tästä urkkimisesta menee tieto nyt isälleni, joka ihan varmasti kieltää kaikkien tietojen luovuttamisen tämän jälkeen.

Kommentit (206)

Vierailija
81/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuvatko sisaruksesi siis isänne kanssa? Minkähän ikäisiä ovat?

Olettaisin ainakin, että kaksi vanhempaa siskopuoltani asuu jo omillaan, ovat minua vanhempia, varmaan lähempänä kolmeakymmentä jo.

Nuorempi velipuoleni saattaa asua vielä kotona. On käsittääkseni minua nelisen vuotta nuorempi, eli n. 19-vuotias.

Pakko kysyä, oletko syrjähypyn tulos kun sinulla on samassa(?) perheessä vielä nuorempikin sisaruspuoli? Jos kyse on tästä, niin ymmärrän nihkeyden. Ymmärrän myös jos sisaruspuolesi eivät halua olla tekemisissä kanssasi.

Ihan kuin se olisi jotenkin ap:n syy.

No en minä ainakaan haluaisi olla tekemisissä isäni syrjähypyn tuotoksen kanssa. :D

Vierailija
82/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap,

Täällä on ollut ihan asiallisiaiin ohjeita. Pääset varmasti niillä eteenpäin

Monelle tämä tiedoksi: sukulaisuus on juridinen fakta. Ja kaikkien lasten oikeus. Ap perii biologisen isänsä, minimissään lakiosan riippumatta siitä haluaako hänen isä sitä tai ei. Tämmöiset kun eivät ole tunneasioita lainkaan kun niitä tarkastellaan lainsäädännön ja perillisen/lasten oikeuksien kannalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olettaisin ainakin, että kaksi vanhempaa siskopuoltani asuu jo omillaan, ovat minua vanhempia, varmaan lähempänä kolmeakymmentä jo.

Nuorempi velipuoleni saattaa asua vielä kotona. On käsittääkseni minua nelisen vuotta nuorempi, eli n. 19-vuotias.

Pakko kysyä, oletko syrjähypyn tulos kun sinulla on samassa(?) perheessä vielä nuorempikin sisaruspuoli? Jos kyse on tästä, niin ymmärrän nihkeyden. Ymmärrän myös jos sisaruspuolesi eivät halua olla tekemisissä kanssasi.

Piti kysyä ihan samaa! Pisti silmään nimenomaan tuo nuorempi veli. Isäsi siis pomppinut punkasta toiseen ja saanut mukuloita aikaiseksi kahteen osoitteeseen?

Mahdollista. En tiedä onko tuo velipuoli saman naisen kanssa kuin siskopuoleni, en tiedä olenko syrjähypyn tulos. En jaksa enää vatvoa isäni asioita, koska ne eivät johda mihinkään. Joskus nuorempana koitin ottaa hänestä selvää,  mutta en jaksa enää yrittää.

ap

Tälläiset oleelliset tiedot olisi kannattanut kertoa ennen kuin aloit kalastelemaan täällä sympatiaa. Asetelmahan on nyt aivan erilainen.

Vierailija
84/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihan sama, minkä tulos lapsi on. Se ei ole lapsen vika. Jokainen ansaitsee rakkautta ja inhimillisen kohtelun.

Vierailija
85/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen, että ehkä väestörekisterikeskus on jo ollut yhteydessä isääsi? ja isä on ilmoittanut ettei halua mitään tietojaan antaa sinulle ja siksi sait tuon viestin. En tiedä miten nämä virallisesti toimii, mutta tuntuisi järkevältä ettei tietoja luovuta ilman asianomaisten suostumusta. 

Vierailija
86/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piti kysyä ihan samaa! Pisti silmään nimenomaan tuo nuorempi veli. Isäsi siis pomppinut punkasta toiseen ja saanut mukuloita aikaiseksi kahteen osoitteeseen?

Mahdollista. En tiedä onko tuo velipuoli saman naisen kanssa kuin siskopuoleni, en tiedä olenko syrjähypyn tulos. En jaksa enää vatvoa isäni asioita, koska ne eivät johda mihinkään. Joskus nuorempana koitin ottaa hänestä selvää,  mutta en jaksa enää yrittää.

ap

Tälläiset oleelliset tiedot olisi kannattanut kertoa ennen kuin aloit kalastelemaan täällä sympatiaa. Asetelmahan on nyt aivan erilainen.

Millä tavalla erilainen asetelma, jos onkin ns. "syrjähypyn tulos"?

Kaikki sympatiani on ap:n puolella. Toivottavasti löydät sisaruksesi, ja toivottavasti he ovat empaattisempia kuin äitisi tai isäsi ovat olleet.

Vierailija
87/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuorokauden kautta? Mitä hittoa? Opettele ap kirjoittamaan, ei väestörekisteriä noin lyhennetä!

Googletapa huviksesi VRK. Ihan rohkeesti vaan.

Vierailija
88/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihan sama, minkä tulos lapsi on. Se ei ole lapsen vika. Jokainen ansaitsee rakkautta ja inhimillisen kohtelun.

Ei ole ei, mutta ei ole myöskään petetyn tai äpärälapsen sisarusten vika. Onko inhimillistä pakottaa viattomia tekemisiin henkilön kanssa, joka muistuttaa heidän perheensä hajoamisesta?

Vierailija
89/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet saanut ihan tavallisen laillisuutta selvittävän meilin, koska sukututkimusta tekevänä sinulla tulee olla rekisteriasiat kunnossa. Tietoja kun ei saa luovuttaa rekisteristä toiseen ilman lupaa.

Jos et vastaa mitään, asia lähtee eteenpäin tietosuojarikkomuksena. Sakot saat ainakin, mahdollisesti vähän muutakin, jos menet selittämään, että laittomin keinoin etsit elossa olevia sukulaisiasi.

No eihän tuossa tiedustelussa ole vielä mitään tietosuojarikkomusta tapahtunut.

Vierailija
90/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin se olisi jotenkin ap:n syy.

No en minä ainakaan haluaisi olla tekemisissä isäni syrjähypyn tuotoksen kanssa. :D

En minäkään.

Vierailija
91/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.osoitepalvelu.net/Default.aspx?lang=fi kokeile löytyykö isäsi osoite? Tästä ei ainakaan mene tietoa mihinkään että on kyselty.

Vierailija
92/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Zzzuristi kirjoitti:

Unohda porvoolaisten ketjussa antamat "neuvot".

Kerrot asian oikean laidan ja se siitä. Tiedot ovat julkisia eikä niiden kyselemisestä ole mitään sanktioita.

Mutta henkilörekisterin pitäminen edellyttää ilmoituksen. Sukututkimuksessa tehdään henkilörekisteri, jos mukaan otetaan elävien sukulaisten tietoja heiltä lupaa kysymättä / edes luvalla. Julkista tietoa ei ole se, kuka on kenen lapsi.

Vierailija
93/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmilla sisaruksillasihan voi olla jo lapsiakin! Kannattaa miettiä siltäkin kannalta, että jos nyt jänistät, tulevat lapsesi eivät koskaan tapaa mahdollisia serkkujaan. :)

Vierailija
94/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kysyit väestörekisteristä? No en usko että sukututkijat kovin usein sieltä kyselevät, yleensä kysytään seurakunnalta juurikin se virkatodistus, ja sulla on oikeus saada isäsi virkatodistus, ei tarvi mitään erityistä selitellä. En ole koskaan kuullut että joku taho kyselisi jotain lupia sukututkimukseen, sitä voi nykyään tehdä netissä ihan ilman että kukaan tietää siitä mitään. 

Toki normaalisti väestörekisteristä elävien ihmisten tietoja kun kysyy pitää olla joku syy, mutta älä kysy sieltä, eikä sun tarvi sinne mitään selvitellä, jos kerran oli noin vaikeaa, niin anna olla. Kysyt seurakunnalta.

Mitä tekemistä seurakunnalla on väestörekisterin kanssa, jos oikeasti on niin todellakaan ei pitäisi olla. Seurakuntiin kuuluu alle 80 % väestöstä ja kokoajan vähenee.

Toki nämä jotka tekevät avioliiton ulkopuolisia lapsia samalla, kun ovat toisen kanssa aviossa yleensä ovat seurakunnassa.

DNA testaus on jo nyt muuttanut asenteita, ennen ajateltiin että avioliiton ulkopuoliset lapset olivat lähinnä miesten tekeleitä. Nyt on selvinnyt että useampi kuin joka kymmenes avioliitossa syntyvä lapsi ei ole aviomiehen oma.

Vierailija
95/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap,

Täällä on ollut ihan asiallisiaiin ohjeita. Pääset varmasti niillä eteenpäin

Monelle tämä tiedoksi: sukulaisuus on juridinen fakta. Ja kaikkien lasten oikeus. Ap perii biologisen isänsä, minimissään lakiosan riippumatta siitä haluaako hänen isä sitä tai ei. Tämmöiset kun eivät ole tunneasioita lainkaan kun niitä tarkastellaan lainsäädännön ja perillisen/lasten oikeuksien kannalta.

Mutta ei ole olemassa mitään sukulaisuuteen perustuvaa oikeutta saada väestörekisterikeskuksesta henkilökohtaisia tietoja puhelimitse tai sähköpostilla.

Vierailija
96/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmilla sisaruksillasihan voi olla jo lapsiakin! Kannattaa miettiä siltäkin kannalta, että jos nyt jänistät, tulevat lapsesi eivät koskaan tapaa mahdollisia serkkujaan. :)

*sisarusPUOLI

*serkkuPUOLI

Sisaruksia näistä ihmisistä ei tule ap:lle koskaan. Heidän lapsistaan ei koskaan tule ap:n serkkuja.

Vierailija
97/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melko todennäköistä on, että eivät joka tapauksessa tapaa. Oletatko, että ap kutsutaan sukujuhliin?

Vierailija
98/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkai ap nyt mitään sähköpostia sinne maistraattiin sepustanut? Ei luoja, nolaat itsesi jos alat höpöttämään jostain sisarusten etsimisestä.

Vierailija
99/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidanpa soittaa väestörekisterikeskukseen ja kysellä tietoja Kimi Räikkösen mahdollisista lapsista. Teenpä tässä sukututkimusta ja olisi mukava saada tietää. Olen serkkupuoli eli selkeästi sukua.

Arvataanpa kahdesti, kerrotaanko minulle  tietoja!

Vierailija
100/206 |
11.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei, jos minun isäni olisi bylsinyt jotain satunnaista hempukkaa ja siitä olisi syntynyt lapsi jonka kanssa isäni EI HALUA olla tekemisissä.

1. Kyseinen ihminen ei ole siskoni, ei tule koskaan olemaan.

2. Kyseisen ihmisen äpärät eivät ole minun lasteni serkkuja. Ja jos kyseinen ihminen luulee että lapsemme saavat tavata, koska ovat "serkkuja", niin sitten saa kävellä hyvin vihaisen leijonamamin ylitse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan