Miksi kuvitellaan, että koulussa suositaan tyttöjä?
Poikien liikuntaan ja teknisiin töihin on varattu rahallisia resursseja enemmän kuin tyttöjen liikuntaan ja tytöille enemmän ajateltuun tekstiilityöhön. Saa nähdä miten uusi ops muuttaa tilannetta. Koulussamme pojat saavat opiskeluunsa tukea huomattavasti enemmän ja poikiin käytetään suurin osa erityisopetuksen resurssista. Välillä aineenopettajana joutuu taistelemaan hiljaiselle tytölle paikan erityisopettajan luo.
Yläkoulun opettajilla on tapana korjata kokeet ns. sivu kerrallaan koko porukalta. Pistetyttäessä ei tiedä kenen paperia katselee. Omilla tunneillani monet pojat ovat tyttöihin verrattuna huomattavasti aktiivisempia (asiallista tuntia eteenpäin vievää aktiivisuutta), joten he saavat tuntiaktiivisuudesta plussaa. Läksyjen teossa ja kokeisiin valmistautuessa tytöt taas tekevät keskimäärin tuplasti töitä poikiin verrattuja ja se taas parantaa heidän koenumeroitaan.
Tehdessäni lopullista arviointia varmistan, että saman tasoisesta suorituksesta saa saman numeron.
Mikä on paremmin? Se että se loppui rahvaalta 12-vuotiaana (osalla jää potentiaali hyödyntämättä, varsinkin naisilta) vai se että järjestelmä sopii naisille paremmin koska poikien murrosikä.
Nythän on kyse "onko järjestelmä eriarvoinen eli suosiiko se tyttöjä" ja minun mielipiteeni (oikein tai väärin) on että rakenteellisesti suosii. Syy miksi se ei ilmennyt aikaisemmin on se ettei se voinut olla niin näkyvä ilmiö koska siihen ikään ei monikaan opiskellut.
Hyvä naisille, ei siinä mitään. Minua ei haittaisi maata himassa tiskailemassa omia sotkuja ja pestä pyykkiä vaimon tuodessa elannon kotiin. Jostain syystä vain olen huonommin koulutettu, teen silti vaativampaa työtä ja tienaan enemmän... Vaimon tuloilla emme oikein pärjäisi eikä hän halua etsiä kovempia hommia koska alkaa ahdistaa.