Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sikiön liikkeet loppuraskaudessa? En tunne liikkeitä kunnolla :/

Vierailija
09.08.2016 |

Nyt rv 39+1 ja eilen ja tänään ollut melko hiljaista liikkeiden suhteen. Kuitenkin eilen illalla jossain vaiheessa liikkeitä tuli se vaadittu 10 tunnissa. Nyt tänään ollut taas tosi hiljaista. Kuitenkin sitten välillä kun katson mahaa niin on mennyt ihan eri muotoiseksi eli vauva ilmeisesti kuitenkin liikkuu mutta en vaan tunne sitä? Ja pitäisikö joka tunti tuntua niitä liikkeitä? Itse en ainakaan tunne välttämättä kuin muutaman kerran päivässä ja silloin vauva liikkuu yleensä enemmän kerralla ja näin ollut koko raskausajan.

Vauva ollut oikeastaan koko raskausajan melko rauhallinen liikkuja ja välillä mahaa katsoessa näen että vauva liikkuu mutta jostain syystä en aina tunne sitä. Eikä ole istukka edessä että ei siitäkään johdu. Pitäisikö mun nyt olla huolissani, mitä mieltä olette? Ja miksi ihmeessä mä en tunne niitä liikkeitä kunnolla. Todella stressaavaa kun joutuu jatkuvasti kytätä vauvan liikkeitä.

Tuntuu että lähes kaikki muut raskaanaolevat suorastaan valittaa kun vauva liikkuu niin paljon ja toivoisivat että rauhoittuisi välillä. Kateellisena sitten kuuntelen noita juttuja kun itse saa pelätä kohtukuolemaa lähes joka päivä. :(

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos soitat äitipolille ja kerrot huolistasi niin pääset varmasti tarkistettavaksi :)

Voit myös yrittää herätellä vauvaa liikkumaan, mulla auttoi kylmä sokeripitoinen mehu.

Loppua kohden liikkuminen yleensä vähenee jo senkin takia että tila alkaa loppua.

Vierailija
2/16 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa täysin samalaiselta kuin minulla. Mulla on nyt rv 39+3. Mullakin on aika rauhallinen vauva mahassa ja nyt loppuvaiheessa tuntuu, että liikkeet tuntuvat heikommin. Kuitenkin esim. iltaisin saan kyllä sen 10 liikettä kasaan ja kyllä tämä jonkin verran päivälläkin "kylkeä kääntää". Mullakin on istukka takaseinässä, mutta silti olen huomanut, etten sittenkään tunne aina kaikkia liikkeitä eli näen liikettä vatsan päällä, mutta en juurikaan tunne mitään. Mainitsinkin tästä terkalle, niin hän sanoi sen kuulostavan normaalilta ja totesi sen johtuvan tilan loppumisesta. Kunhan liikkeitä tuntuu ja suunnilleen samalla rytmillä kuin ennenkin, niin ei pitäisi olla hätää. Sykkeet ovat olleet aina hyvät ja kasvu normaalia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo täytyy yrittää tuota makean juomista yms. Toivottavasti alkaa liikkumaan enemmän. Ihmetyttää kyllä miksi välillä en tunne liikkeitä kunnolla mutta kuitenkin näen että maha liikkuu.. tänään ei kuitenkaan ole juurikaan mahan päältäkään näkynyt liikkeitä. Paitsi yhden kerran kun maha oli yhtäkkiä ihan selkeästi toispuoleinen, toinen puoli mahasta oli ihan kova ja koholla ja toinen puoli litteämpi ja pehmeämpi.

Onko muita joilla olisi ollut liikkeiltään rauhallinen vauva? Kävittekö sitten jatkuvasti näytillä päivystyksessä vai miten toimitte?

-Ap

Vierailija
4/16 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikelaskennan kriteerien tulee täyttyä myös loppuraskaudessa! Ei joka tunti kymmentä liikettä, mutta vaikka pari kertaa vrk (esim.aamuin illoin), jos vauva tuntuu vaisummalta. Jos liikkeitä tuntee hyvin pitkin päivää, silloin ei tietenkään tarvitse laskea.

Ei ole kauankaan aikaa kun hoidin kohtuun kuolleen vauvan maailmaan, terkkari neuvolassa oli juurikin sanonut, että liikkeet vähenee lasketun ajan lähellä. EI pidä paikkaansa!!!

Vauvan liikkuminen on ainoa keino,  millä äiti itse voi lapsen tilaa seurata!! Eli jos liikelaskennan kriteerit ei vät täyty (ja edellyttäen että on syönyt ja juonut normaalisti), kontrollikäynti sairaalaan!!! Mielummin kymmenen turhaa käyntiä, kun yksikin "turhaan" kuollut vauva.

Tosin useinhan on niin, ettei kohtukuolemaa millään voida välttää, pitäisi olla sydänääniseuranta 24/7, mutta kyllä niukat liieet monesti ennustaa vauvan tilan huononemista.

t.kätilö

Vierailija
5/16 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy tarkastuttamassa poliklinikalla varmuudeksi. Itsellä loppuraskaudesta myös tuollainen hiljainen päivä ja kävin näytillä, olivat tyytyväisiä, että varmistettiin kaiken olevan kunnossa. Seuraavana päivänä vauva olikin jo syntynyt! Piti vain pientä huilia ennen loppukoitosta.

Vierailija
6/16 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo täytyy yrittää tuota makean juomista yms. Toivottavasti alkaa liikkumaan enemmän. Ihmetyttää kyllä miksi välillä en tunne liikkeitä kunnolla mutta kuitenkin näen että maha liikkuu.. tänään ei kuitenkaan ole juurikaan mahan päältäkään näkynyt liikkeitä. Paitsi yhden kerran kun maha oli yhtäkkiä ihan selkeästi toispuoleinen, toinen puoli mahasta oli ihan kova ja koholla ja toinen puoli litteämpi ja pehmeämpi.

Onko muita joilla olisi ollut liikkeiltään rauhallinen vauva? Kävittekö sitten jatkuvasti näytillä päivystyksessä vai miten toimitte?

-Ap

On myös se mahdollisuus, että vauva on kääntynyt niin päin, että raajat ovat sisäelimiisi päin. Silloin potkut eivät tunnu niin selvästi, eivätkä varsinkaan näy. Jos huolettaa, soita sinne, missä teillä hoidetaan päivystysasiat tai mene näytille.

Vierailija
7/16 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perussääntönä kai lienee, että 10 liikahdusta/tunti pitäisi tuntea, silloin kun siis alat kuulostelemalla kuulostelemaan. Eihän niitä kaikki liikkeitä tavallaan huomaa, ennen kuin oikein ottaa asiakseen huomata, varsinkin jos on rauhallisempi tapaus masussa. Eli jos sinulla huolettaa liikkuminen, niin syö jotain makeaa, mene kyljelleen ja kuulostele liikeitä saatko kymmenen tuntiin. Jos et saa, niin voit kokeilla vielä kerran uudelleen, ja jos ei silloinkaan niin käy äitiyspolilla tarkistamassa tilanne.

Periaatteessa aina kun huolestuttaa, niin kannattaa käydä tarkistamassa tilanne, mutta jos kaikki on tarkistuksen jälkeen ok, niin koita rentoutua. Minulla ainakin loppuraskaudessa vauvan laskeudutta liikeet vaimenivat, niitä siis tuntui kun pysähtyi kuuntelemaan. Minulla oli myös lapsivettä paljon, mikä saattoi vaikuttaa.

Vierailija
8/16 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni jo isot lapset, mutta olivat massuaikoina ihan erilaiset. Esikoinen rummutti koko ajan ja venkoili mahassa loppuun asti niin, että olin hätää kärsimässä. Kuopus oli niin paljon rauhallisempaa sorttia, että hermoilin koko ajan, aina sai olla mahaa hellästi tuuppimassa ja herättelemässä kylmällä juotavalla ynnä muuta. Huvittavinta on, että sama tahti jatkuu edelleen; esikoinen on superenerginen ikiliikkuja (jo yli 20v) ja kuopus hyvin rauhallisensorttinen kaveri, joka ei ota elämästä liikaa paineita :).

Vierailija
9/16 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa täysin samalaiselta kuin minulla. Mulla on nyt rv 39+3. Mullakin on aika rauhallinen vauva mahassa ja nyt loppuvaiheessa tuntuu, että liikkeet tuntuvat heikommin. Kuitenkin esim. iltaisin saan kyllä sen 10 liikettä kasaan ja kyllä tämä jonkin verran päivälläkin "kylkeä kääntää". Mullakin on istukka takaseinässä, mutta silti olen huomanut, etten sittenkään tunne aina kaikkia liikkeitä eli näen liikettä vatsan päällä, mutta en juurikaan tunne mitään. Mainitsinkin tästä terkalle, niin hän sanoi sen kuulostavan normaalilta ja totesi sen johtuvan tilan loppumisesta. Kunhan liikkeitä tuntuu ja suunnilleen samalla rytmillä kuin ennenkin, niin ei pitäisi olla hätää. Sykkeet ovat olleet aina hyvät ja kasvu normaalia.

Tosi samalta kyllä kuulostaa tuo sun tilanne kuin mullakin. Inhottavaa kun pitää vähän väliä miettiä että onkohan nyt kaikki kunnossa. Neuvolassakin olen tästä sanonut mutta sitten aina kun on tutkittu/ultrattu niin juuri silloin vauva onkin sitten liikkunut paljon... ja llen joutunut käydä muutamassa ylimääräisessä ultrassa muusta syystä ja aina silloin vauva on kyllä ollut aktiivinen. En sitten tiedä onko mulla vaan semmonen maha että en yksinkertaisesti tunne niistä liikkeistä kuin pienen osan.

-ap

Vierailija
10/16 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet huolissasi, niin soita neuvolaa ja pyydä että saat tulla vain pikaiseen tarkastukseen. Itselläni ei lapsi myöskään paljon liikkunut, mutta on sitäkin villimpi.

Vierailija
11/16 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi ap!

Jos asia sua kovasti huolettaa, kannattaa oikeasti käydä tarkistuttamassa asia. Kaikki on varmasti ok, mutta pelossa eläminen on kamalan raskasta.

Itselläni on kokemusta kahdesta pojasta, jotka olivat jo kohdussa aivan erilaisia - samoin kuin synnyttyään.

Ensimmäinen möyrysi niin että koko maha heilui. Oikoi raajojaan jolloin mahan päältä pystyi selvästi erottamaan että "ei hitsi, tuohan on sen jalkapohja!". On syntymästään saakka karjunut nyrkit pystyssä, on todella liikkuvainen ja energinen poika. Nyt jo 8v.

Pikkuveli taas oli hyvin rauhallinen vatsassani. Ei potkinut ja sätkinyt hallitsemattomasti, vaan hitaasti käänsi kylkeään. Syntymästään saakka on ollut hiljainen ja rauhallinen. Lempeä ja kiltti. Nyt 5v.

Itse uskon vahvasti lasten synnynnäiseen temperamenttiin, miten samoista vanhemmista voikin tulla niin erilaiset veljekset. Monen äidin kanssa olen jutellut, että vatsassa rauhalliset lapset yleensä ovat rauhallisia synnyttyäänkin.

Vierailija
12/16 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Päätin nyt että jos ei iltapäivään mennessä liikkeitä tule vieläkään kunnolla niin lähden tarkistuttamaan tilanteen. Toivottavasti kaikki on hyvin.

-ap

Vierailija
13/16 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, aamupäivällä lähdin sitten ulos ja asioille sekä kävin lounaalla. Ruokaillessa tuntui muutamia liikkeitä ja kun pääsin kotiin niin tuntui ja näkyi kyllä jonkin verran liikehdintää. Nyt myös tunnin sisällä tullut ne 10 liikettä täyteen eli ehkä uskallan jo vähän rentoutua asian suhteen. Liikkeet ei ole kyllä mitään isoja olleet, pikemminkin pientä punkemista silloin tällöin, mutta ei kai se vauva kovin isoja liikkeitä usein enää teekään kun on jo laskeutunut ja kiinnittynyt ja tila alkaa olla vähissä? Aiemmin vauva oli useamman päivän kädet ja jalat vasemmalla puolella pää alaspäin ja peppu oikealla mutta nyt tuntuu että jalat ja kädet olisi ehkä mun selkärankaan päin, ehkä siksi ne liikkeet tuntuu pienemmiltä nyt. Toivkn ainakin että jostain sellaisesta olisi kyse.

-ap

Vierailija
14/16 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teistä tunnu oudolta kun mötikkä mahan sisällä liikkuu? En ole ollut koskaan raskaana, mutta jo ajatus tuntuu oudolta.

Vierailija
15/16 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö teistä tunnu oudolta kun mötikkä mahan sisällä liikkuu? En ole ollut koskaan raskaana, mutta jo ajatus tuntuu oudolta.

Tosi nopeasti niihin liikkeisiin tottuu. Ja osa toki saattaa tuntua epämukavilta jos vauva potkii tai tökkii esim. kylkiluihin. Mutta itselläni ollut rauhalliset vauvat niin semmosia kipeitä potkuja ei oo oikeastaan koskaan tullut. Eli sit kun tietää mikä siellä liikkuu niin ei se niin oudolta tunnu, ihanalta vaan kun tietää että vauva on virkeenä. :)

Vierailija
16/16 |
09.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella tuntuu vielä pitkään raskauden jälkeen haamupotkuja :)