Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi hömppäkirjoja lukevat luokitellaan sivistyneiksi?

Vierailija
08.08.2016 |

Ajattelin vaan, minä olen sivistymätön kun en lue kirjoja. Luen mielummin kaikki "fakta-artikkelit". Mieheni on kanssa sivistymätön, hän ei lue kirjoja, vaan intohimoisesti kyllä katsoo telkkarista dokumentteja sekä lukee myös kaikki tosielämään liittyvät artikkelit.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä kirjat luokittelet hömpäksi vai kaikki kirjat?

Vierailija
2/12 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä kirjat luokittelet hömpäksi vai kaikki kirjat?

Kirjat, jotka ei perustu todellisuuteen. Toki onhan niitä kirjoja, jotka perustuvat tositapahtumiin. Ärsyttävää, kun on heti toisen luokan kansalainen kun sanoo, ettei lue kirjoja.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://yle.fi/uutiset/onnea_ahkera_lukija_harrastuksesi_tekee_sinusta_e…

"Kirjan lukeminen on aivoille iso ja vaativa prosessi. Aivotutkija kannustaa etenkin klassikkoromaanien lukemiseen. Jopa hömppä auttaa aivoja."

Vierailija
4/12 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan pojat luokiteltiin sivistymättömiksi, koska pojat lukivat kioskikirjallisuutta. Sitten joku hoksasi, että se että pojat lukivat ei voinut olla paha asia.

Vierailija
5/12 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin vaan, minä olen sivistymätön kun en lue kirjoja. Luen mielummin kaikki "fakta-artikkelit". Mieheni on kanssa sivistymätön, hän ei lue kirjoja, vaan intohimoisesti kyllä katsoo telkkarista dokumentteja sekä lukee myös kaikki tosielämään liittyvät artikkelit.

Itse luen vain laaja-alaiset tieteelliset tutkimukset. "Fakta-artikkelit" ovat popularisoitua höpönlöpöä, joka ns. hömppäkirjallisuudesta eroa.

Vierailija
6/12 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hömppää" lukiessa saa juuri sitä tärkeintä viisautta: Sydämen viisautta l. empatiaa, myötäelämisen taitoa.

Vierailija
7/12 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiktion lukeminen kehittää mielikuvitusta ja sanavarastoa. Kannattaa kokeilla.

Vierailija
8/12 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistykseen kuuluu muutakin kuin fakta. Vai eikö ap sun mielestä mikään fiktionaalinen taide tai kulttuuri ole osa sivistystä? Ei elokuvat, teatteri, kuvataide, kaunokirjallisuus, pelkkä tositapahtumiin perustuva fakta ainoastaan?

Vierailija
9/12 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tietokirjoja joka lähtöön, oma mies lukee poliittista historiaa käsitteleviä. Itse olen koukussa psykologiseen kaunokirjallisuuteen, se viihdyttää sekä saa pohtimaan ihmisyyttä. Ei ajattele enää niin yksisilmäisesti. Historialliset romaanit sivistävät. Puhdasta hömppää kannattaa lukea enkuksi tai muulla kielellä, saa hyötyä ja hupia.

Vierailija
10/12 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hömppää lukiessa pääsee kokemaan asioita, joita ei normaalissa arjessa koe. Hömppä siis kehittää mielikuvitusta. Ilman mielikuvitusta ei ole luovuutta. Ilman luovuutta yhteiskunta pysähtyy, sivistys taantuu ja ihmisyys katoaa.

Vierailija
11/12 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkähän fakta-artikkelet sinä luet ja mistä? Jaksatko lukea 10 sivua pidempiä juttuja?

Vierailija
12/12 |
08.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tietokirjoja joka lähtöön, oma mies lukee poliittista historiaa käsitteleviä. Itse olen koukussa psykologiseen kaunokirjallisuuteen, se viihdyttää sekä saa pohtimaan ihmisyyttä. Ei ajattele enää niin yksisilmäisesti. Historialliset romaanit sivistävät. Puhdasta hömppää kannattaa lukea enkuksi tai muulla kielellä, saa hyötyä ja hupia.

Historiallisista romaaneista jää paljon paremmin mieleen asioita kuin jostain asiatekstistä. Ja toisaalta kun jostain aiheesta lukee romaanin, innostuu ottamaan selvää myös faktoista.