Voi miksi osa naisista alkaa pukeutua keski-ikäisesti....
Siis nämä valkoiset polven alle caprit, espritin kengät ja joku kiva raidallinen paita.... Hei oikeesti! Tämä on kuin joku sovittu koodi, kun katselee tietyn ikäisiä naisia. Joo, olen 43-vuotias, mutta en kuunaan laittaisi em. vaatteita päälleni.
Kommentit (545)
Vierailija kirjoitti:
Kaasumainen= kaapumainen
Kaasumainenkin kuvaa Marimekon vaatteiden istuvuutta loistavasti :)
Keski-ikäisille naisille tulee niin ristiriitaisia viestejä ja kaikki tyylit kuulostavat olevan kiellettyjä, että ei ihme jos pukeutumisessa tulee varovaiseksi ja tylsäksi. Alan itsekin olla vähän hukassa, kun omaa tyyliä maltillistaessa se meinaa kadota kokonaan. Ei saa olla tantta eikä kovin nuorekas, ei harmaa eikä värikäs, räväkästä puhumattakaan. Hyvä puoli iässä on tosiaan se, että loppujen lopuksi kukaan ei kuitenkaan vilkaise kahdesti, joten who cares 😃 Se kyllä ottaa päähän, että täälläkin pilkataan keski-ikäisiä Conversen ja Kånkenin käyttämisestä ikään kuin niihin olisi oikeus vain teineillä, vaikka nehän ovat alun perin meidän sukupolven juttuja.
Kummallisia käsityksiä tässä ketjussa:
-eccolla on todella siistejä ja siroja kenkiä. Nilkkureita, avokkaita ja saapikkaita sirolla korkealla korolla. Ja ovat todella hyviä kävellä entisen urheilijan nivelrikkopolvellekin.
-converset ovat ainakin minulle ainoat kengät, jotka eivät purista reissuilla kävellessä. Materiaaalinsa ja nauhojen takia ne voi myös sulloa täyteen matkalaukkuun tai tietokonesalkun sivutaskuun. Työmatkoillakin aina converset mukana kun pitää siirtyä nopeasti paikasta toiseen, juosta junaan tai raitiovaunuun. Ennen tapaamisia vaihdan kengät avokkaisiin.
Capreille hyvä vaihtoehto on cityshortsit :)
Voi apua mitä juttuja täällä. En valitettavasti jaksanut lukea koko settiä läpi, mutta en bongannut mitään legginsejä koskevia mollauksia?! Siispä paljastan, että olen kohta nelikymppinen ja yksi kesäsuosikeistani on leggarit. Kauheeta kauheeta. Tykkään myös tunikoista, tai niistä vaatekappaleista, joita luulen tunikoiksi. Raja pitkän paidan, mekon ja tunikan välillä vaan on aika häilyvä. En tarkene kunnolla pelkässä mekossa, joten käytän mekon kanssa leggareita. Samoin käytän kesällä myös farkkuja. Niitä valkosia capreja ei kyllä löydy, mutta yhet valkoiset farkut olisi...
Mitä jos jokainen huolehtisi omasta pukeutumisestaan?
Ai niin. En muistanut sanoa, että ei ne kietaisumekotkaan ihan kaikille sovi.
Vierailija kirjoitti:
Capreille hyvä vaihtoehto on cityshortsit :)
Keski-ikäisen perusnaisen säärille ei ehkä sittenkään.
Mulla on eräs koodi jolla me kaikki voidaan pukeutua kun ensin vähän osoitellaan toisiamme sormella ja hihitellään. Pillifarkut. Kyllä. Löytyy joka koossa ja on koodi. Koodi sulle ja koodi mulle. Teinikoodi tanttakoodi ja koodi.
Okeasti: jo nyt on s***** ellei suomalainen nainen saa pukea päälleen mitä haluaa ja erityisesti: kun on nämä massavaatteet muutenkin niin miten joku Urpo jaksaa pillastua jos näkee pari kuukautta vuodesta myös capreja. Hajoa siihen ap.
Mjaa.
1) kroppa ei anna myöden pukeutua napapaitaan. Vaikka olisin hoikkakin (mitä en edes ole), nahka alkaa olla jo vanhan näköinen näin viisikymppisellä. Minihamekaan ei näytä kivalta.
2) mukavuus on tärkeintä, sitten tulee siisteys ja yhteensopivuus. Jonkun av-mammeron käsitys siitä, mikä on sopivaa ja mikä ei on minu prioriteettilistani ulkopuolella, täysin.
3) Minä saatan pukeutua juurikin noin, kuin ap kuvaa. Valkoiset capri-housut, Marimekon tunika ja Riekerin sandaalit (jotka tosin ostin jo 20 vuotta sitten, ovat muuten helevetin mukavat ja kestävät!). Mutta ei se mikään jatkuva uniformu ole, tänään on tiukat kivipestyt farkut, hihaton toppi ja sen päällä hihaton pellavaneule, jalassa valkoiset varrelliset tennarit. Että haloo, tuskin täti-ihmisetkään nyt AINA samalla lailla pukeutuvat?
4) Nelikymppinen ON jo keski-ikäinen. Ihan sama, miten pukeudut, sinä olet ap keski-ikäinen, ja takuusti myös näytät siltä.
5) mitä erityistä kammottavuutta keski-ikäisyydessä on? Miksi EI saisi näyttää keski-ikäiseltä? Mietipä ap nyt tarkkaan. Jos parjaat keski-ikää ja ikääntymistä, teet hallaa myös itsellesi, koska sinäKIN ikäännyt. Miksi me naiset haluamme halventaa ikääntymistä ja glorifioida ikuista nuoruutta, kun sitä ikuista nuoruutta ei ole kenenkään meidän ulottuvilla kumminkaan?
N-49
Vierailija kirjoitti:
Mjaa.
5) mitä erityistä kammottavuutta keski-ikäisyydessä on? Miksi EI saisi näyttää keski-ikäiseltä? Mietipä ap nyt tarkkaan. Jos parjaat keski-ikää ja ikääntymistä, teet hallaa myös itsellesi, koska sinäKIN ikäännyt. Miksi me naiset haluamme halventaa ikääntymistä ja glorifioida ikuista nuoruutta, kun sitä ikuista nuoruutta ei ole kenenkään meidän ulottuvilla kumminkaan?
N-49
Sun tärkein pointti oli tuossa viimeisenä. Villakoiran ydin jopa.
Miksi me naiset olemme niin kärkkäitä puukottamaan toisiamme selkään ja samalla itseämme?
Ajatelkaas semmoista utopiaa, jossa naiset saisivat näyttää ihan siltä, miltä näyttävät ja olla omia itsejään ilman median ja muotiteollisuuden luomia ja meidän itsemme YLLÄPITÄMIÄ paineita!
40-vuotias nainen on nuori. Esim. Krisse Salminen
En ole koskaan aiemmin edes kuullut Rierkereistä. Näyttivät ihan kivoilta, pitäskö tilata?
t: 47v
Siinä samaa mieltä jonkun kommentoijan kanssa, että Suomessa ei ole keski-ikäiselle naiselle paljon vaatetarjontaa. En tykkää h&m:n kertakäyttövaatteista, en cubuksesta, ginatricotista, vilasta, yms.
Kun haluan, että vaate on sen verran laadukas ja kestävä, ettei koko ajan tarvitse olla ostamassa uusia. Sitä sitten turhautuneena ostaa jotakin joka on vähän sinnepäin mitä haluaa ja pitää sitä kun ei muutakaan voi. Ole siinä sitten tyylikäs kun tarjonta on niin surkeaa.
No ko on ihmisillä ongelmat. Ei hyvää päivää. Sitten kun kaikki "tantat" käyttäis hameita niin alkaisi varmaan valitus kun ei osata valita materiaaleja/malleja oikein. Luojan kiitos siitä ettei ite tarvi elää miellyttääkseen muita. Saatan käydä jopa collegehousuissa lähikaupassa, huiii kuinka hurrrjaaaa
40-kymppisiä on myös Victoria Beckman, laulaja Irina, malli Janina Fry, Angelina Jolie...
Nuoria ja kauniita kaikki :)
Vierailija kirjoitti:
40-vuotias nainen on nuori. Esim. Krisse Salminen
Nelikymppinen nainen on keskimäärin elämänsä puolivälissä. Ei nuori.
En puhu nyt nelikymppisistä vaan ehkä jo viisikymppisistä, ylikin. Olen tosi surullinen siitä, että he haluavat kadota tapettiin ja muuttua näkymättömiksi / massaksi.
Onko nämä juuri niitä naisia Kalenteritytöt-brittielokuvasta? Niin epävarmoja, aina haukuttuja ja kilteiksi tytöiksi kasvatettuja riittoja ja tuuloja.
Yksi suuri ongelma on valikoima. Suomalaisista kaupungeissä missään, Helsinkiä lukuun ottamatta, ei ole tarpeeksi monipuolista valikoimaa. Netti on täynnä ihanuuksia, mutta ei suomalainen nainen sieltä oikein uskalla ostaa, kun eihän ne sitten sovi päälle.
Itsetunnosta tässä on kysymys. Sitten oman pahan olon ja arkuuden vuoksi haukutaan kaikki ne, jotka pukeutuvat jotenkin toisin ja SE on sitä selkäänpuukottamista. Tuetaan toisiamme naiset. Rohkeasti ja mukavasti pukeutuminen ei ole Voglia-massaa, se on esimerkiksi tätä: http://www.dailytelegraph.com.au/news/sydneys-most-stylish-older-women-…
Ihan turhaa syyllistetään suomalaisia naisia, vika ei ole naisissa vaan vaateteollisuudessa. Oletteko oikeasti katsoneet mistä materiaaleista Seppälän, H&M:n, Lindexin jne. vaatteet tehdään? Polyesteriä, viskoosia ja muita muovikuteita mitkä eivät siedä käytännössä muuta aktiviteettia kuin pönöttämistä toimistossa missä ilmastointi. Lisäksi kyseisten muotivaatteiden mallit on tehty suoralle vartalotyypille, ei tilaa lantiolle. Itse olen keskivartalosta S kokoinen mutta en löydä istuvia vaatteita, vaikka rinnat ovat C-kupin ja lantio on kokoa M. Olen ihan tavallisen kokoinen, normaalivartaloinen nainen mutta ketjuliikkeiden vaatteet näyttävät epäistuvilta, tuntuvat epämiellyttävältä ja hiostavat.
Itse rakastan puuvillaa, luonnon materiaaleja ja sitä, että vaatteet eivät tunnu päällä. Haluan tarvittaessa pyöräillä töihin normaali vauhtia ilman, että tekokuituinen pusero liimautuu selkään.
Suomessa ei vaan myydä nuorekkaita ja laadukkaita vaatteita, sillä +30 naiset ovat kokonaan unohdettu muotimarkkinoilta. Ainoa vaihtoehto meillä mukavuutta halajavilla naisilla onkin astua suoraan +50 maailmaan ja pukeutua Marimekon tunikoihin ja legginseihin, jotka sentään ovat mukavat päällä. Itse en niitä käytä, mutta tasan ymmärrän miksi suomalaiset naiset käyttävät, ei ole muuta!
Itse ostan vaatteeni kirpparilta, Bershkaa ei Suomesta saa, mutta ko.merkillä on puuvillaisia kohtuuhintaisia vaatteita jotka käyvät eri ikäryhmillä. Aina kun bongaan kirpparilta Bershkan vaatteita, ostan jos vaan koko täsmää.
Ulkomailta ostan matkalaukullisen aina vaatteita, putiikkeja on pilvin pimein. Pariisista olen löytänyt vaikka mitä ihan sieltä Tatista, mikä vastaa jotain Tokmannia. Mutta Suomessa myydään tanttavaatteita ja käytännöllisiä vaatteita haluavat naiset pakotetaan näyttämään muumimammoilta.
Ihan turha syyttää naisia, Suomesta puuttuu kokonaan 30-40 vuotiaitten naisten vaatemallistot.
Olen nelissäkymmenissä, enkä todellakaan kuvittele olevani keski-ikäinen. Urheiluseurassa, johon kuulun on paljon 40- ja 50-vuotiaita kauniita ja upeavartaloisia naisia. Suurimmalla osalla näistä liehuu pitkä tukka ponnarilla. Näyttävät huomattavasti ikäänsä nuoremmilta. (Vaikka kyseessä ei vielä mikään ikä olekaan!)
Nyt 2016 40-vuotias ei ole sama kuin 80-luvulla.
437: etkö ymmärrä ettei itsestään taideteoksen tekeminen ole kaikkien "juttu" eikä pukeutuminen ole ykkösasia elämässä - eikä kuulukaan olla kuin pienen vähemmistön. Useille ihmisille pukeutuminen on suorastaan välttämätön paha.
Kyse ei ole itseluottamusasiasta. Toisinaan voi ollakin muttei hyvänen aika aina tai normaalisti. Jos näet minun pukeutuvan tylsästi älä vain oleta sen johtuvan mistään syvällisestä asiasta tai ongelmasta.
Eivätkö nämä vaatevalmistajat ja kauppojen sisäänostajat todellakaan tajua, mikä määrä keski-ikäisiä ja ikääntyviä naisia kaipaa kunnon keskihintaista vaatetarjontaa.
Kyllä tympäisi tänäkin keväänä, kun kiersin etsimässä sopivaa kolttua kesän juhliin. Vaihtoehdot: minimittaisia polyestermekkoja ja maksimittaisia kaapuja, jotka sopivat lähinnä rantalomalle. Nettikaupasta on hankala ostaa, kun ne mittataulukot eivät pidä oikein kutiaan. Eikä se tarjonta nyt kaksisesti leninkien kohdalla eroa vaatekauppojen tarjonnasta. Halensin valikoima on kuvissa OK, mutta koot mitä sattuu ja puuvillaiset kesävaatteet harvassa.
Jos on kokoa 38 ja rintava, niin pelkästään kauluspaidat ja vartalonmyötäiset jakut ovat mahdottomia metsästettäviä. Niin sanot low waist -housut ovat hirveitä. Marimekko- tai Nansokuosit räikeän kirjavia. R-Collectionilla joitakin mukavia malleja, mutta niihinkin olen tehnyt itse muutoksia. Gudrun Sjöden...no ehkä jotkut puuvillaiset yksiväriset neuletakit menettelevät.
Olen aloittanut hyvän ompelijan etsinnän, mutta kangaskaupassa käydessäni totesin, että voi ei. Täytyy siltä ompelijalta sitten tiedustella, mistä niitä kunnon puuvillakankaita saa ensi kesän mekkoa ja housuja varten.