Avoimen amk polkuopinnot
Kommentit (40)
Meillä hoitoalalla ne on ihan osa muuta opiskeluryhmää ja usein unohtuukin, että ne on avoimen opiskelijoita. Muuten ne osallistuu kaikkeen yhtälailla, mutta harjoitteluihin ei pääse. Kai ne joutuu suorittamaan ne sitten myöhemmin. Hamsterimies sanoo, että harjoittelupaikan saa jos itse etsii. No ei oo meidän alalla ainakaan mahdollista, koska niitä harjoittelupaikkoja ei meinaa riittää meille tutkinto-opiskelijoillekaan. Eli niitä ei yksinkertaisesti ole.
Vierailija kirjoitti:
Meillä hoitoalalla ne on ihan osa muuta opiskeluryhmää ja usein unohtuukin, että ne on avoimen opiskelijoita. Muuten ne osallistuu kaikkeen yhtälailla, mutta harjoitteluihin ei pääse. Kai ne joutuu suorittamaan ne sitten myöhemmin. Hamsterimies sanoo, että harjoittelupaikan saa jos itse etsii. No ei oo meidän alalla ainakaan mahdollista, koska niitä harjoittelupaikkoja ei meinaa riittää meille tutkinto-opiskelijoillekaan. Eli niitä ei yksinkertaisesti ole.
Miten siis käy niille jotka ei saa harjoittelupaikkaa?
Lapseni sai opiskelupaikan mieluisalta alalta suorittamalla 60 op avoimen väylän kautta. Mielestäni se on hyvä vaihtoehto niille, joilla on motivaatiota ja halua oppia. En olisi pysytynyt kustantamaan hänelle valmennuskurssia pääsykoetta varten avioeron tantereilla.
Nyt kun on yliopistossa niin napsahti kandiksi valmistuttua harjoittelupaikka neljäksi kuukaudeksi sieltä, mistä pitikin.
Itse opetan mm. avoimen amk:n opiskelijoita ja väitän, että he ovat pääsääntöisesti huipputyyppejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten siis käy niille jotka ei saa harjoittelupaikkaa?
Just ja just melkein kaikille riittää. Niille joille ei riitä tai ei ole mahdollista mennä moneksi viikoksi toiselle puolelle Suomea se tarkoittaa sitä, että suorittavat harjoittelun myöhemmin ja opinnot saattavat viivästyä, ellei saa sitä kesälle.
Mua kiinnostais yhden sotealan polkuopinnot, mutta mä tiedän että ensi keväänä mä en pysty opiskelemaan, enkä varmaan ensi vuonna muutenkaan. Harmi että noi opinnot pitää ilmeisesti maksaa koko lukuvuodelle, kun haluaisin tosiaan suorittaa nyt vain syksyn opinnot. On aika kallistakin, en tiedä saanko tota summaa kasaan.
Vierailija kirjoitti:
Mua kiinnostais yhden sotealan polkuopinnot, mutta mä tiedän että ensi keväänä mä en pysty opiskelemaan, enkä varmaan ensi vuonna muutenkaan. Harmi että noi opinnot pitää ilmeisesti maksaa koko lukuvuodelle, kun haluaisin tosiaan suorittaa nyt vain syksyn opinnot. On aika kallistakin, en tiedä saanko tota summaa kasaan.
Ota avoimen puolelta yksittäisiä kursseja
Vierailija kirjoitti:
Osa-aikatyöt onnistuu kyllä siinä kyljessä, jos sulla vaan on työpaikka ja joustava sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä näytä olevan mitään tohon tutkinto-ohjelmaan kuuluvaa :-(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä näytä olevan mitään tohon tutkinto-ohjelmaan kuuluvaa :-(
Kannattaa kysyä ihan opintotoimistosta
Minä olen tutkinto-opiskelija AMK:ssa ja haluaisin vaihtaa toiseen läheiseen tutkintoon (sh -> th), mutta tuntuu vaikealta :( arvosanat on 3-5 ja keskiarvo yli 4. Olen yrittänyt siirtohaussa 2 kertaa pääsemättä. Nyt keväällä taas. Minusta on outoa etten voi hakea avoimen väylän haussa th:ksi kosja olen tutkinto-opiskelija. Kummallista byrokratiaa minusta.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen tutkinto-opiskelija AMK:ssa ja haluaisin vaihtaa toiseen läheiseen tutkintoon (sh -> th), mutta tuntuu vaikealta :( arvosanat on 3-5 ja keskiarvo yli 4. Olen yrittänyt siirtohaussa 2 kertaa pääsemättä. Nyt keväällä taas. Minusta on outoa etten voi hakea avoimen väylän haussa th:ksi kosja olen tutkinto-opiskelija. Kummallista byrokratiaa minusta.
Eihän sulla ole enää sh-opintoja paljoa jäljellä? Sen jälkeenhän voit hakea muuntokoulutukseen ja suorittaa 60op jonka jälkeen olet th
No joo, ei niin paljon. Nyt on 150 op. Eli n. Vuoden opinnot jäljellä.
Nro 31
Vierailija kirjoitti:
No joo, ei niin paljon. Nyt on 150 op. Eli n. Vuoden opinnot jäljellä.
Nro 31
Katoppa sitä muuntokoulutusta :)
Opiskelen itse kaupan alaa avoimessa AMK:ssa.
Tosiaan, ne aloituspaikat menevät noin viidessä minuutissa kun haku aukeaa. Meille painotettiin ensimmäisessä infotilaisuudessa, että polkuopiskelijat ovat kuin kuka tahansa tutkinto-opiskelija. Kyllä meillä tosin kävi useampaankin otteeseen luokassa ilmi, että kuka on polkuopiskelijana ja kuka ei. Et ole polkuopiskelijana oikeutettu opintotukeen, edullisempaan (lue: halpaan) ruokailuun etkä muihinkaan opiskelijaetuihin. Haalarit sun muu lysti maksaa sinulle siis saman verran kuin ns. kadulta ostavalle.
Joudut tietysti pulittamaan muutaman satkun lukuvuodesta, mutta muuten itse opiskelu ei eroa tutkinto-opiskelijoiden menosta. Paitsi harjoittelun osalta, sillä sitä ei ole lainkaan. Liputtaisin avoimen AMK:n puolesta, koska se tarjoaa sinulle kuitenkin vuoden alan opintoja ja pojoja (op) pääsykokeita varten.
Onko kukaan käynyt avoimen haastattelussa ja jäänyt paikkaa vaille?
Itse olen kohta saanu päätökseen avoimen amkin kautta 60 op. Varmuudeksi hain kuitenkin erillishaussa muutamaan toiseenkin kouluun tutkinto-opiskelijaksi. Viikko meni, niin ensimmäisestä tuli viestiä, että hyväksytty tutkinto-opiskelijaksi. Eli henk kohtasia kokemuksia ei ole, ettei olisi tullut hyväksytyksi, kuhan vaan saa ne 60 op kasaan ajoissa! Muutoinkin pelkkää positiivista kokemusta avoimen amkin opinnoista ja sen kulusta.
Mites olette elämisen rahoittaneet opintojen aikana? Kela ja vakuutusyhtiö pesevät kätensä polkuopinnoista. Työttömyyskassa? Vai oletteko olleet toimeentulotuella?
Lähinnä nyt kiinnostavat ne, joilla ei puolison tulot vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Mites olette elämisen rahoittaneet opintojen aikana? Kela ja vakuutusyhtiö pesevät kätensä polkuopinnoista. Työttömyyskassa? Vai oletteko olleet toimeentulotuella?
Lähinnä nyt kiinnostavat ne, joilla ei puolison tulot vaikuta.
Työttömyysetuudella omaehtoisia opintoja. Minulla tosin tilanne, että pakko opiskella uusi ammatti, jotta työllistyy, eli kaikille tämä ei ole mahdollista.
Miks vidussa vanhoja keskeytyneitä opintoja ei hyväksytä? Saisin sen 60 opintopistettä jo hyväksilukuja, mutta ei niin ei.
Up