Voi miksi osa naisista alkaa pukeutua keski-ikäisesti....
Siis nämä valkoiset polven alle caprit, espritin kengät ja joku kiva raidallinen paita.... Hei oikeesti! Tämä on kuin joku sovittu koodi, kun katselee tietyn ikäisiä naisia. Joo, olen 43-vuotias, mutta en kuunaan laittaisi em. vaatteita päälleni.
Kommentit (545)
Yksi ajatus... kengilla (ja muilla asusteilla) on merkitysta. Ne voivat saada periaatteessa ihan "perus" asukokonaisuuden kiinnostavaksi, tai painvastoin.
Kun oli nuori, oli vallalla sellainen ajattelu jonka mukaan "musta sopii kaiken kanssa" - ja sitten piti olla aina ne samat mustat arkikengat ja laukku... ei todellakaan. Onkohan tama ajattelu viela vallalla Suomessa, etta kenkia ei tarvitse olla kuin yhdet kutakin lajia eivatka ne saa maksaa?
Minulla on joitakin kenkia jota saattavat kuulua kategoriaan "tantta", mutta yritan parhaimman mukaan yhdistaa mukavuuden ja tyylikkyyden... Korkkarit laitan jalkaan (jos laitan) vasta toimistolla, kaveltyani toihin lenkkarit tai matalat kengat jalassa. Yli 8-senttisia en kayta koska ne ovat epamukavia - mutta pienikin korko on kaunis, jos se on tarpeeksi siro. Usein kaytan matalia teravakarkisia kenkia, niissa on mielestani skarppiutta jota ballerinoista puuttuu. Herraintyyliset loaferit ja broguet ovat myos kivoja etenkin syksylla.
Valitettavasti laatu maksaa, ja (oma mielipiteeni on etta) kenkia pitaa olla tarpeeksi silla niita vaihtelemalla vaihtuu myos asun fiilis, vaikka vaatekaappi olisi minimalistinen. Hankin siis kenkia hyvaksi tuntemiltani merkeilta, myos nettikaupoista, ja usein alesta. Clarksilta loydan joskus kivoja (en aina). Hoidan niita hyvin, ja ne kestavat .
(P.S. En ollut kuullutkaan riekereista joten tsekkasin, eika... niita voi todellakaan tyylikkaiksi sanoa. Samalta naytta kuin el naturalistat yms. Ymmarran kylla etta joillain on jalkaongelmia jotka oikeasti rajoitavat kenkien kayttoa, mutta ei kai suomalaisista useimmat kuitenkaan ole jalkavaivaisia?)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä samaa mieltä jonkun kommentoijan kanssa, että Suomessa ei ole keski-ikäiselle naiselle paljon vaatetarjontaa. En tykkää h&m:n kertakäyttövaatteista, en cubuksesta, ginatricotista, vilasta, yms.
Kun haluan, että vaate on sen verran laadukas ja kestävä, ettei koko ajan tarvitse olla ostamassa uusia. Sitä sitten turhautuneena ostaa jotakin joka on vähän sinnepäin mitä haluaa ja pitää sitä kun ei muutakaan voi. Ole siinä sitten tyylikäs kun tarjonta on niin surkeaa.
Filippa K? Tiger of Sweden? Acne? Andiata?
Taifun, Marc Aurel, Ril's, Part Two, Gwynedds, Michael Kors, Boss, Tommy Hilfiger, Gant, Wico, Luisa Cerano....
Blogia pitävällä Kalastajan Vaimolla on monesti kivoja vaatteita
Laittakaa vinkkejä pluskokoisista 45-55 ikäisistäni bloggareista.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ahdistaa, kun joutuu pukeutumaan "tätimäisesti" ja "aikuismaisesti" työn ja muiden virallisten tilaisuuksien takia. Olen 23v.ja töissä sellaisessa paikassa, jossa en halua herättää liikaa huomiota tai pukeutua liian fiinisti, mutta silti pitää olla asiallisen näköinen. Olen timmikroppainen ja hyvännäköinen nuorukainen, joten minun pitää peittää takapuoleni ja muotoni pitkillä neuleilla sekä löysillä paidoilla. Normaalisti pidän myös piilareita enemmän, mutta töissä rillipäisenä olen uskottavampi. Näytän ihan järkyttävältä hiirulaistantalta työlookissani verrattuna siihen tavanomaiseen lookiin vapaa-ajalla ja viihteellä. Siinäkin yksi syy niin erilaiseen pukeutumiseen, koska vapaa-ajalla asiakkaat eivät tunnista helposti. Näin parikymppisenä on tajunnut, että aikuisen naisen vaatekaappiin kuuluu väkisin trenssitakki, jakkupuku, korolliset nilkkurit, mustat stay-upit, suorat housut, hartiahuivi ja tylsiä löllöpuseroita.
En omista yhtäkään mainitsemistasi vaatekappaleista, vaikka olen toimistotyössä ja jo kolmekymppinen tantta. Tylsistä löllöpuseroista en tosin ole varma, kun en tiedä, mitä neovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä mahtaa olla ap:n oma pukeutumistyyli, kun on itsekin jo tukevasti keski-ikäinen?
No mikä sitten on keski-ikä, olen 43v ja en pysty uskomaan, että koskaan pukisin capreja, raitapaitaa ja terveyskenkiä jalkaani. Ikäiseni naiset siis laahustavat em. lookissa kaupungilla.
Kun vuosia kuluu vielä vähän lisää, jalat voivat alkaa kipeytyä näteissä kengissä.
t. 49 v.
Nättejäkin kenkiä saa tyylikkäinä. HUOM!
Ei hän tyylikkyydestä puhunut vaan kivuista. Keskity lukemaasi! Kivut jaloista lähtee sillä, että heittää kengät menemään ja kävelee paljain jaloin. Jos on sosiaalisista syistä (rajoittuneet paheksuu kengättömiä ilman syytä) pakko käyttää kenkiä, niin Xero Shoes kesällä ja Softstar Shoes muina vuodenaikoina. Jälkimmäisellä on tosin kesäkenkiäkin. Pointtina olemattoman ohut pohja, jolloin jalat toimivat luonnollisesti. Tavallaiset kengät pilaavat jalat.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ahdistaa, kun joutuu pukeutumaan "tätimäisesti" ja "aikuismaisesti" työn ja muiden virallisten tilaisuuksien takia. Olen 23v.ja töissä sellaisessa paikassa, jossa en halua herättää liikaa huomiota tai pukeutua liian fiinisti, mutta silti pitää olla asiallisen näköinen. Olen timmikroppainen ja hyvännäköinen nuorukainen, joten minun pitää peittää takapuoleni ja muotoni pitkillä neuleilla sekä löysillä paidoilla. Normaalisti pidän myös piilareita enemmän, mutta töissä rillipäisenä olen uskottavampi. Näytän ihan järkyttävältä hiirulaistantalta työlookissani verrattuna siihen tavanomaiseen lookiin vapaa-ajalla ja viihteellä. Siinäkin yksi syy niin erilaiseen pukeutumiseen, koska vapaa-ajalla asiakkaat eivät tunnista helposti. Näin parikymppisenä on tajunnut, että aikuisen naisen vaatekaappiin kuuluu väkisin trenssitakki, jakkupuku, korolliset nilkkurit, mustat stay-upit, suorat housut, hartiahuivi ja tylsiä löllöpuseroita.
Siis olet nuorukainen, mutta pukeudut töihin tätimäisesti? Vaaditaanko työpaikallasi siis miehiä pukeutumaan naisten vaatteisiin? Outo duuni sulla.
Ei vaan jaksa kiinnostaa ne vaatteet ja muoti ja staili ja muu keekoilu. Elämä kun on mukavaa niin sitten on mukavaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaha, farkku-tennari-teepaita kritisoi capri-tennari-teepaitoja.
Ap:n kysymykseen "miksi" vastaan: Stockmannin kanta-asiakasläpysköissä ja suurin piirtein kaikkien vaatekauppojen vastaavissa on joka ikinen kevät tarjolla runsaasti valkoisia capreja ja raidallisia teepaitoja, mallien yllä on vielä se pieni ja värikäs solmuun vedetty huivi kaulassa ja merihenkistä rekvisiittaa ympärillä. Mainokset tehoavat ja kohderyhmä tykkää.
Minä olen yli viisikymppinen enkä ole noin neljäänkymmeneen vuoteen omistanut tennareita ja raitateepaitoja, capreja en ole koskaan suostunut vetämään ylleni. Enkä edes "bändipaitaa, jota ei tunnista bändipaidaksi". (Mikähän järki siinäkin vaatekappaleessa on?) Kuulun ilmeisesti johonkin kolmanteen pukeutujaryhmään, jota muiden ryhmien sopii kauhistella. :)
Ainoastaan asian tuntevat tunnistavat sellaisen bändipaidan. Esim. pieni logo rinnassa (joku bändin logo tai levyn kannen juttu), tyylikäs teksti jostain biisistä tai levyn nimestä, pienellä ja tyylikkäästi. Eli kyllä sen tunnistaa, jos osaa =) kaikki ei osaa eikä tarvitsekaan.
En ole koskaan nähnyt tyylikästä tekstipaitaa. Ajattelin jo, että siinä olisi ollut joku kuvio, joka olisi jotenkin sitonut paidan bändiin, mutta jos siinä lukee jotain, niin metsäänhän koko jutussa on mennyt. Olin jo valmis antamaan bändipaitojen tyylikkyydelle mahdollisuuden, mutta olin liian optimistinen. :D
Ihan uteliaisuudesta kysyn, että mikä on se tyylikäs teksti mikä siinä lukee?
T. Klassinen pukeutuja
No vaikka tämä:
http://www.allposters.fi/-sp/Juniors-Tank-Top-Joy-Division-Unknown-Plea…
Hahaa, mulla on tuollainen HM:sta. Mutta harvemmin tulee käytettyä, sillä se tuntuu korostavan viisikymppisyyttäni kaksin verroin olemalla oman nuoruuteni kaupallista kierrätystä.
Vierailija kirjoitti:
En puhu nyt nelikymppisistä vaan ehkä jo viisikymppisistä, ylikin. Olen tosi surullinen siitä, että he haluavat kadota tapettiin ja muuttua näkymättömiksi / massaksi.
Onko nämä juuri niitä naisia Kalenteritytöt-brittielokuvasta? Niin epävarmoja, aina haukuttuja ja kilteiksi tytöiksi kasvatettuja riittoja ja tuuloja.
Yksi suuri ongelma on valikoima. Suomalaisista kaupungeissä missään, Helsinkiä lukuun ottamatta, ei ole tarpeeksi monipuolista valikoimaa. Netti on täynnä ihanuuksia, mutta ei suomalainen nainen sieltä oikein uskalla ostaa, kun eihän ne sitten sovi päälle.
Itsetunnosta tässä on kysymys. Sitten oman pahan olon ja arkuuden vuoksi haukutaan kaikki ne, jotka pukeutuvat jotenkin toisin ja SE on sitä selkäänpuukottamista. Tuetaan toisiamme naiset. Rohkeasti ja mukavasti pukeutuminen ei ole Voglia-massaa, se on esimerkiksi tätä: http://www.dailytelegraph.com.au/news/sydneys-most-stylish-older-women-…
Siis nuo linkin kuvien vaatteet? Ovat aivan kauheita ja juurikin niitä tantta ja täti vaatteita. En kyllä pukisi tuollaisia päälle koska en halua näyttää noita-akalta.
Mitähän vikaa viskoosissa mahtaa olla, kun sitä on jo useaan kertan tässäkin keskustelussa parjattu? Minusta se on ihana materiaali, varsinkin kesällä. Ei hiosta vaan tuntuu vilpoiselta.
Vierailija kirjoitti:
Siis nämä valkoiset polven alle caprit, espritin kengät ja joku kiva raidallinen paita.... Hei oikeesti! Tämä on kuin joku sovittu koodi, kun katselee tietyn ikäisiä naisia. Joo, olen 43-vuotias, mutta en kuunaan laittaisi em. vaatteita päälleni.
En asu Suomessa, mutta taalla nakee aina silloin talloin suominaisia ja kylla nuo releet ovat useimmiten vanhempien (ehka 60+) naisten ylla. Kayttavatko nuoremmatkin eli keski-ikaiset naiset noita Suomessa?
Ei särje vaivaisenluita kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä mahtaa olla ap:n oma pukeutumistyyli, kun on itsekin jo tukevasti keski-ikäinen?
No mikä sitten on keski-ikä, olen 43v ja en pysty uskomaan, että koskaan pukisin capreja, raitapaitaa ja terveyskenkiä jalkaani. Ikäiseni naiset siis laahustavat em. lookissa kaupungilla.
Kun vuosia kuluu vielä vähän lisää, jalat voivat alkaa kipeytyä näteissä kengissä.
t. 49 v.
Nättejäkin kenkiä saa tyylikkäinä. HUOM!
Ei hän tyylikkyydestä puhunut vaan kivuista. Keskity lukemaasi! Kivut jaloista lähtee sillä, että heittää kengät menemään ja kävelee paljain jaloin. Jos on sosiaalisista syistä (rajoittuneet paheksuu kengättömiä ilman syytä) pakko käyttää kenkiä, niin Xero Shoes kesällä ja Softstar Shoes muina vuodenaikoina. Jälkimmäisellä on tosin kesäkenkiäkin. Pointtina olemattoman ohut pohja, jolloin jalat toimivat luonnollisesti. Tavallaiset kengät pilaavat jalat.
Tämä se ärsyttää vielä enemmän kuin kengistä viisastelu...
Omat jalkavaivani alkoivat juurikin vaiheessa, jolloin kävelin, juoksin ja hypin paljon paljain jaloin. Olen liikkunut elämässäni paljon (mm.ammatikseni) ja myös käyttänyt jalkojani ja tiedän nykyään aika hyvin miten ne toimivat. Tuolloin nuorempana en tiennyt ja sain itselleni aikaan mm.plantaarifaskiitin joka toistuu edelleen hyvin herkästi, vaikka siitä on jo vuosia ja vuosia aikaa. Pahin vaihtoehto mun jaloilleni ovat ohutpohjaiset kengät, vielä pahemmat kuin korkkarit. Minulla täytyy olla sopivasti pehmustetta.
Oliskohan tässä myös se mahdollisuus, että eri ihmisillä on vähän erilainen maku. Jospa jonkun mielestä vaikka El naturalistat on tosi kivannäköiset? Minusta ovat. Ja monet Riekerit ja Eccot on ihan jees. Ei välttämättä kaikki mallit mutta osa.
Mikäs suomalainen juttu tämä capriviha nyt on? Esim.Roomassa, hyvinistuvien vaatteiden kaupungissa caprit ovat edelleen suosittuja kesäkatukuvassa. Ja ei, ne ovat hyvännäköisiä myös omaan silmääni ( oikeanmittaisina) myös muiden kuin anorektisten Audrey Hepburn - kopioiden päällä.
Vierailija kirjoitti:
Itsetunnosta tässä on kysymys. Sitten oman pahan olon ja arkuuden vuoksi haukutaan kaikki ne, jotka pukeutuvat jotenkin toisin ja SE on sitä selkäänpuukottamista. Tuetaan toisiamme naiset. Rohkeasti ja mukavasti pukeutuminen ei ole Voglia-massaa, se on esimerkiksi tätä: http://www.dailytelegraph.com.au/news/sydneys-most-stylish-older-women-…
Minulle kyllä mieluummin "Voglia-massaa" tai caprit ja raitapaita kuin mitään näistä. Ihan kammottavia.
Pakko käyttää terveyskenkiä, koska muuten en jalkavaivojen takia pysty kävelemään ollenkaan, ja joutuisin kököttämään himassa. Enkä mä jaksa enää ajatella jotain seksikkyyttä, ihan sama. Käytän kyllä mielestäni kivannäköisiä vaatteita, tänääkin sain kehuja mekostani. Ihan hyvin voisin kyllä käyttää pellavacaprejakin, ja käytänkin. Mitä ihmettä mun pitäisi pitää jalassa kesällä, jotta en näyttäisi tädiltä? Olen keski-ikäinen täti, paras se on hyväksyä. Voin aivan hyvin kuunnella Iggy Poppia ja Patti Smithiä tätivaatteissa kun itse tiedän, mitä mulla on korvien välissä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kaikille Crocseja käyttäville pitäs määrätä satasen sakko. Ja tuplasti feikki-Crocseja käyttäville. Oo taas maailmassa mitään kamalampaa...
Jalassa hyvät.
Viskoosi ei ole muovikude ta muovimateriaali, vaan selluloosakuitu, eli luonnonkuitu. Viskoosia on eri laatuluokkia.
Koska monet tässä ketjussavovat vslittaneet hiustenlähdöstä, haluan jakaa oman vinkkini. Mulla on tukka ohentunut jonkin verran päälaelta ja lisäksi hiukseni ovat aina olleet ohuet ja veltot - vaikka siis hiuksia on vielä suht paljon, hiuslaatuni on sellainen, että sitä on ollut tosi vaikea saada mitenkään aseteltua.
Mä olen jo muutaman vuoden ajan käyttänyt Toppik-tuuhennetta ja se antaa tosi hyvin rakennetta hiuksiin. Ilman sitä olisin jo varmaan leikannut tukkani lyhyeksi, mutta nyt pidän vielä pitkää tukkaa ja paljon kuulen hiuksistani kehuja. Suosittelen lämpimästi ohuen hiuslaadun omaaville!
Vierailija kirjoitti:
Viskoosi ei ole muovikude ta muovimateriaali, vaan selluloosakuitu, eli luonnonkuitu. Viskoosia on eri laatuluokkia.
Milestäni ihan parhaat pitkät kalsarit ovat viskoosia tai sen vähän parempaa muotoa, modaalia.
En minäkään ja ikää pari vuosikymmentä päälle tuon 40:n keski-iän? Olen jymähtänyt 70-luvulle =farkut + T-paita. matalat kengät joo , en koskaan ole osannut kävellä koroilla.