Lähikaupan työntekijät
Onko oikeasti totta, ettei teille korvata mitenkään aikaa, jonka mahdollisesti joudutte olemaan extraa kaupan sulkemisen jälkeen. Jos sulkuhommissa menee yli 15 minuuttia ?
Jos todella näin, niin miksi tyydytte tilanteeseen ?
Kommentit (23)
ihmettelen, miten tuo peli voi olla laillista..
ap
Ammattiliiton puuttuminen asiaan olisi kiva, on nimittäin tosi yleistä että vähävaraisilla, nuorilla ja kouluttamattomilla tuotetaan ilmaista työtä.
Kaikesta muustakin on velvollisuus pitää tarkkaa kirjaa, miksei siis myös ylitöistä? Nykyään oletuksena on että sulkeminen kestää vartin, ja poikkeuksen (joka on lähikaupassa enemmänkin sääntö) esilletuominen on työntekijän vastuulla. Nykysysteemissä ei ole reilua olettaa työntekijöiden puuttuvan epäkohtaan, koska kuten sanottua, epäkohtiin puuttuminen on yksilölle leimaavaa ja riskialtista.
Kaupan alalla on paljon ihmisiä, joilla ei ole varaa ottaa tuollaista riskiä, ja siksi heitä on helppo käyttää hyväksi.
mikäköhän sitten mahtaa olla syynä, ettei ammattiliitto puutu asiaan ?
Vierailija kirjoitti:
ap
Mitä väliä? Kuka sille muka mitään tekee? Jos alat valittaan, niin seuraavaa pätkää ei tule, vaan sen saa joku toinen. Näin se toimii. Ja toimii muuten muuallakin: ravintola-alalla, terveydenhoidossa (esim. vanhusten kotihoito, missä on paljon keikkatyöläisiä), siivousalalla ja muilla naisvaltaisilla matalapalkka-aloilla.
Orjatyö on arkipäivää, mutta parempi sekin kuin ei työtä ollenkaan.
No ei kyllä meillä noin mene. Kannattaa pitää omia puoliaan :) T. Lähikauppalainen
Otan ajan takaisin pitempinä taukoina
Meillä ainakin on niin että jos syy työajan pitenemiseen ei ole itsestä kiinni niin sillon saa merkata olleensa kauemmin töissä. Mutta jos ite on laiska/hidas tai jotain niin sillon ei saa merkata olleensa yhtään sen pidempään kuin on sovittu.
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä meillä noin mene. Kannattaa pitää omia puoliaan :) T. Lähikauppalainen
T. Lähikauppias? Luitko yhtään toisia viestejä ja sitä miksi epäkohtia kokevat eivät pidä puoliaan? Kummallista tulla mitätöimään toisten ongelmat vain jos itsellä sattuu menemään mukavasti.
"Ai puoliso lyö sua? Ei meillä noin mene. Kannattaa pitää puoliaan! :)"
En ole lähikaupan työntekijä, mutta muuan kaupassa kuitenkin. Kaupan sulkemisen jälkeen pitää laskea kolme kassaa ja tähän on annettu vartti. Suurimmalle osalle kollegoistani tämä on joku ongelma, itse opettelin laskutavan, jolla menee noin kolmisen minuuttia per kassa. Jos siis tulee laskuvirhe, niin ehdin laskea vielä uudelleenkin työajan puitteissa. Muita lopputoimenpiteitä ei iltaisin ole, ainakaan sellaisia, joita ei voisi tehdä vielä kaupan ollessa auki.
Tämä on kulminoitunut siten, että hitaille ei enää tule niin usein kassanlaskuvuoroja, minulle senkin edestä, koska minulle ei tarvitse maksaa sitä ekstraa, mitä hitaat laskijat ovat vaatimassa, kun ynnäävät kolikoita yhteen vielä vartin jälkeenkin, ja joutuvat oman hidastelunsa takia jäämään "ylitöihin".
Sapettaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin on niin että jos syy työajan pitenemiseen ei ole itsestä kiinni niin sillon saa merkata olleensa kauemmin töissä. Mutta jos ite on laiska/hidas tai jotain niin sillon ei saa merkata olleensa yhtään sen pidempään kuin on sovittu.
Asiakasvirtoja ei voi aina ennustaa ja niiden vaikutus sulkemiseen voi ilmetä muutenkin kuin juuri sulkemisaikaan kaupassa norkoilevina asiakkaina. Siinä sitten arka ja epävarma 18-vuotias yrittää arvioida, että johtuks tää nyt muista asioista vai oonks mä vaan liian hidas ja tyhmä. Heh.
Oletusarvoista on siis, että syy on työntekijän laiskuudessa.
Juurihan tätä kritisoitiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mitä väliä? Kuka sille muka mitään tekee? Jos alat valittaan, niin seuraavaa pätkää ei tule, vaan sen saa joku toinen. Näin se toimii. Ja toimii muuten muuallakin: ravintola-alalla, terveydenhoidossa (esim. vanhusten kotihoito, missä on paljon keikkatyöläisiä), siivousalalla ja muilla naisvaltaisilla matalapalkka-aloilla.
Orjatyö on arkipäivää, mutta parempi sekin kuin ei työtä ollenkaan.
No ei se kyllä ihan jokaisessa paikassa noin mene. Vaimo on ravintolassa ja paikka menee kiinni 22.00. Yleensä sulkemisessa kestää tunti ja saa myös sen mukaan palkan. Jos menee 1h 15min niin kaikki maksetaan...
Taitaa olla mätä työnantaja, jos työntekijöitä huijaa...
Vierailija kirjoitti:
Jonkun pitäisi liitolle ensin ilmoittaa asiasta....
Vierailija kirjoitti:
En ole lähikaupan työntekijä, mutta muuan kaupassa kuitenkin. Kaupan sulkemisen jälkeen pitää laskea kolme kassaa ja tähän on annettu vartti. Suurimmalle osalle kollegoistani tämä on joku ongelma, itse opettelin laskutavan, jolla menee noin kolmisen minuuttia per kassa. Jos siis tulee laskuvirhe, niin ehdin laskea vielä uudelleenkin työajan puitteissa. Muita lopputoimenpiteitä ei iltaisin ole, ainakaan sellaisia, joita ei voisi tehdä vielä kaupan ollessa auki.
Tämä on kulminoitunut siten, että hitaille ei enää tule niin usein kassanlaskuvuoroja, minulle senkin edestä, koska minulle ei tarvitse maksaa sitä ekstraa, mitä hitaat laskijat ovat vaatimassa, kun ynnäävät kolikoita yhteen vielä vartin jälkeenkin, ja joutuvat oman hidastelunsa takia jäämään "ylitöihin".
Sapettaa.
Tiesitkö, että työnantajalla on jo nyt lain mukaan velvollisuus jakaa vuorot tasaisesti, eli jospa vain huomauttaisit pomolle että sinulle ei saa antaa sen enempää kassanlaskuvuoroja kuin muillekaan. Sitten voit puuttua omiin asioihisi ja elää onnellista elämää. Ehkä ne muut on hitaita, kun niitä ahdistaa tuollainen kyttäys ja tuomitseminen.
Vierailija kirjoitti:
Sapettaa.
Ja tyypillisenä ämmänä sitten pidit itselläsi tuon "laskutavan", etkä opettanut sitä muille....se siitä solidaarisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Sapettaa.
Mikset sitten opeta ja jaa vinkkejäsi muille työntekijöille? Tai kerro tästä työntantajalle? Siten, että työnantaja voisi sitten ohjeistaa muita tekemään saman. Vai haluatko kaiken uhalla säilyttää besserwisserin asemasi ja olla työnantajan spesiaali työläinen? Ei asiat muutu, jos ei aukaise suutaan. Tuostahan voisi laatia vaikka jonkun kirjallisen ohjeistuksen työpaikalle niin sun ei tarvitse sitä jokaiselle extraajalle opettaa erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sapettaa.
Mikset sitten opeta ja jaa vinkkejäsi muille työntekijöille? Tai kerro tästä työntantajalle? Siten, että työnantaja voisi sitten ohjeistaa muita tekemään saman. Vai haluatko kaiken uhalla säilyttää besserwisserin asemasi ja olla työnantajan spesiaali työläinen? Ei asiat muutu, jos ei aukaise suutaan. Tuostahan voisi laatia vaikka jonkun kirjallisen ohjeistuksen työpaikalle niin sun ei tarvitse sitä jokaiselle extraajalle opettaa erikseen.
Voi voi. Niille jotka surkuttelevat kassanlaskuvuoroaan, olen yrittänyt ehdottaa, että laskisivat "minun" tyylilläni (minun tyylini se ei itse asiassa ole, vaan eräs vanhempi kollegamme opetti sen minulle). Kun sitten alan selittää, miten lasken, niin en ole tainnut vielä kertaakaan päästä loppuun, kun minut keskeytetään kun se kuulostaa niin vaikealta ja monimutkaiselta. Laskutapani edellyttää päässälaskutaitoa, joka minullakin on kehittynyt ihan älyttömästi, kun olen joutunut laskemaan ne kassat 3-4 kertaa viikossa, kun muut laskevat kerran parissa-kolmessa viikossa.
Muut laskevat ensin kassan koko sisällön, kirjaavat sen paperille, ja sitten alkavat laskimen kanssa pohtimaan paljonko pitäisi ottaa pois jotta kassaan jäisi x määrä rahaa.
Itse alan laskea pienimmästä suurimpaan ja lopetan siinä vaiheessa kun olen saavuttanut määrän x rahaa, muut rahat otan pois, niitä ei tarvitse laskea vaan kone laskee ne.
Onhan se päivänselvää, että mitä enemmän työvaiheita yksinkertaiseen hommaan liittää, sitä enemmän siinä menee aikaa, ja sitä enemmän myös virheiden mahdollisuus kasvaa. Meillä kuitenkin työtehtävä on jättää kassaan tietty määrä rahaa, sen saa tehdä miten kukin parhaaksi katsoo, vaikka päällään seisten. En voi pakottaa eläkeikää lähestyvää ihmistä laskemaan juuri minun tyylilläni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonkun pitäisi liitolle ensin ilmoittaa asiasta....
voiko olla ettei kukaan ole ilmoittanut näinkin yleisestä ilmiöstä ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sapettaa.
Voi voi. Niille jotka surkuttelevat kassanlaskuvuoroaan, olen yrittänyt ehdottaa, että laskisivat "minun" tyylilläni (minun tyylini se ei itse asiassa ole, vaan eräs vanhempi kollegamme opetti sen minulle). Kun sitten alan selittää, miten lasken, niin en ole tainnut vielä kertaakaan päästä loppuun, kun minut keskeytetään kun se kuulostaa niin vaikealta ja monimutkaiselta. Laskutapani edellyttää päässälaskutaitoa, joka minullakin on kehittynyt ihan älyttömästi, kun olen joutunut laskemaan ne kassat 3-4 kertaa viikossa, kun muut laskevat kerran parissa-kolmessa viikossa.
Muut laskevat ensin kassan koko sisällön, kirjaavat sen paperille, ja sitten alkavat laskimen kanssa pohtimaan paljonko pitäisi ottaa pois jotta kassaan jäisi x määrä rahaa.
Itse alan laskea pienimmästä suurimpaan ja lopetan siinä vaiheessa kun olen saavuttanut määrän x rahaa, muut rahat otan pois, niitä ei tarvitse laskea vaan kone laskee ne.
Onhan se päivänselvää, että mitä enemmän työvaiheita yksinkertaiseen hommaan liittää, sitä enemmän siinä menee aikaa, ja sitä enemmän myös virheiden mahdollisuus kasvaa. Meillä kuitenkin työtehtävä on jättää kassaan tietty määrä rahaa, sen saa tehdä miten kukin parhaaksi katsoo, vaikka päällään seisten. En voi pakottaa eläkeikää lähestyvää ihmistä laskemaan juuri minun tyylilläni.
No mikä sinua nyt sitten kaihertaa? Erityyppisten vuorojen tasajako on jo kirjattu lakiin. En ymmärrä, miten iäkkäiden kollegojesi työskentelytyyli vaikuttaa sinuun. Aika päämäärättömältä minäminäbesserwisseröinniltä tuo vaikuttaa.
Meillä oli kummallinen sääntö, että jos vuoro loppuu vaikka klo. 15.00, niin kassan saa sulkea vasta kellon lyötyä siihen kolmeen. Tässähän ei otettu huomioon, että siellä tehdään töitä silti 5-10 yli asti, koska kassa pitää vielä laskea ja palauttaa, sekä jonossa voi olla asiakkaita niin, että istut yli tasalyönnin. Siitä sitten laitettiin eteenpäin kyselyä voiko muka mennä näin ja nykyään työvuorot päättyy 15.05 tms. Usein kuitenkin on unohtunut vuorosuunnittelijalta tämä käytäntö ja kirjoittaa vuorot edelleen päättyväksi klo. 15.00, joten olen alkanut sulkemaan kassaani niin, että olen leimaamassa itseäni ulos töistä tasalta. Eipä voi työnantaja tästä valittaa, koska itse eivät noudata tuota sääntöä mikä on sovittu. Tosin tällaisella niskuroinnilla saa helposti potkut, mutta ei jaksa välittää enää.
On totta.
Myrkyllinen ilmapiiri.
Puuttumalla epäkohtiin leimaudun laiskaksi valittajaksi ja minut korvataan helposti jollain parikymppisellä. Selitä siinä sitten lapsille, että nyt mennään leipäjonoon, mutta oikeus toteutui entisessä työpaikassa.